The rhetorical paradox of metaphor in the rules of the Modernist text - The Gospel of Mocha by Ali Farhan
DOI:
https://doi.org/10.31973/aazv3n31Keywords:
Gospel of Mocha, metaphor, metonymyAbstract
Metaphor is the word used in a way other than what it was used for in the terminology of communication with the presence of a prohibitive horn that prevents the intention of the situational meaning of the words, the appropriate relationship between the literal meaning and the metaphorical meaning, or the relationship of similarity. If it is based on similarity, then it is a metaphor, otherwise the relationship is a multiple and diverse metaphor of relationships. As for the rational, it is built on the basis of the relationships of attribution and composition, and it is the best and most effective rhetorical means in clarifying the meaning, its richness and its impact on the heart, since the Arabs are afflicted with a passion for research and expansion in meaning and speech and the ease in coming up with elegant meanings and the prohibitive horn, either verbal or situational. As for the reason for the paradox, it is in the transgression and going beyond the usual contradictory ideas to present amazing displays of words, meanings and poetic drama, since it involves extracting contradictory and contradictory expressions in appearance and deducing what is unspoken in the interior, which is the reason for its existence.presentations of words, meanings, and poetic drama, as it involves extracting The contradictory and contradictory expressions on the outside and the conclusion of what is silent on the inside, which is the reason for their existence.
Downloads
References
القرآن الكريم
ابراهيم ، د. نبيلة ، المفارقة، مجلة فصول، المجلد 7 العدد (403).
ابن حجة الحموي، خزانة الأدب وغاية الأرب ، تحقيق عصام شعيتو مكتبة الهلال ، بیروت ، ط 2، 1992.
الأمين، د. محمد حسن علي، الكناية أساليبها ومواقعها في الشعر الجاهلي - المكتبة الفيصلية - مكة المكرمة، 1985.
بلعاد عبد الحق - عتبات جيرار جنيت من النص الى المناص، الدارالعربية ، ناشرون, ط1, 2008.
بن صالح، نوال، خطاب المفارقة من الأمثال العربية، مجمع الامثال للميداني أنموذجاً ، اطروحة دكتوراه ، بن صالح نوال، إشراف د. مفقوده صالح - جامعة بسكره الجزائر 2012.
الثامري،ضياء راضي، العنوان في الشعر العراقي المعاصر، أنماطه ووظائفة ، مجلة جامعة القادسية في الأداب والعلوم التربوية, المجلد 9، العدد 2، 2010.
الجرجاني - دلائل الاعجاز من علم المعاني، دار الكتب العلمية ، تحقيق: د.عبد الحميد هنداوي ، بيروت، ط1، 2001 .
الجرياوي، راسم أحمد عبيس، شعرية الألوان في شعر كزار حنتوش، مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ،2018، المجلد 8، العدد 4. DOI: https://doi.org/10.33843/1152-008-004-013
الجوهري، اسماعيل بن حماد، تقديم الشيخ عبد الله العلايلي ، الصحاح في تاج اللغة وصحاح العربية ، دار الحضارة العربية ، بیروت ، ط1، 1974
الخفاجي ، قيس حمزة ، المفارقة في شعر الرواد، دار الأرقم للطباعة، بابل، العراق، 2007 .
الداية ، د. فايز ، جماليات الاسلوب، الصورة الفنية في الأدب العربي دار الفكر المعاصر، ط 2، بيروت، 1990.
ديوان إنجيل موكا علي فرحان، منشورات اتحاد الأدباء في العراق ٢٠٢١.
سلوم، د. علي جميل ، الدليل الى البلاغة وعروض الخليل ، دار العلوم العربية، بيروت، 1990 .
سليمان خالد، المفارقة والأدب دراسات في النظرية والتطبيق دار الشروق للنشر والتوزيع عمان،الأردن 1999.
شرفي عبد الكريم ، من فلسفات التأويل الى نظريات القراءة، دراسة تحليلية منشورات الاختلاف، ط1، الجزائر.
طبل، د. حسن، المعنى في البلاغة العربية، دار الفكر العربية، القاهرة ط1, 2001.
عبد الرحمن ، د.عياض ، دلالة اللون في الفن العربي الإسلامي، دار الشؤون الثقافية - بغداد ، ط1، 2002
عبد المطلب - محمد البلاغة العربية قراءة اخرى الشركة المصرية العالمية النشر، لونجمان ، ط1، 1997، ط 2، 2007.
عثمان، عبد الفتاح ، التشبيه والكناية بين التنظير البلاغي والتوظيف الفني ، مكتبة الشباب، 1993.
عصفور ، جابر، الصورة الفنية في التراث النقدي والبلاغي عند العرب المركز الثقافي ، بيروت، ط 3، 1997 .
لاشين ، عبد الفتاح ، البيان في ضوء أساليب القرآن دار الفكر العربي، 1998.
محمد العبد - المفارقة القرآنية ، دار الفكر العربي ، القاهرة، ط2، 2006.
ناصر شبانة، المفارقة في الشعر العربي الحديث، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، ط 1، ٢٠٠١.
الوقاد ، نجلاء حسين ، بناء المفارقة في فن المقامات عند بديع الزمان الهمذاني والحريري ، دراسة اسلوبية، مكتبة الآداب للطباعة والنشر، ط1، 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 أ.د. ساهرة عدنان وهيب العنبكي

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.


