The reality of using Blended Learning in Arab Universities A case study on students of the University of Sharjah in the United Arab Emirates and students of the University of Hail in the Kingdom of Saudi Arabia

Analytical Comparative Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i140.1618

Keywords:

E-Blended Learning, , Traditional Learning, , Education, University

Abstract

This study aims to investigate the perceptions of students of College of Arts and Humanities and Social Studies regarding the importance and the utilization of blended learning at University Of Sharjah in United Arab Emirates and University of Hail at Kingdom of Saudi Arabia. This research also aims to determine how readily accessible the appropriate equipment and resources for implementing blended learning are, as well as what are the obstacles to implementing blended learning in the classroom. This study has adopted the descriptive approach. A questionnaire is administered to 200 students in each university. Data are analyzed quantitatively using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Descriptive data including percentages and averages are presented. The results revealed that students from the University of Sharjah and the University of Hail agree on the importance of blended learning. However, both participants accept that it is still in use to some extent. Additionally, although students have a moderate level of agreement that the equipment and resources needed to incorporate blended learning are available, they have a low level of agreement on this issue. Furthermore, students believe that there are major obstacles to using blended learning in universities. The results show that there are gaps in the research sample's responses about the effectiveness of blended learning, the equipment needed to implement it, and the obstacles to applying it.

Based on the findings of the study, the researcher recommends the following:

1 - Developing of the current curriculum to meet the requirements of blended learning.

This can be accomplished by forming a committee comprised of experts in the fields of education and computer science.

2 - Providing and organizing training programs for teachers and students on the use of computers and the Internet.

3 - Providing ongoing network technical support and maintenance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

إبراهيم، وليد يوسف محمد (2007م)، أثر استخدام التعليم المدمج في التحصيل المعرفي للطلاب / المعلمين بكلية التربية لمقرر تكنولوجيا التعليم ومهاراتهم في توظيف الوسائل التعليمية واتجاهاتهم نحو المستحدثات التكنولوجية التعليمية، تكنولوجيا التعليم، مصر مجـ 17 عـ 2.

الجامعات العربية تحديات العصر والآفاق المستقبلية. (2007)، مؤتمر " الجامعات العربية: التحديات والآفاق المستقبلية المنعقد في الرباط.

الشهري، وجدان، تقنيات التعليم: أهمية دمج التقنية في التعليم (2015).

العنزي، مرزوق. (2018)، التعليم المدمج. دار المسيلة للنشر والتوزيع، الكويت.

الكندري، علي والفريح، سعاد (2013). جودة التعليم المدمج من منظور مستخدميه من طلبة جامعة الكويت. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، سوريا، 11 (1)

تطوير الجامعات العربية " تقويم الأداء وتحسين الجودة. (2007)، المنظمة العربية للتنمية الإدارية " اعمال المؤتمرات "

حسن، إسماعيل. (2010) التعليم المدمج Blended Learning متوافر على الموقع الالكتروني:

http://emagmans.edu.eg/index.php?page=news&task-show&id=48&sessionID=14

خلف الله، محمد (2010)، فاعلية استخدام كل من التعليم الالكتروني والتعليم المدمج في تنمية مهارات إنتاج النماذج التعليمية لدى طلاب شعبة تكنولوجيا التعليم بكلية التربية. جامعة الأزهر، مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، القاهرة.

خليفة، غازي، والحيلة، محمد، والصرايرة، خالد. (2013) " صعوبات تطبيق التعلم المدمج في التدريس الجامعي في جامعة الشرق الأوسط".

سليمان، هند عبدالقادر، دمج تقنية المعلومات بالتعلّم من خلال التقنيات الحديثة، المؤتمر العربي حول التعليم العالي وسوق العمل (. 2010 م(

شواهين، خير. (2016)، التعليم المدمج والمناهج الدراسية. عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، الأردن.

شواهين، خير. (2012)، تعليم مهارات التفكير باستخدام ألعاب عادية ومحوسبة، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، الأردن.

عبد الله ، المطوع . ( 2012 ) . التعليم الالكتروني المدمج وأثره على مستوى المتلقيوتنمية مهارات التفكير الناقد لدى الطلبة ، درا الميسرة لنشر والتوزيع والطباعة ، الأردن .

علام، عباس راغب (2011 م) ، أثر استخدام التعلم المدمج في التحصيل وتنمية بعض المهارات التدريسية والاتجاه نحو مقرر طرق تدريس الدراسات الاجتماعية لدى طلاب الدبلوم العام شعبة الدراسات الاجتماعية، مجلة كلية التربية ، جامعة بنها، مصر ، مج 22 ، ع 87.

Akyol, Z.: Garrison. R. & Ozden, Y.(2009).Development of A community of inquiry in online and blended learning contexts. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(2009), 1834-1838.

Alekse. P. & Chris, P (2004). Reflections on the use of blended learning , the university of Sanford.

Buket, A. & et al., (2006), a study on students views on blended learning environment, Turkish on line Journal of Distance Education to JDE, July 7.

Eady, M. J. & Lockyer, L. 'Tools for learning technology and teaching strategies' , Learning to Teach in the Primary School, Queensland University of Technology, Australia (2013).

Eryilmaz, M.(2015). The effectiveness of Blended Learning Environments, Contemporary Issues in Education Research, 8(4) : 251 – 256.

Han, S. L. & Jung, H. Y. (2008). The Effect of an Offline Class Model for Blended Learning in Lowability College School Students. International Journal for Education Media and Technology. 2(1).

Rossett, A., Douglis, F. & Frazee, R., V. (2003). Strategies for Building BlendedLearning

Savery. John .Faculty and Students Perceptions & technology Integration in teaching. Journal & Interactive Online Learning (2002).

Steve, S, (2001). Use Blended learning to Increase leaner Engagement and Reduce Training Costs.

Tseng, H., & Walsh, J. (2016). Blended vs. traditional course delivery: Comparing students’ motivation, learning outcomes, and preferences. Quarterly Review of Distance Education, 17 (1).

Warrier, B.S. (2006): Bringing about a blend of e-learning and traditional

Yang, Yu-Fen (2012). Blended Learning for College Students with English Reading Difficulties. Computer Assisted Language Learning, 25 (5).

Downloads

Published

2022-03-15

Issue

Section

Sociology

How to Cite

The reality of using Blended Learning in Arab Universities A case study on students of the University of Sharjah in the United Arab Emirates and students of the University of Hail in the Kingdom of Saudi Arabia: Analytical Comparative Study. (2022). Al-Adab Journal, 1(140), 455-484. https://doi.org/10.31973/aj.v1i140.1618

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 1547

You may also start an advanced similarity search for this article.