The effect of the strategy of removing the strange thing on the achievement of the subject of the history of Arab-Islamic civilization among fourth-grade literary students
DOI:
https://doi.org/10.31973/cb22yr05Keywords:
impact, strategy thing strange, collectionAbstract
Aim of the present research is to find out the strategy of extracting thing strange in the collection of the subject of the history of Islamic Arab civilization among students for fourth grade morality.
The research sample was made up of 62 students, who were excluded failing students in Al-Saffa Preparatory School for boys in Baghdad Al-Rsafa first.
Depends on the result we obtained:
Use of strategy thing strange to collect the subject of the history of Arab-Islamic civilization among students in the fourth grade of morality makes the learning process productive and active, leading to the best scientific output.
Downloads
References
زيتون / حسن/2003 التعلم والتدريس من منظور البنائية عالم الكتب القاهره.
نزال / حيدر خزعل واخرون/ 2015 النماذج واستراتيجيات في تدريس التاريخ مفهومها – خطواتها، مؤسسة ثائر العصامي بغداد جامعة بابل كلية التربية الاساسية المؤتمر العلمي الدولي الخامس المنعقد 13-14 تشرين الثاني 2012
الفتلاوي / سهيلة محسن كاظم/2003 المدخل الى التدريس دار الشروق بغداد .
توفيق احمد مرعي / محمد محمود الحيلة طرائق التدريس العامة دار المسيرة الاردن 2005 .
علي / محمد السيد 2011 اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس ، دار المسيرة ، الاردن ، ط1.
عبيدات واخرون / ذوقان سهيلة ابو السميد /2007 استراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين ، دليل المعلم والمشرف التربوي ، ط1 ، دار الفكر ناشرون وموزعون .
علي /صفاء محمد/2008 رؤى معاصرة في تدريس الدراسات الاجتماعيات عالم الكتب القاهرة ، ط1.
شحاته واخرون/ حسن و زينب النجار/ 2003 معجم المصطلحات التربوية والنفسية ، دار المصرية واللبنانية / القاهرة .
اميو سعيدي واخرون / عبد الله بن خميس و هدى بنت علي الحوسنية/ 2019 استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال (200) استراتيجية مع الامثلة التطبيقية ، دار المسيرة الاردن .
علام / صلاح الدين محمود / 2000 القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة ، دار الفكر العربي ، القاهرة.
سعاده واخرون/ جوده احمد واخرون/2011 التعلم النشط بين النظرية والتطبيق ، دار الشروق ، عمان ، الاردن .
زيدان / رنا عبد علي / 2008 اثر التعلم التنافسي في تحصيل مادة قواعد اللغة العربية لدى طالبات الصف الرابع العام ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، ابن رشد .
عطية / محسن علي ، 2010 اسس التربية الحديثة ونظم التعليم دار المناهج للنشر والتوزيع عمان ، الاردن .
ابو حويج واخرون/ مرون واخرون/ 2002 القياس والتقويم في التربية وعلم النفس الدار العلمية الدولية للثقافة ، ط1 ، عمان ، الاردن .
التميمي / علياء محمد ابراهيم /2022 اثر استراتيجية التساؤل التباعدي في تحصيل مادة الاجتماعيات عند طالبات الصف الثاني متوسط ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ابن رشد .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amjad Khalaf Fayyadh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.