The level of representation of reading comprehension skills in the exercises of the Arabic My Language book for fifth grade pupils - an analytical study

Authors

  • Hatem Hussein Albases

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i111.1592

Keywords:

تحليل المحتوى، الفهم القرائي، كتاب العربية لغتي، التعليم الأساسي.

Abstract

This study aimed to recognize reading comprehension skills needed for grade five pupils from Basic Education, Also, to detect whether Reading Language Textbook Questions positively function for the reading comprehension skills suitable for it’s pupils.

To achieve this aims, the researcher used the descriptive approach according to Content Analysis Method and a Standards of Reading Comprehension consists of five levels: literal, constructive, critical, appreciation, and creative comprehension incorporating (55) standards.

The study results indicated that All the questions pertaining Arabic Language Textbook at intermediate level have been successful to cope with reading comprehension levels, in a relative weight (86.65%) from all reading exercises included in the textbook, but it was given some levels a high attention, the literal level at first in a relative weight (42.65%), constructive level in a relative weight (29.15%), critical level in a relative weight (12.56%), appreciation level in a relative weight (9%), and finally, creative level in a relative weight (6.64%), and the results was shown omission some reading skills which not get any chance for training

Downloads

Download data is not yet available.

References

البكر، فهد (2008): مهارات التفكير الإبداعي في كتب النصوص الأدبية المقررة بالمرحلة المتوسطة في السعودية، المجلة الأردنية للعلوم التطبيقية، المجلد11، العدد1.
-الجرف، ريما سعد (1989): تصنيف أسئلة الفهم في كتب القراءة في المملكة العربية السعودية، مركز البحوث التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود.
-العدوي، غسان (2009): تحليل محتوى كتاب القراءة في ضوء معايير الجودة الشاملة ومؤشراتها-دراسة تحليلية لمحتوى كتاب القراءة للصف الخامس من مرحلة التعليم الأساسي، مجلة جامعة دمشق، المجلد25، العدد (3 و4).
-القرشي، ياسر (2003): تقويم أسئلة كتب القراءة والنصوص في المرحلة المتوسطة في ضوء مهارات القراءة الناقدة المناسبة لتلاميذها، رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية بمكة، جامعة أمّ القرى.
-المطاوعة، فاطمة محمد (٢٠٠٠): أسئلة القراءة وامتحانها في المرحلة الابتدائية بدولة قط ، مجلة مركز البحوث التربوية، السنة التاسعة، العدد18.
-المفتي، محمد (1986) سلوك التدريس، ط2، معالم تربوية، القاهرة: مؤسسة الخليج.
-الناقة، محمود وحافظ، وحيد (٢٠٠٢): تعليم اللغة العربية مداخله وفنياته، الجزء الأول، القاهرة : كلية التربية، جامعة عين شمس.
-جاب الله، علي سعد (2007): تنمية المهارات اللغوية وإجراءاتها التربوية، القاهرة: إيتراك للطباعة وللنشر والتوزيع.
-حسين، سمير (1983): تحليل المضمون، القاهرة: عالم الكتب.
-حنا، سامي والناصر، حسين (1993): كيف أعلم القراءة للمبتدئين؟ البحرين: دار الحكمة للنشر.
-خميس، انتصار (2008): أثر الصور البلاغية عند تدريس الأدب والنصوص في تنمية التذوق الأدبي لدى طالبات الصف الرابع العام، كلية التربية، جامعة ابن رشد .
-زيتون، كمال (2004م): التدريس نماذجه ومهاراته، القاهرة: عالم الكتب.
-شحاتة، حسن (2000): تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، ط4، القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
-طعيمة، رشدي (2000): الأسس العامة لمناهج تعليم اللغة العربية، إعدادها وتطويرها وتقويمها، ط2، القاهرة: دار الفكر العربي للطبع والتوزيع.
-طعيمة، رشدي والشعيبي محمد (2006): تعليم القراءة، إستراتجيات مختلفة لجمهور متنوّع، القاهرة: دار الفكر العربي.
-طعيمة، رشدي(2004).تحليل المحتوى في العلوم الإنسانية..دار الفكر العربي.
-عبيد، محمد عبيد (١٩٩٦): تقويم أسئلة تعليم القراءة في ضوء مهارات الفهم في القراءة ومستوياته في المرحلة الإعدادية بدولة الإمارات،كلية التربية،جامعة عينشمس.
-عصر حسني (2005): الفهم عن القراءة طبيعة عملياته وتذليل مصاعبه، الإسكندرية: مركز الإسكندرية للكتاب.
-فضل الله، محمد الفاتح (1983): تحليل الأسئلة والتدريبات في كتب القراءة للمرحلة الابتدائية في المملكة العربية السعودية في ضوء مهارات القراءة، رسالة ماجستير(غير منشورة)، كلية التربية، جامعة الملك سعود.
-مدكور، علي أحمد (1983): تدريس فنون اللغة العربية، الكويت: دار الفلاح.
-مستريحي، قطنة (2006): أثر برنامج تعليمي قائم على إستراتيجيات ما وراء المعرفة في تنمية مهارات الاستماع الناقد والتذوّق الأدبي لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن، رسالة دكتوراه (غير منشورة)، كلية الدراسات التربوية، جامعة عَمَّان العربيّة.
-وزارة التربية والتعليم الأردنية (1994): الحلقة العربية حول تخطيط المناهج الدراسية وتطويرها، رسالة المعلم، العدد2، المجلد25.
- Arleen Shearer Mariotti; Susan P. Homan (2005): Linking Reading Assessment to Instruction: An Application Worktext for Elementary Classroom Teachers, 4nd, Lawrence Erlbaum Associates Inc., Publishers, Mahwah, New Jersey, Pp261-262
- N. Smith; H. Robinson (1980 ): Reading Instruction for Today′s Children, Prentice-Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
- P. L. Donahue, et. al., (2001): National Center for Education Statistics. The Nation’s Report Card: Fourth-Grade Reading 2000, U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement, April 2001–499, P14

Downloads

Published

2015-03-15

Issue

Section

Other studies

How to Cite

The level of representation of reading comprehension skills in the exercises of the Arabic My Language book for fifth grade pupils - an analytical study. (2015). Al-Adab Journal, 2(111), 615-640. https://doi.org/10.31973/aj.v2i111.1592

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 965

You may also start an advanced similarity search for this article.