Employing the historical tale in contemporary Emirati poetry

Diwan " To whom do you seek refuge, Buthain?" The poet Salha Ghabish as a model

Authors

  • Moza Mohammed Almansoori Department of Arabic and Emirati Studies - Higher Colleges of Technology - for Female Students, Sharjah
  • Mahmoud Muhammad Darabseh, PHD Department of Arabic Language - College of Arts - University of Sharjah
  • Mohammad Ahmad Al-Qudah, PHD University of Sharjah - College of Arts, Humanities and Social Sciences

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.1828

Keywords:

employment, Salha Ghabish, historical story, contemporary Emirati poetry

Abstract

 

The Diwan of the Emirati poet, Salha Ghabish, demonstrated the ability of the contemporary Emirati poet to deal with heritage in its various dimensions, employing the story of Buthaina, the Andalusian princess, which is teeming with events and personalities according to different styles, to express the present, and to convey contemporary visions and political, social and personal reasons. The use of this tale came entirely in the threshold of the title, and some of the poems of the Diwan, and partly to support a certain idea in other poems. The poet started from a heritage structure, and transcended it historically and intellectually, until the employment of narrative heritage became part of an aesthetic and intellectual vision, according to a human and civilized perspective.

In the Diwan “To whom do you seek refuge, Buthain?” The poet Salihah Ghabish’s employment of the historical tale and its linking to the poet’s self, has added depth to the text’s vision of a contemporary historical aspect, as the poet linked the ancient historical tale with its contemporary reality with a personal and subjective renewal. The employment of Buthaina's tale was a harnessing of the connotations inherent in it and linking it to contemporary reality.

The historical narrative heritage was a factor that built the contents of the contemporary Arabic poem, which enriched the poetic experience, and gave it depth of knowledge and artistic intensity. The story became a focus through which the poet sees his turbulent inner world, in his talk about the self, the homeland, the conscience and the human being. The use of the tale was a symbol that gives the poetic text human dimensions.

Thus, the tale remained a collective memory and a firm belief that is transmitted from generation to generation, and its use in contemporary poetry was a retrieval of history, to play the role of preserving the old heritage from loss, and then resurrecting it again in a contemporary manner.

Thus, the contemporary poet's employment of the historical tale became a new reading of history from the perspective of contemporary reality, and the treatment of reality using historical events in an artistic, symbolic and aesthetic style.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

إسماعيل، عز الدين( 1981) الشعر العربي المعاصر، قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية، دارالعودة، بيروت، ط3.

تاوريريت، بشير( 2006 ) رحيق الشعرية الحداثية في كتابات النقاد المحترفين والشعراء النقاد المعاصرين، مطبعة مزور، وادي سوف، الجزائر، د.ط

جبرا ،إبراهيم جبرا ( 1979) الرحلة الثامنة، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، ط2.

جوهر، محمد صديق( 2018 ) عاشقة القوافي مقاربات نقدية في أشعار صالحة غابش، وزارة الثقافة وتنمية المعرفة واتحاد كتاب وأدباء الإمارات، الإمارات العربية المتحدة، الشارقة، ط1.

الحجي،عبدالرحمن علي(1981)، التاريخ الأندلسي من الفتح الإسلامي حتى سقوط غرناطة، دارالقلم، بيروت، ط2.

حطيني، يوسف، ( 2012) ، الشعر الإماراتي: قراءات في الموضوع والفن، دائرة الثقافة والإعلام، الشارقة، دولة الإمارات العربية المتحدة، ط1.

حمادي، صالح ( 1983)، دراسات في الأساطير والمعتقدات الغيبية، دار بوسلامة للطباعة والنشر والتوزيع، تونس، ط1،

الخواجه، هيثم يحي( 2009 ) مدخل إلى قراءة القصيدة المعاصرة في الإمارات، وزارة الثقافة والشباب وتنمية المجتمع، واتحاد كتاب الإمارات، الشارقة ، ط1

الرواشدة، سامح (1995)، القناع في الشعر العربي الحديث، الاردن، ط1.

زايد، علي عشري( 1997 ) استدعاء الشخصيات التراثية في الشعر العربي المعاصر، دار الفكر العربي، القاهرة.

السواح، فراس( 1981) مغامرة العقل الأول، دراسة في الأسطورة، دارالكلمة، بيروت.

سويزف، فريدة( 2014) توظيف التراث في شعر عبدالصبور، قراءة في المتون الشعرية، مجلة عود الند، ثقافية فصلية، الجزائر، العدد 9، 25، يناير، https://www.oudnad.net/spip.php?article1011

الشامسي، عائشة جمعة(2021) الشعر الإماراتي في ضوء النقد الأدبي البيئي، دائرة الثقافة والإعلام، الشارقة،

الشيخ، إبراهيم سند إبراهيم(،2014-2015.) تجليات الأسطورة في الشعر المعاصر دراسة في شعر محمد الثبيتي، جائزة الشاعر محمد الثبيتي، الدورة الثانية، فرع أبحاث شعرية، المملكة العربية السعودية

صبري، عبدالفتاح ( 2014 ) مبدعون من الإمارات – الشعر أنطولوجيا، الجزء الأول، وزارة الثقافة والشباب وتنمية المجتمع، الإمارات العربية المتحدة.

الصكر، حاتم ( 1999) الأنماط النوعية والتشكيلات البنائية لقصيدة السرد الحديثة، المؤسسة الجامعية للدراسات، بيروت.

عبود، حنا( 1994) النظرية الأدبية والنقد الأسطوري، اتحاد الكتاب العرب، دمشق، د.ط

علاء الدين، وليد ( 2012) حبيب الصايغ ريادة الثقافة والشعر والحياة، دائرة الثقافة، الشارقة، ط1.

العلاق، علي جعفر ( 2003 ) في حداثة النص الشعري، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ط1.

غابش، صالحة( 2002 ) ديوان بمن يا بثين تلوذين؟ الإمارات العربية المتحدة، دائرة الثقافة والإعلام، الشارقة.

فتوح ، محمد أحمد ( 1978) الرمز والرمزية في الشعر المعاصر، دار المعارف، مصر .

فردريش فون دير لاين،( 1973) الحكاية الخرافية، ترجمة: نبيلة إبراهيم، مراجعة: عزالدين إسماعيل، ط1، بيروت، دار القلم.

فنيخرة، صفاء محمد صياء الدين ( 2013) توظيف التراث في الشعر الليبي المعاصر، رسالة دكتوراه، جامعة القاهرة،

فنيخرة، صفاء محمد ضياء الدين( 2018) توظيف التراث الأدبي في القصة القصيرة: المجموعة القصصية

( يحكى أن ) للصديق بودوارة أنموذجاً، مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية،العدد 42.

فهمي، عبداللطيف محمد،( 1979)، الحدوتة والحكاية في التراث القصصي الشعبي، دارالمعارف، مصر.

القصير، هلا عبداللطيف( 1999) الاتجاه الرومانسي في شعر الإمارات، إتحاد كتاب وأدباء الإمارات، الشارقة، ط1

القعود، عبدالرحمن محمد ( 2002) ، الإبهام في شعر الحداثة العوامل والمظاهر وآليات التأويل، سلسلة عالم المعرفة، العدد 279، مطابع السياسة، الكويت، ط1.

كاملي، بلحاج كاملي،( 2004) أثر التراث الشعبي في تشكيل القصيدة المعاصرة ( قراءة في المكونات والأصول )، اتحاد الكتاب العرب، دمشق.

الكتبي، حصة عبدالله( 2021) التجريب في الخطاب الشعري الإماراتي المعاصر، دائرة الثقافة، حكومة الشارقة، الإمارات العربية المتحدة.

كيوان، عبدالعاطي،( 2003)، التناص الأسطوري في شعر محمد إبراهيم أبوسنة، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، مصر، ط1.

لعور، هجيرة ( 2000)، الغفران في ضوء النقد الأسطوري سلسلة كتابات نقدية، الهيئة العامة لقصور الثقافة، القاهرة، ط1.

لوكاش، جورج ،( 1986م ) الرواية التاريخية، ترجمة صالح جواد الكاظم، وزارة الثقافة والاعلام، دارالشؤون الثقافية العامة، العراق، بغداد، ط2.

الماضي، شكري( 1993)، ما بعد البنيوية حول مفهوم التناص، مجلة المعرفة السورية، مجلة ثقافية شهرية، وزارة الثقافة، دمشق، عدد: 303، فبراير.

المختار، وسن عبدالغني مال الله ( 2012)، توظيف الموروث الديني والأسطوري في نماذج من الشعر العربي الحديث، مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية، جامعة الموصل، مجلد: 11، عدد: 4

مختاري، زهرة ( 2011-2012) خطاب العنوان في القصيدة الجزائرية المعاصرة،مقاربة سيميائية، رسالة ماجستير، جامعة سانية، وهران، الجزائر.

مخافي، حسن،( 2003 ) القصيدة الرؤيا دراسة في التنظير الشعري، منشورات اتحاد كتاب المغرب، الرباط، المغرب، ط1.

مصطفى، عصام سعد عثمان( 2013) توظيف الشخصيات التراثية في الشعر الفلسطيني المعاصر في الفترة ( 1973-2000) رسالة ماجستير، جامعة القاهرة، كلية دارالعلوم.

ابن منظور، محمد بن مكرم بن علي أبو الفضل جمال الدين ابن منظور الانصاري( ت 711 هــ ) لسان العرب، دار صادر، بيروت ، 2011، ط 7.

الموسى، خليل ( 2000)، قراءات في الشعر العربي الحديث والمعاصر، اتحاد الكتاب العرب، دمشق.

اليوسف، إبراهيم (2016)، الأثر والموشور في أسئلة الحداثة والمكان قراءات في الشعر الإماراتي الجديد، الجزء الثاني، اتحاد كتاب وأدباء الإمارات، ط1.

Downloads

Published

2022-06-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

Employing the historical tale in contemporary Emirati poetry: Diwan " To whom do you seek refuge, Buthain?" The poet Salha Ghabish as a model. (2022). Al-Adab Journal, 1(141), 91-118. https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.1828

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 465

You may also start an advanced similarity search for this article.