The effectiveness of the storyboard strategy in developing some literary appreciation skills among fourth grade students

Authors

  • Jumana Abdul Hakim Jaber

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v0i113.1432

Keywords:

/

Abstract

Thissearchaims to define the effectiveness of the storyboard strategyfor developing of some literary appreciation skills in poetic texts among grade four pupils in basic education in the Syrian Arab Republic, in order to achieve this goal, the researcher identify literary appreciation skills appropriate for students, and build a literary appreciation test. Using a quasi-experimental approach has been applied research tools on a sample of (70) pupils from primary stage schoolsin basic educationin the city of Homs, has been teaching poetic texts of the experimental group using storyboards, while the control group studied the traditional way followed by the teacher in the classroom. The results showed the presence of statisticallyindication differences between the scores of the application pre and post in the acquisition of pupils to literary appreciation skills in both experimental and control groups, Resultsrevealed the superiority of the experimental group students on the students of the control group test the literary appreciation, and in the light of previous results presented study some of the recommendations in the use of a strategy to expand storyboard in teaching the rest of the branches of the Arabic language

Downloads

Download data is not yet available.

References

معال, عبد الفتاح.(1998): أدب الأطفال دراسة وتطبيق , دار الشروق للنشر والتوزيع, عمان , ط2.
2- بريغش, محمد حسن.(1996). أدب الأطفال أهدافه وسماته , مؤسسة الرسالة , بيروت, ط2.
3- البقاعي, إيمان.(2010).تعالوا نلعب منشورات دار علاء الدين , دمشق.
4- جابر, جابر عبد الحميد.(2003). الذكاءات المتعددة والفهم تنمية وتعميق, دار الفكر العربي, القاهرة.
5- الجهني, ليلى.(2000). أثر استخدام الرسوم المتحركة في ترسيخ بعض القيم العامة لدى أطفال المرحلة التمهيدية في المدينة المنورة, رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة الملك عبد العزيز, كلية التربية بالمدينة المنورة, المملكة العربية السعودية.
6- حجازي, مريم.(1985). أثر استخدام تقنية القصة المصورة في تدريس اللغة الانكليزية فيالمرحلة الاعدادية, رسالة ماجستير غير منشورة، مركز البحث والتطوير التربوي، الاردن.
7- حجازي, مصطفى.(1990). ثقافة الطفل العربي بين التغريب والأصالة , منشورات المجلس القومي للثقافة العربية , الرباط.
8- الحلاق, علي سامي.(2010). المرجع في تدريس مهارات اللغة العربية وعلومها, المؤسسة الحديثة للكتاب, طرابلس, لبنان.
9- الحميداوي, هيثم سعد حسن.(2009). أثر القصة المصورة في تنمية التعبير الفني لدى تلامذة المرحلة الابتدائية, رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة المستنصرية, كلية التربية الأساسية, بغداد.
10- السلطان, رجاء جاسم محمد.(2010).أثر استخدام أسلوب القصة المصورة على تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بمادة التعبير التحريري, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية الآداب والتربية في الأكاديمية العربية المفتوحة في الدنمارك.
11- السليطي. حمدة.(1995). الأساليب البيانية في اللغة العربية وفهم تلاميذ الصفوف الثلاثة الأخيرة من المرحلة الابتدائية بدولة قطر لهذه الأساليب, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية, جامعة عين شمس.
12- شحاتة والنجار, حسن وزينب.(2003). معجم المصطلحات التربوية والنفسية, القاهرة, الدار المصرية اللبنانية.
13- شحاتة, حسن.(1993). تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق, الدار المصرية اللبنانية, ط2.
14- شحاتة. حسن.(1993) أساسيات التدريس الفعال في العالم العربي, ط1, القاهرة, الدار المصرية اللبنانية للطباعة.
15- طعيمة, رشدي أحمد, و الشعيبي, محمد علاء الدين.(2006). تعليم القراءة والأدب استراتيجيات مختلفة لجمهور متنوع, منشورات دار الفكر العربي, القاهرة.
16- طعيمة, رشدي.(2006). المهارات اللغوية, دار الفكر العربي, القاهرة.
17- عاشور, راتب قاسم, ومقدادي.(2005). محمد فخري: المهارات القرائية والكتابية طرائق تدريسها واستراتيجياتها, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان.
18- مردان،نجم الدين علي, و بحري, منى يونس.)1987). أثر القصص المصورة في التنمية اللغوية لأطفال الحضانة. الاتحاد العام لنساء العراق . بغداد.
19- الهرفي, محمد علي.(2001). أدب الأطفال, مؤسسة المختار للطباعة والنشر والتوزيع, القاهرة.
20- الهيتي, هادي نعمان.(1986). أدب الأطفال فلسفته فنونه وسائطه , الهيئة المصرية للكتاب بالقاهرة بالاشتراك مع دار الشؤون الثقافية العامة بغداد.
21- وزارة التربية والتعليم.(2007). وثيقةالمعايير الوطنية لمناهج التعليم العام ما قبل الجامعي في الجمهورية العربية السورية , المجلد الثاني , اللغة العربية.
22- وزارة التربية والتعليم.(2011). العربية لغتي "كتاب التلميذ", الصف الرابع الأساسي, الفصل الثاني.

ثانياً: المراجع الأجنبية:
23- Sutton, Wendy K. (1977): "Developing Literary Appreciation Via Contemporary Adolescent Litcrature" Paper Presented At The Annual Meeting of The International Reading Association TransmountionReglonalConfrence .3rd. VancouerBriish Columbia, October 20-21.
24- Monseau, Virginia Ricci (1986): Young Adult Litcrature And Reader Response: A Descriptive Study of Students And Teachers. Ph.D. The Uneversity of Mechigan. Dissertation Abstracts International. Vol. 47 no.3, September. P.816-A.
25- Using Storyboard "Narratives for Learning And Search"(2009). The Career Learning Net Work, Retrieved April 6, 2014, Fromhttp://www.hihohiho.com/magazine/mkngt work/cafstrybrd.pdf.
ثالثاً: مواقع الانترنت:
26- http://www.egyscholars.com/vb/showthread.php?t=1426
آخر تاريخ لزيارة الموقع: (7/4/2014) الساعة: 9.30

Downloads

Published

2015-09-15

Issue

Section

Eastern linguistics and literature

How to Cite

Jaber, J. A. H. (2015). The effectiveness of the storyboard strategy in developing some literary appreciation skills among fourth grade students. Al-Adab Journal, 113, 597-624. https://doi.org/10.31973/aj.v0i113.1432

Publication Dates