The tow verbs (Wazara) and (Wadaa) in the Holy Quran
(Semantic grammatical study)
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i146.4091Keywords:
Semantics, Context, Conjugation of verbs, Wadaa, WazaraAbstract
This study aims in its entirety to reveal the uses of the verbs (wazara) and (wadaa) from grammatical and semantic perspectives in the Holy Quran, this is due to their participation in the same conjugation of verbs, the study followed the descriptive analytical and inductive approach, and it was presented in three axes: The tow verbs (Wazara) and (wadaa) in Arabic language, and the causes of their lack of conjugation of verbs and its grammatical and semantic uses in the Holy Quran.
The study reached number of findings the most prominent of which are: The reasons that led to the lack of conjugation in the two verbs development and the linguistic uses of them. The verbs (Wazara) is mentioned in the present and command forms in line with the opinion of the grammarians, it comes in the present tense twenty –tow times and in the imperative form seventeen times, while the verb (Wadaa) mentioned tow times only; once in the imperative form and other in the past tense, objecting to the opinion of the grammarians, when they said it comes in the form of the accusative and imperative, and their indication is to leave in general in all forms, one of the most prominent context in which the present tense is mentioned is form (Wazara): Remove the ambiguity, Threat and Intimidation , denial interrogation, Prayer and Despair, Rebuke and rebuke, Select the adjective, while the imperative verb it comes in the context of threats in timidation and exaggeration of the outcome, entertainment and contempt, Guidance and Direction, while the verb (Wadaa) comes in entertainment to the past simple tense, Guidance and directions for imperative verb
Downloads
References
القرآن الكريم.
ابن الأثير؛ مجد الدين أبو السعادات المبارك (د.ت)، النهاية في غريب الحديث والأثر، تحقيق: محمد الطناحي، دار إحياء الكتب العربية، د.ط.
أبو الأسود الدؤلي؛ ظالم بن عمرو بن سفيان (1998م)، ديوان أبي الأسود الدؤلي، صنعه: أبو سعيد السكري (ت 290هـ)، تحقيق: محمد حسن آل ياسين، ط2، دار ومكتبة الهلال، بيروت.
الألوسي؛ شهاب الدين محمد بن عبد الله (1415ه)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، تحقيق: علي عبد الباري عطية، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.
البغدادي؛ عبد القادر بن عمر البغدادي (1997م)، خزانة الأدب ولب لباب لسان العرب، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، ط4، مكتبة الخانجي، القاهرة.
البغوي؛ أبو محمد الحسين بن مسعود (140ه)، معالم التنزيل في تفسير القرآن، تحقيق: عبد الرازق المهدي، ط1، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
ابن جُزي؛ أبو القاسم محمد بن أحمد الكلبي الغرناطي (1416ه)، التسهيل لعلوم التنزيل، ط1، دار الارقم بن أبي الأرقم، بيروت.
أبو جعفر النحاس؛ أحمد بن محمد بن إسماعيل (1992م)، القطع والائتناف، تحقيق: عبد الرحمن إبراهيم المطرودي، ط1، دار عالم الكتب، المملكة العربية السعودية.
ابن جني؛ أبو الفتح عثمان بن جني (1966ـم)، المحتسب في تبين شواذ القراءات والإيضاح عن عنها، تحقيق: على النجدي ناصف وآخرين، المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، مصر.
ابن حبّان؛ أبو حاتم محمد بن حبّان بن أحمد التميميّ (2012م)، صحيح بن حبّان (المسند الصحيح على التقاسيم والأنواع)، تحقيق: محمد على سنومز، وخالص آي دمير، ط1، دار ابن حزم، بيروت.
الحملاوي؛ أحمد بن محمد (د.ت)، شذا العرف في فن الصرف، دار الكيان، الرياض.
أبو حيان الأندلسي؛ محمد بن يوسف بن عليّ (1420هـ)، البحر المحيط في التفسير، تحقيق: صدقي محمد جميل، دار الفكر، بيروت.
الخرّاط؛ أحمد بن محمد الخراط، (1426ه)، المجتبى من مشكل إعراب القرآن، مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، المدينة المنورة.
الفراهيدي؛ الخليل بن أحمد بن عمر، (د.ت)، العين، تحقيق: مهدي المخزوميّ، وإبراهيم السامرائيّ، دار ومكتبة الهلال، بيروت.
الدعاس؛ أحمد عبيد، وآخرون، إعراب الفرآن الكريم، (1425ه) ط1، دار المنير ودار الفارابي، دمشق.
الراغب الأصفهاني؛ الحسين بن محمد بن المفضّل (2009م)، مفردات ألفاظ القرآن، تحقيق: صفوان عدنان داوودي، ط4، دار القلم، دمشق.
الزجاجي؛ أبو القاسم عبد الرحمن بن إسحق (1986م)، الإيضاح في علل النحو، تحقيق: مازن المبارك، ط5، دار النفائس، بيروت.
الزركشي؛ أبو عبد الله بدر الدين محمد بن عبد الله (1957م)، البرهان في علوم القرآن، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، ط1، دار المعرفة، بيروت.
الزمخشري؛ أبو القاسم محمود بن عمر (1047ه)، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ط3، دار الكتاب العربي، بيروت.
السرقسطي؛ سعيد بن محمد المعافري (1975م)، كتاب الأفعال، تحقيق: حسين محم محمد شرف، الهيئة العامة للمطابع الأميرية، القاهرة.
السعدي؛ عبد الرحمن بن ناصر بن عبد الله (2000م) تفسير السعدي: تيسير الكريم المنان، تحقيق: عبد الرحمن بن معلا اللويحق، ط1، مؤسسة الرسالة.
السمين الحلبي؛ أبو العباس شهاب الدين أحمد بن يوسف (د.ت)، الدرّ المصون في علوم الكتاب المكنون، تحقيق: محمد الخراط، دار القلم، دمشق.
سيبويه؛ عمرو بن بشر بن قنبر (1982م) الكتاب، تحقيق: عبد السلام هارون، ط2، مكتبة الخانجي، القاهرة.
الشوكاني؛ محمد بن علي بن محمد (1414ه)، فتح القدير، ط1 دار بن كثير، دار الكلم الطيب، دمشق، بيروت.
الطبري؛ أبو جعفر محمد بن جرير الطبري، (2001م) جامع البيان عن تأويل آي القرآن، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي، ط1، دار هجر، القاهرة.
الطنطاوي؛ محمد سيد الطنطاوي، التفسير الوسيط للقرآن الكريم، (1998) دار النهضة، القاهرة.
ابن عثيمين؛ محمد بن صالح العثيمين(2003م)، تفسير بن عثيمين، ط1، دار الثريا، الرياض.
ابن عاشور؛ محمد الطاهر بن عاشور، (د.ت) التحرير والتنوير، الدار التونسية، تونس.
ابن عطية الأندلسي؛ أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عطية الأندلسيّ، (2001)، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.
العكبري؛ أبو البقاء عبد الله بن الحسين بن عبد الله، (د.ت)، التبيان في إعراب القرآن، تحقيق: محمد علي البجاوي، مطبعة عيسى البابي الحلبي وشركائه، القاهرة.
الفخر الرازي؛ أبو عبد الله محمد بن عمر (1420ه)، مفاتح الغيب: التفسير الكبير، ط3، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
الفرزدق؛ همّام بن غالب بن صعصعة (1987م)، ديوان الفرزدق، شرح: على فاعور، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت.
ابن فارس؛ أحمد بن فارس بن زكريا، (د.ت)، الصاحبي في فقه اللغة، تحقيق: أحمد صقر، مطبعة عيسى البابي الحلبي، القاهرة.
ابن فارس؛ أحمد بن فارس بن زكريا، (1979ـم)، مقاييس اللغة، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، دار الفكر، بيروت.
القرطبي؛ أبو عبد الله محمد بن أحمد (1964مـ)، الجامع لأحكام القرآن، تحقيق: أحمد البردوني، وإبراهيم إطيفش، ط2، دار الكتب المصرية، القاهرة.
ابن القطّاع؛ أبو القاسم علي بن جعفر بن علي السعدي، (1999م)، أبنية الأسماء والأفعال والمصادر، تحقيق: أحمد محمد عبد الدايم، دار الكتب المصرية، القاهرة.
ابن كثير؛ أبو الفداء إسماعيل بن عمر، (1999م)، تفسير القرآن العظيم، تحقيق: سامي بن محمد السلامة، ط2، دار طيبة، القاهرة.
الكيا الهرّاسي؛ علي بن محمد بن علي، (1405هـ)، أحكام القرآن، تحقيق: موسى محمد موسى، وعزة عبد عطية، ط2، دار الكتب العلمية، بيروت.
عقيلة؛ محمد بن أحمد بن سعد عقيلة، (1427ه)، الزيادة والإحسان في علوم القرآن، تحقيق: محمد صفاء حقي وآخرين، ط1، مركز البحوث والدراسات، جامعة الشارقة، الإمارات.
المنتجب الهمذاني؛ المنتجب بن أبي العز بن رشيد، (2006م)، الكتاب الفريد في إعراب القرآن المجيد، تحقيق: محمد نظام الدين الفتيح، ط1، دار الزمان، المدينة المنورة.
ابن منظور؛ جمال الدين محمد بن مكرم، (د.ت)، لسان العرب، دار صادر، بيروت.
الماوردي، أبو الحسن علي بن محمد (د.ت)، النكت والعيون، تحقيق: السيد بن عبد المقصود بن عبد الرحيم، دار الكتب العلمية، د.ط، د.ت.
موسكاتي؛ سباتينو وآخرون، (1993م)، مدخل إلى نحو اللغات السامية، ترجمة: مهدي المخزومي، وعبد الجبار المطلبي، ط1، عالم الكتب، بيروت.
النسفي؛ أبو البركات عبد الله بن أحمد، (1998م)، مدارك التنزيل وحقائق التأويل، تحقيق: يوسف علي بديوي، ط1، دار الكلم الطيب، بيروت.
أ.ولفنسون، (1980م)، تاريخ اللغات السامية، دار القلم، بيروت.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 د. مرتضى فرح علي وداعة
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.