The role of the family in achieving intellectual security among children
Social study
DOI:
https://doi.org/10.31973/tpb7wf77Keywords:
Security, intellectual security, family, thoughtAbstract
This study aims to identify the extent of the impact and contribution of the family in enhancing the intellectual security of social, cultural, religious and psychological children, relying on an analytical study that focused on describing and analysing the reality of the role of the family and its contribution to the formation of intellectual immunity among children, and this study has shown what intellectual security, which is part of the public security system in society The study also dealt with the types of intellectual security and the challenges it faces by relying on studies that dealt with the subject of intellectual security in its various aspects, and the results concluded that enhancing intellectual security among children passes through several stages, starting from the stage of prevention and formed through the role of the family in instilling societal, religious and cultural values from a young age, and then the stage of confrontation with discussion and dialogue that includes arguments and proofs to refute deviant ideas, and finally the stage of treatment and evaluation to correct and evaluate thought and correct it, These stages contribute to the formation of the individual's personality as a personality capable of analysis, criticism and self-reliance, in front of social change and cultural momentum.
Downloads
References
مرمى ، وآخرون ، (2001) ، كتاب علم الإجتماع عند تالكوت بارسونز بين نظريتي الفعل والنسق الإجتماعي ، جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية، القصيم ، ط1 .
الحوراني ، محمد (2007) ، كتاب النظرية المعاصرة في علم الإجتماع ، عمان ، دار مجدلاوي ،ط 1، الأردن .
عثمان، إبراهيم (2008): كتاب النظرية المعاصرة في علم الاجتماع، الأردن: دار الشروق للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، ص 58.
المرسى ، هبة (2019) : دور الأسرة في تحقيق الأمن الفكري لدى أبنائها: دراسة ميدانية في محافظة الدقهلية ، مجلة كلية التربية بالمنصورة ، ع105, ج3 ، ص 122 – 144.
حجاج ، وآخرون (1986) ، نظريات التعليم – دراسة مقارنة ، مجلة عالم المعرفة – المجلس الوطني للثقافة والفنون و الآداب – الكويت.
أبوحميدي ، علي (2014)، إسهام مؤسسات التنشئة الاجتماعية في تحقيق الأمن الفكري : رؤية تربوية إسلامية ، المجلة العربية للدراسات الأمنية ، مج 30 ، ع61 ، ص155-117.
الشريفين وآخرون (2014) ،آليات تأهيل مؤسسات التنشئة الاجتماعية لتحقيق الأمن النفسي والفكري لدى الأبناء ، المجلة العربية للدراسات الأمنية والتدريب ، المجلد 30 ، العدد (60) ، ص 87- 132 ، الرياض .
الهماش ، متعب (2009) ، إستراتيجية تحقيق الأمن الفكري ، دراسة مقدم للمؤتمر الوطني الأول للأمن الفكري- المفاهيم والتحديات ، جامعة الملك سعود.
الحسني ، عزيز (2021) ، وسائل الضبط ألاسري ودورها فـي أمـن لاسرة والـمجـتـمع ، مجلة جامعة الناصر ، ع17 ، مج 1 ، ص 1-78.
الشهري ، عبدالله (2019) ، دور المؤسسات المجتمعية في تحقيق الأمن الفكري لدى الشباب السعودي ، مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية ، مج3، ع1،ص102-87.
التركي ، عبدالله (2001) ، الأمن الفكري وعناية المملكة العربية السعودية به ، دراسة مقدم ضمن ندوة في مدينة تدريب الأمن العام بمكة المكرمة.
الغامدي ، عبدالعزيز وآخرون (2005) ، الأمن في مجتمع الخطورة ، أبحاث ندوة نظمتها جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية بالتعاون مع شرطة الشارقة بدولة الإمارات ، مجلة جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية ، ط 1 ، الرياض.
مختار، علياء (2020) ، الأمن الفكري وانعكاسه على التوافق النفسي لربة الأسرة ، مجلة العلوم الإنسانية ، المجلد 31، عدد 4 ، ص518-477 ، جامعة الاخوة منتوري قسنطينة، الجزائر.
المالكي ، عبدالحفيظ (2009) ، الأمن الفكري : مفهومه ، وأهميته ومتطلبات تحقيقه ، مجلة البحوث الأمنية ، مركز البحوث والدراسات ، جامعة الملك فهد الأمنية ، مج 18 ، ع 43 ، ص16-74 .
عبد الرحيم ، جيهان (2018) ، مؤشرات تخطيطية لتحقيق أبعاد الأمن الفكري لدى الشباب الجامعي ، مجلة الخدمة الاجتماعية ، الجمعية المصرية للأخصائيين الاجتماعيين ، ج 6 ، ع 60 ، ص 123-170.
يحياوي ، نجاة (2018) ، دور الأسرة في تحقيق الأمن الفكري للأبناء ، مجلة التغير الإجتماعي ، جامعة محمد خيضر بسكره – كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية – مخبر التغير الاجتماعي والعلاقات العامة في الجزائر، ع5 ، ص109-121.
جاد الله ،جيهان (2020)، دور الأسرة في مواجهة مخاطر شبكات التواصل الإجتماعي على الأمن الفكري لأبنائها ، مجلة كلية التربية ، جامعة المنوفية ، مج 35 ، ع 3 ،ص262-309.
حسين ، محمد (2018) ،الأمن النفسي لدى الأبناء ، المجلة العلمية لكلية رياض الأطفال ، جامعة المنصورة ، مج 5 ، ص 181- 212.
إسماعيل ، علي وآخرون (2019) ، مهددات الأمن الفكري : دراسة تحليلة تربوية ، المركز العربي للتعليم والتنمية – مستقبل التربية العربية ، مج 26، ع 122 ، ص 61- 80 .
الجحني ، علي (2004)، الأسرة والأمن الفكري ، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ،الرياض، مج3، ص404-332 .
عزايزي ، أحمد وآخرون (2020) ، الأمن الفكري وعلاقته بالهزيمة النفسية لدى الشباب الجامعي ، دراسات عربية في التربية وعلم النفس ، رابطة التربويين العرب ، ع 128، ص23-58.
المحسن وآخرون ، (2020) ، أثر الصراع القيمي في تهديد الأمن الفكري لدى الشباب في الأسرة السعودية " ، مجلة كلية التربية ، جامعة كفر الشيخ ، مج 20 ، ع1 ، ص345-390 .
سبتي ، رشيده (2020) ، دور الأسرة في تحقيق الأمن الفكري لدى الأبناء ، موقع مجلة الأسرة والمجتمع ، المجلد 08 ، العدد 1 ، ص 142 – 156 ، الجزائر .
صونية حداد ، (2010) ، نظرية الاغتراب في الفكر السوسيولوجي ، مجلة الإحياء ، جامعة الحاج لخضر باتنه ، الجزائر ، ع 14 ، ص 593-604 .
الموقع الرسمي وكالة أنباء الإمارات "وام" (2023)، مؤتمر " تحديات التنشئة في العصر الرقمي" تم الرجوع إليه بتاريخ 19/04/2023 ،من خلال الرابط التالي : (https://wam.ae/a/hszrgkio)
Hend, A & . Mohammad, A.(2020). "The Educational Role of the Family in Enhancing the Intellectual Security of Children". Universal Journal of Educational Research, 8(12A), 7928-7937.
Ali, A&. Sahar, M. (2023)“The Educational Role Of The Family In Enhancing The Intellectual Security Of The Child From The Dangers Of Electronic Games In The City Of Najran” Journal of Positive School Psychologyhttp://journalppw.com 2023, Vol. 7, No. 1, 1170-1184.
Khloud, F& Mohammed, Amin. " A Proposed Educational Vision For Activating The Role of The Jordanian Universities Students Families In Enhancing Students Intellectual Security From The Students Perspectives” European Scientific Journal June 2016 edition vol.12, No.16 ISSN: 1857 – 7881.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rawda AlKetbi, Prof. Hussain Mohammed Al-Othman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.