Parenting methods and their impact on children
An applied study on the Emirate of Sharjah
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3988Keywords:
Methods of Education, Parents, ChildrenAbstract
The study aimed at identifying parental education methods and their impact on children - the Emirate of Sharjah. To achieve the study's objective, the researcher used the social survey curriculum to fit it into the subject of the study. The researcher designed the questionnaire as a tool for gathering information and consisted of (24) phrases and applied the questionnaire to a sample based on (83.(
One of the most important findings of the study was the erroneous methods, namely, the placement of family problems between parents before the children, which came at a high rate of 77.11%.
- The results of the study showed sound methods, avoiding excessive cruelty whether in treatment, or in harsh language directed at children, which came with a high rate of 74.10%.
- The results of the study revealed the focus on the development of children's skills and the development of their personality, which came with a high rate of 90.3%.
The study concluded with a series of recommendations, including:
Fostering children's positive behaviour through the use of sound methods of education that contribute to the development of their personality, trust and a sense of parental acceptance.
Downloads
References
الأحمد، أمل. (2018). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالسلوك التوكيدي لدى عينة من طلبة جامعة دمشق، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، جامعه دمشق - كليه التربية، العدد(3)،المجلد(16)،ص 15.
بدوي سعدية. (2016). علاقة السلوك الأخلاقي للأبناء بأساليب المعاملة الوالدية المدركة، مجلة دراسات الطفولة، شمس- كلية الدراسات العليا للطفولة، العدد(70)، المجلد (19)، جامعة عين شمس، ص - ص 133-138.
بركات، ولية.(٢٠٠٠). فعالية برنامج إرشادي لتنمية المسؤولية الاجتماعية لدى بعـض المضطربين وغير المضطربين سلوكياً من تلاميذ المرحلة الإعدادية بالمجتمع اليمني، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الإسكندرية.
البيلي، سهير. (2019).أساليب التربية الوالدية وأثرها على الأمن الفكري كما يدركها الأبناء- دراسة ميدانية على عينة من طلاب جامعة الكويت، مجلة كلية التربية بالمنصورة، جامعة المنصورة- كلية التربية، العدد( 107)، المجلد (3)، ص - ص 1316- 1363.
تعريف الأسلوب، تاريخ الدخول 16/6/2022م، الساعة 5مساًء، https://mawdoo3.com
الجسماني، عبد العلي .(1994).سيكولوجية الطفولة والمراهقة، الـدار العربيـة للعلوم، بيروت.
الجندي، نزيه. (2010).التنشئة السوية للأبناء كما يدركها الوالدان في الأسرة العمانية " دراسة ميدانية"، مجلة جامعة دمشق، المجلد( 26)، العدد(3)،ص - ص 57-56.
حسن، يوسف. (2006). دور التربية الأسرية في بناء منظمة القـيم الاجتماعيـة" دراسة ميدانية في محافظة اللاذقية"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربيـة بجامعة دمشق.
حلوة، باسمة.(2011). دور الوالدين في تكوين الشخصية الاجتماعية عند الأبناء " دراسة ميدانية في مدينة دمشق، مجلة جامعة دمشق ،المجلد (27)، العدد الثالث والرابع، ص 71.
حمادة، وليد.(2010). سوء معاملة الأبناء واهمالهم وعلاقته بالتحصيل الدراسي، مجلة جامعة دمشق، العدد ( 15) ،المجلد(26)، ص- ص 235-236.
الدبوس، رنا. (2019).أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالثقة بالنفس لدى طفل الروضة"، مجلة الطفولة والتربية، جامعة الإسكندرية- كلية رياض الأطفال، العدد(38)، المجلد(11)، ص- ص 15 -72.
الشرعة، ناصر، وآخرون.(2019). أنماط التنشئة في الأسرة الأردنية وعلاقتها بالعوامل الاجتماعية والاقتصادية والثقافية، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد(46)، العدد(1)، ملحق (1)،ص –ص 131-147.
شرقي، رحيمة .(2005). أساليب التنشئة الأسرية وانعكاساتها على المراهق، رسالة ماجستير غير منشورة، في علم الاجتماع العائلي، بولاية بسكرة ، الجزائر.
شرقي، رحيمة. وآخرون .(2020). الأسلوب الديمقراطي في التنشئة الأسرية ودوره في إكساب الطفل قيم المواطنة- تحليل سوسيو-تربوي، مجلة العلوم الانسانية، العدد (4)،ص –ص 36 -52.
الشعيبي، انعام.( 2009 ). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها باتخاذ الأبناء لقراراتهم في المرحلة الثانوية، رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية للاقتصاد المنزلي، جامعة أم القرى، السعودية.
أبو عاصي، سهاد. (2020). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بمستوى الطمأنينة النفسية لدى عينة من الأبناء المراهقين في مراكز الإيواء للنازحين في محافظة ريف دمشق، مجلة جامعة البعث سلسلة العلوم التربوية، جامعة البعث، العدد(23)، المجلد(42)،ص –ص 85-137.
عباسة، أمينة. (2020) .المعاملة الوالدية وتأثيرها على التحصيل الدراسي للأبناء، مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرباح – ورقلة، العدد(3)، المجلد(12)، ص –ص 271-282.
عبده، أشرف.(2018) .أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بدافعية الإنجاز الأكاديمي لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية بالعرضيات، مجلة العلوم التربوية، جامعة جنوب الوادي - كلية التربية بقنا، العدد(43)،ص –ص 256 -292.
فوزي، سامي.(2009). سلوك الوالدين وتأثيره على اضطراب شخصية الطفل، تاريخ الدخول :12/6/2022م، الساعة 8مساًء، الرابط/pdfhttps://freshbooks2u.com.
قناوي، هدى .(1991).الطفل وتنشئته و حاجاته، القاهرة: مكتبة أنجلو المصرية، مصر.
محرز، نجاح .(2005). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بتوافق الطفل الاجتماعي والشخصي في رياض الأطفال، مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية، العدد(1)، المجلد(12)،ص –ص- 285-186.
مرسي، محمد (2022). التربية الإسلامية أصولها وتطورها في البلاد العربية، عالم الكتب.
مقحوت، فتحية.(2014).أساليب المعاملة الوالدية للمراهقين المتفوقين في شهادة التعليم المتوسط- دراسة ميدانية بثانوية القبة الجديدة للرياضيات - الجزائر العاصمة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة محمد خيضر – بسكرة، الجزائر.
المحضار، رجاء.(2021). أساليب التربية في الفكر التربوي الإسلامي و درجة ممارسة الوالدين لها من وجهة نظر الأبناء، كلية التربية، مجلة جامعة أم القرى ،العدد(11)، المجلد(37)، ص 37.
المطيري، عبدالكريم.(2019). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بمستوى الطموح لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة حفر الباطن، المجلة العربية للتربية النوعية، المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب، العدد(8)، المجلد(8).
نعيمة، محمد .(2002). النضج الاجتمـاعي لطفـل مـا قبـل المدرسـة الابتدائية، دار الثقافة العلمية، الإسكندرية.
ياسين، آمنة.( 2017). علاقة خصائص الأسرة الجزائرية بأساليب التنشئة الاجتماعية للأبناء في ضوء ارهاصات العولمة الثقافية، مجلة الباحث في العلوم الاجتماعية والانسانية، العدد(31)، المجلد( 9)، ص 147.
Cenkseven -Onder, F., Kirdok, O.& Isik, E. (2010). High school student's career decision-making pattern across parenting styles and parental attachment levels.Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(1), 263-280
Turner et al.,(2009). The Influence of parenting styles Achievement Motivation، and Self-Efficacy on Academic Performance in College Students" - Journal of College Student Development, Volume 50، Number – 3,pp. 337-346 .
Yousef , S. (2015). The Relation between Saelf- esteem, parenting Style and Social Anxiety in Girls Journal of Education and practice,6,1,140-142.
Kendra, C. (2020). "Why Parenting Styles Matter When Raising Children"، verywellmind, Retrieved , Edited.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 جمال عبيد البح، أ.د حسين محمد العثمان
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.