Psychological support interventions and their impact on the quality of life of persons with disabilities and their families in the United Arab Emirates
DOI:
https://doi.org/10.31973/p2kyjj10Keywords:
Psychological Support, People with Disabilities, Quality of LifeAbstract
The study aimed to investigate the types of psychological support interventions commonly used for people with disabilities and their families in the United Arab Emirates (UAE). It sought to determine the effectiveness of these psychological support interventions on the well-being and quality of life of people with disabilities in the UAE. Additionally, the study examined the impact of psychological support interventions and provided recommendations to enhance these interventions for people with disabilities and their families in the country.
To achieve the research objectives, a descriptive analytical approach was employed. A field study was conducted through surveys of families with people with disabilities in the UAE. A purposive non-probability sample of 40 parentes was selected from disability centers in the Ministry of Community Development and Sharjah City for Humanitarian Services.
The study results indicated a high degree of utilization of various types of psychological support interventions for people with disabilities and their families in the UAE. This suggests the presence of numerous psychological support interventions, including psychological, social, training, educational, and others, offered to families supporting people with disabilities in the UAE. The interventions involve providing financial and human resources to develop psychological and social support programs, supporting the rights of people with disabilities and their families.
The study found that these interventions have a significant positive impact on the overall well-being and quality of life of families. In conclusion, the study proposed several recommendations, including providing necessary financial support to parents to meet the high costs associated with caring for their disabled children, offering essential psychological support to families of people with disabilities, providing needed services for the families of disabled students, such as awareness of proper interaction, and reducing the cost of specialized services for people with disabilities in external centers and institutions.
Downloads
References
أبو أسعد، أحمد عبد اللطيف، و الختاتنه، سامي محسن. (2014). سيكولوجية المشكلات الأسرية. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
أحمد، أحمد وجيه فتحي. (2020). التحديات التي تواجه الطلاب الجامعيين من ذوي الاحتياجات الخاصة في الجامعات المصرية وتصور مقترح لدور الخدمة الاجتماعية. المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، 4(14)، 181- 236.
الإعاقة. (2021). تم الاسترداد من وزارة الصحة Ministry of Health: https://www.moh.gov.sa/awarenessplateform/VariousTopics/Pages/Disability.aspx
البوابة الرسمية لحكومة دولة الإمارات العربية المتحدة. (2023). تم الاسترداد من أصحاب الهمم (الأشخاص ذوي الإعاقة): https://u.ae/ar-ae/information-and-services/social-affairs/people-of-determination
اليوم الدولي للأشخاص ذوي الإعاقة 3 كانون الأول/ ديسمبر. (د.ت). تم الاسترداد من الأمم المتحدة: https://www.un.org/ar/observances/day-of-persons-with-disabilities/background
ملش، أميمة محمد علي. (2021). برامج التأهيل المهني للأشخاص ذوي الإعاقة (المعوقات- ومتطلبات التطوير) (دراسة ميدانية بإحدى مراكز التأهيل المهني بدولة الإمارات العربية المتحدة). المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، 5(24)، 215- 236.
معمرية، بشير. (2020). جودة الحياة تعريفاتها محدداتها مظاهرها أبعادها. أعمال الملتقى الوطني الأول: جودة الحياة والتنمية المستدامة في الجزائر – الأبعاد والتحديات، (الصفحات 15- 26). الجزائر.
يحيى، خولة أحمد. (2010). ارشاد أسر ذوي الحاجات الخاصة. عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.
غنيم، خولة عبد الرحيم، والمكاحلة، أحمد عبد الحميد، و عبيدات، عمر محمد. (2016). درجة الصعوبات التي تواجه الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في جامعة البلقاء التطبيقية من وجهة نظر الطلبة أنفسهم. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 14(2)، 139- 163.
عبدات، روحي مروح أحمد. (2009). دور الأسرة في المشاركة في البرامج التأهيلية المقدمة للمعاقين في الإمارات العربية المتحدة. وزارة الشؤون الاجتماعية، الإمارات العربية المتحدة.
عبدات، روحي مروح. (2014). الصعوبات التي تواجه تشغيل الأشخاص ذوي الإعاقة الذهنية في دولة الإمارات العربية المتحدة. الخدمات المقدمة للشباب من ذوي الإعاقة ... الواقع والطموح (الصفحات 1- 16). دبي- الإمارات العربية المتحدة: الملتقي الرابع عشر للجمعية الخليجية للإعاقة.
الوكيل، سيد أحمد محمد. (2020). الضغوط والحاجات النفسية والاجتماعية لدى عينة من آباء وأمهات الأطفال المعاقين ذهنياً (دراسة فارقة عبر حضارية). مجلة العلوم النفسية والاجتماعية، 131- 202.
منصور، طلعت. (2009). الدعم الاجتماعي النفسي لأسر الأشخاص من ذوي الإعاقة. الشارقة، الإمارات العربية المتحدة.
المهيري، عوشة، والسرطاوي، عبد العزيز، وعبدات، روحي مروح، والزيودي، محمد. (2012). تقييم برامج التأهيل المهني للأشخاص ذوي الإعاقة في دولة الإمارات العربية المتحدة. مجلة الدراسات التربوية والنفسية، 7(1)، 102- 121.
المهيري، عوشة، والسرطاوي، عبد العزيز، وعبدات، روحي. (2010). دراسة تحليلية لواقع الإعاقة في دولة الإمارات العربية المتحدة. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 7(2)، 1- 27.
الدهني، غفران غالب أحمد. (2018). جودة الحياة لدى طالبات كلية التربية في جامعتي اليرموك وحائل (دراسة مقارنة). مجلة العلوم التربوية، 26(1)، 277- 302.
العاشوري، فتحية عبدالسلام محمد. (2014). الدعم النفسي (تعريفه ومجالاته وأساليبه وآلياته). مجلة جامعة سبها (العلوم الإنسانية)، 13(2)، 122- 129.
ضمرة، ليلى محمد، ومحمود، جميل. (2016). مستوى دعم أسر الأطفال المعاقين في الأردن. مجلة العلوم التربوية، 43(3)، 1137- 1150.
عبيد، ماجدة السيد. (2013). الإعاقة العقلية. عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
عبيد، ماجدة السيد. (2014). الخدمات المساندة في التربية الخاصة. الأردن: دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع.
بشاتوه، محمد. (2021). فاعلية برنامج إرشادي في خفض الضغوط النفسية وتغيير اتجاهات أسر المعاقين سمعياً نحو أبنائهم المعاقين سمعياً. مجلة جامعة النجاح للأبحاث، 35(4)، 587- 612.
شعبان، مرسيلينا حسن. (2013). الدعم النفسي ضرورة مجتمعية. شبكة العلوم النفسية العربية.
عبد الهادي، نيفين محمد صالح. (2013). فاعلية برنامج الدعم النفسي الاجتماعي المبني على المدارس الأساسية في تنمية بنائية اللعب والثقة بالنفس والتسامح. الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.
الخلقي، هاجر عايض محمد. (2022). جودة الحياة لدى الأبناء. المجلة العلمية لكلية التربية للطفولة المبكرة، 9(2)، 1193- 1219.
نعمان، هلات محمد. (2022). الدعم النفسي والاجتماعي لأسر الأفراد ذوي الاحتياجات الخاصة في مركز محافظة دهوك. المجلة الدولية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 35، 49- 62.
أبو حميدان، يوسف عبد الوهاب. (2001). العلاج السلوكي لمشاكل الأسرة والمجتمع. الإمارات العربية المتحدة: دار الكتاب الجامعي.
Al Saedi, A. (2020). The effectiveness of counseling programs in improving the psychological status of parents of children with intellectual disabilities in the United Arab Emirates. Journal of Intellectual Disabilities, 24(1), 57- 72.
Chouliara, Z., Hutchison, C., & Karatzias, T. (2009). Vicarious traumatisation in practitioners who work with adult survivors of sexual violence and child sexual abuse: Literature review and directions for future research. Counselling and Psychotheraph Research, 9(1), 47- 56.
Hajjar, M., & Eapen, V. (2014). The effectiveness of a psycho-educational group intervention for parents of children with autism spectrum disorder in the United Arab Emirates. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(12), 2872- 2883.
Khan, F. (2018). Effectiveness of cognitive-behavioral therapy for depression and anxiety in adolescents with physical disabilities in the United Arab Emirates. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 31(1), 1- 10.
Tsai, S.-M., & Wang, H.-H. (2009). The relationship between caregiver's strain and social support among mothers with intellectually disabled children journal of clinical Nursing. journal of clinical Nursing, 18(4).
Wood, T., & Flynt. (2000). Social support and stress of mothers of mentally retarded children. . Paper presented at the Annual Meeting of the American Psychiatric Association.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hamda Saghayir Alketbi, Ahmad Falah Alomosh, Dr. Ahmed Mahmoud Sallam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.