The Impact of the Environment on the Production of Figurative Imagery in the Book (Khuraydat al-Qasr and Jaridat al-Asr) by the Author Imad al-Din al-Isbahani

Authors

  • Mahmood Mohammed Alawi college of Arts- University of Baghdad
  • Asst. prof. Saja Jassim Mohammed College of Art/ University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4380

Keywords:

imagery, simile, environment

Abstract

The environment is the fundamental factor in the production of poetry and it is often said that a poet is a product of their environment. The environment is what creates a clear influence on poets. Poetic imagery is a reflection of reality; it is the environment's impact on the poet. The poet paints their image using words infused with emotion and imagination. Poets often use similes, a technique adopted by pre-Islamic poets.

               We find that the pre-Islamic environment differs from the urban Abbasid environment, which altered the psyche of the poets. They employed clear and simple language in their poetic imagery. The imagery in the poetry of Khuraydah al-Qasr and Jaridah al-'Asr is marked by two main aspects:

               First, they followed the ancient poets' tradition in employing imagery in praise, eulogy, and love poetry, often using long verses with multiple rhymes. Second, the Abbasid environment influenced poets to use beautiful imagery by describing palaces, gardens, and rivers. Most of these images were drawn from nature. Additionally, they introduced new barren imagery that had not been used by previous poets. Abbasid poets became more cultured due to cultural exchange with other peoples.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mahmood Mohammed Alawi, college of Arts- University of Baghdad

    M.A Student at college of Arts- University of Baghdad

  • Asst. prof. Saja Jassim Mohammed, College of Art/ University of Baghdad

    Assistant Professor at University of Baghdad / College of Arts / Department of Arabic Language

References

القرآن الكريم

زكريا, أبو الحسن , أحمد بن فارس . (1979). معجم مقاييس اللغة , تح: عبد السلام هارون , دار الفكر, .

غريب , روز . (1971) . تمهيد في النقد الادبي , دار المكشوف , ط1

لويس, سي. دي. (1982) . الصورة الشعرية , تر: أحمد نصيف الجنابي ومالك ميري , دار الرشيد , للنشر , بغداد .

البطل, علي . (1981). الصورة في الشعر العربي حتى آخر القرن الثاني الهجري , دراسة في أصولها وتطورها , دار الاندلس للطباعة والنشر والتوزيع , ط2 .

الجاحظ, عمر بن بحر ت 255ه . (1424) . الحيوان , , دار الكتب العلمية , بيروت , ط2.

العلوي , محمد بن أحمد بن محمد بن أحمد بن ابراهيم طباطبا . (د.ت) , عيار الشعر , تح: عبد العزيز بن ناصر, مكتبة الخانجي .

جعفر, قدامة . ( 1979). نقد الشعر . تح: كمال مصطفى , مكتبة الخانجي , القاهرة , مصر, ط3.

صبح , علي , (د.ت) . الصورة الادبية تاريخ ونقد , دار إحياء الكتب العربية , د.ط .

القرطاجني , ابو الحسن حازم ت 571هـ. (2008) . منهاج البلغاء وسراج الادباء , تح: محمد الحبيببن الحوجة , الدار العربية للكتاب , ط3 .

الاثير, ضياء الدين , المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر , تح: أحمد الحوفي وبدوي طبانة , دار النهضة مصر , للطباعة والنشر والتوزيع , الفجالة , القاهرة , ط1.

الغنيم , ابراهيم, الصورة الفنية في الشعر العربي , الشركة العربية , للنشر والتوزيع , القاهرة , ط1.

ناصف, د. مصطفى . (1981) . الصورة الادبية , دار الاندلس , بيروت , ط1 .

الشايب, أحمد , أصول النقد الادبي , مكتبة النهضة , مصر , د.ط .

هلال , د. . محمد غنيمي . ( د.ت) . النقد الادبي الحديث , مكتبة النهضة , للطباعة والنشر والتوزيع , ط2 .

غانم , د. زيد بن محمد. (1425) . الصورة الفنية في المفضليات أنماطها , وموضوعاتها ومصادرها وسماتها الفنية , ط1.

عباس, إحسان , فن الشعر ,دار الثقافة , بيروت –لبنان , ط3.

بناني , محمد صغير .(1986) . النظريات السانية والادبية عند الجاحظ , دار الحداثة , بيروت –لبنان , ط1 .

ديب , كمال . ( 1977) . جدلية الخفاء والتجلي , دار للملايين , ط1.

أمين , أحمد . ( 1972) . النقد الادبي , مكتبة النهضة المصرية , القاهرة .

ابن منظور. (د.ت). لسان العرب , تح: عبد الله علي الكبير , ومحمد أحمد حسب الله وهشام محمد الشاذلي , دار المعارف , القاهرة .

البصير, د. كامل حسن . (1987) . بناء الصورة الفنية في البيان العربي , مطبعة المجمع العلمي العراقي .

ياسوف, د. أحمد زكريا . (2006) . الصورة الفنية في الحديث النبوي الشريف, المكتبي للطباعة والنشر والتوزيع , ط2 .

الرّماني , ابو الحسن علي بن عيسى . (1934) . النكت في إعجاز القرآن, عني بتصحيحه : عبد العليم , مكتبة الجامعة الملكية الاسلامية , دهلي , د.ط .

طبانة , بدوي . (1988) . البيان العربي دراسة في تطور الفكر البلاغي عند العرب ومنهاجها ومصادرها الكبرى ,دار المنارة للنشر والتوزيع , جدة , الرياض , ط7.

الخفاجي , عبد الله بن محمد بن سعيد بن سنان ت 246هـ . (1982) . سرّ الفصاحة , , دار الكتب العلمية , ط1.

القيرواني , ابو علي الحسن بن رشيق.(1981) . العمدة في محاسن الشعر وآدابه ونقده , تح: محمد محي الدين عبد الحميد , دار الجبل , ط5 .

عصفور جابر.(1992). الصورة الفنية في التراث النقدي عند العرب , المركز الثقافي العربي , بيروت , ط2 .

البياتي , د. سناء حميد . ( 1998) . نحو منهج جديد في البلاغة والنقد , منشورات : جامعة قازيونس , بنغازي , ط1 .

الأصبهاني , عماد الدين . ( 1955) . خريدة القصر وجريدة العصر , حققه : محمد بهجة الاثري , و د. جميل سعيد , مطبعة المجمع العلمي العراقي .

الجندي , علا .( 1952) . فن التشبيه –بلاغة-أدب-نقد , مكتبة نهضة مصر, القاهرة ,ط1.

عتيق , د. عبد العزيز .(1980). علم البيان , دار النهضة العربية , للطباعة والنشر , بيروت .

معاوية ,ديوان يزيد. (1998) . الناشر: دار صادر –بيروت .

Downloads

Published

2023-12-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

Mohammed, M., & Jassim, S. (2023). The Impact of the Environment on the Production of Figurative Imagery in the Book (Khuraydat al-Qasr and Jaridat al-Asr) by the Author Imad al-Din al-Isbahani. Al-Adab Journal, 2(147), 57-70. https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4380

Publication Dates

Similar Articles

81-90 of 164

You may also start an advanced similarity search for this article.