Rotation in tenses in Koranic readings
(reminder act and feminization model)
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i115.550Keywords:
verb, AlquranAbstract
Interested grammarians starting Sibawayh analysis examples and evidence relating to conformity between the act and the actor and non-conformity to recall and feminine, the second described as the truth or metaphor, as stated in the body search of the presentation of some verses which states the difference in the term (heaven), for example, or (angels) and others, and they put arguments for inadmissibility of violation of the act and the perpetrator Katalh speech interval between them, as such Sibawayh saying: (Judge attended by a woman), or that the actor is broken, as in the verse: ((The wives)), or to make up for the feminization of the act in terms of feminization actor flashed feminization, also appeared, saying the Almighty: ((if it comes to you believing women)); connection with an actor, a feminization (thousand-na).
There is no doubt that the difference made in the reading readers regardless of their number, the seven of them, or ten or fourteen was not on the whim or desire of the reader or the narrator him, but reliance on linguistic culture, and portfolio deliberately, they are all as resource who have significant Pfsaanhm, increase the That was the language and grammar of them known to the likes of Alexaii and Abu Amr ibn al-Ala, and the world-Faqih, most often jurists and narrators modernists as is well known from Trajmanm.
It is for this I had to make Alnhoyen be exposed to these readings on a different direction and reasoning, though most of them may stop some of them rejecting the appellant or her position at times and at other times the reader.
We have referred to a number of verses in the recall and feminine, with a statement read by the readers, and the arguments of each of them and its dependence on the introduction of the apparent meaning of word sometimes, and other times meaning.
Downloads
References
1- إتحاف فضلاء البشر بالقراءات الأربعة عشر: أحمد بن محمد البنا،المحقق: شعبان محمد إسماعيل، الناشر: عالم الكتب - مكتبة الكليات الأزهرية،سنة النشر: 1407 – 1987،رقم الطبعة: الأولى.
2- إعراب القرآن: أبو جعفر النَّحَّاس أحمد بن محمد بن إسماعيل بن يونس المرادي النحوي (المتوفى: 338هـ)، وضع حواشيه وعلق عليه: عبد المنعم خليل إبراهيم،الناشر: منشورات محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية، بيروت،الطبعة: الأولى، 1421 هـ.
3- البحر المحيط في التفسير: أبو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان أثير الدين الأندلسي (المتوفى: 745هـ)،المحقق: صدقي محمد جميل، الناشر: دار الفكر – بيروت،الطبعة: 1420 هـ
4- التبصرة في القراءات السبع:مكي بن أبي طالب حوش بن محمد بن مختار القيسى القيرواني القرطبي ، المحقق: محمد غوث الندوي، حالة الفهرسة: غير مفهرس،الناشر: الدار السلفية – الهند، سنة النشر: 1402 – 1982،رقم الطبعة: 2.
5- التبيان في إعراب القرآن: أبو البقاء عبد الله بن الحسين بن عبد الله العكبري (المتوفى : 616هـ)،المحقق : علي محمد البجاوي،الناشر : عيسى البابي الحلبي وشركاه،1976.
6- تفسير القرآن العظيم :أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (المتوفى: 774هـ)،المحقق: محمد حسين شمس الدين،الناشر: دار الكتب العلمية، منشورات محمد علي بيضون، بيروت،الطبعة: الأولى - 1419 هـ.
7- جامع البيان في تأويل القرآن: محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري (المتوفى: 310هـ)،المحقق: أحمد محمد شاكر،الناشر:مؤسسة الرسالة،الطبعة: الأول 2000.
8- الجامع لأحكام القرآن:أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى: 671 هـ) ،المحقق: هشام سمير البخاري،الناشر: دار عالم الكتب، الرياض، المملكة العربية السعودية،الطبعة: 1423 هـ/ 2003 م.
9- الحجة في القراءات السبع:الحسين بن أحمد بن خالويه، أبو عبد الله (المتوفى: 370هـ)،المحقق: د. عبد العال سالم مكرم،الناشر: دار الشروق – بيروت،الطبعة: الرابعة، 1401 هـ.
10- حجة القراءات: عبد الرحمن بن محمد، أبو زرعة ابن زنجلة (المتوفى: حوالي 403هـ)،محقق الكتاب ومعلق حواشيه: سعيد الأفغاني،الناشر: دار الرسالة،1418ــ 1997،الطبعة 5 .
11- دراسات لغوية في القرآن الكريم وقراءاته: د. أحمد مختار عمر ،دار النشر: عالم الكتب ،سنة الطبع:الطبعة الأولى (1421هـ - 2001م) .
12- زاد المسير في علم التفسير: جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (المتوفى: 597هـ)،المحقق: عبد الرزاق المهدي،الناشر: دار الكتاب العربي – بيروت،الطبعة: الأولى – 1422 هـ.
13- السبعة في القراءات: أحمد بن موسى بن العباس التميمي، أبو بكر بن مجاهد البغدادي (المتوفى: 324هـ)،المحقق: شوقي ضيف،الناشر: دار المعارف – مصر،الطبعة2 ، 1400هـ.
14- شرح اللمع في النحو :أبو الحسن علي بن الحسين الاصفهاني الباقولي (ت543ه) ، تحقيق :محمد خليل مرار الحربي ،دار الكتب العلمية ، محمد علي بيضون،بيروت لبنان، الطبعة الاولى، 1971.
15- العنوان في القراءات السبع: أبو طاهر إسماعيل بن خلف بن سعيد المقرئ الأنصاري السرقسطي (المتوفى: 455هـ)،المحقق: (الدكتور زهير زاهد - الدكتور خليل العطية)(كلية الآداب – جامعة البصرة)،الناشر: عالم الكتب، بيروت،عام النشر: 1405هـ.
16- اللمع في العربية: أبو الفتح عثمان بن جني الموصلي (ت392ه)، تحقيق:فائز فارس، الناشر: دار الكتب الثقافية ـ الكويت، 1984.
17- اللهجات العربية في التراث: تأليف : أحمد علم الدين الجندي،الدار العربية للكتاب،1983.
18- الكتاب: أبو بشر عمرو بن عثمان بن قنبر، سيبويه (ت180هـ): ج1، ط2، منشورات مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت – لبنان، 1387هـ - 1967م. و ج2، تحقيق وشرح عبد السلام محمد هارون، الطبعة2 1408هـ - 1988م،الناشر مكتبة الخانجي بالقاهرة.و ج3،تحقيق عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي بالقاهرة، 1988 م. و ج4،تحقيق عبد السلام محمد هارون،ط2، 1402هـ - 1982م،الناشر مكتبة الخانجي بالقاهرة، دار الرفاعي بالرياض.
19- الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل: أبو القاسم جار الله محمود بن عمر الزمخشري (ت538هـ)، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، ط1، 1403هـ-1983م.
20- الكشف والبيان عن تفسير القرآن:أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي، أبو إسحاق (المتوفى: 427هـ)،تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور،مراجعة وتدقيق: الأستاذ نظير الساعدي،الناشر: دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان، الطبعة: الأولى 2002 م.
21- المبسوط :محمد بن أحمد بن أبي سهل شمس الأئمة السرخسي (المتوفى: 483هـ)،دراسة وتحقيق: خليل محي الدين الميس ، الناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان الطبعة الأولى، 1421هـ 2000م.
22- المزهر في علوم اللغة وأنواعها: عبد الرحمن جلال الدين السيوطي (ت911هـ)،تحقيق: محمد أحمد جاد المولى، وعلي محمد البجاوي، ومحمد أبو الفضل دار الجيل، بيروت، دار الفكر للطباعة .
23- معانى القرآن للأخفش : أبو الحسن المجاشعي بالولاء، البلخي ثم البصري، المعروف بالأخفش الأوسط (المتوفى: 215هـ)،تحقيق:الدكتورة هدى محمود قراعة،الناشر: مكتبة الخانجي، القاهرة،الطبعة: الأولى، 1411 هـ- 1990 م.
24- معاني القراءات للأزهري: محمد بن أحمد بن الأزهري الهروي، أبو منصور (المتوفى: 370هـ)، الناشر: مركز البحوث في كلية الآداب - جامعة الملك سعود،المملكة العربية السعودية،الطبعة: الأولى، 1412 هـ - 1991 م.
25- الموضح في وجوه القراءات وعللها: فخر الدين أبو عبد الله نصر بن علي بن محمد الشيرازي الفارسي الفسوي، المعروف بابن أبي مريم (ت 565)،تحقيق: عمر حمدان الكبيسي،الناشر: الجماعة الخيرية لتحفيظ القرآن الكريم،جدة، سنة النشر 1414= 1993،الطبعة: 1.
26 - الميسر في القراءات الأربع عشرة: محمد فهد خاروف،مراجعة: محمد كريم راجح،الناشر: دار الكلم الطيب، دمشق – بيروت،الطبعة: الأولى، 1420 هـ - 2000 م.
27- النشر في القراءات العشر: شمس الدين أبو الخير ابن الجزري، محمد بن محمد بن يوسف (المتوفى : 833 هـ)،المحقق : علي محمد الضباع (المتوفى 1380 هـ)،الناشر : المطبعة التجارية الكبرى [تصوير دار الكتاب العلمية]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.