The dramatic poetic form in the book of Al-Diyarat by Al-Sabhani
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i144.4083Keywords:
Dialogue, Drama, Poems, Book of DiaratAbstract
The beginnings of drama were related to human life, which made it a literary genre inherent to its production in successive ages; And that as a contact with human issues, by re-imagining reality in a literary way that affects the recipient, and by involving many personalities to complete the dramatic work. Therefore, drama was considered one of the most influential arts compared to other arts. Because language is the basis for expression, and this is something that is not found in the rest of the arts, as it contains contemplation and intellectual and emotional disclosure that we do not see in others, as it involves under the style of narration, whether it is poetic or prose narration. His way the theatrical expression takes place at its first appearance, and thereafter the dramatic poetic expression, which is related to thought and social customs among individuals, praising the beautiful behavior, and criticizing the defects of the individual in society, as he combines between highlighting the poet's soul and presenting the story of the audience, at the same time he does not forget to link The reader’s imagination with the feeling of the poet and the community, so that a group of dramatic voices and situations appear to the reader through both types of dialogue and the psychological conflict that dominated the poet at one time, by framing it in a poetic and emotional and dramatic image and presenting it to the reader; To feel the places of its beauty, with the aim of being affected by it and keeping it stuck in his mind.
Downloads
References
إبراهيم, عبدالله، (1988م)، البناء الفني لرواية الحرب في العراق, دراسة لنظم السرد, دار الشؤون الثقافية, بغداد-العراق, ط:1.
ابن النديم, الفهرست, دار المعرفة للطباعة والنشر, بيروت – لبنان.
ابن قتيبة, الشعر والشعراء, تح: أحمد محمد شاكر, دار المعارف, القاهرة.
ابن منظور، (1999م) ، لسان العرب, تح: أمين محمد عبدالوهاب ومحمد صادق العبيدي, ط3, دار إحياء التراث العربي, بيروت –لبنان,.
إسماعيل، د.عزالدين , الشعر العربي المعاصر(قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية), دار الفكر العربي, ط:3.
الأصبهاني ، أبو الفرج, 1991، الديارات, تح: د. جليل العطية, رياض الريس للكتب والنشر,لندن –قبرص.
الأصبهاني, أبو الفرج، (2005م) كتاب الأغاني, تح: إحسان عباس وآخرون, ط2, دار صادر , بيروت.
الأصبهاني، الإمام حمزة بن الحسن، (351هـ ), الدّرة الفاخرة في الأمثال السائرة, تح: عبدالمجيد قطامش, دار المعارف, مصر.
أطيمش ، د.محسن,( 1982م)، دير الملاك(دراسة نقدية للظواهر الفنية في الشعر العراقي المعاصر), دار الرشيد للنشر, جمهورية العراق.
بحراوي, حسن،(1990م) بنية التشكيل الروائي(الفضاء الزمن الشخصية), المركز الثقافي العربي, بيروت, ,ط:1.
البطاوي, تغريد عبدالخالق هادي، (1965-1980م), الحوار في الرواية العراقيةرسالة ماجستير مقدمة إلى كلية الآداب – جامعة بغداد, 2000م.
ترحيني, ا د.فايز ، ( 1988م) ، لدراما ومذاهب الأدب, المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع, بيروت,.
التفتازاني ، العلّامة سعدالدين مسعود بن عمر ، (2007م)، سلسلة شرح التلخيص-المطول, شرح تلخيص مفتاح العلوم, , تح: د. عبدالحميد هنداوي, ط:2, دار الكتب العلمية, بيروت-لبنان,.
جمعة, د. حسين، جماليات الخبر والإنشاء (دراسة بلاغية جمالية نقدية), منشورات أتحاد الكتاب, دمشق, 2005م.
الجوهري, أبو نصر إسماعيل، (2009م)، تاج اللغة وصحاح العربية, تح: د. محمد محمد تامر, .
حسين, د. عبدالقادر ، ( 1984م)، فن البلاغة, عالم الكتب, بيروت, ط:1.
حطيني, د. يوسف ,( 2010م )، في سردية القصيدة الحكائية (محمود درويش أنموذجاً), الهيئة العامة السورية للكتاب, دمشق.
الحلاني, د. ناصر، من اصطلاحات الأدب الغربي, دار المعارف, مصر.
حماد, د.إبراهيم ، معجم المصطلحات الدرامية والمسرحية, دار المعارف.
حمودة ، د. عبدالعزيز، (1998م), البناء الدرامي, الهيئة المصرية العامة للكتب, .
الحموي ، الإمام شهاب الدين أبي عبدالله ياقوت بن عبدالله الرومي البغدادي ,معجم البلدان, , دار صادر, بيروت.
الخطيب, إبراهيم ، ( 1982م ) ، الشكلانيون الروس, نظرية المنهج الشكلي, (نصوص الشكلانيين الروس), ترجمة: إبراهيم الخطيب, الشركة المغربية للناشرين المتحدين, مؤسسة الأبحاث العربية, بيروت, ط:1.
الخليفة، د. فادية عبدالله عبدالهادي ، الحسد من منظور اجتماعي (دراسة وصفية على حالات من المعالجين الشعبيين والمترددات عليهم في محافظة الأحساء).
داوسن, س.و. ,( 1989م) الدراما والدرامية, تر:جعفر صادق الخليلي, تقديم: د. عماد غزوان اسماعيل, منشورات عويدات, بيروت-باريس, ط:2.
الذهبي، الإمام شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (1996م ) ، سير أعلام النبلاء, تح: شعيب الأرناؤوط و حسين الأسد, ط11, مؤسسة الرسالة, بيروت.
الرفاء ، السريّ أحمد ،( 1986م) ، المحب والمحبوب والمشموم والمشروب, تح: مصباح غلاونجي, مطبوعات مجمع اللغة العربية, دمشق.
الزركلي، خير الدين، (1980م) ,الأعلام , ط5, دار العلم للملايين.
السامرائي يونس أحمد، ( 1981م)، ديوان خالد الكاتب, تح: د. يونس أحمد السامرائي, مطبعة دار الرسالة, ط:1.
السامرائي, د. فاضل صالح ،(2000) ، معاني النحو, دار الفكر للطباعة والنشر, عمان, ط:1.
الشابشتي ، أبو الحسن علي بن محمد ,( 1966م )، الديارات, تح: كوركيس عواد, ط2, مطبعة المعارف, بغداد.
الصفدي، صلاح الدين خليل بن ايبك,( 2000م)، الوافي بالوفيات, تح: أحمد الأرناؤوط و تركي مصطفى, ط1, دار إحياء التراث العربي.
عبدالشهيد، د. سرى سليم,( 2022م)، منهج التذوق الأدبي عند محمود شاكر ومحمد أبي موسى (قراءة نقدية), جامعة بابل/ كلية الإدارة والاقتصاد, قسم إدارة الأعمال مجلة الآداب, مجلد1, العدد142.
عجور, د.محمد، (2010م )، التقنيات الدرامية والسينمائية في البناء الشعري المعاصر, دائرة الثقافة والأعلام, الشارقة, ط:1.
عداي, أ.م.د. عبدالستار جبر، (2019)، الشعر والسرد تمثيل الحدث شعريا( التوظيف الشعري في السرد في النقد العربي القديم), استاذ الأدب والنقد القديم/ كلية الإمام الكاظم(ع) للعلوم الإسلامية الجامعة, مجلة الآداب, العدد130.
علوش، د.سعيد, (1985م), معجم المصطلحات الأدبية, دار الكتاب اللبناني, بيروت, ط:1.
العمري، شهاب الدين أحمد بن يحيى بن فضل الله ، مسالك الأبصار في ممالك الأمصار, تح: كامل سلمان الجبوري, ط1, دار الكتب العلمية, بيروت –لبنان.
عيدان د. اخلاص محمد ، هادي، د. صلاح كاظم ,( 2013) ، سيمياء المكان في شعر امرئ القيس, مجلة كلية الآداب, العدد 104.
فرحان د. جنان قحطان, مظاهر السرد في شعر أبي الحسن الششتري وأزجاله(610هـ/ 1212م -668هـ /1269م), جامعة بغداد- كلية التربية للبنات, مجلة كلية التربية للبنات, المجلد24 (3), 1013.
القيرواني, أبو إسحاق إبراهيم بن القاسم الرقيق,(2010م )، قطب السرور في أوصاف الأنبذة والخمور, تح: د. سارة البربوشي بن يحيى, ط1, منشورات الجمل, بغداد –بيروت.
كحالة , عمر رضا ، ( 1997م.)، معجم قبائل العرب القديمة والحديثة, مؤسسة الرسالة ,بيروت .
المبرد، أبو العباس محمد بن يزيد, (1997م)، الكامل في اللغة والأدب, تح: محمد أبو الفضل إبراهيم ,ط3 ,دار الفكر العربي , القاهرة.
محفوظ, خيرية محمد،(1970م) ،ديوان كشاجم, تح: خيرية محمد محفوظ, مطبعة دار الجمهورية, بغداد.
المرزباني، أبو عبيد الله محمد بن عمران بن موسى,( 2005م.) ، معجم الشعراء, تح: د. فاروق اسليم, ط1, دار صادر, بيروت.
مسيلي, الطاهر ، ( 2021م )، السرد في روايات الحبيب السايح, جامعة عبدالرحمن ميرة (الجزائر), مجلة النص, المجلد:7, العدد:2,.
المعيبد ، محمد جبار،(1965م)،ديوان عدي بن زيد العبادي ,تح: محمد جبار المعيبد ,بغداد: منشورات وزارة الثقافة والاعلام , دار الجمهورية للنشر والطباعة.
مندور, د.محمد ، في الأدب والنقد, نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزيع, القاهرة.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.