القواعد والقوانين الأخلاقية في تمهين التعليم

المؤلفون

  • SHAKIR HUSSB ATTI University of Baghdad / College of Arts/ Department of Sociology
  • HAMZA JAWAD KHUDEIR University of Baghdad / College of Arts/ Department of Sociology

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i136.1296

الكلمات المفتاحية:

القواعد الأخلاقية، القوانين الأخلاقية، تمهين التعليم، السلوك المهني

الملخص

يستوجب تمهين التعليم مجموعة من القواعد الأخلاقية الذاتية والقوانين الوضعية الضامنة للمؤسسة التعليمية وكلاهما يسيران في أتجاه وهدف واحد , ولا يختلف الباحثين على أن تلك القوانين الاخلاقية تنبثق من القواعد الأخلاقية والتي هي نتاج المجتمع وأن اختلفت الآراء حول أسبقية الأخلاق على القانون أم العكس أو هل الأخلاق مطلقة أم محدودة أو هل هي مكتسبة من البيئة الاجتماعية أو موروثة أو هل لها صفة الإلزام ام أنها تعطي مساحة من الحرية للفرد في بعض جوانبها , ومن واقع تلك الطروحات تتجلى الإجابة على تلك الأسئلة إذْ ظهرت الحاجة الى التمازج ما بين القواعد والقوانين والسلوك الأخلاقي في تقويم وتهذيب مهنة التعليم , وماهي أهم النتائج التي تبثق في حال الالتزام بتلك الضوابط والمعايير .

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

Al-Amiri, Abdullah, (2009): The Successful Teacher, Usama Publishing and Distribution House, Amman - Jordan, 1st Edition.

Al-Baroudi, Manal, (2015): Job satisfaction according to interaction with superiors and subordinates, Arab Group for Training and Publishing, Cairo - Egypt, 1st Edition.

Al-Dahshan, Gamal, (2002): Lectures on the teaching profession and teacher numbers, Menoufia University - Faculty of Education, Egypt.

Al-Darraji, Jabbar Obaid Kazem, (2011): The Ethics of Administrative Work for Managers in Iraqi Ministries from the Viewpoint of Employees, PhD Thesis, Baghdad - Iraq, submitted to St. Clements International University.

Al-Douri, Zakaria Mutlak, Salih, Ahmad Ali, (2008): Empowerment Management and the Economics of Trust in Third Millennium Business Organizations, Dar Al-Yazouri, Amman - Jordan.

Al-Smadi, Naseem, (2017): Personal and Institutional Work Ethics and Their Practical Applications, Qandil Printing, Publishing and Distribution, 1st Edition, Dubai - United Arab Emirates.

Carter. Mcnamare: Complat Guide to Ethics Management: An Ethics Toolkit for Managers. www.management help. org/ethics/ethxgde.ntm

Hamouda, Attia Khalil, Al-Shazli, Mahmoud Abdel-Hafeez, (2010): Ethics between the Science of Education and Psychology, Bidaya Publishers and Distributors House, 1st Edition, Amman - Jordan.

Ibrahim, Magdy Aziz, (2006): Developing the thinking of teachers and learners (an educational necessity in the information age), The World of Books, Cairo - Egypt, 1st Edition.

Ibrahim, Zakaria: The Moral Problem, Egypt Library, Dar Mudar for printing.

Ismail, Qabbari Muhammad: Philosophy in the light of sociology, Egyptian Foundation for Authorship and Publishing, Arab Book House.

LenSperry, (2007): Dictionary of Ethical and Legal Terms and Issues, Rout Ledge Taylo & francis group, New York.

Metwally, Mustafa Muhammad, (1993): The Scale of Appropriation of Education, Journal of King Saud University - Educational Sciences and Islamic Studies - Saudi Arabia, Mag (5), Issue 1.

Musa, Muhammad Yusuf, (1948): Investigations in the Philosophy of Ethics, Arab Book House Press, Egypt.

Rashwan, Muhammad Mahran, (1998): The Evolution of Ethical Thought in Western Philosophy, Dar Quba Printing, Publishing and Distribution, Cairo – Egypt.

Shehata, Hassan, Najjar and Zainab, (2003): Dictionary of educational and psychological terms, The Egyptian Lebanese House, 1st Edition.

The Saudi Ministry of Education: King Abdullah bin Abdulaziz Project for the Development of Public Education (under the slogan of development).

التنزيلات

منشور

2021-03-15

إصدار

القسم

علم الاجتماع

كيفية الاقتباس

القواعد والقوانين الأخلاقية في تمهين التعليم. (2021). مجلة الآداب, 2(136), 549-560. https://doi.org/10.31973/aj.v2i136.1296

تواريخ المنشور

المؤلفات المشابهة

11-20 من 771

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.