أولية الشعر العربي

دراسة أنثروبولوجية ثقافية

المؤلفون

  • Nibras Hashim جامعة كربلاء

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i136.1252

الكلمات المفتاحية:

الشعر، الأنثروبولوجي، الثقافة

الملخص

يتناول هذا البحث الأهمية الأنثروبولوجية لأولية الشعر العربي، ودراسة ثقافية لمرحلة تدوينه.

تهتم الدراسات الثقافية الأنثربولوجية الثقافية بكل ما ينتجه الإنسان بعيدًا عن الوراثة، فالثقافة بنية متغيرة ومتطورة، وليست بنية ساكنة متوارثة من جيل إلى آخَر. ولذلك فلدراسة ثقافة شعب في مرحلةٍ ما، يجب الاهتمام بطريقة تمثل تلك البنية/ سيرورة المعنى ثقافيًّا، هذا الأمر يتطلب بحثا في ثقافة اليومي والعمومي، وليس الاهتمام بالأدب الرسمي أو أدب المركز الذي ينتج مقولات كبرى لا تكشف عن نشاط الأفراد في حياتهم اليومية، إنما هي مفاهيم ثابتة صيغت بوعي جمعي نخبوي.

يمكننا القول إنَّ الأراجيز أو المقطعات أو الأبيات التي تعبّر عن أوليات الشعر العربي، كانت قد تعرضت لإقصاء وتهميش في المرحلة الأولى من مراحل كتابة الثقافة العربية؛ لأنها قورنت بأدب النخبة، الأدب الرفيع، الأدب المكتمل فنيًّا ولغويًّا، أدب أسواق مكة آنذاك.

وهناك أمرٌ آخرُ، وهو أنَّ تلك الأراجيز والمقطعات والأبيات كانت قد استُبعدت من قبل أهل العلم وعلماء اللغة في جهودهم نحو وضع القواعد اللغوية والنقدية؛ لأن القاعدة تقوم على ما هو شائع ومطرد، عام، فصيح، أصيل، وليس على كل ما هو شاذ أو نادر. وتلك النصوص كانت ارتجالية عفوية لم تخضع لتقنين فني أو موضوعي، فهي تعبر عن ممارسة عملية يومية وليس أدبًا نخبويًا، بدأت مع نشاط البدوي العربي الأول في الصحراء (الحادي، الدليل)، فهي تمثل البدايات الأولى لتأسيس الذاكرة الجمعية العربية، حين بدأت خطى العرب الأولى نحو العيش في مجموع، والاندماج في القبيلة بأواصر ذهنية مجردة تجمع بين أفرادها وتقوّي وجودهم، تمثلت بالشعر: كلام مقطع موزون يسهل على الذاكرة حمله في كل مرة يرتحلون فيها من مكان لآخر بحثا عن الماء والكلأ.

كانت أوليات الشعر فنًّا آنيًّا، إلّا أنها مثّلت تأملًا في مفاهيم مجردة سبقت عصرها، فمفهوم الزمن مثلا؛ إذ أدرك البدوي رغم بدائيته في وسائل عيشه أنَّ ما يقهر الإنسان ويغلبه هو الزمن، فحاولَ تجاوزه بقدرته اللغوية، إنها قدرته على قول فني يخلد بعد موته وانتهاء زمنه في الحياة.

إنَّ معرفة تلك النصوص البدائية في فنها أمر مهم؛ لأنها تشكّل الهوية الثقافية التي تتشكل من كل ما ينتجه الأفراد من الحكايات، الأساطير، القصص الشعبي، الفن الارتجالي وغير ذلك، بعيدًا عن تصنيف الأعلى/ الأدنى، المركز/ الهامش، النخب/ العامة. وكلما ازداد الخزين الثقافي المشترك في الذاكرة الجمعية بين الأفراد، امتلك هؤلاء الأفراد في تجمعهم هوية تعبّر عن نفسها أولًا، ومن ثم تميزها عن غيرها دون ذوبان أو محاكاة، هي هوية تستند إلى خزين ثقافي، لذا فهي قادرة على أن تكوّن ذاتها في كل مرة تنفتح فيها نحو الآخر المختلف.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

Abdul Malik bin Kareb Al Asmaei. (1980). The Virility of the Poets (Volume 2). (St. Toury, editor) Beirut: New Book House.

Abdul Malik bin Kareb Al Asmaei. (1995). Diwan Al-Ajaj. (Dr. Azza Hassan, Editor) Beirut: Dar Al-Shorouk Al-Arabi.

Abdul Qadir bin Omar Al-Baghdadi. (2004 AD). The Treasury of Literature and the Pulp of Bab Lisan Al Arab (Volume 4). (Abd al-Salam Muhammad Haroun, Editor) Cairo: The International Company for Printing.

Abdullah Al-Ghadhami. (2005). Cultural Criticism: A Reading in the Arab Cultural Systems (Volume 3). Beirut: Arab Cultural Center.

Abdullah Al-Tayyeb Al-Majzoub. (1955). The Guide to Understanding the Poetry of the Arabs (Volume 1). Cairo: Egypt Press.

Abdullah Mahmoud Al-Ghadhami. (1994). The Poem and the Counter-Text (Volume 1). Beirut: Arab Cultural Center.

Abu Abdullah Muhammad bin Imran Marzabani. (1995). Muwashshah in scholars' sockets on poets. Beirut, Lebanon: House of Scientific Books.

Abu Al-Faraj Ali bin Al-Hussein bin Muhammad bin Ahmed Al-Asfahani. (1415 AH). Songs (Vol.1 i). Beirut: House of Revival of Arab Heritage.

Abu Ali Al-Hassan bin Rashid Al-Qayrawani. (1981). Al-Umda on the Beauties of Poetry and Its Literature (Volume 5). (Muhammad Muhyiddin Abdel Hamid, Editor) Beirut: Dar Al-Jeel.

Abu Hilal Al-Askari. (1964 AD). Proverbs (Volume 1). (Muhammad Abu al-Fadl Ibrahim, and Abd al-Majid Qatamesh, editors) Cairo: The Modern Arab Foundation for Printing, Publishing and Distribution.

Abu Muhammad Abdullah bin Muslim bin Qutaybah. (1964). Poetry and Poets. Beirut: House of Culture.

Abu Othman Amr bin Bahr Al-Jahiz. (1964). Al-Jahiz Letters (Literary Messages). (Abd al-Salam Muhammad Haroun, Editor) Cairo: Al-Khanji Library.

Abu Othman Amr bin Bahr Al-Jahiz. (1965 AD). Animal (Vol. 2). (Abd al-Salam Muhammad Haroun, Editor) Cairo: Mustafa al-Babi al-Halabi Press.

Abu Othman Amr bin Bahr Al-Jahiz. (1998 AD). Statement and Explanation (Volume i 7). (Abd al-Salam Muhammad Haroun, Editor) Cairo: Al-Khanji Library.

Abu Ubaidah Muammar bin Muthanna Al-Taymi Al-Basri. (1991 AD). Brocade. Cairo: Al-Khanji Library.

Adnan Hussein Al-Awady. (1985). The language of modern poetry in Iraq (between the turn of the twentieth century and the Second World War). Baghdad: Publications of the Ministry of Culture and Information.

Adonis. (1989). Arabic Poetry (Volume 2). Beirut: House of Arts.

Agner Regiment. (2005). Cultural Selection (Vol.1 i). (Shawqi Jalal, editor) Cairo: The Supreme Council for Culture.

Al-Bandari bin Khalid bin Barak Al-Sudairy. (1434 AH). Employment of the proverb according to Al-Saghani (650 AH) at the forefront of the rich and luxurious pulp Journal of Linguistic Studies, Volume V.

Albert Hourani. (1997 AD). History of the Arab Peoples (Volume i 1). (Asaad Saqr, Editor) Damascus: Tlass House for Studies, Translation and Publishing.

Alessandro Durante. (2013 AD). Linguistic Anthropology (Vol.1 i). (Frank Darwish, Editor) Beirut: Arab Organization for Translation.

Andrew Edgar and Peter Sid Goick. (2014). Encyclopedia of Cultural Theory (Basic concepts and terminology) (Volume 2). (Hanaa El Gohary, the translators) Cairo: The National Center for Translation.

Anthony Gadner. (2005). Sociology (with Arabic entries) (Volume 1). (Fayez Al-Sayagh, Editor) Beirut: The Arab Organization for Translation, Tarjuman Foundation.

Carol M. Quinhan. (2013 AD). Anthropology of Food and the Body (Type, Meaning, and Power) (Vol.1 i). (Siham Abdel Salam, Editor) Cairo: The National Center for Translation.

Charles Bella. (1997 AD). History of Arabic Language and Literature (Volume 1). (Rafiq Ibn Wanas, and others, the editors) Beirut: Dar Al-Gharb Al-Islami.

Clifford Geertz. (2009). Interpretation of Cultures (Selected Essays) (Volume 1). (Mohamed Badawi, Editor) Beirut, Lebanon: The Arab Organization for Translation.

Dennis Cush. (2007). The concept of culture in the social sciences (Volume 1). (Munir Al-Eidani, translators) Beirut: The Arab Organization for Translation.

Dr. Mahdi to lam. (2009 AD). The structure of the Argoza and the beauty of receiving it among the Arabs. Casablanca: East Africa for Printing and Publishing.

Fakhry Saleh. (September 2014) Yusef Sami Al-Youssef and pre-Islamic poetry. Al-Arabi Magazine (670).

Gaston Bashlar. (1984 AD). Aesthetics of Place (Volume 2). (Ghalib Halasa, Editor) Beirut: University Foundation for Studies, Publishing and Distribution.

Gaston Bashlar. (1992 AD). The Dialectic of Time (Volume 3). (Khalil Ahmad Khalil, Editor) Beirut: University Foundation for Studies, Publishing and Distribution.

Georgy Gatesch. (1990). Awareness and art. (Nawfal Nayouf, the translators) Kuwait: The World of Knowledge Series (64).

Ghalib Fadel Al-Muttalbi. (1978). Tamim dialect and its impact on unified Arabic. Baghdad: Publications of the Ministry of Culture and Arts.

Hanna Fakhoury. (1987 AD). History of Arab Literature (vol.12). Cairo: Police Library.

Hans Hermann Hobe. (2017 AD). A Short History of Humans, Progress and Decadence (Volume 1). (Haider Abdul Wahid Rashid, editor) Baghdad: Dar Sutour.

Ibn Manzoor, Jamal al-Din Abu al-Fadl Muhammad Ibn Makram al-Afriqi. (1414 AH). Lisan Al Arab (Volume 3). Beirut: Dar Sader.

Ibrahim Anees. (1952). Poetry Music (Volume 2). Cairo: The Anglo-Egyptian Library.

Ibrahim Anees. (2003). In the Arabic dialects. Cairo: The Anglo-Egyptian Library.

Jamal Najm Al-Obeidi. (1969 AD). Al-Razz (his inception - his most famous poet). Baghdad: Al-Adeeb Al-Baghdadia Press.

Jan Cohen. (1986 AD). The Structure of Poetic Language (Vol.1 i). (Muhammad al-Wali, and Muhammad al-Omari, editors) Casablanca, Morocco: Toubkal Publishing House.

Jassim Muhammad Hussain. (2013 AD). Rizk to the Umayyad era. Journal of the College of Basic Education.

John Story. (2014). Cultural theory and popular culture (Volume 1). (Saleh Khalil Abu Asba, and Farooq Mansour, the translators) Abu Dhabi: Abu Dhabi Tourism and Culture Authority / Kalima Project.

Karl Brockelmann. (No date). History of Arabic literature. (Abdel Halim Al-Najjar, Editor) Cairo: Dar Al Maaref in cooperation with the League of Arab States / Arab Organization for Education, Culture and Science.

Mohammed Abed Al-Jabri. (1991 AD). Heritage and Modernity (Study and Discussions) (Volume 1). Beirut: Center for Arab Unity Studies.

Mohammed bin Salam Al-Jamhi. (2001). Layers poets. Beirut: Publications of Muhammad Ali Baydoun.

Mohammed Omari. (No date). Poetry in the dialogue systems and prose. Retrieved from www.aljabriabed.net/n47_05umari.htm

Muhammad al-Sharqani al-Hasani. (No date). Poetic reception of ancient poets between perception and perception. Retrieved from www.aljabriabed.net/n47_07charkani.htm

Muhammad Boudhan. (No date). The concept of collective identity and its applications to the case of Morocco. Retrieved from https://www.hespress.com/writers/379695.html

Muhammad Hakim. (No date). Desolate of his family, Mahloub ... between self-experience and philosophical reflections. Al-Madaen Magazine. Retrieved from http://www.almadaen.com.sa/156631

Muhammad Weilal. (No date). Hair and nodal roots. Retrieved from www.alukah.net/literature_language/0/90292/

Nebras Hashem. (2014). 1. Informing the people of what happened to Baramkeh with Bani Abbas, famous for (Anecdotes of the Caliphs for the Ettledi) in light of cultural criticism, a doctoral thesis submitted to the Council of the College of Education at the University of Karbala. Karbala, Iraq: unpublished.

Philip Hitti. (1952 AD). History of the Arabs (lengthy) (vol.1 i). (Dr. Edward Gerji, and Dr. Gabriel Jabbour, editors) Beirut: Dar Al Kashaf for Publishing, Printing and Distribution.

Qudamah bin Jaafar. (1980). Prose Criticism. Beirut, Lebanon: House of Scientific Books.

Roger Fowler. (2012). Linguistic Criticism (Volume 1). (Afaf Al-Batayneh, the translators) Beirut: Arab Organization for Translation.

Roman Capson. (1988). Poetic Issues (Volume 1). (Muhammad Al-Wali, and Mubarak Hanoun, the editors) Casablanca, Morocco: Toubkal Publishing House.

Sabah Atiwi, and Muhammad Manadil Abbas. (2018). Unmeasured poetic witness to it in the era of protest. Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences (41).

Saeed Al-Ghanmi. (1999). Existence, Time, and Narration (The Philosophy of Paul Ricoeur) (Volume 1). (Saeed Al-Ghanmi, the translators) Beirut: Arab Cultural Center.

Saleh Ahmad Al-Ali. (2003 AD). Ancient History of the Arabs and the Prophetic Mission (History of the Arabs and Islam Series) (Volume 2). Beirut: The Publications Company for Distribution and Publishing.

Shawky is a guest. (1988). Chapters on Poetry and Its Criticism (Volume 3). Cairo: House of Knowledge.

Sri Taher Al-Jubouri. (2013). The anonymous poetic grammatical witness who says in Sharh Ibn Aqil in the two chapters of the novice and its Nawasikh and its effect on the grammatical rule. Professor Magazine (300).

Tony Bennett, and others. (2010). New idiomatic keys (Glossary of Culture and Society Terms) (Volume 1). (Saeed Al-Ghanmi, the translators) Beirut: Arab Organization for Translation.

Tzvetan Todorov. (2009 AD). Common Life (General Anthropological Research) (Volume 1). (Munther Ayashi, Editor) Beirut: Kalima and the Arab Cultural Center.

التنزيلات

منشور

2021-03-15

إصدار

القسم

علم الاجتماع

كيفية الاقتباس

Hashim, N. (2021). أولية الشعر العربي: دراسة أنثروبولوجية ثقافية. مجلة الآداب, 1(136), 567-590. https://doi.org/10.31973/aj.v1i136.1252

تواريخ المنشور

المؤلفات المشابهة

81-90 من 311

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.