Intertextuality strategies in the Diwan of Wild Lilies by Yahya Al-Samawi
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i142.3807Keywords:
Strategies, intertextuality, Wild Lilies, Yahya al-SamawiAbstract
The purpose of this research, which describes the strategies of intertextuality found in the Diwan of Wild Lilies by Yahya Al-Samawi, is to study the concept of intertextuality strategy between the ancient and modern, aslo clarifying its sources and forms, and differentiating between the two types of intertextuality. The direct intertextuality strategy which also includes two branches: The direct internal intertextuality, and the external direct one. The internal one means the intertextuality of phrases, structures and forms of the quatrains verses themselves whilst the external intertextuality strategy means the consistency of phrases and structures in the whole Diwan or it sometimes means the obvious influence of another poetic structure of another poet on these phrases and forms. The other type of intertextual strategies is the indirect one which means the intertextuality of ideas and meanings, templates and techniques. This type denotes the consistency of title, lines, numbers, quadrilateral templates with the text, and even the intertextuality of the used language itself.
This research leads us to an end that intertextuality is an important element of composing the quatrains in the Diwan of Wild Lilies and also of maintaining its consistency and its coherent parts. We can also conclude out of this research, that these quatrains found in Wild Lilies have derived some of its intertextual strategies from The Holy Quran, which has increased its aesthetics even more. The strategy of templates and technical intertextuality is considered as one of the most common types of intertextuality used in the quatrains of Wild Lilies, and that’s due to the deep connection existed between the textual units and their own harmonic connotations.
The language of the poet Yahya al-Samawi in his quatrains he used in Wild Lilies is considered as a high elevated and refined language because he used rhetorical and eloquent techniques such as simile, metaphor, and metonymy. Also, it’s considered a very creative language because he used poetic tools such as counterparts, alliteration, assonance, puns and more… He used the classical language, which is a language nearer to the inimitable simplicity mixed with eloquence and full of poetic imagination, void of verbal complexity and emphasizing on the use of soft speech, and furthermore, avoiding as much as possible the use of dictionary words without allowing any linguistic displacement to take place.
Downloads
References
- القرآن الكريم.
- أبو العتاهية، إسماعيل بن القاسم بن سويد العيني، العنزي، ابو إسحاق (ت213هـ). ديوان أبي العتاهية. 2013م. https://www.aldiwan.net/poem63208.html (تاريخ الوصول 12، 2021م).
- البادي، حصة عبد الله سعيد. التناص في الشعر العربي - البرغوثي نموذجًا. ط1. عمان: دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع، 2009م.
- البحتري، أبو عبادة الوليد بن عبيد بن يحيى التنوخي الطائي (ت280هـ). ديوان البحتري. مصر: دار المعارف، 2009م.
- البغدادي، ابن زريق. قصيدة لا تعذليه. مكتبة نور، 2019م.
- جرير، ابن عطية الخطفي (ت114هـ). ديوان جرير. بيروت: دار بيروت للطباعة والنشر، 1986م.
- الجعافرة، الدكتور ماجد ياسين. التناص والتلقي دراسات في الشعر العباسي. ط1. الأردن: دار الكندي للنشر والتوزيع، 2003م.
- خطابي، محمد عبد الرحمن. لسانيات النص وتحليل الخطاب. عمان - الأردن: دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع، 2013م.
- دياب، آلاء. الباحثون العراقيون. 2021م. https://www.iraqi-res.com/?p=9603 (تاريخ الوصول 5، 2021).
- الراعي، عبيد بن حصين الملقب بـ (الراعي النميري). ديوان الراعي النميري. ط1. تحقيق: راينهر فايبرت. بيروت: دار النشر فرانتس شتاينر بفيسبادن، 1980م.
- رامي، أحمد. رباعيات الخيام. ط1. القاهرة - مصر: دار الشروق، 2000م - 1421هـ.
- الزعبي، الدكتور أحمد. التناص نظريًا وتطبيقيًا. عمان: مؤسسة عمون للنشر والتوزيع، 2000م.
- زهير، بهاء الدين. ديوان بهاء الدين زهير. بيروت: دار صادر للطباعة والنشر، 1964م.
- السالمي، هادية. التناص في القرآن؛ دراسة سيميائية للنص القرآني. ط1. إربد - الأردن: عالم الكتب الحديث، 2014م.
- السد، نور الدين. الأسلوبية وتحليل الخطاب دراسة في النقد العربي الحديث تحليل الخطاب الشعري والسردي. الجزائر: دار هومة، 2010م.
- السماوي، يحيى عباس عبود. زنابق برية. 2003م.
- الصبيحي، محمد الأخضر. مدخل إلى علم النص ومجالات تطبيقه. ط1. بيروت - لبنان: الدار العربية للعلوم، 2008م - 1249هـ.
- صالح، زيار جلال. التقابل النصي في آيات النعيم والجحيم في القرآن الكريم. رسالة ماجستير. أربيل جامعة صلاح الدين- اللغات. 2015م.
- عبد الراضي، الدكتور أحمد محمد. المعايير النصية في القرآن الكريم. ط1. القاهرة: مكتبة الثقافة الدينية، 2010م.
- عزام، محمد. النص الغائب تجليات التناص في شعر العربي. دمشق: من منشورات اتحاد الكتاب العرب، 2001م.
- العزاوي، الدكتور سمير إبراهيم وحيد. التفكير السيميائي وتطوير مناهج البحث الأسلوبي المعاصر دراسة في اللسانيات المقارنة. ط1. عمان: دار كنوز، 2015م.
- العسكري، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعيد بن يحيى بن مهران (ت395هـ). كتاب الصناعتين. تحقيق: علي محمد البجاوي، ومحمد أبو الفضل إبراهيم. بيروت: المكتبة العنصرية، 1419هـ.
- عمر الخيام، غياث الدين أبو الفتوح عمر بن إبراهيم الخيام (ت1131م). ويكيبيديا الموسوعة الحرة. 2021م. https://ar.wikipedia.org/wiki/رباعيات_الخيام (تاريخ الوصول 12، 2021م).
- عناني، الدكتور محمد. المصطلحات الأدبية الحديثة دراسة ومعجم إنجليزي - عربي. ط3. القاهرة: الشركة المصرية العالمية للنشر - لونجمان، 2003م.
- الفرزدق، همام بن غالب بن صعصعة أبو فراس. ديوان الفرزدق. ط1. تحرير علي فاعور. بيروت: دار الكتب العلمية، 1987م.
- القسطلاني، أحمد بن محمد بن أبي بكر بن عبد الملك القسطلاني القتيبي المصري، أبو العباس، شهاب الدين (ت923هـ). المواهب اللدنية بالمنح المحمدية. المحقق: صالح أحمد الشامي. القاهرة: المكتب الإسلامي، 2008م.
- كاك، عبد الفتاح داود. التناص دراسة نقدية في التأصيل لنشأة المصطلح ومقاربته ببعض القضايا النقدية القديمة -دراسة وصفية تحليلية-. 2015م. http://site.iugaza.edu.ps/akak1/files/2017/11/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B5.pdf (تاريخ الوصول 1، 2022).
- المتنبي، أحمد بن حسين الجعفي المتنبي أبو الطيب (ت354هـ). ديوان المتنبي. بيروت: دار بيروت للطباعة والنشر، 1983م.
- مجموعة من الباحثين، إبراهيم مصطفى، أحمد الزيات، حامد عبد القادر، محمد النجار. معجم الوسيط. الأسكندرية - مصر: دار الدعوة، د.ت.
- المعري، أحمد بن عبد الله بن سليمان القضاعي التنوخي (ت449هـ). ديوان أبي العلاء المعري - اللزوميات. تحقيق: أمين عبد العزيز الخانجي. القاهرة: مكتبة الخانجي، 1924م.
- مفتاح، الدكتور محمد. تحليل الخطاب الشعري (استراتيجية التناص). ط3. بيروت - لبنان: المركز الثقافي العربي، 1992م.
- مفتاح، الدكتور محمد. دينامية النص (تنظير وإنجاز). ط2. بيروت: المركز الثقافي العربي، 1990م.
- المنتدى الإسلامي. "مجلة البيان." 15 مايو, 2000م. مجلد 149. https://ketabonline.com/ar/books/2053/read?page=3439&part=149#p-2053-3439-17 (تاريخ الوصول 11، 2021).
- النجار، الدكتورة أشواق محمد إسماعيل. فضاء الدرس اللساني مقاربات نصية تداولية. ط1. إربد - الأردن: عالم الكتب الحديث، 2018م.
- الوكيل، الدكتور سعيد. تحليل النص السردي: معارج ابن عربي نموذجا. ط1. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1998م.
- وهابي، الدكتور محمد. من النص إلى التناص. ط1. إربد - الأردن: عالم الكتب الحديث، 2016م.
- يقطين الدكتور سعيد. انفتاح النص الروائي. ط2. بيروت - لبنان: المركز الثقافي العربي، 2001م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.