The Funeral rites of the Mongols in the perspective of trips
the tripe of John Plano Carpini (1245-1247) as model
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i115.658Keywords:
المغولAbstract
The rites and practices of the pastoral tribes, concerning the dead were similar, since they shard the same life and climate, the same environment, blood and race to the extent that they were described by the travelers in different period alike. their rites ,however , remained unknown even for the Europeans till some Christian travelers visited that land and wrote important information in there memoirs .their visits were having religious and political aims especially after the Mongols had occupied many wide land whether relating to the Muslims or Christians , during the 13th century C.E / the 7th century A.H.
The efforts of the Christian Nestorian and Latin missions had provided much information about the life of the Mongols .that life remained unknown foe west of Europe ,and thus, the implications of Mongols culture were not exactly examined or
discovered deeply except via the papal trips, like the one related to pastor John Plano Carpini which left behind a valuable description about trips and the situations that were common among the Mongols Society in general , and palace in particular . Such information .however, can not be relied on completely as the legendary style seems clearly available within which reflected his culture and the ability of analyzing of what he saw or heard from their behaviors. The trips participated actually, in analyzing the behaviors and religious rites relating the Mongols as well as pointing there beliefs impressions about nature and its effect on life and death.
Downloads
References
لمزيد من التفصيل عن هذه الاقوام ينظر
Erneri van Donzel and Andrea Schmidt Edited : Gog and Magog in Early Syriac
and Islamic Sources (LEIDEN • BOS'T'ON , 2009 ) de rachwiltz : papal Envoys to the Great Khan : stanford University Press : California 1971 : p26
عادل اسماعيل محمد هلال : العلاقات بين المغول واروبا واثرها على العالم الاسلامي ،( القاهرة ، عين للدراسات والبحوث الانسانية والاجتماعية :1997 ) ، ص 17.
* ويُدعى أيضا يهوذا توما ديديموس ومعنى اسمه توما باللغة الآرامية هو التوأم، هو واحد من رسل المسيح الإثني عشر وقد ورد ذكره في قائمة أسماء الرسل في الأناجيل الإزائية (متى – مرقس – لوقا) وفي سفر أعمال الرسل ولم بحسب التقليد الكنسي فان توما الرسول وعظ الإنجيل في الرها بشمال شرق سورية ودفن فيها كما أنه بشر في بريثا وبلاد فارس وكان أول من بشر في الهند وهناك قتل على يد كهنة الأوثان بالرماح لذلك يصور في الأعمال الفنية وهو يحمل رمحا، يكن مسيحيو الهند احتراما كبيرا للقديس توما ويعتبرونه شفيع بلادهم وخاصة الهنود الذين يتبعون الكنيسة السريانية والذين يسمون أنفسهم بمسيحيي مار توما حيث أنهم يؤمنون بأن كنائسهم أسست من قبل توما الرسول مباشرة
لمزيد من التفصيل عن القديس توما ينظر
Stephen Andrew Missick: Mar Thoma: The Apostolic Foundation of the
Assyrian Church and the Christians of St. Thomas in India: Journal of Assyrian Academic studies Vol. XIV, No. 2, 2000 , pp 33-61.
(2) برِسْتَر، جون. كان قسيسًا نصرانيًا وملكًا أسطوريًا. ومن المفترض أنه قد عاش في القرن الثاني عشر الميلادي. وقد ادعى كثير من الرحالة في العصور الوسطى، بما في ذلك ماركو بولو أن جون برستر كانت له مملكة شاسعة في أواسط آسيا، أما في التقارير التي جاءت فيما بعد، وخصوصًا في تقارير المكتشفين البرتغاليين فقد وُصف بأنه إمبراطور إثيوبيا. عن هذه الشخصية ينظر
Igor de Rachewiltz : Prester John and Europe's Discovery of East Asia , THE CO TINUATION OF Papers on Far Eastern History, NUMBER 1 1 . JUNE 1 99 6 pp 60-74.
3- RAYMOND BEAZLEY, M.A.: THE DAWN OF MODERN GEOGRAPHY(LONDON : 1954 ) VOL, II , p 275
* معركة كالكا وهي المعركة التي حدثت بين القوات المتحالفة (اللان واللكز وقوة امير كييف الروسية ) سنة 1223م عند كالكا على نهر آزوف حيث دارت المعركة لعدة ايام , افنى المغول اعداداً كبيرة منهم بسيوفهم, فلجأ المغول الى الخديعة مرة اخرى التي كانوا يتبعونها باستمرار في حروبهم بفتح ثغرة في صفوفهم لإيهام القوات الروسية بالتراجع, وعندما بدأت القوات الروسية في التدفق والإسراع في الهرب، رجعوا وانقضوا عليهم وأفنوا الكثيرين منهم واستباحوا مدنهم وعملوا فيها الخراب
عن هذه المعركة ينظر
James Chambers :The Devil’s Horsemen THE MONGOL INVASION OF EUROPE (Printed and bound in Great Britain by Morrison & Gibb Ltd, London and Edinburgh 1979 ) pp 28 -29 .
4- JANET MARTIN : MEDIEVAL RUSSIA 980–1584 Cambridge University Press 2007 , SECOND EDITION pp 155-156.
5- RAYMOND BEAZLEY : Ibid ,p 275 .
الباز العريني : المغول ، دار النهظة العربية ( بيروت : 1986) ، ص 187 .
(6) هو وصول خبر وفاة اوكتاي في قواقورم في 11 من كانون الأول سنة 639هـ / 1241م بعد موته أخذت التصدعات الخطيرة تطفو إلى السطح، واستمرت على هذا المنوال لمدة خمس سنوات، فقد تسلمت أرملة أوكتاي توراكينا خاتون، الحكم استطاعت توراكينا أن تحصل على دعم معظم الأرستقراطيين المغول لتأمين وصول جويوك، ابن أوقطاي، إلى سدة الحكم، إلا أن باتو اعتذر عن المجيئ إلى القوريلتاي ليدلي بصوته، زاعما أنه مريض، وأن مناخ منغوليا سيؤثر سلبا على صحته، فاستمر الفراع الإمبراطوري لأكثر من 4 سنوات. يرى المؤرخون أن هذا الفراغ الرئاسي المفاجئ كان سبب الأحداث اللاحقة التي أدت في نهاية المطاف لانحلال الوحدة المغولية .
عن هذه الموضوع ينظر :
Saunders , J. J.: The history of the Mongol Conquests , ( London : 1977 ) pp 87-89.
بارتولد فاسيلي ، فلاديميروفتش : تركستان من الفتح العربي إلى الغزو المغولي ، نقله إلى العربية صلاح الدين عثمان هاشم ، منشورات المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ، الكويت 1980 ، ص 671
الرهبنة الفرنسيسكانية، ويعرف رهبانها باسم الفرنسيسكان، هي رهبنة في الكنيسة الكاثوليكية، تأسست على يد القديس فرنسيس الأسيزي في شمال إيطاليا في القرن الثالث عشر تحديدًا عام 1208 وثبت قوانينها البابا إينوسنت الثالث عام 1209، وتعتمد على روحانية القديس فرنسيس، والقوانين التي وضعها بشكل أساسي. تتالف الرهبنة من ثلاث فروعك رهبنة رجالية، ورهبنة نسائية، وما يعرف بالرهبنة الثالثة التي ينضم إليها المدنيون، الذين يبقون في العالم لا في الدير، ويحق لهم الزواج وإنما يلتزمون بفروض وصلوات الرهبنة وتأملاتها
عن المزيد من المعلومات عن طائفة الفرنسيسكان
John .Moorman : A History of The Franciscan Order from Its Origins to The Year 1517 (Oxford :The Clearendon press : 1968) )
7- Marshall W.Baldwin : Missions to the East in the Thirteenth and Fourteenth centuries in A History of The Crusades Editor Genral By Kenneth M. Setton Volume . V (The University of Wisconsin Press , Ltd . 1985 ) p 470 . ؛ Peter Jackson : THE MONGOLS AND EUROPE in The New Cambridge Medieval History Volume V c. 1198–c. 1300 EDITED BY DAVID ABULAFIA Cambridge University Press, 2008, p 706 .
* ولد جون بلانو كار بيني (1185- 1252 )بالقرب من مدينة اسيس الواقعة على الساحل الايطالي الشرقي المواجه للبحر الادرياتيكي
8- Harold T. Cheshire : The Great Tartar Invasion of Europe , The Slavonic Review, Vol. 5, No. 13 (Jun., 1926), pp. 89-93 ; Christopher Dawson .G.Edited : The Mongol Mission , Translated By A Nun of Stanbrook , Sheed and Ward , New yourk . 1955. p Xv ,
عادل اسماعيل هلال : العلاقات بين المغول واروبا واثرها على العالم الاسلامي ، (عين للدراسات والبحوث ، القاهرة 1997 )، ط1 ، ص58.
* بوهيميا منطقة تاريخية في أوروبا الوسطى. تحتل الأجزاء الغربية ومعظم الأجزاء الوسطى من جمهورية التشيك.. يحدها من الغرب والشمال الغربي والجنوب الغربي ألمانيا، ومن الشمال الشرقي تحدها بولندا، وتقع النمسا إلى جنوبها ومنطقة مورافيا إلى الشرق منها. تشكل جبال السوديت وجبال شومافا حدودا طبيعية للمنطقة في شمالها. في اللغة التشيكية لا يوجد فرق بين الكلمتين بوهيمي وتشيكي فكلاهما مرادف للأخر. سمى الرومان المنطقة قديما "بوي هايمام" التي تعني بالجرمانية موطن البوي إحدى القبائل الكلتية. كانت المنطقة مقصدا للقبائل الجرمانية المهاجرة إليها أو التي تعبر منها إلى مناطق أخرى. استقرت بعض القبائل الجرمانية في بوهيميا منذ القرن الأول قبل الميلاد ثم تركوا المنطقة للقبائل السلافية التي سكنت في بوهيميا منذ القرن السادس الميلادي
(9)
10- Christopher Dawson : bid , p 62.
* توراكنه خاتون : كانت توراكنه خاتون من قبيلة اوهات المركيت تولت تصريف شؤون الحكم بعد وفات زوجها اوكداي خان حتى تنصيب ابنها كيوك خان وكانت تدين بالمسيحية ، ولهذا عهدت إلى الأمير قداق المسيحي بالإشراف على تربية ابنها كيوك منذ الصغر ، ولما اعتلى عرش المغول ، قرب إليه جينقاي الذي كان يعمل مستشارا ووزيرا لأبيه ، وكان من قبيلة كرايت ، ويدين أيضا بالمسيحية ، ولم يكتف كيوك بهذا بل قلّده منصب الوزارة ، فكان لهذين الرجلين تأثير كبير على الخان المغولي ، إذ صار يعطف عطفا شديدا على رعاياه من المسيحيين من أمثال الأرمن والكرج والروس . ولما شاع ذلك عن كيوك صار يقصد بلاطه كثير من القسيسين والرهبان من مختلف المناطق ، ففي سنة 1245م عزز البابا انوسنت الرابع جهوده لإنقاذ العالم المسيحي في الشرق الأدنى ، بأن أنفذ سفارتين إلى منغوليا ، فغادرت السفارة الأولى برئاسة الراهب الفرنسيسكاني يوحنا دي بلان كاربين في أبريل من تلك السنة ، والسفارة الثانية كان على رأسها الراهب الدومنيكاني أسكلين اللومباردي
عن الدور الذي لعبته نساء خانات المغول المسيحيات ينظر
رشيد الدين الهمذاني : جامع التواريخ ( تاريخ خلفاء جنكيزخان من اوكتاي قاآن الى تيمور قاآن ) نقله الى العربية فؤاد عبد المعطي الصياد ، راجعه وقدمه له يحيى الخشاب ،( دار الطليعة ، بيروت : 1983) ط1 ، ص ص ص 184-185 ؛
James D. Ryan :Christian Wives of Mongol Khans: Tartar Queens and Missionary Expectations in Asia , Journal of the Royal Asiatic Society, Third Series, Vol. 8, No. 3 (Nov., 1998), pp. 411-421
(11) ـ ابن العبري ، غريغورس ، ( ت : 685 هـ / 1286 م ) تاريخ مختصر الدول ، المطبعة الكاثوليكية ، ( بيروت : 1958 ) . ص 225 .
(12) ابن العبري : المصدر نفسه ، ص 450
عن محتوى رسالة البابا وجواب الخان كيوك خان ينظر
Christopher Dawson : bid .pp 74-86.
13- Marshall W.Baldwin: Ibid p473.
للتفصيل عن هذا الوصف ينظر
RAYMOND BEAZLEY : I bid, pp 275-315.
(14)
15- Lane, George : Daily life in the Mongol empire. Printed in the United States of America 2006, pp 200-201 .
16 John Andrew Boyle Turkish and Mongol Shamanism in the Middle Ages
Folklore, Vol. 83, No. 3 (Autumn, 1972), pp. 177-178 ; Klaus Hesse: On the History of Mongolian Shamanism in Anthropological Perspective , Anthropos, Bd. 82, H. 4./6. (1987), pp 405-406.
17- Lane, George : Ibid ,p182
18-lane : Ibid , p 24
19- Christopher Dawson :( The Journey of William of Rubruck ) I bid p 195 .
20- Friar Giovanni di plano Carpini's : The story of the Mongols whom we call the Tartars translated by Erik Hildinger (Boston : 1996),p 43.
21 - Christopher Dawson :( The Journey of William of Rubruck ) I bid p140
22- Carpini :I bid p 43.
(23) ميرسيا إلياد " تاريخ المعتقدات والافكار الدينية ، ترجمة عبد الهادي عباس ، ( دار دمشق : دمشق 1986 ) ط1 ، ج3 ، ص 10 .
عن نظرة الصينيين لملوكهم ينظر
Julia Ching :Son of Heaven: Sacral Kingship in Ancient China , T'oung Pao Second Series, Vol. 83, Fasc. 1/3, State and Ritual in China (1997), pp. 3-41
* القديس وامير روسي من اسرة روريك كان حاكما للمدن الروسية بيرياسلافل (1206م) وكييف ( 1236- 1243 م) وعلى نوجوفورد - سيريفسك ( 1219-1226م) وعلى مدينة هالتش (1235-1236م) وعلى تشيرنيجوف ( 1223-1246م ) خضعت جميع ممتلكاته لحكم المغول اعلن تبعيته لباتو خان . وزار الاوردو سراي اكثر من مرة للحصول على يارليغ بالحكم
عن هذه الأمير وسلالته وعلاقتهم بالمغول ينظر
MARTIN DIMNIK : THE DYNASTY OF CHERNIGOV, 1146-1246 (Cambridge University Press, New York : 2003 ) pp 268-374.
24- Carpini :I bid p 47.
25 - Carpini :I bid p 44.
(26) ماركو بولو : رحلات ماركو بولو ، ترجمة عبد العزيز جاويد ( مكتبة الاسرة ، القاهرة : 2004 ) ط2 ، ج1 ص 80.
27- Tao-Chung Yao : Ch'iu Ch'u-chi and Chinggis Khan , Harvard Journal of Asiatic Studies, Vol. 46, No. 1 (Jun., 1986), p 207.
28- Ibid ,p p2 11-213 .
29- Carpini :I bid p 47
30- Carpini :I bid p 47
31- Carpini :I bid p 47.
32- Carpini :I bid p 49.
33- Carpini :I bid p 48.
(34) البنكاتي ، ابو سليمان داود بن ابي الفضل محمد : روضة اولى الالباب في معرفة التواريخ والنساب ( تاريخ بنكاتي ) ، ترجمة محمود عبد الطريم علي ( المركز القومي للترجمة ، القاهرة : 2007 ) ص 409
وعن عن تفصيل موضع دفن جنكيزخان ينظر
Bat- Ochir Bold : The death and Burial of Chinggis Khan , Central Asia Survey (2000),19 (1), pp 95-115
(35) رشيد الدين الهمذاني : جامع التواريخ ( تاريخ خلفاء جنكيزخان ، ص 185.
وعن الصراع بين كيوك وباتو ينظر
- Rene Grousset : The Empire of The Steppes ( A History of Central Asia ) , translated from French by Naomi Walford , ( The State of University of New Jersey : 1970 ), p272.
(36) رشيد الدين الهمذاني : جامع التواريخ ( تاريخ خلفاء جنكيزخان ، ص ص 242-249 .
37- Carpini :I bid p 49.
38- JOHN ANDREW BOYLE : FORM OF HORSE SACRIFICE AMONGST THE 13th- AND 14th-CENTURY MONGOLS ,Central Asiatic Journal Vol. 10, No. 3/4 29 Augustus-3 September 1964 (December 1965), pp. 145-150
39- Carpini :I bid p 49.
40- Carpini :I bid p 47
(41) ابن فضلان ، احمد بن فضلان بن العباس بن راشد ابن حماد : رسالة ابن فضلان ( في وصف الرحلة الى بلاد الترك والخزر والروس والصقالبة ) حققها وعلق عليها وقدمها سامي الدهان ، ( مطبوعات المجمع العلمي العربي : دمشق.د.ت ) ، ص 99
( 42) الجوزجاني , منهاج الدين عثمان بن سراج الدين : طبقات ناصري ، ترجمة وتعليق ملكة علي تركي ، المركز القومي للترجمة (القاهرة : 2012) ط1 ص 191 .
(43) رشيد الدين الهمذاني : جامع التواريخ خلفاء جنكيزخان ، ص 30 .
Carpini :I bid p 49
carpini : Ibid .p 48 .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.