PHILOSOPHY, HUMANISM AND DEVELOPMENT IN AFRICA
FURTHER REFLECTIONS ON HENRY ODERA ORUKA
DOI:
https://doi.org/10.31973/7kvw9318الكلمات المفتاحية:
Humanism، Philosophy، Development، African humanism، Odera Orukaالملخص
Since the wake of postcolonial era in Africa, philosophers have unceasingly reflected on political ideas that can serve as harbinger for social transformation and development in Africa; from socialism, Marxism, welfarism, Pan-Africanism, Ubuntuism, to humanism. Odera Oruka is one of the foremost African philosophers whose thoughts on humanism and philosophy, though less known and controverted, entail some strategic directions for addressing the challenges of development in Africa. This paper seeks to interrogate Oruka’s understanding of humanism and philosophy in Africa in order to explore its functional relation to the question of development. Oruka conceives humanism as the ultimate moral standard, which involves the quality and security of human life. Bemoaning the obscene disregard for humanism in Africa, Oruka hypothesizes a critical and dialectical philosophy as an antidote to what he called ARID (African Republic of Inhumanity and Death). Notwithstanding the fertile points in Oruka’s thought, arguments are raised in this paper that humanism is a concept with diverse interpretations, which apparently do not fit into one formula as Oruka depicts. Beyond Oruka’s discourse on philosophy and humanism in Africa (as opposed to African philosophy and African humanism), this paper discusses the view that sees African humanism as the defining element of the Africaness of African philosophy. It consequently defends the position that African humanism can serve as a positive ideological springboard for sustainable development in Africa.
التنزيلات
المراجع
Archie, J. and Bahm, A.(1973). “The Future of World Philosophy” Proceedings of XVth World Congress of Philosophy, Sophia Vol. 4, p. 393.
Azenabor,G.(1998) Understanding the problems on African philosophy .Lagos, First Academic
Azenabor, G. (2010). “Sophie Oluwole’s Theory of African Humanism” in Modern Theories in African Philosophy. Lagos: Byolah Publishers.
Dorr,D.(1990). Integral Spirituality, Dublin, Gill and Macmillan.
Egbunu, F.(2014). Africans and African Humanism: What Prospects” in American International Journal of Contemporary Research Vol.4, No.1, January.
Graness, A and Kresse , K.(eds) (1997). Sagacious Reasoning: Henry Odera Oruka in Memoriam Frankfurt: Peter Lang. Verlag. pp. 233--240.
Gueye N’Diaye,G.(1981).“Cultural Development in Africa: Evolution, Experience and Prospects” in UNESCO Cultural Development: Some Regional Experiences. Paris, UNESCO Pres, p.10.
John De Gruchy. (2011). “The Humanist Imperative in South Africa” in South African Science journal. 107 (7/8), p.2.
Kresse, K. ( 2011 ) “African Humanism and a Case Study from the Swahili Coast” in Humanistic Ethics in the Age of Globality. Palgrave Macmillan. pp. 246-265.
Masolo,D.(1994) African Philosophy in Search of Identity. Bloomington: Indiana University Press.
Mbiti, J.(1996). African Religions and Philosophy. London: Heinemann.
Ogundowole,K.(1986). Self Reliancism: Philosophy of a New Order. Lagos. John West Publishers.
Oladipo,O.(1992). The Idea of African Philosophy. Ibadan: Modecular Publisher.
Oluwole,S.(1992).The Africaness of a Philosophy.In Nagl-Decekal, H and Wimmer,F.M.(eds.)Postkoloniales philosophieren Afrika.Wien, Oldenbourgverlag, pp.101-124.
Oruka,O. (1990) Trends in Contemporary African Philosophy. Shirikon Publishers.
Oruka,O.(1994) Philosophy, Humanity and Ecology: Philosophy of Nature and Environmental Ethics. Nairobi: ACTS Press, African Centre for Technology Studies.
Oruka,O.(1997). Practical Philosophy: In Search of an Ethical Minimum. Nairobi: East African Educational Publishers.
UNDP.(1999). Compendium of African Governance Performance, Good Governance and Conflict Management For Durable peace and Sustainable Development, , New.York. Vol.11, p.2.
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2025 ADETUNJI SUNDAY ONI, ADEMOLA KAZEEM FAYEMI

هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.
:حقوق الطبع والنشر والترخيص
بالنسبة لجميع البحوث المنشورة في مجلة الآداب، يحتفظ الباحثون بحقوق النشر. يتم ترخيص البحوث بموجب ترخيص Creative Commons CC BY 4.0 المفتوح ، مما يعني أنه يجوز لأي شخص تنزيل البحث وقراءته مجانًا. بالإضافة إلى ذلك ، يجوز إعادة استخدام البحث واقتباسه شريطة أن يتم الاستشهاد المصدر المنشور الأصلي. تتيح هذه الشروط الاستخدام الأقصى لعمل الباحث وعرضه.
:إعادة إنتاج البحوث المنشورة من الناشرين الآخرين
من الضروري للغاية أن يحصل الباحثون على إذن لإعادة إنتاج أي بحث منشورة (أشكال أو مخططات أو جداول أو أي مقتطفات من نص) لا يدخل في نطاق الملكية العامة أو لا يملكون حقوق نشرها. يجب أن يطلب الباحثون إذنًا من مؤلف حقوق النشر (عادة ما يكون الناشر).
يطلب الإذن في الحالات التالية:
بحوثك الخاصة المنشورة من قِبل ناشرين آخرين ولم تحتفظ بحقوق النشر الخاصة بها.
مقتطفات كبيرة من بحوث أي شخص أو سلسلة من البحوث المنشورة.
استخدم الجداول والرسوم البيانية والمخططات والمخططات والأعمال الفنية إذا لم يتم التعديل عليها.
الصور الفوتوغرافية التي لا تملك حقوق لنشرها.
لا يطلب الإذن في الحالات التالية:
إعادة بناء الجدول الخاص بك مع البيانات المنشورة بالفعل في مكان آخر. يرجى ملاحظة أنه في هذه الحالة يجب عليك ذكر مصدر البيانات في شكل "بيانات من ..." أو "مقتبس من ...".
تعتبر عروض الأسعار القصيرة معقولة الاستخدام العادل ، وبالتالي لا تتطلب إذنًا.
الرسوم البيانية ، الرسوم البيانية ، المخططات ، الأعمال الفنية التي أعاد الباحث رسمها بالكامل والتي تم تغييرها بشكل ملحوظ إلى درجة لا تتطلب الاعتراف.
الحصول على إذن
لتجنب التأخير غير الضروري في عملية النشر ، يجب أن تبدأ في الحصول على أذونات في أقرب وقت ممكن. لا يمكن لمجلة الآداب نشر بحث مقتبس من منشورات أخرى دون إذن.
قد يمنحك مالك حقوق الطبع والنشر تعليمات بشأن شكل الإقرار الواجب اتباعه لتوثيق عمله ؛ بخلاف ذلك ، اتبع النمط: "مستنسخ بإذن من [المؤلف] ، [كتاب / المجلة] ؛ نشره [الناشر] ، [السنة]." في نهاية شرح الجدول ، الشكل أو المخطط.