The Frankfurt School

A Study in the Thought of Horkheimer and Habermas

Authors

  • Lect. Nahawand Ali Al-Alawi University of Baghdad /College of Arts/ Department of Philosophy

DOI:

https://doi.org/10.31973/r84kdw75

Keywords:

critical theory, Franfcourt school, Marxism, Habermas, Horkheimer

Abstract

Critical theory developed by the pioneers of the Frankfurt School dates back to 1923 when the Institute for Social Research was founded in Frankfurt after World War I. The founders and members of the Institute sought to know and understand social life, and to reveal the contradiction between the abundance of resources and the enormous scale of misery and misery, between technological capabilities and the widespread exploitation and destruction, between the supposed freedom of man and the prevailing authoritarian tendency, between free exchange and social injustice, between the free economy and monopoly, and between the world of Man and the world of capital, between the independence of art and its commodification and objectification, and between the supposed enlightenment and emancipatory role of the culture industry and its falsification of consciousness and suppression of difference. Thus, the members of the school were interested in the theoretical framing of new forms of state monopoly capitalism, cultural industry, authoritarian personality, and patterns of oppressive social control, within the framework of social criticism that aims for comprehensive, radical change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أسون، بول لوران (2005)، مدرسة فرانكفورت، ترجمة: سعاد حرب، المؤسسة الجامعيـة للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، ط2.

برونر، ستيفن إريك (2016)، النظريـة النقديـة: مقدمة قصيرة جدا، ترجمة: سارة عادل، مراجعة: مصطفى محمد فؤاد، مؤسسة هنداوي، القاهرة، ط1.

بناني، عزالعرب لحكيم وآخرون (2013)، يورغن هابرماس: العقلانيـة التواصليـة فـي ظل الرهان الاتيقي – فـي نقد العلموي والديني والسياسي، تحرير وإشراف: علي عبود المحمداوي والناصر عبد اللاوي، ابن النديم للنشر والتوزيع، وهران، دار الروافد الثقافيـة – ناشرون، بيروت، ط1.

بوزار، نورالدين (2016)، الفلسفة والعلوم الاجتماعيـة عند مدرسة فرانكفورت وماكس هوكهايمر وزيتورود ادورنو، اطروحة دكتوراه في الفلسفة، نوقشت وأجيزت في جامعة وهران، كليـة العلوم الاجتماعيـة.

بومنير، كمال (2010)، النظريـة النقديـة لمدرسة فرانكفورت: مـن ماكس هـوركهايمر إلى اكسل هونيث، الدار العربيـة للعلوم ناشرون، بيروت، دار الأمان، الرباط، منشورات الاختلاف، الجزائر العاصمة، ط1.

الحداد، مصطفى وآخرون (2014)، الماركسيـة الغربيـة وما بعدها: التأسيس والانعطاف والاستعادة، إشراف وتحرير: علي عبود المحمداوي، تقديم: أم الزين بن شيخة المسكيني، منشورات ضفاف، بيروت، منشورات الاختلاف، الجزائر العاصمة، دار عدنان، بغداد، ط1.

رشيد، علاء حميد (2023)، النقد الفلسفي مـن منظور ماكس هوركهايمر، مج(30)، ع(1)، ج(1)، مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانيـة، ص272-273.

زيغمي، أحمد وآخرون (2013)، الفلسفة الغربيـة المعاصرة: صناعة العقل الغربي – مـن مركزيـة الحداثة إلى التشفير المزدوج، ج1، إشراف وتحرير: علي عبود المحمداوي، تقديم: علي حرب، منشورات ضفاف، بيروت، منشورات الاختلاف، الجزائر العاصمة، دار اوما، بغداد، ط1،

شرقي، عبد النور وآخرون (2012)، مدرسة فرانكفورت النقديـة: جدل التحرر والتواصل والاعتراف، تحرير وإشراف: علي عبود المحمداوي وإسماعيل مهنانة، ابن النديم للنشر والتوزيع، وهران، دار الروافد الثقافيـة – ناشرون، بيروت، ط1.

طرابيشي، جورج (2006)، معجم الفلاسفة، دار الطليعة، بيروت، ط3..

كريم، منتظر (2019)، تحولات الخطاب السياسي الماركسي بين جورج لوكاتش وسلافوي جيجك، دار قناديل، بغداد، ط1.

اللاوي، الناصر عبد (2012)، الهويـة والتواصليـة فـي تفكير هابرماس، دار الرافدين، بيروت، ط1.

مجموعة مؤلفين (2011)، الموسوعة الفلسفيـة، إشراف م. روزنتال وب. يودين، ترجمة: سمير كرم، دار الطليعة، بيروت، ط9.

المحمداوي، علي عبود 1 (2015)، بقايا اللوغوس: دراسات معاصرة فـي تفكك المركزيـة العقليـة الغربيـة، منشورات ضفاف، بيروت، منشورات الاختلاف، الجزائر العاصمة، دار الأمان، الرباط، ط1.

المحمداوي، علي عبود 2 (2015)، الإشكاليـة السياسيـة للحداثة: مـن فلسفة الذات إلى فلسفة التواصل، منشورات ضفاف، بيروت، كلمة للنشر والتوزيع، بيروت، دار عدنان، بغداد، ط1.

مهدي، عبير سهام (2016)، الفكر السياسي لمدرسة فرانكفورت النقديـة، ع(30)، المجلة السياسيـة والدوليـة، ص219.

مهيبل، عمر (2001)، مـن النسق إلى الذات، منشورات الاختلاف، الجزائر العاصمة، ط1.

هابرماس، يورغن (2002)، الحداثة وخطابها السياسي، ترجمة: جورج ثامر، مراجعة: جورج كتورة، دار النهار، بيروت.

هاو، الن (2010)، النظريـة النقديـة: مدرسة فرانكفورت، ترجمة: ثائر ديب، المركز القومي للترجمة، القاهرة.

هوركايمر، ماكس (1990)، النظريـة التقليديـة والنظريـة النقديـة، ترجمة: مصطفى الناوي، مراجعة: مصطفى خياطي، عيون المقالات، د.م، ط1.

هوركهايمر، ماكس (د.ت)، بدايات فلسفة التاريخ البرجوازيـة، دار التنوير، بيروت.

هـوركهايمر، ماكس و أدورنو، ثيودور ف. (2006)، جدل التنوير: شذرات فلسفيـة، ترجمة: جورج كتوره، دار الكتاب الجديد المتحدة، بيروت، ط1.

Gordon Finlayson, James (2005), Habermas a very short introduction, Oxford University press Inc, Published in the United States, New York.

Habermas, J (1985), The Therory of Communicative Action, V.2, Life word and System, Tran, Thomas McCarthy, Boston, U.S.A, Beacon press.

Habermas, Jurgen; Lennox, Sara; Lennox, Frank (1974), The Public: An Encyclopedia, No.3, New German Critique.

Rush (2004), The Cambridge Companion to Critical Theory, University of Notre Dame, Cambridge University press.

Downloads

Published

2024-03-15

How to Cite

Al-Alawi, N. . (2024). The Frankfurt School: A Study in the Thought of Horkheimer and Habermas. Al-Adab Journal, 2(148), 161-178. https://doi.org/10.31973/r84kdw75

Publication Dates

Received

2023-12-31

Revised

2024-01-10

Accepted

2024-01-11

Published Online First

2024-03-15

Similar Articles

61-70 of 322

You may also start an advanced similarity search for this article.