Critical theory according to the anthropological perspective
DOI:
https://doi.org/10.31973/smfmx591Keywords:
Critical theory, dialectic of man, guiding modelAbstract
Our Arab society and our Iraqi society in particular need debate (critical theory) and this type of thinking, and this is what Marcuse emphasizes in his book (Reason and Revolution) He does not aim to revive Hegel as much as he revives a mental property that he fears is in danger of being lost, which is the ability to think negatively, as we do not have the ability to (think negatively) about many of the negative Western issues and phenomena that are foreign to Iraqi society, especially after 2003, but rather there was an idea of admiration and fascination with the degrading Western content and submission, and the word (negativity or negative view) in our society has become synonymous with humiliation, submission, satisfaction and surrender, and it is devoid of all positivity, effectiveness and will, and the negative view does not mean harsh criticism, voluntary intervention and positive effectiveness, not only for the sake of denying a subject, but perhaps also killing it from its roots, and we notice the negative view of the Arab countries towards (the issue of Gaza and its extermination), as the countries were subjugated and surrendered to the colonial West for its interests. It is necessary to revive the kingdom of negation (criticism) that we have completely lost, as all our lives are positive and accepting. We know nothing about negation at all, as negation is evidence of the individual’s independence, his entity and his progress. That is why critical (dialectical) thought is the thought that agrees with democracy in political life. It is necessary to get rid of the stagnation and lethargy of the mind that indicates the stinginess of the educated person who has become a slave to Western culture and civilization or the previous culture. Either because of intellectual sterility or thinking about personal interest, it is necessary to resort to the dialectical mind, and we live in a modern society because it helps us to build all knowledge, because there is a lot of knowledge and information that is not a subject of question and ultimately turns into an epistemological obstacle that hinders the progress of knowledge.
Downloads
References
الحسن، احسان محمد (2010)، النظريات الاجتماعية المتقدمة، ط2، دار وائل للنشر، الاردن.
برنارد، آلان (2017)، التاريخ والنظرية في الانثروبولوجيا، سيد فارس، المنظمة العربية للترجمة، بيروت، طبعة أولى.
هاو، آلن (2010)، النظرية النقدية (مدرسة فرانكفورت)، ترجمة: ثائر ديب، الطبعة الأولى، دار العين للنشر، الإسكندرية.
امام، إمام عبد الفتاح (2007)، تطور الجدل بعد هيجل، ج3، ط3، دار التنوير للطباعة والنشر، بيروت
بوتومور، توم (2004)، النظرية النقدية لمدرسة فرانكفورت، ترجمة: سعد هجرس، ومراجعة: د.محمد حافظ دياب، الطبعة الثانية، دار أويا للطباعة والنشر والتوزيع والتنمية الثقافية، طرابلس.
جوردن، جيمس (2015)، مقدمة قصيرة يورجان هابرماس، ترجمة: أحمد محمد الروابي، مطبعة الهنداوي، المملكة المتحدة.
قاسم، خضر دهو (2018)، النظرية النقدية عند ماكس هوركهايمر (من العقل الى كسوف العقل)، مجلة آداب المستنصرية، العدد (83).
خليل، خليل احمد (1995)، معجم المصطلحات الاجتماعية، ط1، دار الفكر اللبناني، بيروت،.
الحسني، الدكتور أحمد عبد الرضا (2020)، محاضرات دكتوراه (أقاليم)، الكورس الأول للعام الدراسي 2021، 8/12/2020.
ميشيل، دينكن (1980)، معجم علم الاجتماع، ترجمة: احسان محمد الحسن، ط1، دار الحرية، بغداد.
وولين، ريتشارد (2016)، مقولات النقد الثقافي (مدرسة فرانكفورت الوجودية، ما بعد البنيوية)، ترجمة: محمد عيناني، الطبعة الأولى، المركز القومي للترجمة، القاهرة.
الانصاري، ريم (2021)، تطور النظرية النقدية على يد ادرنو و ماركوزه, ينظر الى https://drasah.com/Description.aspx?id=3935
زكي، زكي عبد المجيد (2020)، النظرية التقدية لمدرسة فرانكفورت تحقيق وتقديم: حجاج ابو جبر، طبعة اولى، دار الفارابي، بيروت.
بفورة، الزواوي (2013)، مدخل الى فلسفة ميشيل فوكو، الطبعة الأولى، دار الطليعة، بيروت،.
كاظم، سماح نجم (2023)، أزمة الحداثة: من منظور النظرية النقدية والحداثة السائلة، مجلة قضايا سياسية، العدد 74،.
سميث، شارلوت سيمور (2009)، موسوعة علم الانسان، ترجمة: محمد الجوهري وآخرون، ط2، المركز القومي للترجمة، القاهرة،.
بدوي، عبد الرحمن (1984)، موسوعة الفلسفة، الجزء الثاني، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت.
مكاوي، عبد الغفار (2017)، النظرية النقدية لمدرسة فرانكفورت، مؤسسة هنداوي، المملكة المتحدة.
المسيري، عبد الوهاب (2013)، العلمانية والحداثة والعولمة، الطبعة الأولى، دار الفكر، دمشق.
المحمداوي، علي عبود (2014)، الانعطاف النقدي عند مدرسة فرانكفورت في الماركسية الغربية وما بعدها، طبعة أولى، دار ومكتبة عدنان، بغداد،.
القريشي، غني ناصر حسين (2011)، المداخل النظرية لعلم الاجتماع، الطبعة الأولى، دار الصفاء للنشر والتوزيع، عمان،
سليتر، فيل (2000)، مدرسة فرانكفورت (نشأتها ومغزاها)، ترجمة: خليل كلفت، الطبعة الثانية، المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة.
بومنير، كمال (2009)، مسألة التقنية بين هايدجر ومدرسة فرانكفورتت محله تبين، العدد (32).
هوركهايمر وآدورنو، ماكس وثيودوروف (2006)، جدل التنوير شذرات فلسفية، ترجمة: جورج كتورة، الطبعة الأولى، دار الكتاب الجديد، بيروت،.
ماركوز، هربرت (1988)، انسان البعد الواحد، ترجمة: جورج طرابيشي، الطبعة الثالثة، دار الآداب، بيروت،.
عبد الرحمن، عبد الله محمد (2005)، النظرية في علم الاجتماع، الجزء الأول (النظرية الكلاسيكية)، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية،
كريب، آيان (1999)، النظرية الاجتماعية من بارسونز الى هابرماس، المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب، مراجعة: د. محمد عصفور، سلسلة عالم المعرفة، ترجمة: محمد حسين غلوم،.
الحسني، احمد عبدالرضا(2021), محاضرات الدكتوراه , الكورس الأول ,مادة الأقاليم الأنثروبولوجيا ,8-12
James A. Davis,( 1971) Elementary survey Analysis Englewood cliffs,
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nour Raad Khalaf, Prof. Ahmed Abdul-Ridha Al-Hasani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.



