The Evaluation of the Fourth Grade Students' Performance in Preparing and Drawing Maps of Iraq
(Applied Cartographic Study Includes Departments of Geography at Colleges of Arts, Education (Ibn Rushd), and Education Girls- University of Baghdad)
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i138.1699الكلمات المفتاحية:
Evaluation، Students، Maps، Iraqالملخص
The aim of the research is to evaluate the performance of fourth grade students in departments of Geography in drawing geographical maps and identifying geographical phenomena in a precise scientific manner, with emphasis on the need to use (map elements) in drawing.
The map of Iraq was the sample used in the research.
The researcher adopted the field study (tests) in the department of Geography in three colleges at University of Baghdad, namely (Arts, Education (Ibn Rushd), and Education for Girls). The sample size was about (125) students in each department, so the total number of students was (375) students, which contributed to give a clear picture about students' performance.
The main point at which the research reached is that there are good aspects in drawing maps and identifying geographical phenomena, but not at the required level. Still some other aspects are met with a great failure due to a number of reasons such as adopting old methods, the lack of financial support, and the lack of new scientific programs which contribute in raising the level of students' performance in drawing maps. Another reasons why students are not at the required level is ascribed to the fact of not adopting the tests in drawing maps, and also the absence of specialized professors as in the Department of Geography (College of Education for Girls).
التنزيلات
المراجع
Al- Yasiri, Fadil Hasan Utafa, Iraq and its location adjacent to Iran, unpublished thesis, College of Education, University of Mustansiriya, Baghdad, 2006.
Al-Akidi, Wissam Ahmed Rasheed Idan, Cartographic Analysis of the Reality of Buildings and Housing in Iraq (Cartographic Study), unpublished dissertation, University of Baghdad, College of Arts, 2015.
Al-Masrif, Hashim Muhammad Yahya, Principles of Cartography, Baghdad, Al-Adeeb Press, 1982.
Al-Saadi, Abbas Fadil, Food Security in Iraq (Reality and Ambition), Mosul, Dar al-Hikma Printing and Publishing Press, 1990.
Al-Shurai, Ahmad Al-Badawi Muhammad, Geographical Maps (Design, Reading and Interpretation), First Edition, Cairo, Dar Al-Fikr Al Arabi for Design and Publishing, 1997.
Al-Tai, Ayad Ashour, Updating Maps of Aerial Imagery Using Geographical Information Systems (GIS), University of Baghdad, College of Arts Journal, No. (68), 2005.
Cottrell, S. (1999). The Study Skills Handbook. London: Macmilla Press Ltd.
Dawood, Hamid Muhammad, Introduction to Maps, First Edition, Makkah, Untitled Press, 2013.
Glassner, M. (1993). Political Geography. New York: John Miley and Son Ltd.
Ibrahim, Ali Issa, Statistical and Geographical Methods, Alexandria, Dar al-Maarifa University Press, 1999.
Muhammed Rashid. AL-Feel (1964). (Iraq: Geographic Study) Social and Economic Development, published by The Ministry of Culture and Guidance, Baghdad.
Rasheed, Wissam Ahmed, Evaluation of the Use of Map Elements in Geographical Studies - A Comparative Study of Maps in thesis and dissertations in the Department of Geography - Colleges of Education (for Girls) and (Ibn Rushd) -University of Baghdad for the period (2000-2015), Al-Ustath Journal, No. (219), Volume (2) 2016.
Republic of Iraq, Ministry of Developmental Planning and Cooperation, Central Statistical Organization, Annual Statistics, 2004, table (1/1).
Republic of Iraq, Ministry of Planning, Supreme Commission for the General Census of Population and Housing, General Census of Buildings, Housing, Establishments and Households, Series of Numbering Reports, Report of Buildings, Housing and Households at the National Level, Report No. 1, July 2011, Table (14).
Republic of Iraq, Ministry of Water Resources, General Directorate of Survey, Iraq's administrative map, scale (1: 1000000), 2010.
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
:حقوق الطبع والنشر والترخيص
بالنسبة لجميع البحوث المنشورة في مجلة الآداب، يحتفظ الباحثون بحقوق النشر. يتم ترخيص البحوث بموجب ترخيص Creative Commons CC BY 4.0 المفتوح ، مما يعني أنه يجوز لأي شخص تنزيل البحث وقراءته مجانًا. بالإضافة إلى ذلك ، يجوز إعادة استخدام البحث واقتباسه شريطة أن يتم الاستشهاد المصدر المنشور الأصلي. تتيح هذه الشروط الاستخدام الأقصى لعمل الباحث وعرضه.
:إعادة إنتاج البحوث المنشورة من الناشرين الآخرين
من الضروري للغاية أن يحصل الباحثون على إذن لإعادة إنتاج أي بحث منشورة (أشكال أو مخططات أو جداول أو أي مقتطفات من نص) لا يدخل في نطاق الملكية العامة أو لا يملكون حقوق نشرها. يجب أن يطلب الباحثون إذنًا من مؤلف حقوق النشر (عادة ما يكون الناشر).
يطلب الإذن في الحالات التالية:
بحوثك الخاصة المنشورة من قِبل ناشرين آخرين ولم تحتفظ بحقوق النشر الخاصة بها.
مقتطفات كبيرة من بحوث أي شخص أو سلسلة من البحوث المنشورة.
استخدم الجداول والرسوم البيانية والمخططات والمخططات والأعمال الفنية إذا لم يتم التعديل عليها.
الصور الفوتوغرافية التي لا تملك حقوق لنشرها.
لا يطلب الإذن في الحالات التالية:
إعادة بناء الجدول الخاص بك مع البيانات المنشورة بالفعل في مكان آخر. يرجى ملاحظة أنه في هذه الحالة يجب عليك ذكر مصدر البيانات في شكل "بيانات من ..." أو "مقتبس من ...".
تعتبر عروض الأسعار القصيرة معقولة الاستخدام العادل ، وبالتالي لا تتطلب إذنًا.
الرسوم البيانية ، الرسوم البيانية ، المخططات ، الأعمال الفنية التي أعاد الباحث رسمها بالكامل والتي تم تغييرها بشكل ملحوظ إلى درجة لا تتطلب الاعتراف.
الحصول على إذن
لتجنب التأخير غير الضروري في عملية النشر ، يجب أن تبدأ في الحصول على أذونات في أقرب وقت ممكن. لا يمكن لمجلة الآداب نشر بحث مقتبس من منشورات أخرى دون إذن.
قد يمنحك مالك حقوق الطبع والنشر تعليمات بشأن شكل الإقرار الواجب اتباعه لتوثيق عمله ؛ بخلاف ذلك ، اتبع النمط: "مستنسخ بإذن من [المؤلف] ، [كتاب / المجلة] ؛ نشره [الناشر] ، [السنة]." في نهاية شرح الجدول ، الشكل أو المخطط.