Administrative efficiency and its relationship to crisis management among the deans of Colleges of Baghdad governorates from the point of view of department heads
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i140.3639Keywords:
University of Baghdad, administrative efficiency, department heads, crisis managementAbstract
Higher education in the modern era faces many challenges represented by the explosion of knowledge, and this requires revitalizing the role of university administration to be able to carry out its new duties, as it is no longer appropriate to manage universities in the same ways they were managed in the past, as educational institutions suffer from an administrative legacy burdened with challenges on the Despite the efforts made in their attempts to develop themselves, and universities are witnessing serious attempts to develop all their systems, and colleges are the basic unit of the university, and accordingly, the efficiency of administrative work is largely related to the role of its members and the effective administrative work they provide to manage the crises facing their institutions. Which necessitates saying that the deans of faculties depend their success on their administrative competence, as well as on providing the appropriate climate to manage the crises they face.
The importance of the research lies in describing the university as a leader of development and progress. It also calls for the existence of an effective administration in administrative efficiency that works to achieve its goals for which it was established and to confront crises that obstruct its work, as the importance of crisis management becomes clear through following the scientific method in how to contain the crisis and reduce of which.
research aims:
The current research aims to identify:
- The level of administrative competence among the deans of the faculties of Baghdad universities from the point of view of the heads of departments.
- The level of crisis management among the deans of the faculties of the Baghdad governorate from the point of view of the heads of departments.
- The correlative relationship between administrative efficiency and crisis management among the deans of faculties of universities in Baghdad governorate from the point of view of department heads.
The research community included the heads of departments in the faculties of the universities of the province of Baghdad, which amounted to (419) department heads for all faculties. Specialized experts in the field of management, measurement and evaluation, as well as through another indicator, which is the validity of construction. As for the stability; It was verified by two methods, the first being the test and re-testing, and the second method is the method of analysis of variance using the Facronbach equation, and the most important statistical methods used are (Pearson correlation coefficient, Facronbach equation, one-sample t-test).
Downloads
References
أحمد، أحمد إبراهيم (۲۰۰۰)، إدارة الأزمة التعليمية- منظور عالم الإسكندرية المكتب العلمي للكمبيوتر للنشر والتوزيع.
ادريس، محمد ناجي يحیی (۲۰۰۱)، " تصميم برنامج تدريبي لتطوير أداء القيادات التربوية اليمنية في ديوان عام الوزارة ومكاتب التربية التابعة لها باستخدام أسلوب تحليل النظم. " أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية - الجامعة المستنصرية.
بدري، أحمد (۱۹۷۹)، أصول البحث العلمي، وكالة المطبوعات، الكويت، دار القلم للتوزيع والنشر.
البرادعي، بسيوني، ( 2008 )، تنمية مهارات المديريين في تقييم اداء العاملين، ابتراك للنشر والتوزيع، مصر.
البياتي، عبدالجبار توفيق، وزكريا زكي، الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مؤسسة الثقافة العمالية، بغداد، در الحرية للطابعة والنشر، 1977.
التل، سعید، 1979، دراسات في التعليم الجامعي، ندار للصحافة والنشر والتوزيع، عمان.
الحربي، قاسم بن عائل، ( ۲۰۰۸ )، الإدارة المدرسية الفاعلة لمدرسة المستقبل مداخل جديدة العالم جديد في القرن الحادي والعشرين، عمان، دار الجنادرية للنشر والتوزيع.
حسان، حسن محمد إبراهيم، والعجمي، محمد حسنين ( ۲۰۰۷ ) : الإدارة التربوية ط 1، دار المسيرة للنشر والطباعة، عمان، الأردن.
حمادات، محمد حسن محمد (2000)، الادارة التربوية – وظائف وقضايا معاصرة، عمان، دار ومكتبة الحامد للنشر والتوزيع.
الخضيري، محسن أحمد (2003)، إدارة الأزمات منهج اقتصادي إداري لحل الأزمات على مستوى الاقتصاد القومي والوحدة الاقتصادية، مكتبة مدبولي.
الدايني، سهام عبد الله (۲۰۰۸). ادارة الوقت لدى القيادات الإدارية في مؤسسات التعليم العالي الرسمية وعلاقتها بضغوط العمل، اطروحة دكتوراه (غير منشورة) كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية، جامعة بغداد، بغداد، العراق.
درة، عبد الباري (۱۹96)، إدارة الأزمات، مجلة الفكر الشرطي، مجلد ( ه )، أيلول، عدد ايلول.
الدريح، راضي اكرم، (2000)، المهارات الادارية في التربية، دار العلم للملايين، القاهرة، مصر.
دیسلر، (2014)، ادارة الموارد البشرية، ترجمة محمد عبدالعال، وعبد المحسن جودة. دار المريخ للنشر، القاهرة، مصر.
الراوي، سعاد خضر عباس (2010)، ادارة التغيير وعلاقتها بادارة الازمات لدى القيادات الادارية في الميريات العامة للتربية في محافظات العراق الوسطى، اطروحة دكتوراه (غير منشورة)، كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية - جامعة بغداد.
السامرائي، مهدي صالح ( ۲۰۰۳ )، المناخ التنظيمي في جامعة بغداد وعلاقته بالإنتاجية العلمية الأعضاء الهيئات التدريسية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد، كلية التربية ابن الهيثم، بغداد.
السلمي، علي، ( ۱۹۹5 )، ادارة الأفراد والكفاءة الإنتاجية، دار غريب، ط ۳، القاهرة، مصر.
السلمي، علي، (1983)، ادارة الأفراد والكفاءة الإنتاجية، دار غريب، ط 3، القاهرة، مصر.
الشامي، كاظم هاتف، ۱۹96، تقويم أداء المديرين العاملين في العراق وتطويره، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية.
الشماع، خليل محمد، و خضير كاظم حمود، ( ۲۰۰۷ )، نظرية المنظمة، ط 3، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
الشمري، منتهی جاسم عبد سوسن. ( ۲۰۰۷ ). الأداء الإداري لرؤساء الأقسام العلمية في مؤسسات التعليم العالي الرسمي في محافظة بغداد وعلاقتها بسمات الشخصية المبدعة. اطروحة دكتوراه (غير منشورة)، كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية، جامعة بغداد، بغداد، العراق.
صالح مفتاح، ( 2004 )، ادارة الموارد البشرية وتسيير المعارف في خدمة الكفاءات، مداخلة مقدمة الملتقى الدولي حول التنمية البشرية وفرص الاندماج في المعرفة والكفاءات البشرية، جامعة ورقلة، الجزائر.
الظاهر، زكريا محمد واخرون، 1999، مبادئ التقويم والقياس في التربية، ط1، الاردن، عمان، مطابع الازرق.
عبد الجبار توفيق، وزكريا زكي، الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مؤسسة الثقافة العمالية، بغداد، در الحرية للطباعة والنشر، ۱۹۷۷.
عز الدين، احمد جلال، 1989، إدارة الأزمة في الحدث الإرهابي، المركز العربي للدراسات الأمنية والتدريب، الرياض.
العميان، محمود، ( 2004 )، السلوك التنظيمي في منظمات الاعمال، دار وائل للنشر، عمان.
العودة، ابراهيم بن سليمان، التطوير المهني لرؤساء الاقسام الاكاديمية بالجامعة السعودية، اطروحة دكتوراه، جامعة الملك سعود، كلية التربية 2007.
عيسوي، عبد الرحمن محمد، القياس والتجربة في علم النفس والتربية، در المعرفة، الإسكندرية، مصر، ۱۹۸5.
عيسوي، عبدالرحمن محمد، القياس والتجربة في علم النفس والتربية، در المعرفة، الاسنكدرية، مصر، 1985.
الغزو، طه احمد سالم، (۲۰۱۳)، دور ادارة الجامعات الاردنية في استقطاب الكفاءات من اعضاء هيئة التدريس والحفاظ عليها، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة اليرموك، الأردن.
القاضي، صبحي عبد الحفيظ (۱۹۸4) : قضايا جامعية، ط 1، دار الاصلاح للطباعة والنشر، الدمام.
كاظم، عماد حسين، (2020)، الكفاءة الادارية وفقا لنظرية الشبكة الادارية وعلاقتها بالولاء التنظيمي لدى رؤساء الاقسام من وجهة نظر اعضاء الهيئة التدريسية، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية جامعة بغداد.
الكساسبة، محمد مفضي، (2019)، تأثير ادارة المواهب والتلم التنظي شركة زين، المجلة الأردنية في ادارة الاعمال، العدد ۱۲، الأردن.
الكيلاني، أنمار يونس عبد الرزاق، ۱۹۹4، " تقييم الحاجات الإدارية المديري المكتبات الأكاديمية في الأردن "، مجلة دراسة إنسانية، الجامعة الأردنية، مجلد ۲، العدد الرابع.
المالكي، رجاء قاسم لازم حسن، ( ۲۰۱۰ )، إدارة الأزمات وعلاقتها بالمهارات الإدارة لدى عمداء الكليات من وجهة نظر معاونيهم ورؤساء أقسامهم العلمية في جامعات محافظة بغداد، جامعة بغداد، كلية التربية، ابن رشد، اطروحة دكتوراه (غير منشورة).
ماهر، أحمد، (2014) : السلوك التنظيمي (بناء مهارات)، الإسكندرية، للنشر دار 6 الجامعية.
محجوب، بسمان فيصل (2004) : الدور القيادي لرؤساء الأقسام في الجامعات العربية، القاهرة، المنظمة العربية للتنمية الإدارية، جامعة الدول العربية.
مقدادي، يونس عبد العزيز (1996): مبادئ في الإدارة، الادارة مفهومها ومجالاتها، مدارس الفكر الإداري، العمليات الإدارية، مؤسسة آلاء للطباعة والنشر.
الملاح، هاشم يحيی (2013): قضايا وهموم جامعية ومجتمعية عامة، دراسات في التعليم العالي وتحديات المستقبل، ط 1، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.
النوايسة، رياض حسین (2006)، انموذج مقترح لإدارة الأزمات في وزارة التربية والتعليم في ضوء الواقع والاتجاهات الإدارية المعاصرة، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، كلية الدراسات التربوية العليا، اطروحة دكتوراه (غير منشورة).
الهزايمة، وصفي (2004)، القيادة وإدارة الأزمات التربوية، إربد، الأردن، عالم الكتب الحديث.
هناء عبدالرزاق نوري، (2006)، تقويم الكفاءة الادارية لعمداء كليات الجامعة المستنصرية من وجهة نظر التدريسيين، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة المستنصرية – كلية التربية الاساسية (الادارة التربوية)، بغداد.
وزارة التعليم العالي والبحث العلمي (1988) قانون رقم (40).
وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، (2011) مؤتمر جامعة الانبار، العراق.
وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، (2014)، مكتب المفتش العام ملخص التقرير السنوي، العراق.
وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، (2016) : المؤتمر الفكري الثالث ، بغداد ، العراق
وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، قانون رقم (40) لسنة ۱۹۸۸، الباب الثاني، المادة (۹) و (۲۳)، العراق.
Brown، F.G Principles، of Education and psychological testing، 4 thed، New York، Helt Rineh and Winston، 1981.
Chase، Clinton، I.، 1989، Measurement for Education Evaluation Addison Wesley، New York.
Croker، L.B. Algion، I. 1986، introduction to classical and modern test theory، New York، C.B.S. college publishing.
Good، Carter، V. 1973، Diction any of Education Mc Frow m Hill-Book، third edition، New York، 1973.
Hehrens، W.Q & Lehmann I. Standardized teat، in Education nine hart and winator، New Work، 1969.
Olson، Richard B.، (2003) ، Crisis Management Plan A collaborative Project Developed by Waukegan Community Unit School District.
Ronald W. Perry and Joanne M (1985) ، Nigg. Emergency Management Strategies for Communication Hazard Information Public Administration Review، special Issue V.6، No.4.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.