Rhythm In The Prose Poem : Its Concepts and Samples of its Applications
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i124.55Keywords:
الايقاع ، قصيدة النثر.Abstract
From its very beginning up till now , Arabic poem, undoubtedly, has passed through different patterns and various phases when the rhyme shaped its decisive point distinguishing its poetic text. Thus, for a long periods of time, rhyme was considered as an obstacle to the literary genres correlation. However, the intellectual, political , cultural , economic and social development of life make literati come over those traditional rhyme's stereotypes to have a new concept of Rhythm. Starting a new era of conflict between proponents of traditional literature imitating Khaleel's rhymes and the followers of prose poem calling for abandoning all old rhymes entirely and applying inner rhythms instead. To understand the reality of this conflict , we have to perceive the philosophy of both terms (rhyme and rhythm) in order to recognize the spacious difference between them. Finding out that the term of rhythm represents a new literary stage completely different from the previous one on form and content altogether and depends on internal music as a base for rhythmic creativity.
Downloads
References
ـ الأدب الحديث في لبنان، جهاد فاضل، دار الريس ،بيروت، ط3 ،1994.
ـ أزمة القصيدة العربية ،مشروع تساؤل، دار الآداب ، بيروت ،1985 .
ـ أساليب الشعرية المعاصرة ، د. صلاح فضل ،دار الآداب ، بيروت ،1995.
ـ الاعمال الشعرية الكاملة ،نزار قباني بيروت ،ط2 ،1978. .
ـ الأعمال الشعرية الكاملة ،محمد ماغوط ، دار العودة ، بيروت ،1981.
ـ الاعمال الشعرية الكاملة، بدر شاكر السياب، دار العودة بيروت، 1960 .
ـ أنين الأعالي ، (شعر) ،وفاء العمراني ،دار الآداب، بيروت ،1992 .
ـ ايقاع الشعر العربي، د. نعمان عبد السميع متولي ، دار العلم والايمان للنشر والتوزيع القاهرة،2013.
ـ الإيقاع في شعر السياب، د. سيد البحراوي ، نوارة للترجمة والنشر، القاهرة ،1996.
ـ البئر المهجورة (شعر) يوسف الخال، دار مجلة بيروت ،بيروت 1958
ـ بناء القصيدة في النقد العربي القديم، يوسف حسين بكار، دار الأندلس ، بيروت،1982 .
ـ التحولات والهجر في اقاليم الليل والنهار .أدونيس ،دار الآداب، بيروت ,1988 .
ـ تضاريس لوجه غير باريسي (شعر)، ربيعة جلطي، الشركة الوطنية للتوزيع والنشر ، الجزائر ، 1983 .
ـ التلقي والتأويل مقاربة نسقية المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء، المغرب ،2001 .
ـ الحداثة في الشعر ،يوسف الخال ،دار الطليعة ، بيروت،ط1 ،1978 .
ـ حركة الحداثة في الشعر العربي المعاصر، د. كمال خير بك ، دار المشرق ، بيروت،1982
ـ دلائل الإعجاز ،عبد القاهر الجرجاني ،دار المعرفة ، بيروت ،1978 .
ـ الرسولة بشعرها الطويل ، (شعر) أنسي الحاج، دار النهار للنشر، بيروت ، 1957 .
ـ الرمز والرمزية في الشعر المعاصر ،محمد فتوح، دار المعارف ، القاهرة ،19984.
ـ زمن الشعر ، أدونيس ، دار العودة بيروت ، ط2 ، 1978 .
ـ شبه نظرية للايقاع وتطوره في الشعر العربي ،سليمان جبران[email protected] ـ الشعر العربي الحديث ، بنياته وإبدالاتها ، محمد بنيس ، دار توبقال ، البيضاء، 1989 .
ـ ظواهر أسلوبية في الشعر الحديث في اليمن ، أحمد قاسم الزمر، مكتبة الملك فهد الوطنية ، 2004 .
ـ عاريا أحضنك أيها الطين (شعر) ،محمد بو جبير ، دار قرطبة ، المغرب،1989 .
ـ عضوية الموسيقى في النص الشعري ، عبد الفتاح صالح نافع ،مكتبة المنار الزرقاء ط 1، 1985 .
ـ عناصر تحديث النص الشعري،منى علّام ،اطروحة دكتوراه، جامعة الجزائر، كلية الاداب واللغات،2013.
ـ فاكهة الليل (شعر) صلاح بو سريف ، مطبعة زنانة ، الدار البيضاء ، المغرب ،ط1 ، 1994 .
ـ فتنة الأقاصي (شعر) ، وفاء العمراني ، دار الرابطة ، دار البيضاء ، 1997 .
ـ في شعرية قصيدة النثر ،عبدالله شريق ، منشورات إتحاد كتاب المغرب ،الرباط ، ط1 ،2003.
ـ في معرفة النص ،د. يمنى العيد ، دار الآفاق الجديدة بيروت ،1983 .
ـ القصيدة العربية الحديثة بين البنية الدلالية والبنية الإيقاعية ، د. محمد صابر عبيد ، اتحاد كتاب العرب ، دمشق ، 2001 .
قراءات أسلوبية في الشعر الحديث، د، محمد عبد المطلب، الهيئة المصرية للكتاب،.1995
ـ قصيدة النثر جنس كتابي خنثى ، عزالدين المناصرة، منشورات بيت الشعر ، فلسطين، 1998.
ـ قصيدة النثر العربية ،د. أحمد البزوني ، دار الفكر الجديد ،بيروت ، 1994 .
ـ قصيدة النثر من بودلير إلى يومنا ، د. سوزان برنار ، ترجمة راوية صادق ، دار الشرقيات للنشر والتوزيع القاهرة ،1998 .
ـ قصيدة النثر وتحوّلات الشعرية العربية، د. محمود ابراهيم الضبع ، الهيئة العامة لقصور الثقافة ،القاهرة ، 2003 .
ـ قضايا الإبداع في قصيدة النثر ،د. يوسف حامد جابر ،دار للنشر والتوزيع ، دمشق ، ط1 ،1991 .
قضايا جديدة في ادبنا الحديث، د. محمد مندور، دار الآداب ،بيروت،1958.
ـ كتاب العين ، الخليل بن أحمد الفراهيدي (تح) ، د. مهدي المخزومي ود. ابراهيم السامرائي ،دار الرشيد ن بغداد ، 1981.
ـ لن ،(شعر)أنسي الحاج ، دار مجلة شعر ، بيروت ط1، 1960
ـ لسان العرب ،ابن منظور، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع ، بيروت ، 1990.
ـ محمود درويش المختلف الحقيقي، دار الشروق، عمان،1999 .
ـ المجموعات الخمس، سليم بركات ، منشورات فلسطين المحتلة ،بيروت،1981 .
ـ المعجم الوسيط ،مجمع اللغة العربية ، القاهرة ، 1998 .
ـ موسيقى الشعر العربي ، محمد شكري عياد ، دار أصدقاء الكتاب القاهرة،1998 .
ـ مقدمة الشعر العربي ، أدونيس ، دار العودة ، بيروت ، ط3، 1979 .
ـ موسيقى الشعر العربي ، قضايا ومشكلات . مدحت الجبار ،دار المعارف ،مصر، 1995
ـ وردة النار (شعر ) ،عبد الدين حمروش ، اتحاد كتاب المغرب ،المغرب ،1993 .
ـ وهم الحداثة ، مفهومات قصيدة النثر نموذجا ، محمد علاء الدين المولى ، اتحاد كتاب العرب ن دمشق ، 2006 .
المجلات والصحف والمواقع الالكترونية
ـ مجلة شعر ، ع2 ،س 1957 . مجلة شعر،ع16،س1960. مجلة شعر ،ع134، س1960 . مجلة شعر،ع14 ،س 1985. مجلة الأدب العربي ،ع3 ، 9 مارس 1961. مجلة الناقد ،ع 44 ،س 1992. مجلة إضاءة سما،ع2 ، 2001 . مجلة عبقر ، النادي الثقافي ،جدة لسنة ،2009 . مجلة علامات ،ع17س 2010. مجلة الأثر ،ع17 س 2013، مجلة دراسات اللغة ،ع20 ،2015 . مجلة جامعة دمشق ،ع 1 ,2، س 2014. جريدة أنوال ،11 /2 / 1994 . جريدة الحياة الثقافية،19/1/ 2016
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.