Psychological well-being and its relationship to psychological flow among university teachers
DOI:
https://doi.org/10.31973/p1g8k381Keywords:
psychological well-being, psychological flow, university teachersAbstract
The current research aims to identify the level of psychological well-being and psychological flow among university teachers, and to identify the significance of the statistical difference in psychological well-being and psychological flow among university teachers according to the variables of gender (male - female), and to identify the relationship between psychological well-being and psychological flow among university teachers, the researcher relied on adopting two measures, the first being the (psychological well-being) scale by (Ryff 1995). Translated into Arabic by (Taha 2008), which in its final form consists of (54) paragraphs, divided into six areas: - (the purpose of life, self-acceptance, independence, positive relationships with others, personal maturity, mastery of the environment) ,The second scale (Psychological Flow) by (Jackson & Marsh 1996), which based on the theory of (Csikszentmihalyi 1996) and translated into Arabic by (Al-Ukaili and Al-Mohammadawi 2015), which in its final form consists of (34) items distributed over nine areas, which are: - (Balance between challenge Skill, the integration of awareness into action, clear goals, unambiguous feedback, focus on the task, a sense of precision, lack of self-consciousness, a sense of the passage of time, and self-pleasure The scale was applied to the basic sample of (150) teachers from universities in Baghdad for the academic year (2023-2024), and the results were: - The sample of the current research has high level of psychological well-being and psychological flow. There are also differences between males and females and in favor of males in well-being. Psychological well-being and psychological flow, and there is a direct relationship between psychological well-being and psychological flow among university teachers.
Downloads
References
ابو حسونة، نشأة محمود، (2014): مستوى الرضا الوظيفي لدى المعلمين والمعلمات وعلاقته ببعض المتغيرات، المجلة الدولية للبحوث التربوية والنفسية، 2 (2).
ابو هاشم، السيد محمد (1983): النموذج البنائي للعلاقات بين السعادة النفسية والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية وتقدير الذات والمساندة الاجتماعية لدى طلبة الجامعة ، مجلة كلية التربية جامعة بنها، 20(81).
أشيتة ، عماد وأبو إسحاق ، سامى والنواحجة ، زهير، (۲۰۱٥ ): المساندة الأسرية والتدفق النفسي لدى عينة من طلبة الصف الثامن الأساسى من مستخدمى الأجهزة الذكية ، المؤتمر العلمي " تأثير الأجهزة الذكية على نشاة الطفل المنعقد يوم الاثنين الموافق. ٣/٢٣
جولمان، دانييل،(2000): الذكاء العاطفي، ترجمة: ليلى الجبالي، سلسلة عالم المعرفة، العدد 262
خرنوب، فتون، (٢٠١٦): الرفاهية النفسية وعلاقتها بالذكاء الانفعالي والتفاؤل: لدى عينة من طلبة كلية التربية في جامعة دمشق، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس ١٤(۱) .
زلوف، فائزة وبن الشيخ، حفيظة، (2020): الذكاء الانفعالي وعلاقتها بالرفاهية النفسية لدى طلاب الجامعة، كلیة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة، جامعة محمد بوضیاف المسیلة، الجمھوریة الجزائریة الدیمقراطیة الشعبیة.
زنیبیل، یوسف، (2018): الذكاء الانفعالي وعلاقته بجودة الحیاة النفسیة لدى طلبة كلیة التربیة ، بجامعة مصراته، جامعة سیدي محمد بن عبد لله، فاس.
سليجمان ، مارتن أى - بي - (٢٠٠٦) . السعادة الحقيقية : استخدام علم النفس الإيجابي الحديث لتحقيق أقصى ما يمكنك من الإشباع الدائم . ترجمة مكتبة جرير مكتبة جرير ، المملكة العربية السعودية ، الرياض.
الشربيني، عاطف والعطية، اسماء، (2019): القيمة التنبؤية للتفاؤل في التدفق النفسي لدى اعضاء هيئة التدريس (دول الخليج ومصر) دراسة مقارنة، المجلة الاردنية في العلوم التربوية، مجلد(15)، عدد (3).
شطب ، أنس أسود والموسوى ، عبد العزيز حيدر، (٢٠١٦): التدفق النفسي على وفق التفكير الإيجابي لدى طلبة الجامعة - مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الإنسانية ، ١٨
شند، سمیرة محمد، (2013): مقیاس الرفاھیة النفسیة للشباب الجامعي، مجلة الارشاد النفسي، دار المنظومة، مصر.
الصمادي، أسامة يوسف. (۲۰۱۵): مستوى الرضا المهنى وعلاقته ببعض المتغيرات لدى معلمات التربية الخاصة . مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 23 (2). DOI: https://doi.org/10.12816/0013599
طه ربيع طه (2008): دراسة للهوية الثقافية وعلاقتها ببعض المتغيرات النفسية والاجتماعية لدى الشباب الجامعي رسالة ماجستير، كلية التربية جامعة عين شمس.
عبد المعطي، حسن، (٢٠٠٥ ): الإرشاد النفسي وجودة الحياة في المجتمع المعاصر ، مؤتمر الإنماء النفسي والتربوي للإنسان العربي، القاهرة.
العبيدى، عفراء إبراهيم. (۲۰۱٦): التدفق النفسي لدى طلبة الجامعة في ضوء متغير الجنس والتخصص الدراسي ، مجلة الاستاذ العدد الخاص بالمؤتمر العلمي الرابع
العكيلي، جبار وادي باهض و المحمداوي، هاشم فرحان خنجر، (2015): التدفق النفسي لدى طلبة الثانوية المتميزين وعلاقته بتنظيم الذات لديهم، مجلة كلية التربية، الجامعة المستنصرية، ع (4).
العيتى ، ياسر . (٢٠٠٦): الذكاء العاطفى نظرة جديدة في العلاقة بين الذكاء والعاطفة ، سوريا ، دمشق ، دار الفكرة .
غياري، رضوان، (2008): الاكتئاب والتشاؤم دراسة ارتباطية مقارنة ، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 3(1)
المحفوظ، صبا عبد المنعم، (2018): الرفاھیة النفسیة لدى معلمات ریاض الاطفال. دراسات تربویة، المدیریة العامة للمنھج، العدد (44).
مؤمن ، داليا محمد (2004): العلاقة بين السعادة وكل من الأفكار اللاعقلانية وأحداث الحياة السارة والضاغطة، المؤتمر السنوي الحادي عشر ، مركز الإرشاد النفسي - جامعة عين شمس
يوسف ، مجدي حسن ( ب . ت ) فينومينولوجيا التدفق النفسي لدى لاعبي المستوى العالي في بعض الألعاب والرياضيات.
Baumann, N. & Scheffer, D. (2010): Seeking flow in the achievement domain: The achievement flow motive behind flow experience. Motivation and Emotion. 34. DOI: https://doi.org/10.1007/s11031-010-9195-4
Clark, Sharon. and John. Haworth. (1994): Flow experience in the daily lives of sixth from collect students, British Journal of psychology, 85.| DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1994.tb02538.x
Csikszentmihaly, (1996).Creativity: flow and the psychologyof discovery and Invention, New York: Harper Perenni
Csikszentmihaly.(2014):flow and foundations of positive psychology. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8
Edwards,S,Ngcobo,H;,Edwards,D.,&Palavar,K.(2005):Exploring the Relationship between Physical Activity,Psychological Well-being and Physical Self –perception in Different Exercise Groups. DOI: https://doi.org/10.4314/sajrs.v27i1.25908
Guan,X. (2013): A Study on flow theory and translation teaching in china's efl class Journal of Language Teaching and Research,.4 (4) DOI: https://doi.org/10.4304/jltr.4.4.785-790
Huppert, F, A. (2009): Psychological Well-Being: Evidence Regarding Its Causes and Consequences. Journal Compilation International Association of Applied Psychology, (2) DOI: https://doi.org/10.1111/j.1758-0854.2009.01008.x
Jackson, S.A. & March, H.W. (1996): Development and validation of a scale to measure optimal experience: the flow state scale. Journal of sport & Exercise psychology, 18. DOI: https://doi.org/10.1123/jsep.18.1.17
Meeberg, G. (1993): Quality of Life: a Concept Analysis. Journal of Advanced Nursing. 18 (1). DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1993.18010032.x
Ryff & Keyes(1995):the structure of Psychological well beig Revisited.jornal of Personality and Social Psychology. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.69.4.719
Segrin ,C and Taylor ,M(2007):positive interpersonal relationships mediate the association between social skills and psychological Well-being.personality and Individual Differences. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.01.017
Springer , K ;Pudrovska, T; and Huser, R (2011): Does Psychological well-being change with age ? Longitudinal tests of age variations and further exploration of the multidimensionality of ryff model of psychological well-being. Social Science Research,4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2010.05.008
Straume, Lisa Vivoll (2008): Flow as a Resource: A Contribution to Organizational Psychology, Master thesis in Psychology, Tapir Akademisk Forlag.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 أ.م.د هناء مزعل حسين الذهبي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.


