Analytical study of the behavior research and trends among the faculty members for using the Saudi Digital Library
A model of the Applied College at Northern Border University
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i146.4016Keywords:
Research behavior, Saudi Digital Library, digital libraries, scientific research skills, Northern Border University.Abstract
The study aimed to analyze the research behavior of using the Saudi Digital Library, the associated trends among faculty members for the Applied College at Northern Border University, where the researcher sought to apply the standards of the survey and analytical approaches, with the preparation of a questionnaire as a main measurement tool for the study, the study sample consisted of 31 faculty members, out of the total faculty members in the college, representing 61%, the study found a high number of faculty members using the Saudi digital library with a relative increase in upgrading scientific research skills, preparing studies and research and academic advancement, with a medium impact on improving the educational process And the high compatibility of the Saudi digital library with the academic curricula. The study also recommended the necessity of holding specialized workshops for faculty members to use the research systems, its components, the search results for databases, and the use of digital resources from all places of access to the library, while linking them to study assignments with students.
Downloads
References
المراجع العربية
إبراهيم، عفاف محمد الحسن. (2016). استخدام مصادر المعلومات بالمكتبة الإلكترونية بجامعة الخرطوم: دراسة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بمجمع شمبات للعلوم الزراعية والبيطرية. مجلة آداب، (37)، 1-32.
أبو سريع، حسام الدين محمد رفعت. (2017). المكتبة الرقمية السعودية: دراسة تحليلية. المجلة الدولية لعلوم المكتبات والمعلومات، 4(2)، 242-295.
أبو عاصي، هشام عبد العزيز يوسف. (2021). مدى توظيف أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك سعود للبيانات الضخمة في البحث العلمي. مجلة كلية التربية، (35)، 73-112.
أحمد، أحمد فرج. (2015). التكتلات الرقمية وتأثيراتها في تعزيز مفاوضات تراخيص استخدام قواعد المعلومات: تكتل المكتبة الرقمية السعودية نموذجا. مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية، 21(2)، 299-332.
أحمد، علياء إبراهيم، وعثمان، غادة طه محمد. (2020). مدى استجابة أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم من قواعد المعلومات الإلكترونية المتاحة بجامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل: دراسة حالة كلية الآداب-قسم المكتبات والمعلومات. مجلة المركز العربي للبحوث والدراسات في علوم المكتبات والمعلومات، 7(13)، 129-164.
التميمي، فيصل بن عبد العزيز. (2016). المكتبة الرقمية السعودية: دراسة وصفية تقييمية. مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية، 22(1)، 5-38.
خميس، أسامة محمد عطية. (2011). خدمة البحث المتعدد على موقعي المكتبة الرقمية لاتحاد الجامعات المصرية والمكتبة الرقمية للجامعات السعودية: دراسة تحليلية مقارنة. مجلة بحوث في علم المكتبات والمعلومات، (2)، 267-306.
الدولاتي، محمد عبد الوهاب. (2018). استخدام أعضاء هيئة التدريس لقواعد بيانات المكتبة الرقمية السعودية: دراسة ميدانية. مجلة كلية الآداب، 50(4)، 1-109.
الزامل، منصور بن عبد الله. (2017). تبنى المكتبات الأكاديمية في المملكة العربية السعودية للمكتبات الرقمية وفقًا لما ورد في بيان من وجهة نظر متخذي القرار IFLA. مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية، 23(2)، 5-54.
زكري، محمد أبو القاسم سالم، والأربد، أحمد خليفة. (2015). الإنترنت والبحث العلمي المحاسبي لأعضاء هيئة تدريس المحاسبة بالجامعات الليبية: دراسة حالة بكلية الاقتصاد والعلوم السياسية بجامعة طرابلس. مجلة آفاق اقتصادية، (2)، 150-176.
الزهراني، سعد. (2016). استخدام أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأمير سطام بن عبد العزيز لمصادر المعلومات الإلكترونية: دراسة وصفية. مجلة دراسات المعلومات، (16، 17)، 1-110.
عبد الحفيظ، زهراء حمدي، نصر، نرمين إبراهيم، الدسوقي، محمد إبراهيم، وحسن، أمينة أحمد. (2015). قائمة بمهارات البحث العلمي في ضوء احتياجات أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم على المستوي الجامعي. مجلة القراءة والمعرفة، (167)، 233-252.
العلوي، ياسر بن حمود بن عبد الله، الحراصي، نبهان بن حارث، الصقري، محمد ناصر علي، وكاظم، على مهدي(2013). . تقبل أعضاء هيئة التدريس بكليات العلوم التطبيقية لمصادر المعلومات الإلكترونية: تطبيق نموذج تقبل التكنولوجيا TAM .(رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، مسقط
علي، عز الدين سلطان قائد، وعالم، إبراهيم بن أحمد بن محمد. (2010). واقع استخدام شبكة المعلومات العالمية الإنترنت في التعليم والبحث العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات اليمنية. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
عواد، هبة محمد نشأت فائق، وعطاري، عارف توفيق محمد. (2013) .السلوك البحثي في إنتاج المعرفة واكتسابها من منظور وطلبة الدراسات العليا في الإدارة التربوية في الجامعات (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة اليرموك، إربد.
عيد، سهير عبد الباسط، ومحمد، آمال طه. (2011). قياس استجابة أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بجامعة بني سويف من قواعد البيانات المتاحة من خلال مشروع المكتبة الرقمية بالمجلس الأعلى للجامعات: دراسة مسحية. مجلة الفهرست، (34)/ 24-73.
الغانم، منى بنت عبد الله بن علي. (2020). استخدام المكتبة الرقمية السعودية: (SDL) من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. مجلة دراسات المعلومات، (25)، 140-166.
القحطاني، تركي عائض عبد الله، والشوابكة، يونس أحمد إسماعيل. (2016). درجة استخدام أعضاء هيئة التدريس وطلبة الدراسات العليا في جامعة الملك سعود لمصادر المعلومات الإلكترونية والصعوبات التي تواجههم عند استخدامها. (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الأردنية، عمان.
كرتات، رقية محمد محمد أحمد. (2022). أثر معوقات التحول الرقمي في البحث العلمي على الإنتاج العلمي لأعضاء هيئة التدريس بكلية المجتمع بخميس مشيط. مجلة جامعة عمان العربية للبحوث - سلسلة البحوث التربوية والنفسية، 7(1)، 518-531.
اللوح، أحمد حسن، واللوح، يحيى عطوة. (2011). المعوقات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس بالجامعات الفلسطينية عند استخدام شبكة الإنترنت لأغراض البحث العلمي. أعمال مؤتمر البحث العلمي: مفاهيمه- أخلاقياته - توظيفه، غزة: الجامعة الإسلامية، 337-384.
المعثم، نبيل بن عبد الرحمن، وكروم، عفاف مصطفي حامد. (2010). المكتبات الرقمية في المملكة العربية السعودية: دراسة تقويمية على مكتبة الملك فهد الوطنية. (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة أم درمان الاسلامية، أم درمان.
المكتبة الرقمية السعودية. (2022). المكتبة الرقمية السعودية. مسترجع من: https://sdl.edu.sa/SDLPortal/ar/Publishers.aspx
اليحيا، نادية بنت عبد العزيز. (2015). استخدام اعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية لقواعد المعلومات الإلكترونية في البحث العلمي. المجلة العربية للدراسات المعلوماتية، (5)، 51-82.
المراجع الأجنبية
aala, W. , Jr., F. and De Sagun, R. (2019) Impact of Saudi Digital Library (SDL) to Saudi Research Output: A Review. Open Access Library Journal, 6, 1-13. doi: 10.4236/oalib.1105331.
Fırat, M., Altınpulluk, H. and Kılınç, H. (2021) Determination of digital technologies preferences of educational researchers, Asian Association of Open Universities Journal, 16(1), 20-40. https://doi.org/10.1108/AAOUJ-09-2020-0064
Gangwani, S., & Alhaif, A. M. (2020). The awareness and use of Saudi digital library among the faculty members of various college libraries in KSA. Journal of Management Information and Decision Sciences, 23(S1), 409-417.
Haake, U.; Silander, C. (2021). Excellence Seekers, Pragmatists, or Sceptics: Ways of Applying Performance-Based Research Funding Systems at New Universities and University Colleges in Sweden. European Journal of Education, 56(2), 307-324. https://doi.org/10.1111/ejed.12450
Isuster, Marcela Y.; Greene, David R. (2020). Survey of Digital Humanities Online Guides in Canadian Academic Research Libraries. Portal: Libraries and the Academy, 20(4), 733-745. 10.1353/pla.2020.0035
Klucevsek, Kristin M.; Brungard, Allison B. (2020). Digital Resources for Students: Navigating Scholarship in a Changing Terrain. Portal: Libraries and the Academy, (20) 4, 597-619.
Niqresh, Mohammad. (2019). Digital Library and Intellectual Issues--Issues in Copyright and Intellectual Property. International Education Studies, (12)1,114-127. DOI:10.5539/ies.v12n1p114
Owusu-Ansah, Christopher M.; Rodrigues, Antonio da Silva; van der Walt, Thomas B. (2019). Integrating Digital Libraries into Distance Education: A Review of Models, Roles, and Strategies. Turkish Online Journal of Distance Education, (20)2, Article 6, 89-104. DOI:10.17718/tojde.557742
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 د. ياسر محمد محمد الصاوي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.