The means and aesthetics of image formation in Arif Al-Saadi's poetry

Authors

  • Shazi Nasser Khalaf Al-Badri Ministry of Education, Wasit Education Directorate, Iraq
  • Assist. Prof. Bahar Siddiqi Department of Arabic Language and Etiquette - Ferdowsi University, Mashad, Islamic Republic of Iran
  • Prof. Abdul Baqi Al-Khazraji Department of Arabic Language, College of Arts, Al-Mustansiriya University, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4386

Keywords:

Poetry, Corresspondence, anthropomorphism, al-Saadi

Abstract

Poetry is a single structure that is coherent with each other and is coherent in terms, we cannot think about details or separate elements. The poetic image in the mind of the producer and the recipient alike is of the highest degree of importance in terms of the exchange of roles in my productions, before the creator, after moments of reflection and creativity, during certain reactions in life, nature, and the environment of the creator of the text, through the transmission through the channels of the poetic language that transcends logic and violates the laws of language. Naturalism is a defect in the mentality of the receiver, who in turn works on the process of separation based on this image in a completely opposite process to the formations before the product. In this study, we have focused on the poet Arif al-Saadi as one of the most important poets of the 19th generation movement, and he is a leading poet in the field, who gained wide and important fame during his poetic works and over a period of more than two decades, and is still a fertile ground for extremely important cognitive and cultural levels, and for the study of experience. Ikhtarna's poetry expresses the aesthetic means of the image in my poem, sending feelings and recognition. That means the transmission of senses (an expression that indicates the sensory perception or describes the sensory perception of a particular sense in the language of another sense) or borrowing a sense to function as a description of another sense. It becomes fragrant visuals, and in that the expression of feelings (so that all human senses interact in the crucible of feelings, which takes the emotional state and illuminates the pictorial burst, and the various cards add beauty and clarity to the picture through the interaction between the different senses that make up consciousness and feeling. Sending emotions gives the poet the opportunity to exploit inspiration in one or more senses, thereby intensifying the poem and focusing in the desired direction, in addition to this, sending emotions enriches the language. It also means that the poet moves away from the usual context of the word that expresses our feeling, and transfers it to other words of feeling, thereby diversifying the ways of expressing the same feeling Poetry text. But the identification: it is the color of the colors of the metaphorical image, and it is a stylistic feature of the transference of all the things from the worlds to the last world, pulsing with life, and the poetic text acquires a special poetic quality, because it has a spiritual power, in addition to the power, to influence the mind of the recipient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Shazi Nasser Khalaf Al-Badri, Ministry of Education, Wasit Education Directorate, Iraq

    Graduate student

  • Assist. Prof. Bahar Siddiqi, Department of Arabic Language and Etiquette - Ferdowsi University, Mashad, Islamic Republic of Iran

    Assistant Professor Dr. at Department of Arabic Language and Etiquette - Ferdowsi University, Mashad, Islamic Republic of Iran

  • Prof. Abdul Baqi Al-Khazraji, Department of Arabic Language, College of Arts, Al-Mustansiriya University, Iraq

    Professor Dr. at Department of Arabic Language, College of Arts, Al-Mustansiriya University, Iraq

References

احمد، محمد فتوح، (1977)، الرمز والرمزية في الشعر المعاصر، ط2، دارالمعارف، القاهرة.

البطل، علي (1981)، الصورة في الشعر العربي,ط2، دار الاندلس للطباعة والنشر والتوزيع.

الجاحظ (1965)، الحيوان ، ط2، ج3، شركة مكتبة مصطفى البابي الحلبي و أولاده بمصر.

الخالدي، صلاح عبدالفتاح (2016)، نظرية التصوير الفني عند سيد قطب، ط1، دار الفاروق للنشر والتوزيع,-عمان-الاردن.

الخزرجي، عبدالباقي(2016)، توهج النص دراسات نقدية، ط1، دار ومكتبة عدنان للطباعة والنشروالتوزيع,بغداد-العراق.

الخزرجي، عبد الباقي(2013)، الرواة العلماء وأثرهم في النقد العربي,ط-1,-دار الشؤون الثقافية .

خلف، ساجدة عبدالكريم (2016)، جماليات التشكيل الفني للصورة الشعرية(القصيدة-الصورة) الأداة والوظيفة, مجلة آداب الفراهيدي,العدد24, (70-87 ).

الساعدي، عارف ( 201)، الأعمال الشعرية 1995- 2015م، ط1، دار سطور - للنشر والتوزيع، بغداد – العراق.

السعدني مصطفى، د.ت ,التصوير الفني في شعر محمود حسن اسماعيل ، منشأة المعارف بالأسكندرية –جلال حزي وشركاؤه .

الصالح، العتري (2021)، تشكيل الصورة الشعرية في قصيدة "لابد من التفاصيل" لممدوح عدوان.

طيب، سهام عبدالرحمن(2023)، التشخيص والتجسيم في قصيدة الأطلال"-,اللغة العربية صاحبة الجلالة صحيفة دولية تهتم باللغة العربية في جميع القارات، تصدر برعاية المجلس الدولي للغة العربية.

عبدالسلام احمد عارف (2001)، وظيفة الصورة الفنية في القرآن،ط1، فصلت للدراسات والترجمة والنشر-حلب .

عربي، موسى مهتدي، حسين (2018)، توظيف التجسيم الفني في أدعية الإمام السجاد(عليه السلام)"، مجلة الكلية الاسلامية الجامعة، العدد46 ج2 .

علوش، سعيد(1985)، معجم المصطلحات الأدبية المعاصرة ,ط1 ,دار الكتاب اللبناني بيروت, بيروت –لبنان , سوشبرس ,الدار البيضاء –المغرب.

علي، علي صبح، د.ت، الصورة الأدبية تأريخ ونقد، ط1، دار إحياء الكتب العربية.

عنوز، كاظم عبدالله عبدالنبي(2007)، تراسل الحواس في شعر الشيخ احمد الوائلي، مجلة مركز دراسات الكوفة، العدد167

لزهر، فارس(2005)، الصورة الفنية في شعر عثمان لوصيف، جامعة منثوري- قسنطينة كلية الآداب واللغات، الجزائر .

محمد، هدى صبيح فياض و رشا قاسم(2023)، التجسيم في النص القرآني دراسة تداولية في ضوء الأفعال الكلامية، مجلة كلية التربية للعلوم الانسانية، جامعة ذي قار، المجلد 13 العدد 1 .

هاشمي، خديجة (2018)، دراسة نقدية في تراسل الحواس (عند نازك الملائكة)، مجلة كلية الفقه، العدد 28، جامعة الخوارزمي (165 – 188).

Downloads

Published

2023-12-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

AlBadri, S., Siddiqi, B., & AlKhazraji, A. B. (2023). The means and aesthetics of image formation in Arif Al-Saadi’s poetry. Al-Adab Journal, 2(147), 99-116. https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4386

Publication Dates

Similar Articles

11-20 of 186

You may also start an advanced similarity search for this article.