The Gnostic Significance of the Qur'anic Word
A Study in the Tafsir "Mawahib al-Rahman" by Imam al-Sabzawari
DOI:
https://doi.org/10.31973/n6gpp154Keywords:
Beast, Neighbor, Intoxication, Divorce, OrphanAbstract
*AleIrfan*: It is a mental science that emerges from cognitive theory and is linked to the brain, mind, and mental processes. It is a science that considers language from a mental perspective.
Language, according to those with a mystical orientation, is not seen as an independent entity to be studied in isolation but is connected to mental and perceptual processes. Consequently, the meaning of a Quranic term can be viewed from a perspective different from the linguistic context, resulting from the mind and intellect and related to intention and context.
Some interpreters have used the science of cognition in interpreting the Quran, referred to as symbolic interpretation. This involves interpreting the Quran not by its apparent meaning but through hidden indications perceived by mystics and Sufis. These interpreters believe that texts have apparent meanings but also contain subtle indications revealed to those on a mystical path. This type of interpretation differs from that of esoteric sects. The mystical method does not deny the apparent meaning but encourages it, asserting that it must be understood first. In contrast, esoteric sects disregard the apparent meaning entirely, focusing solely on the hidden meaning.
Downloads
References
القرآن الكريم.
ابن جني، الخصائص، لأبي الفتح (ت392ه)، تحقيق: محمد علي النجار، المكتبة التوفيقيَّة، القاهرة، ط1، 2015م.
ابن دريد الأزدي، جمهرة اللغة، لأبي بكر محمد بن الحسن (ت 321ه)، تحقيق: إبراهيم شمس الدين، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط1، 1326ه- 2005م.
ابن عربي، أبو بكر محيي الدين محمد بن علي، تفسير ابن عربي (ت 638ه)، ضبطه وصححه وقدَّم له: الشيخ عبد الوارث محمد علي، دار الكتب العلميَّة، بيروت- لبنان، ط1، 1422ه- 2001م.
ابن فارس، مقاييس اللغة، لأبي الحسين أحمد بن فارس (ت395ه)، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، إتحاد كتاب العرب، 1423ه -2002م.
ابن منظور، لسان العرب، لابن منظور الإفريقي المصري (ت711ه)، مراجعة وتدقيق: يوسف البقاعي، إبراهيم شمس الدين، نضال علي، الدار المتوسطية للنشر والتوزيع، الجمهوريَّة التونسيَّة، طبع على مطابع مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت – لبنان، ط1، 1326ه- 2005م.
أحمد مختار عمر1427، ه- 2006م ، علم الدلالة، عالم الكتب، القاهرة، ط6.
الأرناؤوطي، 1442ه- 2021م ، القافلة الإلهيَّة قراءة متسلسلة في الفكر الأخلاقي والعرفاني للإمام السبزواري، الدكتور: إياد محمد علي ، دار الولاء لصناعة النشر، بيروت- لبنان، ط2.
الأرناؤوطي1437ه – 2016م ، المواهب معجم لألفاظ قرآنيَّة، مستخلص من تفسير مواهب الرحمن للإمام السبزواري، الدكتور إياد محمد علي ، الأمانة العامَّة للعتبة الحسينية المقدَّسة، مركز كربلاء للدراسات والبحوث، ط1،.
الأزهري، 1384ه- 1964م ، تهذيب اللغة، لأبي منصور محمد بن أحمد (ت 370ه)، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، محمد علي النجار، الدار المصريَّة للتأليف والترجمة، الدار القومية العربية للطباعة.
الألوسي البغدادي، 1415ه – 1994م ، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، لأبي الفضل شهاب الدين (ت1270ه)، ضبطه وصححه: علي عبد الباري عطية، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط1.
الجرجاني، 11889/ 2000، دلائل الإعجاز، عبد القاهر (ت 471ه)، قرأه وعلق عليهك ابو فهر محمود محمد شاكر، مكتبة الخانجي، القاهرة، رقم الإيداع.
الجنابذي، 1408ه- 1988م، بيان السَّعادة في مقامات العبادة، العارف الشهير حاج سلطان محمد (ت 1327ه)، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت – لبنان، ط2.
الجوهري، 1430ه – 2009م ، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، مرتب ترتيبًا ألفبائيًّا وفق أوائل الحروف، لأبي نصر إسماعيل بن حماد (ت 398ه) ، دار الحديث، القاهرة.
الدمشقي، 1421ه- 2000م ، القرآن العظيم، عماد الدين أبي الفداء إسماعيل بن كثير (ت 774ه)، تحقيق: مصطفى السيد محمد وآخرون، مؤسَّسة قرطبة، القاهرة، ط1.
الراغب الأصفهاني، 1430ه- 2009م، المفردات في غريب القرآن، للراغب الأصفهاني (ت502ه)، تحقيق: إبراهيم شمس الدين، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت- لبنان، ط1.
الرشيهري، 1422ه- 2001م ، ميزان الحكمة، محمد ، دار الحديث، دار إحياء التراث، بيروت- لبنان، ط1.
الزبيدي، 1407ه- 1987م، تاج العروس من جواهر القاموس، للسيد محمد مرتضى الحسيني (ت1205ه)، تحقيق: علي هلالي، مطبعة حكومة الكويت، ط2.
الزرقاني، 1445ه- 1995م ، مناهل العرفان في علوم القرآن، محمد عبد العظيم (ت 1367ه)، تحقيق: فوَّز أحمد زمرلي، دار الكتاب العربي، بيروت، ط1.
الزمخشري، 1437ه – 2015م.، الكشَّاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، لأبي القاسم جار الله محمود بن عمر بن محمد (ت538ه)، ضبطه ودققه وصححه: محمد عبد السلام شاهين، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط6
السعران، علم اللغة مقدمة للقارئ العربي، الدكتور محمود ، دار النهضة العربية، بيروت- لبنان.
سلسلة مداخل العلوم،1435ه- 2014م ، مبادئ علم العرفان، ، إعداد: مركز نون للتأليف والترجمة، جمعية المعارف الإسلامية الثقافية، ط1،.
سيبويه، الكتاب، 1425ه- 2004م ، لأبي بشر عمرو بن عثمان بن قنبر (ت180ه)، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي – القاهرة، ط4.
الشعراني، 1436ه- 2005م ، الطبقات الكبرى، عبد الوهاب (ت 973ه)، تحقيق: أحمد عبدالرحيم السَّائح، توفيق علي وهبة، مكتبة الثقافة الدينيَّة، القاهرة.
الطباطبائي، 1427ه- 2006م ، الميزان في تفسير القرآن، للسيد محمد حسين ، تحقيق: أياد باقر سلمان، قدَّم له: السيد كمال الحيدري، دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان، مؤسسة التاريخ العربي، بيروت- لبنان، ط1.
الطبرسي، 1425ه- 2005م ، مجمع البيان في تفسير القرآن، لأبي علي الفضل بن الحسن (ت 548ه)، تحقيق: لجنة من العلماء والمحققين، قدم له: السيد محسن الأمين العاملي، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت – لبنان، ط2.
العاملي، ط2، 1414ه ، وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، محمد بن الحسن الحر (ت 1104ه)، تحقيق: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، قم المشرَّفة.
العسكري، الفروق اللغويَّة، لأبي هلال (ت395ه)، تحقيق مؤسسة النشر الإسلامي، قم المشرَّفة، ط7، 1436ه.ق.
العياشي 1421ه ، التفسير للشيخ أبي النضر محمد بن مسعود العياشي (ت320ه)، تحقيق: قسم الدراسات الإسلامية، مؤسسة البعثة، قم، ط1،.
الفخر الرازي، التفسير الكبير للفخر الرازي (ت 606ه)، تحقيق: دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان، ط1.
الفراهيدي1424ه- 2003م ، العين مرتبًا على حروف المعجم، للخليل بن أحمد (ت175ه)، تحقيق: الدكتور عبد الحميد هنداوي، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط1.
الفيروز ابادي، 1415ه- 1995م ، القاموس المحيط، (ت 817ه)، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1.
المجلسي بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، الشيخ محمد باقر (ت1110ه)، دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان، ط3.
المصطفوي، 2020م، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، للعلامة، مركز نشر آثار العلامة المصطفوي، القاهر- لندن، دار الكتب العلميَّة، بيروت- لبنان، ط6.
الموسوي السبزواري، 1439ه- 2018م ، مواهب الرحمن في تفسير القرآن، السيد عبد الأعلى (ت1414ه)، دار الكفيل للطباعة والنشر، كربلاء المقدَّسة، ط5.
النيسابوري،1416ه- 1996م ، غرائب القرآن ورغائب الفرقان، نظام الدين الحسن بن محمد بن حسين القمّي (ت1328ه)، ضبطه وخرّج آياته وأحاديثه الشيخ زكريا عميرات، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط1.
راى جاكندوف ، 2017م ، علم الدلالة والعرفانيَّة: دراسة تحليلية، بنور، عبد الرزاق ، سلام، هبه عبد الرحمن، المنظومة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، المجلد/ العدد: 100.
سحالية عبد الحكيم، 2022م ، أسس اللسانيات العرفانية: المنطلقات والاتجاهات المعاصرة، ، المنظومة، المجلد6، العدد: 2، ديسمبر، الصفحات 29- 39. DOI: https://doi.org/10.37172/1901-006-002-003
سميسم، 2012م، التأويل العرفاني عند السيد السبزواري(قدس)، علي كاظم ، مجلة اللغة العربية وآدابها، المجلَّد:1، العدد: 13، آذار. DOI: https://doi.org/10.36318/jall/2012/v1.i13.6860
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Talib Hamad Jaki AlJayashi, Prof. Iyad Muhammad Ali AlArnaouti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.


