Occupational preferences of people with hearing disabilities - deaf and hard of hearing who are enrolled in university studies (according to Holland's theory) and their relationship to some variables
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i144.3854Keywords:
disability students , hearing impairment , Occupational preferences , Sharjah universityAbstract
The current study aims to explore the occupational preferences of people with hearing impairments at the University of Sharjah and applicants to study according to the Netherlands theory. The sample consisted of (18) male and female students, divided into (9) males and (9) females. The researcher used the Vocational Preference Inventory (VPI) tool. The study concluded that the occupational preferences of the sample members were arranged so that the traditional style and then the realistic style are the most preferred occupational styles for people with hearing disabilities in the current study, and the explorer style comes as the least preferred occupational style for people with hearing disabilities. they. There are also differences between occupational preferences according to the gender variable (males and females), as the realistic style is the most preferred occupational style among male sample members, followed by the traditional style, and the explorer style comes at the end of the hierarchy of occupational preferences for them, while the traditional style is the most preference. Female occupational style, followed by social and adventurous style, and pragmatic style come at the end of the hierarchy of female occupational preferences. By comparing the number of jobs chosen by him (male and female), it turns out that females lack awareness of available job opportunities and can get into them, in contrast to the opportunities that males can enter. However, the educational opportunities available to some extent correspond to the occupational preferences of females and do not correspond to the occupational preferences of males.
Downloads
References
القريوتي، ابراهيم (2006). الإعاقة السمعية. الأردن: دار يافا للنشر والتوزيع.
صقر، أميمة محمد صبحي جادالحق (2008). بعض المتغيرات النفسية المرتبطة بالميول المهنية لعينات من المراهقين المعوقين جسمياً. رسالة ماجستير في علم النفس. كلية التربية، جامعة الزقازيق.
بطرس، بطرس حافظ (2007). ارشاد ذوي الحاجات الخاصة واسرهم. الاردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
الحمداني، خالد خير الدين (2007). التوافق الأكاديمي بين التخصص المهني والنمط الشخصي. مجلة التربية والعلم، 14(4).
هالاهان وآخرون، دانيال (2013). الطلبة ذوي الحاجات الخاصة، مقدمة في التربية الخاصة. ترجمة: فتحي جروان وآخرون. عمان: دار الفكر ناشرون وموزعون.
عبيدات، ذوقان (1424هـ). البحث العلمي – مفهومه- أدواته- أساليبه. ط6. الأردن: إشراقات للنشر والتوزيع.
العزة، سعيد ( ٢٠٠٢ ). المدخل إلى التربية الخاصة للأطفال ذوي الحاجات الخاصة. عمان: الدار العلمية الدولية ودار الثقافة للنشر والتوزيع.
ميسون، سميرة (2011). الأساليب المعرفية وعلاقتها بالميول المهنية لدي متربصي مؤسسات التكوين المهني (دراسة ميدانية بمدينة ورقلة). رسالة دكتوراه في علم النفس. كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة منتوري قسطنطينة.
الخطيب، صالح أحمد (2005). الميول المهنية لطلاب المرحلة الثانوية بدولة الامارات العربية المتحدة وعلاقتها بكل من التخصص والتحصيل الدراسيين. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، المجلد الثالث - العدد الأول.
لطفي، طلعت ابراهيم (1993) العلاقات الإنسانية والرضا عن العمل. دراسة ميدانية لعينة من العاملين بمصنع النسيج في مدينة بني سويف. مجلة الخدمة الاجتماعية، العدد 37 يونيو 1993.
فتحي، عبد الرحيم (1990). سيكولوجية الأطفال غير العاديين. الكويت: دار القلم للنشر والتوزيع.
خضر، علي السيد. الشناوي، محمد محروص (1993). الميول المهنية والتخصص والتحصيل الدراسي لدي طلبة الثانوية والجامعة. مجلة الإرشاد النفسي، العدد الأول، جامعة عين شمس، القاهرة، ص 283.
المشعان، عويد سلطان (1993). التوجيه المهني. الكويت: مكتبة الفلاح.
موسي، فاروق عبدالفتاح على (1987). التفضيل المهني دراسة مقارنة بين المجتمعين المصري والسعودي. مجلة رسالة الخليج العربي، العدد 23، الرياض، مكتب التربية العربي.
إيفانز، كارل (1993). الاتجاهات والميول في التربية: ترجمة صبحي عبد اللطيف المعروف. القاهرة: دار المعرفة.
إبراهيم، محسن درغام عبد الرازق (2012). الميول المهنية لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية من ذوي الاحتياجات الخاصة. رسالة ماجستير في علم النفس، كلية التربية، جامعة الزقازيق.
فهمي، مصطفي (1980). مجالات علم النفس وسيكولوجية الأطفال غير العاديين. القاهرة: مكتبة مصر.
القمش، مصطفي نوري (2000). الإعاقة السمعية واضطرا بات النطق اللغة. عمّان: دار الفكر.
خياطة، هبة الله (2015). الميول المهنية ومستوى الطموح في ضوء بعض المتغيرات) دراسة ميدانية على عينة من طلبة الثانويات المهنية في مدينة حلب (. رسالة ماجستير، قسم الارشاد النفسي، كلية التربية، جامعة حلب.
القريوطي وآخرون، يوسف (1995). المدخل الي التربية الخاصة. دار القلم: دبي.
Clark, Andrew E., (1998). Measures of job satisfaction: what makes a good job? Evidence from OECD Countries, OECD Labour Market and Social Policy
Occasional Papers, No. 34. OECD Publishing https://dx.doi.org/10.1787/670570634774.
Holland, J. )1985(. Vocational preference inventory: Professional manual, Odessa, FL: Psychological Assessment Resources Inc.
Holland, J. L (1973). Making Vocational Choice. Englewood
Cliffs. N, J. Prentice Hall.
Kochkin, Sergei, Rogin, Carole M., (2000). Quantifying the obvious: the impact of hearing instruments on quality of life. Hearing Rev. 7, 1–13.
Mouladoudis, G. (2007). Vocational interests of Greek senior secondary
school students and factors that can affect them, VOCAL, (6), 64-69.
Ries, Peter W., (1994). Prevalence and characteristics of persons with hearing trouble: United States, 1990-91. Vital Health Stat Series 10 188, 1–75.
Tracy, Terence J. G.; Rounds James (1996). The Spherical Representation of Vocational Interests. Journal of Vocational Behavior, 48, 3 - 41.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 احمد محمود سلام
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.