The metaphorical image in the poetry of the poets of the palace doll and the era of the people of the age
An analytical study
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3963Keywords:
metaphor, palace doll poets, people of the ageAbstract
The poetic image, especially the metaphor, is one of the topics that aroused the efforts of researchers and scholars in Arabic literature, ancient and modern, and took a literary and critical dimension alike, Because of its philosophical value that shows the ingenuity of poets and the value of their literary production, From this point of view, in this research, we monitored the metaphorical image in the poetry of the poets of the palace doll and the era of the people of the age by Al-Bakhrazi (467 AH), and how these poets were able to employ these images with unique poetic ingenuity and high stylistic sobriety, We worked to include the most poetic texts in their poems and the most ingenious in their meanings. The palace doll poets have a highly suggestive poetic language and have a tyrannical symbolism, and the subject of the poetic metaphor in their poems is one of the most present and evident images, and most emulates the reality of their social and psychological lives.
Downloads
References
• ابن الأثير. (2007). الكامل في التاريخ (المجلد 1). بيروت، لبنان: دار المعرفة.
• ابن خلكان. (1978). وفيات الأعيان. (تحقيق: إحسان عباس، المترجمون) بيروت، لبنان: دار صادر.
• أبو علي محمد بن الحسن الحاتمي. (1965). الرسالة الموضحة في ذكر سرقات أبي الطيب المتنبي وساقط شعره. (تحقيق: محمد يوسف نجم، المحرر) بيروت، لبنان: دار صادر.
• أبي الحسن علي بن الحسن بن علي بن أبي الطيب (ت467هـ) الباخرزي. (2008). دمية القصر وعُصْرَة أهل العصر في تراجم ومحاسن أشعار فحول شعراء الحجاز والشام والمغرب والعراق وأصفهان وكرمان وجرجان وخراسان وغيرهم (المجلد 1). (قدم له وعلق عليه: علي ابراهيم محمود، المترجمون) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
• أحمد قاسم الزمر. (1996). ظواهر أسلوبية في الشعر الحديث في اليمن دراسة وتحليل (المجلد 1). عمان، الاردن: مركز عبادي للدراسات والنشر.
• أحمد هيكل. (1987). تطور الأدب الحديث في مصر (المجلد 5). القاهرة: دار المعارف.
• ألفت كمال الروبي. (1983). نظرية الشعر عند الفلاسفة المسلمين من الكندي حتى ابن رشد (المجلد 1). بيروت، لبنان: دار التنوير.
• القاضي علي بن عبد العزيز الجرجاني. (1966). الوساطة بين المتنبي وخصومه. (تحقيق وشرح: محمد أبو الفضل ابراهيم، المترجمون) دمشق، سوريا: عيسى البابي الحلبي.
• جان كوهين. (1986). بنية اللغة الشعرية (المجلد 1). (محمد الولي ـ ومحمد العمري، المترجمون) الدار البيضاء، المغرب: دار توبقال للنشر.
• جيرارد ستين. (2005). فهم الاستعارة في الأدب- مقاربة تجريبية تطبيقية (المجلد 1). القاهرة، مصر: المجلس الأعلى للثقافة.
• حسن ناظم. (1994). مفاهيم شعرية دراسة مقارنة في الأصول والمنهج والمفاهيم (المجلد 1). بيروت، لبنان: المركز الثقافي العربي.
• حيدر فريد عوض. (1999). علم الدلالة دراسة نظرية وتطبيقية. القاهرة، مصر: مكتبة النهضة المصرية.
• خير الدين بن محمود بن حمد بن علي (ت 1396هـ) الزركلي. (2002). الأعلام (المجلد 15). القاهرة: دار العلم للملايين.
• د. أحمد غالب الخرشة. (2014). أسلوبية الامزياح في النص القرآني (المجلد 1). عمان: أكاديميون للنشر والتوزيع.
• د. أحمد يوسف علي. (1999). الاستعارة المرفوضة (المجلد 1). القاهرة، مصر: مكتبة الأنجلو المصرية.
• د. اياد عبد الودود عثمان الحمداني. (2009). شعرية المغايرة دراسة لنمطي الاسنبدال الاستعاري في شعر السياب (المجلد 1). بغداد، العراق: دار الشؤون الثقافية.
• د. عبد القادر الرباعي. (1980). الصورة الفنية في شعر أبي تمام (المجلد 1). عمان، الاردن.
• د. عيد محمد شبابيك. (2006). الاستعارة في الدرس المعاصر: وجهات نظر عربية وغربية (المجلد 1). القاهرة، مصر: دار حراء للنشر.
• د. محمد العمري. (1999). البلاغة العربية أصولها وامتداداتها (المجلد 1). المغرب العربي: دار افريقيا الشرق.
• د. محمد الناصر العجيمي. (1998). النقد العربي الحديث ومدارس النقد الغربية (المجلد 1). صفاقس، الجمهورية التونسية: دار محمد علي الماسي للنشر والتوزيع.
• د. يوسف اسكندر. (2008). اتجاهات الشعرية الحديثة الأصول والمقولات (المجلد 1). بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.
• عبد الإله الصائغ. (9, 1985). ايماءات الاستعارة. مجلة الأقلام، صفحة 47.
• عز الدين اسماعيل. (1967). الشعر العربي المعاصر قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية (المجلد 1). القاهرة، مصر: دار الكتاب العربي للطباعة والنشر.
• غازي هلال مخلف الدليمي. (2010). الانزياح الأسلوبي في شعر أحمد مطر. الانبار: رسالة ماجستير- جامعة الأنبار.
• فخر الدين الرازي. (2003). نهاية الإيجاز في دراسة الإعجاز. (تحقيق: سعد سليمان حمودة، المحرر) دار المعرفة الجامعية.
• كمال أبو ديب. (1984). جدلية الخفاء والتجلي دراسات بنيوية في الشعر (المجلد 3). بيروت، لبنان: دار العلم للملايين.
• لطفي عبد البديع. (1997). فلسفة المجاز بين البلاغة العربية والفكر الحديث (المجلد 1). لونجمان: مكتبة لبنان- الشركة المصرية العالمية للنشر.
• محمد علي ذياب. (2003). الصورة الفنية في شعر الشماخ. عمان: وزارة الثقافة.
• يوسف أبو العدوس. (1997). الاستعارة في النقد الأدبي الحديث الأبعاد المعرفية والجمالية (المجلد 1). عمان، الاردن: الأهلية للنشر والتوزيع.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.