Psychological well-being and its relationship to psychological flow among university teachers

Authors

  • Asst. Prof. Hanaa Mizel Hussein AL-thahabee Ministry of Higher Education and Scientific Research /Psychological Research Center

DOI:

https://doi.org/10.31973/p1g8k381

Keywords:

psychological well-being, psychological flow, university teachers

Abstract

The current research aims to identify the level of psychological well-being and psychological flow among university teachers, and to identify the significance of the statistical difference in psychological well-being and psychological flow among university teachers according to the variables of gender (male - female), and to identify the relationship between psychological well-being and psychological flow among university teachers, the researcher relied on adopting two measures, the first being the (psychological well-being) scale by (Ryff 1995). Translated into Arabic by (Taha 2008), which in its final form consists of (54) paragraphs, divided into six areas: - (the purpose of life, self-acceptance, independence, positive relationships with others, personal maturity, mastery of the environment) ,The second scale (Psychological Flow) by (Jackson & Marsh 1996), which based on the theory of (Csikszentmihalyi 1996) and translated into Arabic by (Al-Ukaili and Al-Mohammadawi 2015), which in its final form consists of (34) items distributed over nine areas, which are: - (Balance between challenge Skill, the integration of awareness into action, clear goals, unambiguous feedback, focus on the task, a sense of precision, lack of self-consciousness, a sense of the passage of time, and self-pleasure The scale was applied to the basic sample of (150) teachers from universities in Baghdad for the academic year (2023-2024), and the results were: - The sample of the current research has high level of psychological well-being and psychological flow. There are also differences between males and females and in favor of males in well-being. Psychological well-being and psychological flow, and there is a direct relationship between psychological well-being and psychological flow among university teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابو حسونة، نشأة محمود، (2014): مستوى الرضا الوظيفي لدى المعلمين والمعلمات وعلاقته ببعض المتغيرات، المجلة الدولية للبحوث التربوية والنفسية، 2 (2).

ابو هاشم، السيد محمد (1983): النموذج البنائي للعلاقات بين السعادة النفسية والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية وتقدير الذات والمساندة الاجتماعية لدى طلبة الجامعة ، مجلة كلية التربية جامعة بنها، 20(81).

أشيتة ، عماد وأبو إسحاق ، سامى والنواحجة ، زهير، (۲۰۱٥ ): المساندة الأسرية والتدفق النفسي لدى عينة من طلبة الصف الثامن الأساسى من مستخدمى الأجهزة الذكية ، المؤتمر العلمي " تأثير الأجهزة الذكية على نشاة الطفل المنعقد يوم الاثنين الموافق. ٣/٢٣

جولمان، دانييل،(2000): الذكاء العاطفي، ترجمة: ليلى الجبالي، سلسلة عالم المعرفة، العدد 262

خرنوب، فتون، (٢٠١٦): الرفاهية النفسية وعلاقتها بالذكاء الانفعالي والتفاؤل: لدى عينة من طلبة كلية التربية في جامعة دمشق، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس ١٤(۱) .

زلوف، فائزة وبن الشيخ، حفيظة، (2020): الذكاء الانفعالي وعلاقتها بالرفاهية النفسية لدى طلاب الجامعة، كلیة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة، جامعة محمد بوضیاف المسیلة، الجمھوریة الجزائریة الدیمقراطیة الشعبیة.

زنیبیل، یوسف، (2018): الذكاء الانفعالي وعلاقته بجودة الحیاة النفسیة لدى طلبة كلیة التربیة ، بجامعة مصراته، جامعة سیدي محمد بن عبد لله، فاس.

سليجمان ، مارتن أى - بي - (٢٠٠٦) . السعادة الحقيقية : استخدام علم النفس الإيجابي الحديث لتحقيق أقصى ما يمكنك من الإشباع الدائم . ترجمة مكتبة جرير مكتبة جرير ، المملكة العربية السعودية ، الرياض.

الشربيني، عاطف والعطية، اسماء، (2019): القيمة التنبؤية للتفاؤل في التدفق النفسي لدى اعضاء هيئة التدريس (دول الخليج ومصر) دراسة مقارنة، المجلة الاردنية في العلوم التربوية، مجلد(15)، عدد (3).

شطب ، أنس أسود والموسوى ، عبد العزيز حيدر، (٢٠١٦): التدفق النفسي على وفق التفكير الإيجابي لدى طلبة الجامعة - مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الإنسانية ، ١٨

شند، سمیرة محمد، (2013): مقیاس الرفاھیة النفسیة للشباب الجامعي، مجلة الارشاد النفسي، دار المنظومة، مصر.

الصمادي، أسامة يوسف. (۲۰۱۵): مستوى الرضا المهنى وعلاقته ببعض المتغيرات لدى معلمات التربية الخاصة . مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 23 (2). DOI: https://doi.org/10.12816/0013599

طه ربيع طه (2008): دراسة للهوية الثقافية وعلاقتها ببعض المتغيرات النفسية والاجتماعية لدى الشباب الجامعي رسالة ماجستير، كلية التربية جامعة عين شمس.

عبد المعطي، حسن، (٢٠٠٥ ): الإرشاد النفسي وجودة الحياة في المجتمع المعاصر ، مؤتمر الإنماء النفسي والتربوي للإنسان العربي، القاهرة.

العبيدى، عفراء إبراهيم. (۲۰۱٦): التدفق النفسي لدى طلبة الجامعة في ضوء متغير الجنس والتخصص الدراسي ، مجلة الاستاذ العدد الخاص بالمؤتمر العلمي الرابع

العكيلي، جبار وادي باهض و المحمداوي، هاشم فرحان خنجر، (2015): التدفق النفسي لدى طلبة الثانوية المتميزين وعلاقته بتنظيم الذات لديهم، مجلة كلية التربية، الجامعة المستنصرية، ع (4).

العيتى ، ياسر . (٢٠٠٦): الذكاء العاطفى نظرة جديدة في العلاقة بين الذكاء والعاطفة ، سوريا ، دمشق ، دار الفكرة .

غياري، رضوان، (2008): الاكتئاب والتشاؤم دراسة ارتباطية مقارنة ، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 3(1)

المحفوظ، صبا عبد المنعم، (2018): الرفاھیة النفسیة لدى معلمات ریاض الاطفال. دراسات تربویة، المدیریة العامة للمنھج، العدد (44).

مؤمن ، داليا محمد (2004): العلاقة بين السعادة وكل من الأفكار اللاعقلانية وأحداث الحياة السارة والضاغطة، المؤتمر السنوي الحادي عشر ، مركز الإرشاد النفسي - جامعة عين شمس

يوسف ، مجدي حسن ( ب . ت ) فينومينولوجيا التدفق النفسي لدى لاعبي المستوى العالي في بعض الألعاب والرياضيات.

Baumann, N. & Scheffer, D. (2010): Seeking flow in the achievement domain: The achievement flow motive behind flow experience. Motivation and Emotion. 34. DOI: https://doi.org/10.1007/s11031-010-9195-4

Clark, Sharon. and John. Haworth. (1994): Flow experience in the daily lives of sixth from collect students, British Journal of psychology, 85.| DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1994.tb02538.x

Csikszentmihaly, (1996).Creativity: flow and the psychologyof discovery and Invention, New York: Harper Perenni

Csikszentmihaly.(2014):flow and foundations of positive psychology. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8

Edwards,S,Ngcobo,H;,Edwards,D.,&Palavar,K.(2005):Exploring the Relationship between Physical Activity,Psychological Well-being and Physical Self –perception in Different Exercise Groups. DOI: https://doi.org/10.4314/sajrs.v27i1.25908

Guan,X. (2013): A Study on flow theory and translation teaching in china's efl class Journal of Language Teaching and Research,.4 (4) DOI: https://doi.org/10.4304/jltr.4.4.785-790

Huppert, F, A. (2009): Psychological Well-Being: Evidence Regarding Its Causes and Consequences. Journal Compilation International Association of Applied Psychology, (2) DOI: https://doi.org/10.1111/j.1758-0854.2009.01008.x

Jackson, S.A. & March, H.W. (1996): Development and validation of a scale to measure optimal experience: the flow state scale. Journal of sport & Exercise psychology, 18. DOI: https://doi.org/10.1123/jsep.18.1.17

Meeberg, G. (1993): Quality of Life: a Concept Analysis. Journal of Advanced Nursing. 18 (1). DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1993.18010032.x

Ryff & Keyes(1995):the structure of Psychological well beig Revisited.jornal of Personality and Social Psychology. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.69.4.719

Segrin ,C and Taylor ,M(2007):positive interpersonal relationships mediate the association between social skills and psychological Well-being.personality and Individual Differences. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.01.017

Springer , K ;Pudrovska, T; and Huser, R (2011): Does Psychological well-being change with age ? Longitudinal tests of age variations and further exploration of the multidimensionality of ryff model of psychological well-being. Social Science Research,4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2010.05.008

Straume, Lisa Vivoll (2008): Flow as a Resource: A Contribution to Organizational Psychology, Master thesis in Psychology, Tapir Akademisk Forlag.

Downloads

Published

2025-12-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

AL-thahabee, H. . (2025). Psychological well-being and its relationship to psychological flow among university teachers. Al-Adab Journal, 155, 287-318. https://doi.org/10.31973/p1g8k381

Publication Dates

Received

2024-11-10

Revised

2024-12-01

Accepted

2024-12-09

Published Online First

2025-12-15

Similar Articles

11-20 of 428

You may also start an advanced similarity search for this article.