Causes and forms of school bullying
A field study on students of Orouba Secondary School for Boys
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3818Keywords:
causes of school bullying, forms of school bullying, school bullyingAbstract
The current study aims to identify the causes and forms of school bullying.To achieve the objectives of the current study, a non-probability sample was selected from the students of Al-Orouba School for Secondary Education, and the number of the sample members was (150) students, their ages ranged between (15-18 and above). To collect the necessary data for current study, a survey was designed to suit the objectives and purposes of the study.
The results of the statistical analysis of the data of the current study showed the most common forms of bullying in school were (verbal - social - physical - sexual - electronic- bullying of property), It also showed the reasons of school bullying from the respondents' point of view (personal reasons, family reasons, reasons related to the school environment, reasons related to the media and the technical revolution). The results of the study indicated the most common places in which bullying is practiced in the school and to the educational, psychological and social effects resulting from the phenomenon of school bullying. The study mentioned solutions from the respondents' point of view to confront the phenomenon of school bullying.
Downloads
References
إبراهيم، مجدي أحمد محمود، ومعمرية، بشير، وعبدالعاطي، فاطمة فوزي، وعدلى، فاتن محمد (2009)، العنف في المدرسة العربية ، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، مصر.
أبو غزال، معاوية (2009) ، الاستقواء وعلاقته بالشعور بالوحدة والدعم الاجتماعي ، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، جامعة اليرموك، إربد، الأردن، العدد 2، الصفحات 89-113
الخولي، محمود سعيد (2008)، العنف المدرسي الأسباب وسبل المواجهة ، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.
السعايدة، جهاد علي (2014)، أسباب العنف المدرسي ووسائل الحد منه من وجهة نظر أولياء الأمور طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن، مجلة دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية، الجامعة الأردنية، العدد 1، الصفحات 54-69
الصبحيين، علي موسى، والقضاة، محمد فرحان (2013)، سلوك التنمر عند الأطفال والمراهقين، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، مركز الدراسات والبحوث، الرياض.
الصوفي، أسامة حميد حسن، والمالكي، فاطمة هاشم قاسم (2012)، التنمر عند الأطفال وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد35، الصفحات 146-188
العموش، أحمد فلاح (2011)، العنف المدرسي في مجتمع الإمارات ، كلية الدراسات العليا والبحث العلمي- جامعة الشارقة، الإمارات.
العيسوى، عبدالرحمن(2012)، علاج العنف المدرسي والمشاكل السلوكية ،دار المعرفة الجامعية، مصر.
القحطاني، نورة بنت سعد (2013)، التنمر المدرسي وبرامج التدخل ، المجلة العربية للعلوم الاجتماعية، العدد3، الصفحات 235-250.
القرالة، علي عبدالقادر (2015)، مواجهة ظاهرة العنف في المدارس والجامعات، دار عالم الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
المذكو، مريم أحمد عبدالله، والغوينم، خزنة محمد (2016)، إدارة العنف الطلابي ، دار المسيلة للنشر والتوزيع، الكويت.
خوج، حنان أسعد(2012)، التنمر المدرسي وعلاقته بالمهارات الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بمدينة جدة بالمملكة العربية السعودية،مجلة العلوم التربوية والنفسية، العدد4، الصفحات 187-218
سايحي، سليمة (2018)، التنمر المدرسي: مفهومه، أسبابه، طرق علاجه، مجلة التغير الاجتماعي، العدد6، الصفحات 73-99
سليمان، عبدالرحمن سيد، والببلاوي، ايهاب (2010)، الآباء والعدوانية لدى الأبناء العاديين وذوي الاحتياجات الخاصة، دار الزهراء، الرياض.
قطامي، نايفة، والصرايرة، منى (2009)، الطفل المتنمر، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
مخلوفي، سعيد بن عبدالله (2016)، علاقة العنف الأسري بالسلوك العدواني لدى تلاميذ التعليم المتوسط بمدينة باتنة بالجزائر، مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد 1، الصفحات 29-61 .
Layachi, Anser (2012)، التنمر:دراسة حول السلوك العدواني بين طلاب المدارس في قطر، مركز إعادة التأهيل الاجتماعي، دوحة، قطر.
زيادة، أحمد رشيد عبدالرحيم (2007)، العنف المدرسي بين النظرية والتطبيق، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
المصادر الأجنبية :
Maired Dunne ,Cythia Bosumtwi-Sam, Ricardo Sabates, Andrew "Bullying and school Attendence: ACase Study of Senior High School Students in Ghana" (july,2010 ), University of Sussex Centre for International Education.United Kingdom.
Smith, J,Twemlow,S&Hoover,D(1999).”Victim and Bystanders A method of school intervention and possible contributions”. Child Psychiatry and human development 29 – 37
Yang, S. at el (2006). “Bulling and Victimization behaviors in boys and girls at South Korean Primary Schools”. Journal of American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 45 (1) 69 – 77
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 شريفة محمد السويدي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.