The level of representation of reading comprehension skills in the exercises of the Arabic My Language book for fifth grade pupils - an analytical study
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i111.1592Keywords:
تحليل المحتوى، الفهم القرائي، كتاب العربية لغتي، التعليم الأساسي.Abstract
This study aimed to recognize reading comprehension skills needed for grade five pupils from Basic Education, Also, to detect whether Reading Language Textbook Questions positively function for the reading comprehension skills suitable for it’s pupils.
To achieve this aims, the researcher used the descriptive approach according to Content Analysis Method and a Standards of Reading Comprehension consists of five levels: literal, constructive, critical, appreciation, and creative comprehension incorporating (55) standards.
The study results indicated that All the questions pertaining Arabic Language Textbook at intermediate level have been successful to cope with reading comprehension levels, in a relative weight (86.65%) from all reading exercises included in the textbook, but it was given some levels a high attention, the literal level at first in a relative weight (42.65%), constructive level in a relative weight (29.15%), critical level in a relative weight (12.56%), appreciation level in a relative weight (9%), and finally, creative level in a relative weight (6.64%), and the results was shown omission some reading skills which not get any chance for training
Downloads
References
-الجرف، ريما سعد (1989): تصنيف أسئلة الفهم في كتب القراءة في المملكة العربية السعودية، مركز البحوث التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود.
-العدوي، غسان (2009): تحليل محتوى كتاب القراءة في ضوء معايير الجودة الشاملة ومؤشراتها-دراسة تحليلية لمحتوى كتاب القراءة للصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي، مجلة جامعة دمشق، المجلد25، العدد (3 و4).
-القرشي، ياسر (2003): تقويم أسئلة كتب القراءة والنصوص في المرحلة المتوسطة في ضوء مهارات القراءة الناقدة المناسبة لتلاميذها، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية بمكة، جامعة أمّ القرى.
-المطاوعة، فاطمة محمد (٢٠٠٠): أسئلة القراءة وامتحانها في المرحلة الابتدائية بدولة قط ، مجلة مركز البحوث التربوية، السنة التاسعة، العدد18.
-المفتي، محمد (1986) سلوك التدريس، ط2، معالم تربوية، القاهرة: مؤسسة الخليج.
-الناقة، محمود وحافظ، وحيد (٢٠٠٢): تعليم اللغة العربية مداخله وفنياته، الجزء الأول، القاهرة : كلية التربية، جامعة عين شمس.
-جاب الله، علي سعد (2007): تنمية المهارات اللغوية وإجراءاتها التربوية، القاهرة: إيتراك للطباعة وللنشر والتوزيع.
-حسين، سمير (1983): تحليل المضمون، القاهرة: عالم الكتب.
-حنا، سامي والناصر، حسين (1993): كيف أعلم القراءة للمبتدئين؟ البحرين: دار الحكمة للنشر.
-خميس، انتصار (2008): أثر الصور البلاغية عند تدريس الأدب والنصوص في تنمية التذوق الأدبي لدى طالبات الصف الرابع العام، كلية التربية، جامعة ابن رشد .
-زيتون، كمال (2004م): التدريس نماذجه ومهاراته، القاهرة: عالم الكتب.
-شحاتة، حسن (2000): تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، ط4، القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
-طعيمة، رشدي (2000): الأسس العامة لمناهج تعليم اللغة العربية، إعدادها وتطويرها وتقويمها، ط2، القاهرة: دار الفكر العربي للطبع والتوزيع.
-طعيمة، رشدي والشعيبي محمد (2006): تعليم القراءة، إستراتجيات مختلفة لجمهور متنوّع، القاهرة: دار الفكر العربي.
-طعيمة، رشدي(2004).تحليل المحتوى في العلوم الإنسانية..دار الفكر العربي.
-عبيد، محمد عبيد (١٩٩٦): تقويم أسئلة تعليم القراءة في ضوء مهارات الفهم في القراءة ومستوياته في المرحلة الإعدادية بدولة الإمارات،كلية التربية،جامعة عينشمس.
-عصر حسني (2005): الفهم عن القراءة طبيعة عملياته وتذليل مصاعبه، الإسكندرية: مركز الإسكندرية للكتاب.
-فضل الله، محمد الفاتح (1983): تحليل الأسئلة والتدريبات في كتب القراءة للمرحلة الابتدائية في المملكة العربية السعودية في ضوء مهارات القراءة، رسالة ماجستير(غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الملك سعود.
-مدكور، علي أحمد (1983): تدريس فنون اللغة العربية، الكويت: دار الفلاح.
-مستريحي، قطنة (2006): أثر برنامج تعليمي قائم على إستراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية مهارات الاستماع الناقد والتذوّق الأدبي لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن، رسالة دكتوراه (غير منشورة)، كلية الدراسات التربوية، جامعة عَمَّان العربيّة.
-وزارة التربية والتعليم الأردنية (1994): الحلقة العربية حول تخطيط المناهج الدراسية وتطويرها، رسالة المعلم، العدد2، المجلد25.
- Arleen Shearer Mariotti; Susan P. Homan (2005): Linking Reading Assessment to Instruction: An Application Worktext for Elementary Classroom Teachers, 4nd, Lawrence Erlbaum Associates Inc., Publishers, Mahwah, New Jersey, Pp261-262
- N. Smith; H. Robinson (1980 ): Reading Instruction for Today′s Children, Prentice-Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
- P. L. Donahue, et. al., (2001): National Center for Education Statistics. The Nation’s Report Card: Fourth-Grade Reading 2000, U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement, April 2001–499, P14
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.