The Impact of Digital Technology on social media platforms and (Virtual reality technologies) on the Promotion and Marketing of Archaeological and Historical Sites in the Emirate of Sharjah

The Site of Mleiha as a Case Study

Authors

  • Hooria Abdulrahman AlHajeri University of Sharjah - College of Engineering - Department of cultural heritage preservation (Sharjah - United Arab Emirates)
  • Dr. Aref Maksoud University of Sharjah - College of Engineering - Department of Architectural Engineering
  • Dr. Mukhtar Al-Areshi University of Sharjah - College of Communication (Sharjah - United Arab Emirates)

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4194

Keywords:

Digital technology , Digital social networking sites , Historical and archaeological sites , Promotion and marketing, Virtual reality

Abstract

The Emirate of Sharjah is rich in a great cultural and civilizational history, derived from the wise leadership - His Highness Sheikh Dr. Sultan bin Muhammad Al Qasimi - through his direct supervision of reviving historical sites to preserve the historical and cultural heritage, through the establishment of an independent body concerned with antiquities to protect them from extinction, and make The Emirate is a proud historical and cultural edifice. The archaeological and historical sites were not promoted and marketed in innovative and attractive ways, and digital and virtual technology were not exploited in them to show the historical beauty in them and to see all its archaeological features as if you were living those ages and wandering between those places and enjoying them.

This thesis aims to shed light on the management of archaeological sites and urban heritage, and to highlight their historical, civilizational and cultural importance, by enhancing the role of digital technology and virtual reality, to ensure the sustainability of these sites for future generations, in innovative ways that keep pace with accelerators, and accept the inclusion of digital technology represented in (application AR-VR-Hologram-360), Attracting archaeological tourism, and thus transforming the archaeological sites in the emirate into cultural destinations, commercial and economic value, with ancient historical value and competitive tourism sites, according to the requirements of the digital age, and strengthening the historical site of Al-Mleiha (case study) as an innovative historical tourist destination through the integration of digital technology. The concept of virtual reality technologies and harnessing it in promoting it, activating the role of virtual trips, and making it an innovative competitive tourism site.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hooria Abdulrahman AlHajeri, University of Sharjah - College of Engineering - Department of cultural heritage preservation (Sharjah - United Arab Emirates)

    Master student at University of Sharjah - College of Engineering - Department of cultural heritage preservation (Sharjah - United Arab Emirates)

  • Dr. Aref Maksoud , University of Sharjah - College of Engineering - Department of Architectural Engineering

    Supervisor

  • Dr. Mukhtar Al-Areshi, University of Sharjah - College of Communication (Sharjah - United Arab Emirates)

    Assistance supervisor

References

Using hologram technology in constructing virtual scenes in (n.d.). Retrieved (2023). https://mjaf.journals.ekb.eg.

Conservation and Promotion of Heritage Tourism.

https://doi.org/

years World Heritage Convention: Shared responsibility – Conflict and reconciliation. EPrints on Cultural Heritage.

http://openarchive.icomos.org.

Mixed reality for archeology and cultural heritage - ceur-ws.org. (n.d.). (2023).

https://ceur-ws.org

Xenia Mastoraki. (2023). Reality_Holograms_and_Cultural_Heritag. www.academia.edu.

الصرايره، محمد. (2017). السياحة التراثية ودورها في صناعة السياحة وتفعيل عملية استقطاب السائحين إلى الأردن. المجلة الدولية للتراث والسياحة والضيافة.

احمد جلال. (١٢ ٩, ٢٠٢١). كيف ساهمت الافتتاحات الآثرية في الترويج السياحي لمصراليوم: https://m.akhbarelyom.com/news/newdetails/3496/1455

إدارة شؤون النشاط الطلابي. (2022). جامعة الشارقة .

بو زيت، اسراء. (2022). التكنولوجيا الرقمية.

سلامة ، أسماء سعيد ، ومروة علي (2019). دور الواقع الافتراضي في تنشيط السياحة في مصر . مجلة اتحاد الجامعات العربية للسياحة والضيافة، (JAAUTH) ،العدد 135.

الضباعين، أشرف (2020). أدارة الاثار والتراث وفقاً للمعايير العالمية. .دار ورد الأردنية للنشر والتوزيع.

الاء علي (2018). الأسس والمنهجية. تأليف إدراة المواقع الأثرية والتارخية.

University of Warsaw.

السوقي، علياء. هيئة الانماء التجاري و السياحي. (5 1, 2023). الترويج والتسويق للمادة أو المنتج . (الباحث)

زيارة ميدانية لموقع مليحة التاريخي والمخيم الصحراوي. (2022). (الباحث)

حسنين، فاطمة على. (2019).

Using Hologram Technology in Constructing Virtual Scenes in . مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانية، العدد 15.

أصلان، زكي. (٢٠١٦). ادارة التراث الثقافي العربي. منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة – يونسكو: مركز إيكروم.

القاسمي، بدور بنت محمد. (2022). مجلة كل الأسرة .

المواقع الاثرية. (2023). الترويج والتسويق.

هيئة الشارقة للآثار.

https://saa.shj.ae/ar/historical-locations/

فليدن، برناد. يوكيليتو، يوكا. المبادئ التوجيهية لإدارة مواقع التراث الثقافي في العالمي.

بورتون، بولغ. ( 2020). www.al-fanarmedia.org.

بورتون، بولغ. ( 2020). التكنولوجيا الرقمية تستعيد مواقع تاريخية مدمرة في المنطقة العربية. الفنار للإعلام.

تشيزارو، جورجيا. اورباسلي، ايلين (٢٠١٩). البتراء موقع تراث عالمي.

منصور، خالد حسين. (2015). مليحة في عصر الازدهار. هيئة الشارقة للمتاحف.

حوكل، خلود. (2018). www.albayan.ae.

الزهرة، بن عاشور. (2018). أهمية استخدام تقنيات الاتصال الحديثة في تطوير الخدمات السياحي.

الوشاح. محمد وشاح. (2021). دور التسويق السياحي الإلكتروني وأثره على تنمية القطاع السياحي الإردني. المجلة العربية للنشر العلمي AJSP، العدد 18.

اصلان، زكري. زويني، ستار سعيد. سحوري، شيرين (2018). الملتقى العربي التراث الثقافي.

المواقع والمراكز الثقافية، التقرير السنوي لدائرة الثقافة والسياحة (2017). دائرة الثقافة والسياحة. العدد 117.

عبد الرحيم، رضا محمد.(2015). علم إدارة المواقع الأثرية بين النظرية والتطبيق.

https://www.rosaelyoussef.com/181537

اصلان، زكي. (2017). حفظ التراث الثقافي في المنطقة العربية. الكسو.

النعيمي، عبدالله. (2018). مواقع العين الثقافية ( حفيت، الهيلي، بدع بنت مسعود والواحات) المدرجة على قائمة التراث العالمي لليونيسكو. مركز حمدان بن محمد لإحياء التراث.

غزالي، فاطمة. (2019). توظيف أدوات التسويق الالكتروني كالية لتنشيط وترقية الخدمات المؤسسات السياحيةفي الجزائر. مجلة الابتكار والتسويق، 24.

برنارد. فيلدن. و يوكيليتو، يوكا. (1998). إدارة مواقع التراث العالمي. ICCROM- UNESCO- ICOMOS، المبادئ التوجيهية لإدارة مواقع التراث الثقافي العالمي. وكالة التعاون الدوليROME.

نايف، محمد. (2017). السياحة التراثية ودورها في صناعة السياحة وتفعيل عملية استقطاب السائحين إلى الأردن. المجلة الدولية للتراث والسياحة والضيافة .

الوشاح، محمد وشاح. (2021). دور التسويق السياحي الإلكتروني وأثره على تنمية القطاع السياحي الأردني. المجلة العربية للنشر العلمي.

مركز مليحة للأثار. (2020). وزارة التغير المناخي والبيئة .

التميمي، مريم (2022). https://www.alkhaleej.ae

نادي تراث الإمارات. (2018). التراث ودوره في بناء دولة الاتحاد وتعزيز رؤيتها الحضارية. مركز زايد للدراسات والبحوث.

نقل التكنولوجيا والابتكار. (2018). https://www.enicbcmed.eu/ar/projects/iheritage.

حولية أثار الشارقة. (2018). ( ص 115). هيئة الشارقة للأثار.

مليحة للسياحة والبيئة الأثرية- وجهة مثالية للباحثين والمستكشفين. (2022). www.sharjahupdate.com

Downloads

Published

2024-03-15

Issue

Section

archeology

How to Cite

The Impact of Digital Technology on social media platforms and (Virtual reality technologies) on the Promotion and Marketing of Archaeological and Historical Sites in the Emirate of Sharjah: The Site of Mleiha as a Case Study. (2024). Al-Adab Journal, 1(148), 177-190. https://doi.org/10.31973/aj.v1i148.4194

Publication Dates

Received

2023-05-07

Revised

2023-05-20

Accepted

2023-05-23

Published Online First

2024-03-15

Similar Articles

1-10 of 548

You may also start an advanced similarity search for this article.