The metaphorical image in the poetry of the poets of the palace doll and the era of the people of the age

An analytical study

Authors

  • Walid Awaid Hussein Ali University of Baghdad / College of Arts - Department of Arabic Language
  • Saja Jassim Muhammad Abbas, Phd. University of Baghdad / College of Arts - Department of Arabic Language

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3963

Keywords:

metaphor, palace doll poets, people of the age

Abstract

The poetic image, especially the metaphor, is one of the topics that aroused the efforts of researchers and scholars in Arabic literature, ancient and modern, and took a literary and critical dimension alike, Because of its philosophical value that shows the ingenuity of poets and the value of their literary production, From this point of view, in this research, we monitored the metaphorical image in the poetry of the poets of the palace doll and the era of the people of the age by Al-Bakhrazi (467 AH), and how these poets were able to employ these images with unique poetic ingenuity and high stylistic sobriety, We worked to include the most poetic texts in their poems and the most ingenious in their meanings. The palace doll poets have a highly suggestive poetic language and have a tyrannical symbolism, and the subject of the poetic metaphor in their poems is one of the most present and evident images, and most emulates the reality of their social and psychological lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

• ابن الأثير. (2007). الكامل في التاريخ (المجلد 1). بيروت، لبنان: دار المعرفة.

• ابن خلكان. (1978). وفيات الأعيان. (تحقيق: إحسان عباس، المترجمون) بيروت، لبنان: دار صادر.

• أبو علي محمد بن الحسن الحاتمي. (1965). الرسالة الموضحة في ذكر سرقات أبي الطيب المتنبي وساقط شعره. (تحقيق: محمد يوسف نجم، المحرر) بيروت، لبنان: دار صادر.

• أبي الحسن علي بن الحسن بن علي بن أبي الطيب (ت467هـ) الباخرزي. (2008). دمية القصر وعُصْرَة أهل العصر في تراجم ومحاسن أشعار فحول شعراء الحجاز والشام والمغرب والعراق وأصفهان وكرمان وجرجان وخراسان وغيرهم (المجلد 1). (قدم له وعلق عليه: علي ابراهيم محمود، المترجمون) بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.

• أحمد قاسم الزمر. (1996). ظواهر أسلوبية في الشعر الحديث في اليمن دراسة وتحليل (المجلد 1). عمان، الاردن: مركز عبادي للدراسات والنشر.

• أحمد هيكل. (1987). تطور الأدب الحديث في مصر (المجلد 5). القاهرة: دار المعارف.

• ألفت كمال الروبي. (1983). نظرية الشعر عند الفلاسفة المسلمين من الكندي حتى ابن رشد (المجلد 1). بيروت، لبنان: دار التنوير.

• القاضي علي بن عبد العزيز الجرجاني. (1966). الوساطة بين المتنبي وخصومه. (تحقيق وشرح: محمد أبو الفضل ابراهيم، المترجمون) دمشق، سوريا: عيسى البابي الحلبي.

• جان كوهين. (1986). بنية اللغة الشعرية (المجلد 1). (محمد الولي ـ ومحمد العمري، المترجمون) الدار البيضاء، المغرب: دار توبقال للنشر.

• جيرارد ستين. (2005). فهم الاستعارة في الأدب- مقاربة تجريبية تطبيقية (المجلد 1). القاهرة، مصر: المجلس الأعلى للثقافة.

• حسن ناظم. (1994). مفاهيم شعرية دراسة مقارنة في الأصول والمنهج والمفاهيم (المجلد 1). بيروت، لبنان: المركز الثقافي العربي.

• حيدر فريد عوض. (1999). علم الدلالة دراسة نظرية وتطبيقية. القاهرة، مصر: مكتبة النهضة المصرية.

• خير الدين بن محمود بن حمد بن علي (ت 1396هـ) الزركلي. (2002). الأعلام (المجلد 15). القاهرة: دار العلم للملايين.

• د. أحمد غالب الخرشة. (2014). أسلوبية الامزياح في النص القرآني (المجلد 1). عمان: أكاديميون للنشر والتوزيع.

• د. أحمد يوسف علي. (1999). الاستعارة المرفوضة (المجلد 1). القاهرة، مصر: مكتبة الأنجلو المصرية.

• د. اياد عبد الودود عثمان الحمداني. (2009). شعرية المغايرة دراسة لنمطي الاسنبدال الاستعاري في شعر السياب (المجلد 1). بغداد، العراق: دار الشؤون الثقافية.

• د. عبد القادر الرباعي. (1980). الصورة الفنية في شعر أبي تمام (المجلد 1). عمان، الاردن.

• د. عيد محمد شبابيك. (2006). الاستعارة في الدرس المعاصر: وجهات نظر عربية وغربية (المجلد 1). القاهرة، مصر: دار حراء للنشر.

• د. محمد العمري. (1999). البلاغة العربية أصولها وامتداداتها (المجلد 1). المغرب العربي: دار افريقيا الشرق.

• د. محمد الناصر العجيمي. (1998). النقد العربي الحديث ومدارس النقد الغربية (المجلد 1). صفاقس، الجمهورية التونسية: دار محمد علي الماسي للنشر والتوزيع.

• د. يوسف اسكندر. (2008). اتجاهات الشعرية الحديثة الأصول والمقولات (المجلد 1). بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.

• عبد الإله الصائغ. (9, 1985). ايماءات الاستعارة. مجلة الأقلام، صفحة 47.

• عز الدين اسماعيل. (1967). الشعر العربي المعاصر قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية (المجلد 1). القاهرة، مصر: دار الكتاب العربي للطباعة والنشر.

• غازي هلال مخلف الدليمي. (2010). الانزياح الأسلوبي في شعر أحمد مطر. الانبار: رسالة ماجستير- جامعة الأنبار.

• فخر الدين الرازي. (2003). نهاية الإيجاز في دراسة الإعجاز. (تحقيق: سعد سليمان حمودة، المحرر) دار المعرفة الجامعية.

• كمال أبو ديب. (1984). جدلية الخفاء والتجلي دراسات بنيوية في الشعر (المجلد 3). بيروت، لبنان: دار العلم للملايين.

• لطفي عبد البديع. (1997). فلسفة المجاز بين البلاغة العربية والفكر الحديث (المجلد 1). لونجمان: مكتبة لبنان- الشركة المصرية العالمية للنشر.

• محمد علي ذياب. (2003). الصورة الفنية في شعر الشماخ. عمان: وزارة الثقافة.

• يوسف أبو العدوس. (1997). الاستعارة في النقد الأدبي الحديث الأبعاد المعرفية والجمالية (المجلد 1). عمان، الاردن: الأهلية للنشر والتوزيع.

Downloads

Published

2022-12-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

The metaphorical image in the poetry of the poets of the palace doll and the era of the people of the age: An analytical study. (2022). Al-Adab Journal, 3(143), 1-20. https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3963

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 594

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)