The level of active open-minded thinking among Sumer University students and its relationship to their life skills
DOI:
https://doi.org/10.31973/2d48ne36Keywords:
active open-minded thinking, life skills, Sumer University studentsAbstract
The current research aims to reveal the level of active open-minded thinking among Sumer University students and its relationship to their life skills. Therefore, the researcher had to prepare the active open-minded thinking scale, whose paragraphs amounted to (26) items, and the life skills scale, which amounted to (28) items, to identify the level of active open-minded thinking and skills. Life among students of the College of Basic Education Among the results of the research, the arithmetic mean of the students of the College of Basic Education was (57.38) and the standard deviation was (16.08), while the hypothetical mean was (52). The calculated t- is (2.59), which is greater than the tabular value (1.67), and this result indicates that it is statistically significant at the level of significance (0.05), and this means that students have active open thinking, Among the results of the research is also the students' possession of life skills, as the arithmetic mean was (60.50) and the standard deviation was (15.19), while the hypothetical mean was (56). (2.29), which is greater than the tabular value (1.67), and this result indicates that it is statistically significant at the level of significance (0.05, There is also a good direct relationship between students' possession of active open thinking and life skills. In light of this, the researcher recommended the preparation of programs and courses for students that help in developing active open-minded thinking in various disciplines, as well as conducting similar studies concerned with developing counseling programs for developing life skills among students of the College of Basic Education.
Downloads
References
ابراهيم، سليمان. (۲۰۱۲). من المهارات الحياتية مدخل الى تنمية السلوكيات الاجتماعية الإيجابية ، السحاب للنشر والتوزيع القاهرة، مصر.
إبراهيم، مجدي عزيز ( ٢٠٠٥ ): التفكير من منظور تربوي ، ط١ ، عالم الكتب ، القاهرة .
أبو حويج مروان (2002): المدخل إلى علم النفس العام، دار البازوردي للطباعة والنشر، عمان الأردن.
جروان ، فتحي عبد الرحمن ( ۱۹۹۹ ): تعليم التفكير ، مفاهيم وتطبيقات ،ط١ ، عالم الكتب ، القاهرة .
الجمل ، محمد جهاد ( ٢٠٠٥ ) : العمليات الذهنية ومهارات التفكير ، ط٣ ، دار الكتاب الجامعي، العين ، الإمارات العربية المتحدة.
الحارثي، سارة مفلح (2021) " المهارات الحياتية وعلاقتها بالضغوط النفسية لدى طالبات الجامعة ضوء بعض المتغيرات رسالة علمية منشورة - مجلة شباب الباحثين التربوية – جامعة سوهاج - مصر (ع8).
حسين، ثائر غازي، (۲۰۰۹) الشامل في مهارات التفكير، ط ۲ ، ديبونو للطباعة والنشر والتوزيع ،الاردن.
الحيلة، محمد محمود ، (۲۰۰۷) : مهارات التدريس الصفي، ط ۲ ، دار المسيرة الاردن.
الخرابشة علي (2015)، برنامج تدريبي لبعض المهارات الحياتية وأثره في خفض الضغوط النفسية وتنمية دافعية الإنجاز لدى تلاميذ الصف الثالث الابتدائي في الأردن. اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة القاهرة، القاهرة.
خليل محمد والباز، خالد (۱۹۹۹): دور مناهج العلوم في تنمية بعض المهارات الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ، المؤتمر العلمي الثالث مناهج العلوم للقرن الحادي والعشرين، الجمعية المصرية للتربية العلمية، المجلد الثاني مصر- ٢٤.
رزوقي رعد وجميلة سهيل (2018) سلسلة التفكير وأنماطه، دار الكتب العلمية للنشر والتوزيع، بيروت، لبنان المجلد 2.
زيتون عايش (۲۰٠٥) : النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، عمان، دار الشروق للنشر.
صايمة، سمر (2010) " المهارات الحياتية المتضمنة في منهاج اللغة العربية للصف الثالث الأساسي ومدى ممارستها لدى تلاميذ مدارس وكالة الغوث الدولية، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة الأزهر، غزة.
الصفار، رفاه محمد على احمد (2011) التفكير الحاذق ،ط١ ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان .
الطائي، مؤيد عبد على (۲۰۱٦): فسيولوجية التعلم والتفكير الفعال، ط 1 ، الشركة العربية المتحدة التسويق والتوريدات مصر.
الطنطاوي، إيمان، (۲۰۱۰) فاعلية برنامج الكتروني قائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في تحسين الأداء الأكاديمي والاتجاه نحو التعلم الذاتي في مادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ، رسالة ماجستير غير منشورة،كلية التربية النوعية جامعة المنصورة.
عاجز، فؤاد علي وجميل نشوان (2005): تطوير اداء المعلمين في ضوء برنامج المدرسة كمركز تطوير التابع لوكالة الغوث الدولية بغزة ، المؤتمر العلمي السادس، كلية التربية جامعة القاهرة.
عبد العظيم، صبري ( ٢٠١٥): استراتيجيات طرق التدريس العامة والالكترونية ،المجموعة العربية للتدريب والنشر ، القاهرة.
عبد اللطيف، عبد الرسول عبد الباقي (2018) : التأثيرات المباشرة للحاجة إلى المعرفة والنوع الاجتماعي على التفكير المنفتح النشط والتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلاب الجامعة ، مجلة كلية التربية جامعة المنصورة.
عدس، عبدالرحمن ، (٢٠٠٠): علم النفس التربوي النظرية والتطبيق الأساسي، دار الاردن.
عليان ، شاهر ربحي (۲۰۱۰) : مناهج العلوم الطبيعية وطرق تدريس النظرية والتطبيق ، ط١ .
عياش، ليث محمد وسيف علاء غريب (2018) : ترجمة وتطبيق مقياس التفكير المنفتح النشط وفق نظرية (Baron) لدى طلبة الدراسات العليا في جامعة بغداد، مجلة ابن الهيثم العلوم الصرفة والتطبيقية، جامعة بغداد، ۳۱ (۱).
القاسم، وجيه (2000): كيف تطور تفكير الطلبة من خلال مهارات التعلم رسالة المعلم، مجلة تربوية شاملة، المجلد 40.
لبراز، منير (1996): سيكولوجية النجاح ، لبنان، منشورات المنار.
مازن ، حسام محمد (۲۰۰۲) نموذج مقترح لتضمين بعض المهارات الحياتية في منظومة المنهج التعليمي في إطار مفاهيم الأداء والجودة الشاملة المؤتمر العلمي الرابع عشر المناهج التعليم في ضوء الأداء (٢٤_۲٥ ) يوليو) دار الضيافة الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس ، جامعة عين الشمس ، القاهرة ، المجلد الأول.
محمد ، ضمياء ابراهيم (۲۰۱٤): المهارات الحياتية والسيادة الدماغية وعلاقتهما بقابلية الاستهواء لدى طلبة الجامعة ، جامعة ديالى، اطروحة دكتوراه.
المفرج ، بدرية ، وآخرون (۲۰۰۷) : الاتجاهات المعاصرة في إعداد المعلم مهنياً ، وزارة التربية ، قطاع البحوث التربوية والمناهج إدارة البحوث والتطوير التربوي ، وحدة بحوث التجديد التربوي.
ملحم ،سامي محمد (۲۰۰۲ ) . القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، دار المصير، ط ۲ ، عمان .
همفريز، توني (2003) : قدرة التفكير السلبي، ط1، دار العبيكان للنشر والتوزيع .
الوافي، عبد الرحمن (۲۰۱۰)، المهارات الحياتية وعلاقتها بالذكاءات المتعددة لدى طلبة المرحلة الثانوية في قطاع غزة، رسالة ماجستير غير منشورة ،غزة : الجامعة الإسلامية.
الياور ، عفاف صلاح حمدي (٢٠٠٥) : التدريب التربوي في ضوء التحولات المعاصرة، دار الفكرالعربي ، القاهرة .
Baron, J. (2008). Thinking and Deciding. 4thed. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Botvin.G.J.. Griffin.K.W.. Paul.E.. Macaulay.A.P.(2003): Preventing to bacco and alcohol use among elementary school students through Life Skills.
Cottrell, S. (1999): The study skills handbook London: Macmillan press Ltd.
Fernando,Rodrigues (2011): Do College Students Learn to Critically Evaluate Claims? A Cross-Sectional Study of Freshman and Senior Psychology Majors.
Haran, U., Ritov, I. & Mellers, B. A. (2013). The role of actively open-minded thinking in information acquisition, accuracy, and calibration. Judgment and Decision Making, 8 (3), 188-201.
Mofrad, S, chee, k, koh, A, Uba,l, (2013) Investigating Life Skills among young students in Malaysia. International Journal of Social sciences and Humanities, Vol 3 (3), 190 - 199.
Nickse, R. (1989) " Assessing Life skills competence, Belmont, California, Pitman Learning Inc.
Stanovich, K. E. & West, R. F. (2007): Natural myside bias is independent of cognitive ability. Thinking and Reasoning, 13(3).
WHO. (World Health Organization (1999) Partners in Life Skills Education, Conclusions from a United Nations Inter-Agency Meeting Department of Mental Health, Geneva.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م.م. دعاء عواد غني
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.