Characteristics of Generation (Z) and the most important psychological and social problems in UAE society

An Analytical study

Authors

  • Chaimae Setti University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - United Arab Emirates
  • Omaima Mohamed Abou Elkheir University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences - United Arab Emirates

DOI:

https://doi.org/10.31973/fs5hnk31

Keywords:

Generation Z, Psychological Problems, Social Problems

Abstract

The current research dealt with the topic "Characteristics of Generation Z and its most important psychosocial problems in UAE society", which, in the view of many researchers, is a worthwhile topic and offers an in-depth understanding of what Generation Z is, its characteristics and the imbalances affecting social construction, it reveals the growing value collision  of the Generation Z and its versatility , in addition to being subject to a situation of double standards, due to the effects of the digital virtual world, which has provided countless outlets of interaction and interchange between multiple cultures.

However, due to this unconditional openness to the outside world and other civilisations without the existence of rules or values guiding this liberty has shown us that it may result in a number of psychosocial and social issues among the Z generation, the most prominent of which are:

-Isolation and hesitation about participating in society, overthinking, and worrying about the future, emotional fragility, as well as depression caused by an absence of real-life relationships and conflicts with oneself.

Moreover, mental distraction as a result of adhering to ideals imposed on them as well as the stipulates of the values and contents of digital media. Furthermore, the existence of behaviours that society and families reject as being outside the norm and what is socially recognised, which may lead to conflict between generation Z and the generation of parents, also making comparisons between themselves and what celebrities and influencers set and own in digital applications and finally, moral degeneration against absolute freedom and lack of supervision.

Searching try to understanding the need to create a different interpretation of numerical and its effects on Generation Z by digital sociologists and looking at modern standards to recognise the interrelationships between them and segments and phenomena of society, i.e., the ways in which Generation Z is treated in the digital space.

 In addition, the search confirms that the role of social establishment as an educational institution should be activated in the process of preparing, supporting, and embracing the members of Generation Z by enhancing their awareness of the reality, shaping their personality, developing their abilities and knowledge, and enriching their culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أحمد، عمر عبد الجبار محمد، (2023)، الجيل z، شريحة إجتماعية جديدة بخصائص جديدة وتحديات نظرية ومنهجية جديدة، مجلة مستقبل العلوم الإجتماعية، مجلد 12، العدد 1.

إبراهيمي، صالح الدين، بن سعد، احمد، (2020)، الصحة النفسية لدى طلاب الجامعة: دراسة ميدانية على طلبة كلية العلوم الاجتماعية بجامعة يحي فارس-المدية، مجلة الفكر المتوسطي، المجلد 59، العدد 52، ص 41-71

أسمهان، مانع، (2022)، أسباب ومظاهر الصراع بين الأجيال في مؤسستي الاسرة والجامعة: دراسة ميدانية بجامعة محمد لمين دباغين-سطيف، الجزائر.

استيتية، دلال مجلس، (2008)، التغيير الإجتماعي والثقافي، دار وائل للنشر، الطبعة الثانية، الأردن.

مركز الاتحاد للأخبار، (2013)، تحصين الشباب من الأفكار الدخيلة

https://www.aletihad.ae/search?q=%D8%AA%D8%AD%D8%B5%D9%8A%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D8%A8%20%D9%85%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%81%D9%83%D8%A7%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%AE%D9%8A%D9%84%D8%A9&section=&page=1&sortBy=date

البوابة الرسمية لحكومة الامارات، (2022)، "التركيبة السكانية"

https://u.ae/ar-ae/information-and-services/social-affairs/preserving-the-emirati-national-identity/population-and-demographic-mix

البوابة الرسمية لحكومة الامارات، (2023)، "مئوية الامارات 2071"

https://uaecabinet.ae/ar/uae-centennial-plan-2071

السيد، ياسمين محمد إبراهيم، (2021)، الإنتاج التفاعلي لمقاطع الفيديو القصيرة وعلاقته بالاغتراب الثقافي لدى جيل الرقمي على الأجيال الرقمية، مؤتمر العلمي الدولي السادس والعشرين: الاعلام الرقمي والاعلام التقليدي، مسارات للتكامل، والمنافس، جامعة القاهرة، كلية الاعلام، مصر.

الخولى، أسماء حسن (2020)، جيل z وسوق العمل في مصر، مجلة أحوال المصرية، مركز الاهرام للدراسات السياسية والاستراتيجية السنة التاسعة عشر، العدد 78.

المنصوري، خالد احمد عثمان، (2008)، المشكلات النفسية والاجتماعية الأكثر شيوعا وبعض السمات الشخصية لدى عينة من الطلبة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية جامعة ام القرى.

الهدابي، امل عبدالله، (2014)، الاعلام وحروب الجيل الرابع، مركز الاتحاد للأخبار، تم الاطلاع عليه 9 اكتوبر 2023.

https://www.aletihad.ae/wejhatarticle/78791/-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88%D8%AD%D8%B1%D9%88%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B9

العطار، سهير عادل (2017)، علم الاجتماع العائلي، القاهرة، النسر الذهبي للطباعة.

تقي الدين، يحيى (2018)، القيم الثقافية المكتسبة من خلال استخدام الشباي لشبكات التواصل الاجتماعي: قراءة قيمية الرأسمال الاجتماعي الافتراضي، مجلة تاريخ العلوم، جامعة على الهوية الثقافية للشبابي الجامعي الجزائري، شبكة فيس بوك نموذجا، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة ورقلة، الجزائر، العدد 31.

خلف، محمد عبد الكريم، الشطي الشاذلي بية، (2020)، اتجاهات الجيل الرقمي في المجتمع المصري نحو التعليم دراسة على عينة من الذكور والاناث، مجلة كلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية-جامعة الفيوم، العدد 18

دحماني، لحسن، (2022)، العلاقات الرقمية والعزلة الاجتماعية، وانعكاساتها على التنشئة والاسرة في المغرب، مجلة مؤشر للدراسات الاستطلاعية، المجلد 2، العدد 5.

دحماني، لحسن، (2022)، العلاقات الرقمية والعزلة الاجتماعية، وانعكاساتها على التنشئة والاسرة في المغرب، مجلة مؤشر للدراسات الاستطلاعية، المجلد 2، العدد 5.

رحومة، علي محمد، (2008)، علم الاجتماع الآلي، علم المعرفة، سلسلة كتب ثقافية - المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت.

زهية، شابونية وعطوم، وسام (2019)، الشباب ما بين الواقع والمجتمع الافتراضي, مجلة دراسات اقتصادية العدد 38.

عبد المجيد، وحيد، (2022)، الجيل z ومستقبل الفجوة بين الاجيال، مركز المعرفة.

مدكور، صفاء طلعت، (2022)، دور التحول الرقمي في اعادة التشكيل الثقافي للمجتمع-الشباب الجامعي نموذجا "دراسة ميدانية، كلية التربية جامعة طنطا، مصر

عبد العاطي، السيد، (1987)، صراع الأجيال، دراسة سوسيولوجية في ثقافة الشباب، دار المعرفة الجامعية.

عبد الحي، احمد تهامي، (2018)، الحراك الجيلي في سياقات الانتقال الديمقراطي: مدخل نظري في المفاهيم المقولات التأسيسية، سياسات عربية، العدد 32.

عقل، زياد، (2020)، جيل z المصري، أحوال المصرية، مركز الاهرام للدراسات السياسية والاستراتيجية السنة التاسعة عشر، العدد 78.

عليان، عمران علي (2019)، دور وسائل الاتصال في تغير اتجاهات الشباب الفلسطيني: دراسة ميدانية من طلبة الجامعات بالضفة الغربية، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد٣، العدد١١.

نوير، عبد السلام، (2020)، جيل Z: السمات والقواسم محليا ودوليا، احوال مصرية، العدد 78.

American Psychological Association (2018). Stress in America: Generation Z. Stress in America™ Survey.

Beardsley,Charissa.(2022), GEN Z AND ANXIETY FOR FUTURE GENERATIONS: CAN IT BE PREVENTED?,A Thesis Presented to the faculty of California State University, Satanislaus.

Irina Tolstikovaa, &Olga Ignatjevab, &Konstantin Kondratenkob and Alexander, (2021), Generation Z Social Capital as a Result of Digital Socialization, Pletnevc aITMO University, 49 Kronverksky pr., St. Petersbur.

Issa, T. and Isaias, P. (2016). Internet factors influencing generations Y and Z in Australia and Portugal: A practical study. Information Processing and Management. 52 (4): pp. 592-61

Holt, Nigel., Bremner, Andy., Sutherland, ED., Vliek, Michael., Passer, Michael., Smith, Ronald (2012). Psychology, The science of mind and behavior. McGrawHill.

Hongfei liu, &wentong liu, & Vignesh yoganathan, & Victoria-sophie, (2021), COVID-19 information overload and generation Z's social media discontinuance intention during the pandemic lockdown.

Howe, Neil; Strauss, William (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation. William Strauss. New York: Vintage Books.

Mohr, K. A., & Mohr, E. S. (2017). Understanding Generation Z students to promote a contemporary learning environment. Journal on Empowering Teaching Excellence, 1(1), 9.‏

Moscrip,Amanda Nicola, Generation Z positive and negative Attribute and the Impact on Empathy After a Community-Based Learning Experiences.

Raymer, K, 2015.The effects of social media sites on self-esteem. theses and Dissertations (Master), Rowan University.

Ritzer, G, 2015.Introduction to sociology, SAGE publication, Inc. 2.0, Roseaux, n152,2008,93-137).

Törőcsik, M., Szűcs, K., & Kehl, D. (2014). How generations think: research on generation z. Acta universitatis Sapientiae, communicatio, 1(1), 23-45

Turner, A. (2015). Generation Z: Technology and social interest. The Journal of Individual Psychology, 71(2). https://doi.org/doi:10.1353/jip.2015.0021

Twenge, J. M. (2017). iGen : Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy and completely unprepared for adulthood and what that means for the rest of us. New York, NY, US: Atria Books.

UNESCO,(2009), World Report: Investing in culture diversity and intercultural dialogue, United Nation Educational, culture and scientific organization). university press.

Vultaggio,Gabrille,(2023),The Most Anxious Generation: the relationship between Gen Z, Socialmedia, and anxiety.Attribution-Nonderives 4.0 international.

Yuniarta,Dona Vetrisia,Alfianto,Ahmed Guntur,(2023),Self-Care of Mental Health Generation Z Ethic Arek East Java,Jurnal Kesehatan Komunitas Indonesia .

Downloads

Published

2024-12-15

Issue

Section

Sociology

How to Cite

Setti, C., & Abou Elkheir, O. . (2024). Characteristics of Generation (Z) and the most important psychological and social problems in UAE society: An Analytical study. Al-Adab Journal, 151, 355-382. https://doi.org/10.31973/fs5hnk31

Publication Dates

Received

2024-01-30

Revised

2024-02-21

Accepted

2024-02-26

Published Online First

2024-12-15

Similar Articles

51-60 of 422

You may also start an advanced similarity search for this article.