Political systems in the era of Al-Mustansir Billah Al-Fatimid
(427-487 AH / 1035-1094 AD)
DOI:
https://doi.org/10.31973/qwk0n197Keywords:
Nizam, Al-Mustansir, Al-Dawla, FatimidAbstract
The Fatimid states were distinguished from their predecessors by being a state based on a philosophy and a religious movement represented by the Fatimid call based on encouraging the movement of thought, culture and science.
The Fatimid state ruled fourteen caliphs and the caliph al-Mustansir Billah (427-487 AH / 1035-1094 AD) was the eighth in the succession of their successors, who is considered the longest reigning Fatimid caliph, with a succession of sixty years and four months.
The Fatimid Caliphate suffered in his succession from political, economic and social conditions that led to confusion of the internal situation in Egypt in that era, especially as he assumed power as a child unable to manage the affairs of the caliphate, so the reins of government devolved to his mother being his guardian and has remained a guardian until he reached the age of majority, as well as the Caliph Al-Mustansir fell under the influence of bad men, and perhaps the biggest manifestation of that situation is the speed of changing ministers in his reign, as they became falling Very quickly, as the ministry in his succession shifted from the ministry of the owners of pens to the ministry of the owners of swords who controlled the reins of power, and the caliphs later became a puppet in their hands moving them as they pleased .
In his caliphate, Egypt was also swept by an economic crisis that lasted for more than seven years, during which Egypt witnessed a great famine known in history books as the Mustansiriya severity.
Our choice came to study the topic tagged (political systems in the era of Al-Mustansir Billah Fatimid.
The research has proven that the period of the caliphate of al-Mustansir Billah (427-487 AH / 1035-1094 AD) was exemplary in time.
It was found through this research that the personality of the Caliph Al-Mustansir Billah was a weak-hearted personality did not play in life his role, but left it to others. The favor of the ministers owners of swords and the few owners of the pen, and explain the large number of those who took over the ministers sometimes for one day or for several days to the weakness of the caliph, as the research proved the control of ministers with swords on the reins of government and the conduct of the state and governance as they want and wish.
The research proved that the economic crisis that Egypt was exposed to in his caliphate, called the Mustansiriya severity, was very severe, as it led the Fatimid caliphate to lose its content, identity and youth and to live in long old age and was one of the reasons for the collapse of the Fatimid state and its fall in (567 AH / 1171 AD).
Downloads
References
القرآن الكريم
الأبشيهي. أبو الفتح شهاب الدين محمد بن أحمد بن منصور. (د.ت) .المستطرف في كل فن مستظرف . مطبعة دار الكتب الملكية. القاهرة.
ابن الأثير. عز الدين أبو الحسن علي بن محمد الشيباني. (1980). الكامل في التأريخ. ط3. دار الكتاب. بيروت.
ابن الصيرفي، أبو القاسم علي بن منجب بن سليمان. (1924). الإشارة لمن نال الوزارة . تحقيق عبد الله مخلص . بغداد. وطبعة ثانية. القاهرة.
ابن القلانسي: حمزة بن أسد بن علي بن محمد. أبو يعلى التميمي. (1680) . ذيل تأريخ دمشق . تحقيق أمدروز . مطبعة الآباء اليسوعيين . بيروت .
ابن تغري بردي، جمال الدين أبي المحاسن الأتابكي.( د.ت) .النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة. وزارة الثقافة والإرشاد القومي. المؤسسة المصرية العامة للتأليف والترجمة والطباعة . القاهرة.
ابن حماد .أبو عبد الله محمد بن علي الصنهاجي . (د.ت).أخبار ملوك بني عبيد وسيرتهم . تحقيق جلول محمد البدوي . الجزائر.
ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد . ( 1971) . مقدمة ابن خلدون. مطبعة الكشاف. بيروت
ابن خلكان ، أبو العباس شمس الدين أحمد بن محمد . (د.ت). وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان . تحقيق د. إحسان عباس . دار صادر. بيروت .
ابن سعيد المغربي، أبو الحسن نور الدين علي بن محمد بن عبد الملك الغرناطي . (د.ت).النجوم الزاهرة في حلي حضرة القاهرة . وهو جزء من كتاب المغرب في حلي المغرب . تحقيق حسين نصار. القاهرة .
ابن ظافر، جمال الدين علي الأزدي . (1972). أخبار الدول المنقطعة (القسم الخاص بالفاطميين) . تحقيق الفردية فريه. المعهد الفرنسي . القاهرة .
ابن كثير، أبو الفدا إسماعيل بن عمر الدمشقي . (1987) . البداية والنهاية . تحقيق أحمد أبو ملحم بركات وآخرون . ط2 . دار الكتب العلمية . بيروت .
ابن منظور ، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الإفريقي المغربي . (1968). لسان العرب . دار صادر . بيروت .
ابن ميسر، محمد بن علي بن يوسف بن حلب . (1919) . أخبار مصر . أعتنى بتصحيحه هنري ماسيه . مطبعة المعهد الفرنسي الخاص بالعادات الشرقية . القاهرة .
أبو يعلي الفراء ، محمد بن الحسين الحنبلي . (1981) . الأحكام السلطانية . صححه وعلق عليه محمد حامد الفقي . دار الكتب العلمية . بيروت .
الأنطاكي ، يحيى بن سعيد . (1909).صلة تأريخ سعيد بن البطريق والمسمى صلة تأريخ أوتيخا . مطبعة الآباء اليسوعيين . بيروت .
حسن ، حسن إبراهيم .(1964).تأريخ الدولة الفاطمية في المغرب ومصر وسورية وبلاد العرب . ط3. مكتبة النهضة المصرية . القاهرة .
حسن ، حسن إبراهيم .(1967).تأريخ الإسلام ( السياسي والديني والثقافي والاجتماعي). ط1. مطبعة مكتبة النهضة المصرية . القاهرة .
حسن ، حسن إبراهيم وآخرون.(1962) .النظم الإسلامية . ط3. مكتبة النهضة المصرية . القاهرة
خسرو ، ناصر.(1970). سفرنامه رحلة ناصر خسرو إلى لبنان وفلسطين ومصر والجزيرة العربية في القرن الخامس الهجري . نقله إلى العربية يحيى الخشاب . ط2 . دار الكتاب الجديد . بيروت .
الدواداري ، أبو بكر بن عبد الله بن أيبك . (1961) .كنز الدرر وجامع الغرر. تحقيق صلاح الدين المنجد. القاهرة . ج6 . المسمى الدرة المضيئة في أخبار الدولة الفاطمية .
سرور ، محمد جمال الدين . (1960).مصر في عصر الدولة الفاطمية . مكتبة النهضة المصرية . القاهرة.
السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن الكمال . (1327ه) . حسن المحاضرة في تأريخ مصر والقاهرة . المطبعة الشرقية . القاهرة .
الشيال ، جمال الدين . (1965). مجموعة الوثائق الفاطمية . ط 2 . القاهرة .
الشيال ، جمال الدين . (د.ت). دراسات في التأريخ الإسلامي . دار الثقافة . بيروت.
الشيال ، جمال الدين .( 1951). نظام الوزارة في العصر الفاطمي . مجلة الثقافة المصرية. العدد638 .
الصابي، أبو الحسن الهلال بن محسن . ( 1964).رسوم دار الخلافة. تحقيق ميخائيل عواد. مطبعة العاني. بغداد..
القاضي النعمان ، أبو حنيفة النعمان بن محمد بن منصور بن أحمد بن حيون المغربي . (1966). دعائم الأسلام وذكرى الحلال والحرام والقضاياوالأحكام عن أهل بيت رسول الله عليه وعليهم أفضل السلام . تحقيق آصف بن علي اصغر فيضي . ط3 . دار المعارف . القاهرة .
القاضي النعمان ، أبو حنيفة النعمان بن محمد بن منصور بن أحمد بن حيون المغربي .(د.ت). الهمة في آداب أتباع الأئمة . نشر وتحقيق محمد كامل حسين . مصر .
القلقشندي ، أبو العباس أحمد بن علي . (1987) . صبح الأعشى في صناعة الأنشا. تحقيق محمد حسين شمس الدين . ط1 . دار الكتب العلمية . بيروت .
القلقشندي ، أبو العباس أحمد بن علي .(1946).مآثر الأناقة في معالم الخلافة . تحقيق عبد الستار أحمد فراج . الكويت .
الكندي، أبو عمر محمد بن يوسف بن يعقوب . ( 1908).كتاب الولاة وكتاب القضاة . تصحيح رفن كست . مطبعة الآباء اليسوعيين . بيروت .
ماجد ، عبد المنعم .(1959). الحاكم بأمر الله الخليفة المفترى عليه . القاهرة .
ماجد ، عبد المنعم .(1960).الإمام المستنصر بالله الفاطمي . ملتزم الطبع والنشر. مكتبة الانجلو المصرية . مصر.
ماجد، عبدالمنعم . (1994)سجلات وتوقيعات وكتب لمولانا المستنصر بالله إلى دعاة اليمن وغيرهم قدس الله أرواح المؤمنين . تحقيق عبد المنعم ماجد . دار الفكر العربي . القاهرة .
الماوردي ، أبو الحسن علي بن محمد بن حبيب البصري البغدادي . (د.ت) .الأحكام السلطانية والولايات الدينية . المطبعة المحمودية التجارية . مصر.
الماوردي ، أبو الحسن علي بن محمد بن حبيب البصري البغدادي. (1438ه) أدب الوزير المعروف بقوانين الوزارة وسياسة الملك . مكتبة الخانجي . مصر .
محمد، هيفاء عاصم. (2008) . ديوان الإنشاء في مصر في العصر الفاطمي. مجلة دراسات في التأريخ والتراث. صادر عن كلية الآداب. جامعة بغداد. العدد 7.
مشرفة ، عطية مصطفى .( 1948). نظم الحكم بمصر في عصر الفاطميين. ط 1 . دار الفكر العربي. بيروت.
المقريزي ، تقي الدين أحمد بن علي . (1976) .اتعاظ الحنفا بأخبار الأئمة الفاطميين الخلفا . تحقيق جمال الدين الشيال. لجنة إحياء التراث الإسلامي. القاهرة.
المقريزي ، تقي الدين أحمد بن علي . (1990). أغاثة الأمة بكشف الغمة. تقديم سعيد عبد الفتاح عاشور . مطبعة دار الهلال. مصر.
المقريزي ، تقي الدين أحمد بن علي . (2002).المواعظ والاعتبار في ذكر الخطط والآثار. تحقيق أيمن فؤاد سيد. مطبعة الفرقان للتراث الإسلامي. لندن .
المناوي ، محمد حمدي . (د.ت). الوزارة والوزراء في العصر الفاطمي. مطبعة دار المعارف. مصر.
المؤيد في الدين ، الداعي هبة الله بن موسى بن داود الشيرازي. (1949) . ديوان المؤيد في الدين . تحقيق محمد كامل حسين . القاهرة .
النويري ، شهاب الدين بن أحمد بن عبد الوهاب . (د.ت).نهاية الأرب في فنون الأدب . وزارة الثقافة والأرشاد القومي . المؤسسة العامة للتأليف والترجمة والطباعة والنشر .القاهرة .
ياقوت الحموي، شهاب الدين ياقوت بن عبد الله الحموي الرومي البغدادي .( 1956) . معجم البلدان . دار صادر . بيروت .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ا.م.د. حازم وطن هندي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.