The effect of the strategy of removing the strange thing on the achievement of the subject of the history of Arab-Islamic civilization among fourth-grade literary students

Authors

  • Amjad Khalaf Fayyadh General Directorate of Rsafa First Education

DOI:

https://doi.org/10.31973/cb22yr05

Keywords:

impact, strategy thing strange, collection

Abstract

Aim of the present research is to find out the strategy of extracting thing strange in the collection of the subject of the history of Islamic Arab civilization among students for fourth grade morality.

The research sample was made up of 62 students, who were excluded failing students in Al-Saffa Preparatory School for boys in Baghdad Al-Rsafa first.

Depends on the result we obtained:

Use of strategy thing strange to collect the subject of the history of Arab-Islamic civilization among students in the fourth grade of morality makes the learning process productive and active, leading to the best scientific output.

Downloads

Download data is not yet available.

References

زيتون / حسن/2003 التعلم والتدريس من منظور البنائية عالم الكتب القاهره.

نزال / حيدر خزعل واخرون/ 2015 النماذج واستراتيجيات في تدريس التاريخ مفهومها – خطواتها، مؤسسة ثائر العصامي بغداد جامعة بابل كلية التربية الاساسية المؤتمر العلمي الدولي الخامس المنعقد 13-14 تشرين الثاني 2012

الفتلاوي / سهيلة محسن كاظم/2003 المدخل الى التدريس دار الشروق بغداد .

توفيق احمد مرعي / محمد محمود الحيلة طرائق التدريس العامة دار المسيرة الاردن 2005 .

علي / محمد السيد 2011 اتجاهات وتطبيقات حديثة في المناهج وطرق التدريس ، دار المسيرة ، الاردن ، ط1.

عبيدات واخرون / ذوقان سهيلة ابو السميد /2007 استراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين ، دليل المعلم والمشرف التربوي ، ط1 ، دار الفكر ناشرون وموزعون .

علي /صفاء محمد/2008 رؤى معاصرة في تدريس الدراسات الاجتماعيات عالم الكتب القاهرة ، ط1.

شحاته واخرون/ حسن و زينب النجار/ 2003 معجم المصطلحات التربوية والنفسية ، دار المصرية واللبنانية / القاهرة .

اميو سعيدي واخرون / عبد الله بن خميس و هدى بنت علي الحوسنية/ 2019 استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال (200) استراتيجية مع الامثلة التطبيقية ، دار المسيرة الاردن .

علام / صلاح الدين محمود / 2000 القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة ، دار الفكر العربي ، القاهرة.

سعاده واخرون/ جوده احمد واخرون/2011 التعلم النشط بين النظرية والتطبيق ، دار الشروق ، عمان ، الاردن .

زيدان / رنا عبد علي / 2008 اثر التعلم التنافسي في تحصيل مادة قواعد اللغة العربية لدى طالبات الصف الرابع العام ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، ابن رشد .

عطية / محسن علي ، 2010 اسس التربية الحديثة ونظم التعليم دار المناهج للنشر والتوزيع عمان ، الاردن .

ابو حويج واخرون/ مرون واخرون/ 2002 القياس والتقويم في التربية وعلم النفس الدار العلمية الدولية للثقافة ، ط1 ، عمان ، الاردن .

التميمي / علياء محمد ابراهيم /2022 اثر استراتيجية التساؤل التباعدي في تحصيل مادة الاجتماعيات عند طالبات الصف الثاني متوسط ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ابن رشد .

Downloads

Published

2025-06-12

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Fayyadh, A. . (2025). The effect of the strategy of removing the strange thing on the achievement of the subject of the history of Arab-Islamic civilization among fourth-grade literary students. Al-Adab Journal, 153, 423-442. https://doi.org/10.31973/cb22yr05

Publication Dates

Received

2024-07-08

Revised

2024-07-19

Accepted

2024-07-21

Published Online First

2025-06-15

Similar Articles

1-10 of 135

You may also start an advanced similarity search for this article.