Philosophy and education between Bacon and Descartes

Authors

  • Zahraa Mohammed Jassim University of Baghdad/ College of Arts/ Department of Philosophy
  • Prof. Ali Abbood Malik Al-Muhammadawi University of Baghdad/ College of Arts/ Department of Philosophy

DOI:

https://doi.org/10.31973/p1fgz013

Keywords:

philosophy, education, skepticism, knowledge

Abstract

The topic of education is one of the topics that has occupied the attention of many researchers, thinkers, and philosophers. This research addresses the topic of “philosophy and education” according to both the English philosopher Francis Bacon (1561-1626 AD) and the French philosopher Rene Descartes (1596-1650 AD), And to show the extent of the impact of educational philosophy on human thought, especially after thought was restricted by the clergy under the rule of the Christian Church in the Middle Ages. However, with the beginning of the Renaissance and Enlightenment, philosophy began to be liberated from this control and the sciences began to become independent of philosophy, and the emergence of many philosophers. And the scholars who took upon themselves the task of liberating philosophy from all the restrictions that had controlled it throughout history; Therefore, both Francis Bacon and René Descartes try to present their own vision that serves human thought and liberates it from the restrictions of illusions, idols, and doubts that dominate or control it. In addition to that, what distinguishes the concept of the philosophy of education or educational philosophy with these philosophers is that it turned to the practical and critical side; Bacon sees education as the tool through which he can impose his control over nature to ensure the continuity of well-being or happiness for humans, or Descartes sees that education and upbringing are achieved through knowing the value of the mind. According to Descartes, reason is the fairest thing among people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batista, G. A. (2013). Francis Bacon s philosophy under educational perspective. Brazil: University of Uberaba-Brazil.

Blackbururn, S. (2019). philosophers their lives and works. New York: by DK publishing.

Brockbank, B. (2019). Descartes and scholasticism: an analysis. this essay placed first in the David H. Yarn, 1.

Eugenio-Enrique and Cortes- Ramirez. (n.d.). Knowledge is power: francis acons theory of ideology and culture.

Garcia, Sergio;. (2017). Descartes on education: the Cartesian reformation of the seventeenh-century institutionalized knowledge. Spain: University of the Balearic Isiands.

Geisler, N. (2012). A History of western philosophy modern and post-modern: from Descartes to Derrida volume II. published by bastion books.

Magee, B. (n.d.). The story of philosophy. DK publishing.

Mantovani, D. C. (2023). Descartes in the classroom. Holland: Koninklijke.

Mudasir Ahmad Tantray, and Tariq Rafeeq Khan. (2021). Problem s of Greek philosophy. New Sarkanda, Bilaspur, Chhattisgarh: Rudra publications.

Venable, S. (n.d.). Rene Decsarts: father of modern philosophy and scholasticism.

Yadav, R. (2022). Descartess Impact on modern education. Indiana, New York: Depauw Universtity.

إدغار موران. (2002). تربية المستقبل (المجلد2). (لزرق عزيز، المترجمون) المغرب: دار توبقال لللنشر.

برتراند رسل. (1977). تاريخ الفلسفة الغربية، الكتاب الثالث: الفلسفة الحديثة (المجلد ب.ط). (محمد فتحي الشنيطي، المترجمون)

بول كلينمان. (2022). مبادئ الفلسفة (المجلد1). السعودية: مكتبة جرير.

بيتر كونزمان، و وآخرون. (2007). أطلس الفلسفة(المجلد2). (جورج كتورة، المترجمون) بيروت: المكتبة الشرقية.

بيتر كونزمان، و وآخرون. (بلا تاريخ). أطلس الفلسفة.

جون ديوي. (1946). الديمقراطية والتربية. (عفراوي منى، المترجمون) القاهرة: مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر.

ديما عيسى محمود. (2015). الطبيعة البشرية عند فلاسفة التنوير الفرنسي وأبعادها التربوية. سوريا: جامعة دمشق/ كلية التربية/ قسم أصول التربية.

رينيه ديكارت. (2007). محاورة ديكارت(المجلد1). (مجدي عبد الحافظ، المترجمون) القاهرة: المركز القومي للترجمة.

رينيه ديكارت. (2001). قواعد توجيه الفكر (المجلد ب.ط). (سفيان سعد الله، المترجمون) تونس: دار سراس للنشر.

رينيه ديكارت. (2008). حديث الطريقة (المجلد1). (عمر الشارني، المترجمون) بيروت: المنظمة العربية للترجمة.

رينيه ديكارت. (2009). التأملات في الفلسفة الأولى (المجلد ب.ط). (عثمان أمين، المترجمون) القاهرة: المركز القومي للترجمة.

ستانكر، جيريمي؛ وكارفي، وم جيمس. (2021). أعظم فلاسفة غيروا العالم (المجلد ط1). (أحمد الناصح، المترجمون) العراق: دار الكتب العلمية للطباعة والنشر.

عباس محمود العقاد. (ب.ت). فرنسيس باكون مجرب العلم والحياة (المجلد1). بيروت: المكتبة المصرية للطباعة والنشر.

فرانسيس بيكون. (2018). الأورجانون الجديد (المجلد ب.ط). (عادل مصطفى، المترجمون) القاهرة: مؤسسة هنداوي.

مجدي عبد الحافظ. (2007). دراسة مقدمة عن محاورة ديكارت (المجلد1). القاهرة: المركز القومي للترجمة.

محمود محمد الخضيري. (1968). دراسة مقدمة عن رينيه ديكارت: مقال عن المنهج (المجلد2). القاهرة: دار الكتاب العربي.

مصطفى النشار. (1988). فلاسفة أيقضوا العالم (المجلد1). القاهرة: دار الثقافة والنشر والتوزيع.

مهدي فضل الله. (1996). فلسفة ديكارت ومنهجه (المجلد3). بيروت: دار الطليعة.

يوسف كرم. (ب.ت). تاريخ الفلسفة الحديثة (المجلد1). القاهرة: كلمات عربية للترجمة والنشر.

Downloads

Published

2024-12-15

How to Cite

Jassim, Z. ., & Al-Muhammadawi, A. . (2024). Philosophy and education between Bacon and Descartes. Al-Adab Journal, 151, 245-266. https://doi.org/10.31973/p1fgz013

Publication Dates

Received

2024-01-08

Revised

2024-01-28

Accepted

2024-01-31

Published Online First

2024-12-15

Similar Articles

21-30 of 818

You may also start an advanced similarity search for this article.