The melodic structure of Al-Rifai's praises in Iraq
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3938Keywords:
melodic construction, singing, Rifa'i praises, tonesAbstract
Sufi singing or chanting occupies a wide area of the vocal culture of the Iraqi society, as it is one of the most important tributaries of religious music inherited in this society, and on all its occasions and for several purposes from prophetic praise and lament, which is sung in the dhikr gatherings of the takiya for the Sufi orders, and this research sheds light on the One of them is the Rifa'i Sufi hospice and the process of melodic construction of the praises that are sung or sung in. In its theoretical framework, the research dealt with two main topics: (the concept of Sufism and its relationship to art, and Sufi installations), as the concept of Sufism and the most important stages of its emergence and then crystallization were discussed in the first, while the second topic touched on the places where Sufi praises are performed, with a focus on The Qadiriyah and Al-Rifa’i tekkenes, for their historical place in the religious culture of Iraq, as well as being one of the most important places where religious praises are performed in Iraq, whose rituals are still practiced until now. The research also studied randomly selected samples that represented the community represented by the Rifa’i praises by analyzing them with a criterion designed for this purpose, to conclude a set of results and conclusions, the most important of which is that the singing of the Rifa’i praises in Iraq is characterized by the diversity of its maqam scales, especially common in Arab and Iraqi music and singing, with three quarters. The pitch, as it represents the distinctive vocal character of the local environment, and is characterized by the absence of transition between musical genres in the maqam scale, as the focus is on the first gender in order to establish and repeat the melodic idea, and to give the impression of a religious nature, which differs from the mundane, which is characterized by various melodic transitions within The frame of the ladder or the stairs close to it, in addition to that, the singing of Rifa’i praises is characterized by the limited use of melodic structures’ tones, as it is limited to a limited number of ladder tones.
Downloads
References
• القرآن الكريم
المعاجم والقواميس:
ابراهيم انيس، واخرون. (2004م) المعجم الوسيط. القاهرة: مكتبة الشروق الدولية.
ابن منظور. (1990م). لسان العرب، ج8. القاهرة: الدار المصرية للتأليف والنشر.
الحموي، ياقوت بن عبد الله. (1906م). معجم البلدان، ج3، القاهرة: مطبعة السعادة.
الفيروز آبادي، مجد الدين محمد بن يعقوب. (2005م). القاموس المحيط. بيروت: مؤسسة الرسالة.
الكتب:
الألوسي، محمود. (1994م) روح المعاني في تفسير القرآن الكريم، ج25. بيروت: دار الكتب العلمية
البدر، أحمد جهاد. (2019م). مدخل الى الاشكال والقوالب الموسيقية الغربية والعربية، بغداد: مكتبة الفتح.
بنشار، ماكس. (1973م). تمهيد الفن الموسيقي. تر: محمد رشاد بدران. القاهرة: دار نهضة مصر.
الحسيني، محمد ياسين. (2012). التصوف في العراق. بيروت: مركز المسبار للدراسات والبحوث.
الحلبي، ابي الفرج نور الدين علي بن برهان. (2013م). ابو العلمين القطب الكبير السيد احمد الرفاعي واصول الطريقة الرفاعية. بيروت: كتاب ناشرون.
الدراجي، حميد محمد حسن. (1996م). الربط والتكايا البغدادية في العهد العثماني. بغداد: دار الشؤون الثقافية.
الذهبي، شمس الدين محمد بن عثمان. (1996م). سير اعلام النبلاء، ج4. بيروت: مؤسسة الرسالة للطبع والنشر.
السامرائي، يونس الشيخ البراهيم. (2002م). السيد احمد الرفاعي. بغداد: مكتبة الشرق الجديد.
شيمل، آنا ماري. (2006م). الأبعاد الصوفية في الإسلام وتأريخ التصوف. كولونيا: منشورا ت الجمل.
صلاح عزام. (1968م). اقطاب التصوف الأربعة، القاهرة: مؤسسة دار الشعب.
الصيادي، ابو الهدى محمد بن حسن وادي. (1907م). الطريقة الرفاعية. القاهرة: مطبعة السعادة.
طارق حسون فريد. (2005م). نظريات وطرائق تحليل الموسيقى العربية. بغداد: الدار الجامعية للطباعة والنشر والترجمة.
طارق حسون فريد. (2016م). العود العربي من بابل الى بغداد. بغداد: دار ومكتبة عدنان للطباعة والنشر والتوزيع.
عبد الحميد حمام. (1992م). الأغنية العربية تاريخها وأنواعها. مجلة أبحاث اليرموك، مج8، ع1. عمّان: جامعة اليرموك.
عبد الحميد عباده. (2004م). العقد اللامع بآثار بغداد والمساجد والجوامع، تح عماد عبد السلام. بغداد: مطبعة انوار دجلة.
فرح ناز رفعت جو. (2008م). العرفان الصوفي عند جلال الدين الرومي. بيروت: دار الهادي للطباعة والنشر والتوزيع.
كوبلاند، آرون. (د.ت.). كيف تتذوق الموسيقى. تر محمد رشاد بدران. القاهرة: الشركة العربية للطباعة والنشر.
الكيلاني، عبد القادر. (1977م). الغنية لطالبي الحق، ج2. القاهرة: مطبعة الموسوعات.
الكيلاني، ميعاد شرف الدين. (2014م). الطريقة القادرية اصولها وقواعدها، بيروت: كتاب ناشرون.
محمد فهمي عبد اللطيف. (1964م). ألوان من الفن الشعبي. القاهرة: دار القلم.
المهدي، جودة محمد يزيد. (1998م). بحار الولاية المحمدية في مناقب اعلام الصوفية. القاهرة: دار غريب للطباعة والنشر.
هيام مهدي سلامة. (2017م). التصوف وأثره على الفن الإسلامي. القاهرة: كلية التربية جامعة حلوان.
الدوريات:
فلاح حسين صالح. (2018م). المكانة التربوية للشيخ عبد القادر الكيلاني وأثرها في التربية والسلوك. المجلة الأكاديمية للبحوث والدراسات. غزة: مؤسسة المنارة للاستشارات. ع42: 2.
الرسائل والاطاريح:
الأوسي، طارق محمد علي. (2010م). البناء اللحني والايقاعي للأغنية البغدادية في عقد الاربعينات. رسالة ماجستير غير منشورة في العلوم الموسيقية، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد.
الجابري، وليد حسن. (2008م). الخصائص اللحنية والإيقاعية في الأغنية البغدادية لعقد الستينيات (دراسة تحليلية). رسالة ماجستير غير منشورة في العلوم الموسيقية، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد.
المقابلات:
النعيمي، عبد الغفور. مقابلة شخصية. التكية المحمدية، كركوك 28/8/2021.
الكتب الأجنبية
massignon, Louis. (1997) Essy on the origins of the technical of Islamic Mysticism. copyright by University of Notre Dame press.
Brown, John p. (1868). The Darvishes, or spiritualism Oriental. London Trubner and co.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.