الصورة الفنية معيارا نقديا
دراسة في أدوات الناقد
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i117.449Keywords:
صورة, نقد, دراسةAbstract
term image at the end of nineteenth century and early twentieth century, the artistic use figurative language or Alastarah in the poetry, and promised - any Alsourh- an important element of building the poem, derives its meaning from its context, it should be if in our study of the poem to examine the pictures together ; so that we can uncover deeper than the virtual text meaning of meaning, because the picture - which is all figurative forms as Qdinma- but be the work of the creative force, the trend to study means the trend to the spirit of poetry and its meaning and significance, through the study of capillary action fabric, and Mandy as a structure relationships reveals the interaction of the meaning of the poem and its significance, and this angle shows the importance of the technical picture of the contemporary critic; it and his method, which explores the poem, as well as the position of the poet of fact, one of the important in judging the authenticity of the experiment calibration, the ability of the poet to form in a format that achieves Have fun and experience for those who receive. Literary criticism terminology, concepts and special approach in the picture; we tried in this study to stand at a notably to detect the dimensions and significance monetary tool facilitates the work of the critic in His applied and theoretical exercise on texts.
Downloads
References
(2) الأعمال ااشعرية(1964-1974)، حسب الشيخ جعفر، وزارة الثقافة والإعلام، العراق، سلسلة ديوان الشعر العربي الحديث رقم(185)، 1985م.
(3) الأعمال الشعرية الكاملة، يوسف الخال، دار العودة، بيروت، ط2، 1979م.
(4) أنماط الصورة الفنية، في شعر أحمد عبد المعطي حجازي "مقترب نظري"، محمد صابر عبيد، مجلة الأقلام، ع9، 1989م.
(5) التحليل النقدي والجمالي للأدب، د. عناد غزوان، دار آفاق عربية للصحافة والنشر، 1985م.
(6) الحركة الشعرية في فلسطين المحتلة، د. صالح أبو إصبع، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، ط1، 1979م.
(7) خليل حاوي، ريتا عوض، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، منشورات وتوزيع المكتبة العالمية، بغداد، ط2، 1984م .
(8) خمسة مداخل إلى النقد الأدبي، ويلبر س سكوت، ترجمة وتعليق: عناد غزوان، وجعفر صادق الخليلي، دار الرشيد للنشر، بغداد، 1981م.
(9) ديوان البياتي، دار العودة، بيروت، 1972م.
(10) ديوان السياب، دار العودة، بيروت، 1979م.
(11) الرمز والقناع في الشعر العربي الحديث، السياب ونازك والبياتي، محمد علي كندي، دار الكتاب الجديد المتحدة، بيروت، ط1، 2003م.
(12) رماد الشعر، د.عبدالكريم راضي جعفر، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، ط1، 1998م.
(13) سيرة ذاتية لسارق النار، عبدالوهاب البياتي، مديرية الثقافة العامة-وزارة الإعلام، العراق، 1974م.
(14) الشعر والتجربة، ارشبالد ماكليش، تر: سلمى خضراء الجيوسي، دار اليقظة العربية، بيروت، 1963م.
(15) الشعر كيف نفهمه ونتذوقه، اليزابيث درو، تر: د.محمد إبراهيم الشوش، مكتبة منيمنة، بيروت، 1961م.
(16) الشعر نحو استراتيجية تأويلية، رعويات (مطر) نموذجا، عزت جاد، مجلة فصول، ع 78، 2010م.
(17) الصورة بين الشعر القديم والشعر الجديد، ايليا الحاوي، مجلة الآداب، ع2، 1960م.
(18) الصورة الشعرية عند السياب، رسالة ماجستير، عدنان محمد علي المحادين، كلية الأداب، جامعة بغداد، 1986م.
(19) الصورة الشعرية في النقد العربي الحديث، بشرى موسى صالح، المركز الثقافي العربي، بيروت-الدار البيضاء، ط1، 1994م.
(20) الصورة الشعرية في النقد العربي الحديث، في ضوء تأثير النقد الانكليزي، (مفهومها ومناهج دراستها)، أطروحة دكتوراه، حيدر محمود غيلان يوسف، إشراف: أ.د عربية توفيق ، كلية الآداب، جامعة بغداد، 2008م.
(21) الصورة في شعر بشار بن برد، د. عبد الفتاح صالح نافع، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 1983م.
(22) الصورة الفنية في التراث النقدي والبلاغي، جابر أحمد عصفور، دار الثقافة للطباعة والنشر، القاهرة، 1974م.
(23) الصورة الفنية في شعر أبي تمام ، د. عبدالقادر الرباعي، إربد، الأردن، ط1، 1980م.
(24) الصورة الفنية، موسوعة برنستون للشعر، ترجمة: نايف العجلوني ود. خالد سليمان، مجلة الثقافة الأجنبية، ع2، 1988م.
(25) فاعلية الخيال الأدبي، سعيد الغانمي، منشورات الجمل، بيروت-بغداد، ط1، 2015م.
(26) فن الشعر، إحسان عباس، دار الشروق، عمان، الأردن، ط4، 1987م.
(27) قصيدة القناع في الشعر العربي الحديث، د. رعد أحمد الزبيدي، دار بغداد-بغداد، دار الينابيع-دمشق، ط2، 2015م.
(28) المجموعة الشعرية الكاملة، أحمد مطر، لندن، ط2، 2003م.
(29) مستقبل الشعر وقضايا نقدية، د. عناد غزوان، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، ط1، 1994م.
(30) معجم المصطلحات الأدبية، إعداد: إبراهيم فتحي، دار شرقيات، القاهرة، ط1، 2000م.
(31) المنمات، محمد عفيفي مطر، الهيئة العامة لقصور الثقافة، القاهرة، أصوات أدبية، ع381، 2007م.
(32) النقد الأدبي الحديث، د. محمد غنيمي هلال، دار نهضة مصر، القاهرة، ب.ت.
(33) يوسف الخال، المرجعية النقدية والإبداع الشعري، د. رياض الناصري، مكتبة زاكي، بغداد، 2014م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.