Occupational preferences of people with hearing disabilities - deaf and hard of hearing who are enrolled in university studies (according to Holland's theory) and their relationship to some variables

Authors

  • Ahmed Mahmoud Sallam Sharjah University – Disability Resource Center (DRC)

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i144.3854

Keywords:

disability students , hearing impairment , Occupational preferences , Sharjah university

Abstract

The current study aims to explore the occupational preferences of people with hearing impairments at the University of Sharjah and applicants to study according to the Netherlands theory. The sample consisted of (18) male and female students, divided into (9) males and (9) females. The researcher used the Vocational Preference Inventory (VPI) tool. The study concluded that the occupational preferences of the sample members were arranged so that the traditional style and then the realistic style are the most preferred occupational styles for people with hearing disabilities in the current study, and the explorer style comes as the least preferred occupational style for people with hearing disabilities. they. There are also differences between occupational preferences according to the gender variable (males and females), as the realistic style is the most preferred occupational style among male sample members, followed by the traditional style, and the explorer style comes at the end of the hierarchy of occupational preferences for them, while the traditional style is the most preference. Female occupational style, followed by social and adventurous style, and pragmatic style come at the end of the hierarchy of female occupational preferences. By comparing the number of jobs chosen by him (male and female), it turns out that females lack awareness of available job opportunities and can get into them, in contrast to the opportunities that males can enter. However, the educational opportunities available to some extent correspond to the occupational preferences of females and do not correspond to the occupational preferences of males.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ahmed Mahmoud Sallam, Sharjah University – Disability Resource Center (DRC)

    Ph.d in Disability Resource Center (DRC)

References

القريوتي، ابراهيم (2006). الإعاقة السمعية. الأردن: دار يافا للنشر والتوزيع.

صقر، أميمة محمد صبحي جادالحق (2008). بعض المتغيرات النفسية المرتبطة بالميول المهنية لعينات من المراهقين المعوقين جسمياً. رسالة ماجستير في علم النفس. كلية التربية، جامعة الزقازيق.

بطرس، بطرس حافظ (2007). ارشاد ذوي الحاجات الخاصة واسرهم. الاردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

الحمداني، خالد خير الدين (2007). التوافق الأكاديمي بين التخصص المهني والنمط الشخصي. مجلة التربية والعلم، 14(4).

هالاهان وآخرون، دانيال (2013). الطلبة ذوي الحاجات الخاصة، مقدمة في التربية الخاصة. ترجمة: فتحي جروان وآخرون. عمان: دار الفكر ناشرون وموزعون.

عبيدات، ذوقان (1424هـ). البحث العلمي – مفهومه- أدواته- أساليبه. ط6. الأردن: إشراقات للنشر والتوزيع.

العزة، سعيد ( ٢٠٠٢ ). المدخل إلى التربية الخاصة للأطفال ذوي الحاجات الخاصة. عمان: الدار العلمية الدولية ودار الثقافة للنشر والتوزيع.

ميسون، سميرة (2011). الأساليب المعرفية وعلاقتها بالميول المهنية لدي متربصي مؤسسات التكوين المهني (دراسة ميدانية بمدينة ورقلة). رسالة دكتوراه في علم النفس. كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة منتوري قسطنطينة.

الخطيب، صالح أحمد (2005). الميول المهنية لطلاب المرحلة الثانوية بدولة الامارات العربية المتحدة وعلاقتها بكل من التخصص والتحصيل الدراسيين. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، المجلد الثالث - العدد الأول.

لطفي، طلعت ابراهيم (1993) العلاقات الإنسانية والرضا عن العمل. دراسة ميدانية لعينة من العاملين بمصنع النسيج في مدينة بني سويف. مجلة الخدمة الاجتماعية، العدد 37 يونيو 1993.

فتحي، عبد الرحيم (1990). سيكولوجية الأطفال غير العاديين. الكويت: دار القلم للنشر والتوزيع.

خضر، علي السيد. الشناوي، محمد محروص (1993). الميول المهنية والتخصص والتحصيل الدراسي لدي طلبة الثانوية والجامعة. مجلة الإرشاد النفسي، العدد الأول، جامعة عين شمس، القاهرة، ص 283.

المشعان، عويد سلطان (1993). التوجيه المهني. الكويت: مكتبة الفلاح.

موسي، فاروق عبدالفتاح على (1987). التفضيل المهني دراسة مقارنة بين المجتمعين المصري والسعودي. مجلة رسالة الخليج العربي، العدد 23، الرياض، مكتب التربية العربي.

إيفانز، كارل (1993). الاتجاهات والميول في التربية: ترجمة صبحي عبد اللطيف المعروف. القاهرة: دار المعرفة.

إبراهيم، محسن درغام عبد الرازق (2012). الميول المهنية لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية من ذوي الاحتياجات الخاصة. رسالة ماجستير في علم النفس، كلية التربية، جامعة الزقازيق.

فهمي، مصطفي (1980). مجالات علم النفس وسيكولوجية الأطفال غير العاديين. القاهرة: مكتبة مصر.

القمش، مصطفي نوري (2000). الإعاقة السمعية واضطرا بات النطق اللغة. عمّان: دار الفكر.

خياطة، هبة الله (2015). الميول المهنية ومستوى الطموح في ضوء بعض المتغيرات) دراسة ميدانية على عينة من طلبة الثانويات المهنية في مدينة حلب (. رسالة ماجستير، قسم الارشاد النفسي، كلية التربية، جامعة حلب.

القريوطي وآخرون، يوسف (1995). المدخل الي التربية الخاصة. دار القلم: دبي.

Clark, Andrew E., (1998). Measures of job satisfaction: what makes a good job? Evidence from OECD Countries, OECD Labour Market and Social Policy

Occasional Papers, No. 34. OECD Publishing https://dx.doi.org/10.1787/670570634774.

Holland, J. )1985(. Vocational preference inventory: Professional manual, Odessa, FL: Psychological Assessment Resources Inc.

Holland, J. L (1973). Making Vocational Choice. Englewood

Cliffs. N, J. Prentice Hall.

Kochkin, Sergei, Rogin, Carole M., (2000). Quantifying the obvious: the impact of hearing instruments on quality of life. Hearing Rev. 7, 1–13.

Mouladoudis, G. (2007). Vocational interests of Greek senior secondary

school students and factors that can affect them, VOCAL, (6), 64-69.

Ries, Peter W., (1994). Prevalence and characteristics of persons with hearing trouble: United States, 1990-91. Vital Health Stat Series 10 188, 1–75.

Tracy, Terence J. G.; Rounds James (1996). The Spherical Representation of Vocational Interests. Journal of Vocational Behavior, 48, 3 - 41.

Downloads

Published

2023-03-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Occupational preferences of people with hearing disabilities - deaf and hard of hearing who are enrolled in university studies (according to Holland’s theory) and their relationship to some variables. (2023). Al-Adab Journal, 144, 143-164. https://doi.org/10.31973/aj.v1i144.3854

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 1128

You may also start an advanced similarity search for this article.