Attitudes of Family Counselling Specialists Toward the Application of Cognitive Behavioural Therapy to Improve Family Stability
DOI:
https://doi.org/10.31973/kts7j269Keywords:
Family Counselling, Cognitive Behavioural Therapy, Family StabilityAbstract
This study aims to explore the attitudes of family counselling specialists toward the application of cognitive behavioural therapy (CBT) in the family context, with the objective of improving family stability. The researcher employed a qualitative methodology due to its suitability for the nature of the current study, using purposeful non-probability sample consisting of five specialists from the Family Development Administration and its branches (Family Counselling Administration). These specialists had undergone various training programs on the mechanisms of applying CBT and leveraged their expertise in CBT to serve families and enhance their stability. This effort is part of the administration's continuous endeavours to develop and train employees through diverse programs, with recent emphasis on applying CBT techniques to empower families. The study utilized interviews as a tool for data collection and analysed the data in light of relevant theories and previous literature. The key findings confirmed the contribution of CBT in alleviating certain family issues, particularly problems stemming from irrational beliefs held by some family members, which contributed to the challenges they faced.
Downloads
References
إبراهيم, زيزي السيد. (2018) مهارات العلاج المعرفي السلوكي في سياق الممارسة العلاجية والحياة اليومية. مج28, 25-93.
إبراهيم, محمد علي. (2016) فاعلية برنامج تدريبي قائم على فنيات العلاج المعرفي السلوكي في خفض حدة الفوبيا الاجتماعية لدى عينة من المراهقين الموهوبين. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث و الدراسات التربوية و النفسية, 373-415.
الأطروني, أمل محمد. (2017) فاعلية برنامج معرفي سلوكي في تحسين بعض المهارات الاجتماعية وأثره على اضطراب الانتباه لدى الأطفال ذوي النشاط الزائد. مجلة التربية, 652-680.
الحيسوني, عبدالله سالم. (2021) الإرشاد الأسري و دوره في حماية الشباب من الغلو و التطرف. المجلة العلمية لكلية التربية-جامعة اسيوط, 1-20.
الشطرات, وليد الكريميين, رائد., & جريسات, سمر. (2021) فاعلية برنامج علاجي سلوكي معرفي في تحسين التوافق النفسي والاجتماعي لدى عينة من الذكور في مرحلة الطفولة المتوسطة ( المراهقين) والمٌساء إليهم جسدياً. العلوم الانسانية و الاجتماعية, 282 - 301.
القحطاني, رفعان حمد. (2021) تحديات الخدمة الاجتماعية في مواجهة المشكلات الأسرية المعاصرة في المجتمع السعودي دراسة ميدانية لعينة من الاخصائيين بمدينة الرياض. مجلة الدراسات الإنسانية, 79-130.
القراله, عبدالناصر موسى. (2022) فعالية برنامج إرشادي مستند إلى نظرية بيت العلاقات السليمة في تحسين الاستقرار الأسري و تخفيض الطلاق العاطفي لدى عينة من النساء المراجعات لمراكز الإرشاد الأسرية في العاصمة عمان. مؤته للبحوث و الدراسات, 111-144.
الكربي, شيخة ناصر & أبوالخير, أميمة محمد. (2024) دور القوانين و السياسات الإماراتية المتعلقة بالتماسك الأسري والتلاحم المجتمعي دراسة اجتماعية تحليلية. مجلة الآداب, 331-360.
بالحاج, مفتاح علي. (2017) معالم الاستقرار الأسري و مقوماته. مجلة كلية الآداب, 121-156.
بن صالح, هداية. (2016) العلاج المعرفي السلوكي للضغوط النفسية. دار المنظومة, pp. 146 - 158.
دايلي, ناجية. (2017) بعض الفنيات المعرفية الخاصة بالعلاج المعرفي السلوكي. مجلة جيل العلوم الإنسانية و الاجتماعية, 65-79.
علي, أماني زاهر. (2021) دور مكاتب الاستشارات الأسرية في تحقيق الاستقرار الأسري لدى المرأة: دراسة تنبؤية على عينة من سيدات المجتمع المصري. مجلة كلية الآداب, 3565-3621.
محمد, عادل عبدالله. (2000) العلاج المعرفي السلوكي أسس و تطبيقات. القاهرة: دار الرشاد.
معالي, إبراهيم باجس& الشريف, بسمة عيد. (2018) مقدمة في العلاج المعرفي السلوكي المهارات والتطبيقات. عمّان: دار الفكر.
نينا, مايكل & درايدن, ويندي. (2019) العلاج المعرفي السلوكي 100 نقطة أساسية و تكنيك. مصر: مكتبة الأنجلو المصرية.
همت, مكية جمعه. (2022) دور السياسة الاجتماعية في دعم الاستقرار الأسري في إمارة الشارقة: دراسة تحليلية للفترة (2000-2020). مجلة الآداب, 411-454.
يونس, إبراهيم يونس. (2021) فعالية العلاج الأسري متعدد الأبعاد في تعزيز التسامح لدى أسرة مهددة بالانفصال: دراسة حالة. رابطة التربويين العرب, 139-191.
Boelen, P. A., Lenferink, L. I. M., & Spuij, M. (2021). CBT for Prolonged Grief in Children and Adolescents: A Randomized Clinical Trial. American Journal of Psychiatry, 178(4), 294–304. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2020.20050548
Kennerly, Helen, Kirk, Joan & Westbrook, David (2018). العلاج المعرفي السلوكي المهارات و التطبيقات. عمان: دار الفكر
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tarifa Abdalla Yousif Abdalla, Alaa Al-Taii

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.