The image of the Kurdish in the poem (There is no Kurdish but the wind) by (Mahmoud Darwish)
- Authors
-
-
Asst. Prof. Ali Abdul Rahman Fattah
College of Languages/Salahaddin University, Erbil, Iraq
-
- Keywords:
- The poetic image, Mahmoud Darwish, Salim Barakat
- Abstract
-
The poem deals with multiple images of the Kurdish individual, starting with the image of the desperate, displaced, and stranger Kurdish, up to the creative Kurdish who compensated for his absence with his creative texts, and his metaphorical language in which he excels over other of his peers, and ending with the image of the Kurdish martyr and his secret funeral, his call to the Kurdish uprising through the next generations, and his refusal to acquiesce. to the majeure circumstances that surround him. All this through a metaphorical language, correspondence with the senses, and the use of symbolic and other images derived from nature and moving images, which take colors as a ride to clarify the poetic goals and intents. The poem is characterized by an honest poetic experience that pushes the researcher to question the secret of this deep sincerity in feelings by an Arab poet writing about a Kurdish individual. The fighting brothers, and it contains references to the creative individual in whom the researcher finds a common denominator between the poet himself and Salim Barakat al-Kurdi, who was gifted this poem by Darwish.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- References
-
ابن سينا، (1960م)، الإشارات والتنبيهات، ط2، تحقيق سليمان دنيا، القاهرة، دار المعارف.
أبو هلال العسكري، (1371هـ - 1952م)، كتاب الصناعتين الكتابة والشعر، ط1، تح: علي محمد البجاوي و محمد أبو الفضل إبراهيم، دار إحياء الكتب العربية.
أحمد، محمد فتوح، (1978م)، الرمز والرمزية في الشعر المعاصر، ط2، دار المعارف، مصر، القاهرة.
أدونيس، علي أحمد سعيد، (1406هـ /1986م)، زمن الشعر، ط 5، دار الفكر، بيروت، لبنان.
إسماعيل، عزالدين، (1967م )، الشعر العربي المعاصر، (د. ط)، دار الكتاب العربي، القاهرة.
بدري، عثمان، (1997م)، "إشكالية المعنى بين الصورة البلاغية والصورة الشعرية"، مجلة اللغة والأدب، جامعة الجزائر، ع:11.
البطل، علي، (1401هـ - 1981م)، الصورة في الشعر العربي حتى القرن الثاني الهجري دراسة في أصولها وتطورها، ط2، دار الأندلس.
جان كوهين، بنية اللغة الشعرية، ت: محمد الولي و محمد العمري، دار توبقال للنشر، ط1، 1986م.
حسن، عبدالحميد ، (1949م)، الأصول الفنية للأدب، (د.ط)، القاهرة، مكتبة الأنجلو مصرية.
دربال، ماهر، (2001م)، الصورة الشعرية في ديوان "أنشودة المطر" لبدر شاكر السياب، مطبعة السفير، تونس.
رتشاردز أ. آ، مبادئ النقد الأدبي، تر: مصطفى بدوي، مراجعة : لويس عوض، المؤسسة المصرية العامة للتأليف، القاهرة، (د.ط)، 11963م.
رماني، إبراهيم. (2007م). الغموض في الشعر العربي الحديث، وزارة الثقافة، الجزائر،
سعدون، فريد، (1997م)، "الصورة الشعرية عند بدر شاكر السياب"، جامعة دمشق، أطروحة ماجستير، إشراف د. وائل بركات.
الشايب، أحمد، (1994م)، أصول النقد الأدبي، ط10، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة.
شكري، عبدالرحمن، (1960م)، الديوان، ط1، تحقيق: نقولا يوسف، الإسكندرية، منشأة المعارف.
صالح، بشرى موسى ، (1994م)، الصورة الشعرية في النقد العربي الحديث، ط1، المركز الثقافي العربي.
عباس، إحسان، (1959م)، فن الشعر ، ط2، دار الثقافة، بيروت.
عبدالتواب، صلاح الدين، (1995م)، الصورة الأدبية في القرآن الكريم، ط1، الشركة المصرية العالمية، لونجمان.
عبدالدايم، صابر، (1990م)، التجربة الإبداعية في ضوء النقد الحديث، ط1، القاهرة، مكتبة الخانجي.
عبدالله، محمد حسن، (1981م)، الصورة والبناء الشعري، (د. ط)، دار المعارف، القاهرة.
عبدالمطلب، محمد، (1995م)، قراءات أسلوبية في الشعر الحديث، (د. ط)، الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر.
عصفور، جابر، (1992م)، الصورة الفنية في التراث النقدي والبلاغي عند العرب، ، ط3، بيروت، المركز الثقافي العربي.
العلوي، يحيى بن حمزة، (1914م)، الطراز المتضمن لأسرار البلاغة وحقائق الإعجاز، (د.ط)، مطبعة المقتطف، القاهرة.
العيسى، فضل سالم، (2010م)، النزعة الإنسانية في شعر الرابطة القلمية، ط 1، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، الأردن.
فرويد، سيغموند، (1978م)، الهذيان والأحلام في الفن، ط1، تر: جورج طرابيشي، دار الطليعة بيروت، بيروت.
قاسم، عدنان حسين، (2000م)، التصوير الشعري رؤية نقدية لبلاغتنا العربية، الدار العربية للنشر والتوزيع، مصر.
قاسم، محمود، (1969م)، الخيال في مذهب محي الدين بن عربي، (د.ط)، معهد البحوث والدراسات العربية، القاهرة.
قطب، سيد، (1423هـ -2002م)، التصوير الفني في القرآن، ط 16، دار الشروق.
قطب، سيد، (1424هـ - 2003م)، النقد الأدبي أصوله ومناهجه، ط8، دار الشروق.
الكوَّاز، محمد عبدالكريم، (1426هـ)، علم الأسلوب، مفاهيم وتطبيقات، ط1، منشورات جامعة السابع من أبريل.
لقاء تلفزيوني مع الشاعر منشور على اليويوب.
لويس، سيسل دي، (1968م)، الصورة الشعرية، (د . ط)، تر: أحمد نصيف الجنابي، مؤسسة الخليج للطباعة والنشر، الكويت.
موخاروفسكي، يان، (1984م)، "اللغة الشعرية واللغة المعيارية"، تر: ألفت كمال الروبي، مجلة فصول، المجلد: 5، العدد: 1، أكتوبر.
نصرت، عبدالرحمن، (1982م)، الصورة الفنية في الشعر الجاهلي، ط 2، عمان.
هلال، محمد غنيمي، (1987م)، النقد الأدبي الحديث، (د. ط)، دار العودة، بيروت.
هلال، محمد غنيمي، (د.ت)، دراسات ونماذج في مذاهب الشعر ونقده، (د.ط)، القاهرة.
وارين، أوستن و ويلك رينيه، (1963م)، نظرية الأدب، ط 3، تر: محيي الدين صبحي وحسام الخطيب، القاهرة.
اليافي، نعيم، (1982م)، مقدمة لدراسة الصورة الفنية، (د.ط)، دمشق، وزارة الثقافة.
- Downloads
- Published
- 2024-06-15
- Section
- Linguistics and Arabic literature
- License
-
Copyright (c) 2024 أ.م.د. علي عبدالرحمن فتاح

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining PermissionIn order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.
How to Cite
Publication Dates
Received
Revised
Accepted
Published Online First
Similar Articles
- Asst. Lect. Salma Rahim Shatti, Prof. Hassan Rahmani Rad , The significance of colors according to Ibn al-Rumi , Al-Adab Journal: No. 155 (2025): Issue (155) Supplement
- Asst. Lect. Rasha Husham Jameel, Muhammed Fadil Al- Jamally and His role in Tunisia's independence (1956) , Al-Adab Journal: No. 154 (2025): Issue (154) Supplement
- Abir Ahmed Alnakbi, Leila Younes Alabidi, The vision and sociological formation of the image of women in the novel “Peace from the depths of the earth” by Maryam Al Hammadi , Al-Adab Journal: No. 155 (2025): Issue (155) Supplement
- Aseel Emad Mohamed Elhourani, Prof. Benissa Bettahar , Verses of Light and observation of Quranic Imagery , Al-Adab Journal: No. 155 (2025): Issue (155)
- Asst. Prof. Mohammed Essa Kadhim , Examining and comparing the symbol in Mantek Altair Attar and Gulshan Raz Shabestri , Al-Adab Journal: No. 154 (2025): Issue (154)
- Dr. Saleh Muhammad Zeki Mahmood Al-Leheabi, Reconstruction of lost and incomplete historical texts, from the fifth to the fourteenth century AH/tenth to twentieth century AD , Al-Adab Journal: No. 154 (2025): Issue (154)
- Asst. Lect. Mahmoud Abdullah Attieh, The quality of university libraries' websites in knowledge management from the researchers' point of view , Al-Adab Journal: No. 155 (2025): Issue (155) Supplement
- Sameer Abd Jabeer, Prof. Lina Tohmz Ali , Grammatical Cause According to Al-Qastallani (d. 923 AH) in His Book Lata’if al-Isharat li Funun al-Qira’at , Al-Adab Journal: No. 153 (2025): Issue (153) Supplement
- Asst. Lect. Ruaa Nidel Omar Saeed, Asst. Prof. Ahmed Khaled Mahmoud , Speech restrictions and linguistic disorders , Al-Adab Journal: No. 152 (2025): Issue (152) Supplement
- Prof. Dr. Sahira Adnan Wahib Al-Anbaki, The rhetorical paradox of metaphor in the rules of the Modernist text - The Gospel of Mocha by Ali Farhan , Al-Adab Journal: No. 155 (2025): Issue (155)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Most read articles by the same author(s)
- Asst. Prof. Ali Abdel Rahman Fattah , The Elements of the Very Short Story in Ahmad Matar's Lafa'at , Al-Adab Journal: No. 147 (2023): Issue (147)



