The values of citizenship and its relation to the responsibility of the employees of the Ministry of Defense
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i0.965Keywords:
Iraq, AffiliateAbstract
Citizenship in its general sense is the sense of belonging to the group and sharing its feelings. In the case of alienation, it means nostalgia for the homeland, which reminds man of the customs, traditions and behavior of its citizens, as well as the citizen to interact in the widest sense with the homeland and with the citizens. "In terms of" land "geographical, historical, social and political, so citizenship and the national spirit is the real engine of social life, and that national spirit includes a set of values that determine the relationship of the individual community And in the same sense that responsibility in its general sense is the recognition of the individual's actions and the willingness to bear the consequences of these acts, the ability to blame the individual himself first, and the ability to meet after that Through its own efforts and free administration, and is responsible for freedom research goals Current search targets:1. Building a scale of citizenship values among employees of the Ministry of Defense.2. Measuring the values of citizenship among the employees of the Ministry of Defense.3. Measuring the sense of responsibility among employees of the Ministry of Defense.4. Know the nature of the relationship between the values of citizenship and the sense of responsibility among employees of the Ministry of Defense. The researchers identified the terms in the current research as follows:The results of the research that the employees of the Ministry of Defense have the values of loyalty and belonging and love of the homeland and the defense and self-esteem because it represents their identity and their entity, which preserves the dignity of the human being and this is the result of their sense of responsibility towards their country and the values of citizenship and its relationship positively with a sense of responsibility.
Downloads
References
• القرآن الكريم .
• الكافي، إسماعيل عبد الفتاح، 2005، موسوعة القيم والأخلاق الإسلامية، الإسكندرية، مركز الإسكندرية للكتاب.
• آل عبود، عبد الله بن سعيد بن محمد، 2011، قيم المواطنة لدى الشباب وإسهامها في تعزيز الأمن الوقائي، مجلة جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض، الطبعة الأولى، في الموقع الإلكتروني :
http://www.al-mostafa.com
• إسماعيل، الغريب زاهر، السنة لم تذكر، دور شبكات التواصل الإجتماعي في تعزيز قيم المواطنة وتشكيل الرأي العام لدى منتسبي الجامعات، كلية التربية، قسم تكنولوجيا التعليم، جامعة المنصورة.
• أبو حشيش، بسام محمد، 2010، دور كليات التربية في تنمية قيم المواطنة لدى الطلبة المعلمين بمحافظة غزة، مجلة جامعة الأقصى (سلسلة العلوم الإنسانية) المجلد الرابع عشر، العدد الأول.
• إبن المنظور، أبي الفضل جمال الدين، 1994، لسانالعرب،ط3، المجلد الخامس، دار صاد، بيروت، لبنان، في الموقع الإلكتروني :
• الحمادي، عبد العزيز أحمد (1999): التباين القيمي بين الآباء والأبناء، الرياض، جامعة الملك سعود.
• فروم، أريك، (1969): المجتمع السليم، ترجمة: محمود محمود، المكتبة المصرية، الإسكندرية.
• نبيل، حليلو، 2013، دور الأسرة في ترسيخ قيم المواطنة، مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية، العدد الحادي عشر، الجزائر، في الموقع الإلكتروني :
• زمزم، علي عيسى، 2014، مهددات قيم المواطنة وعلاقتها بالإنحراف السلوكي، مركز بحوث الشرطة، الطبعة الأولى، الشارقة، الإمارات العربية المتحدة، في الموقع الإلكتروني :
• حنان ونسيمة، تيتي وطويل، 2014، دور وسائل الإعلام في تفعيل قيم المواطنة لدى الرأي العام، رسالة ماجستير، جامعة محمد خيضر بسكرة، كلية الحقوق والعلوم السياسية، قسم العلوم السياسية والعلاقات الدولية.
• الحياري والعقيل ، عصمت حسن وحسن أحمد، 2014، دور الجامعات الأردنية في تدعيم قيم المواطنة، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، المجلد 10، العدد الرابع، في الموقع الإلكتروني :
• القيسي ونجف، خولة عبد الوهاب وأفراح أحمد، 2011، المسؤولية الإجتماعية لأطفال رياض الأطفال الأهلية، مجلة البحوث التربوية والنفسية، جامعة بغداد، العدد 30، في الموقع الإلكتروني :
http://www.novapdf.com
• المسلاوي، منال عبد المجيد محمود،، 2015 ، تفعيل قيم المواطنة على مستوى الفرد والأسرة والمجتمع، وزارة الأوقاف، مصر، في الموقع الإلكتروني : http://www.du3ah.com
• الشرقاوي، موسى، 2005، وعي طلاب الجامعة ببعض قيم المواطنة (دراسة ميدانية)، مجلة دراسات في التعليم الجامعي، العدد التاسع، في الموقع الإلكتروني :
• مراد، ثامر، 2016، الشعور بالمسؤولية واجب مقدس، مجلة كتابات، في الموقع الإلكتروني :
• الغامدي، عبد الرحمن بن علي، 2010، قيم المواطنة لدى طلاب الثانوية وعلاقتها بالأمن الفكري، مجلة جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض، الطبعة الأولى، في الموقع الإلكتروني :
• دبكة وأحمد، مهدي الهادي عيسى وعلي فرح، 2016، نوعية الحياة وعلاقتها بالشعور بالمسؤولية لدى النازحين بولاية جنوب دارفور، مجلة الدراسات العليا، جامعة النيلين، المجلد 5، العدد19، في الموقع الإلكتروني :
• شتا، السيد علي (2004): هموم الشباب في المجتمع العربي، الاسكندرية، المكتبة المصرية.
• مظلوم، مصطفى علي رمضان، 2014، العلاقة بين الأمن النفسي والولاء للوطن لدى طلاب الجامعة، مجلة كلية التربية، جامعة الزقازيق، مصر.
• يوسف، نجلاء محمد السيد محمد، 2014، تنمية قيم المواطنة لطلاب التعليم الثانوي العام في ضوء التحولات السياسية المعاصرة للمجتمع المصري، رسالة ماجستير منشورة، مجلة كلية التربية ـ جامعة بور سعيد، العدد 16، في الموقع الإلكتروني :
• هول. ك. ليندزي (1969): نظريات الشخصية، ترجمة: فرح أحمد وآخرون، القاهرة.
ثانيـاً : المصادر الأجنبية
• Anastasi, A. (1979): Psychological testing , New York, Mac- Millan
• Berkowitz &Kemeth, G, 1988, Lutter Man the iraditional social responsible personality, the public opinion Quarterly, v 32.
• David L. Boggs, Adult Civic Education, Digest No.12, 1992.
• Jucius,Edwards (1965) , The Moral dimensions of teaching and classroom discipline, Journal, Americans- seconory- education, Vol.
• Robert Woyach , Leadership in Civic Education, ERICK Digest, date of publication 1992.
• Sorkon,L ,1999, Social Responsibility and empathy in adolescent volunteers, Diss, Abs, Inte, Vol 49, No 11,p 5066
• Marshall, T.H. , 1950, Citizenship and Social Class and Other Essays, Cambridge (Eng: University bress Print).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.