Al Kufa

the Origin and Name, its Social & Political Life

Authors

  • Ali Abdulabas Hassan College of Arts, University of Baghdad
  • Prof. Nahidh Abdulrazzak Daftir AlQassi (Ph.D) College of Arts, University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i145.4151

Keywords:

The City of Al Kufa , AL Kufa, Political life

Abstract

Al Kufa is one of the Islamic cities that enjoyed a special historical status, since it has a spiritual and civil presence in the history of the Islamic nation and the religious non-Islamic sectors. Originally speaking, the city was built on top of the remains of a Parthian city belongs to Vologases I (51-78AC). It is mention in the Bible 1st testament by the name of Akwala or Agola. Accordingly, historically, it is a Syriac city; while spiritually and religiously it is known as the home of the prophet Noah (Peace Be Upon Him) and the very place of which the holy fire of Noah evolved.

The term ‘Kufa’ comes from the term’s meaning and its linguistic references. Al Kufa in Lexical dictionaries is an utterance refers to the land that has red sand or round sand, according to linguists it is the sand that is mixed with gravel. There is an opinion related to fact that when the Islamic leader Saad Bin Abi Waqas decided to build Al Kufa he said to his soldiers “Takawafo fi Hadha Al Makan” meaning, Gather in this spot of land.

The establishment of the city of Al Kufa was military necessity, as it provided logistic support to the Islamic army that was the conqueror and the liberator of the lands outside the boarders of Arabic peninsula. That is due to the importance of the geographical location of the area of Kufa, which created the need to military camp and a location that may provide a strategic depth for the Islamic faith supplement to spread more among other nations. That is in addition to what the area enjoys of the geographical features of being at the edge of the desert and it provided the healthy conditions for the life of Arabs and their animals.

For all the above reasons, Arabs chose Al Kufa to be the second Islamic city that were established after Al Basrah in 17H. / 638-639AC. Kufic society extended largely in the political life of Muslims. The city of Al Kufa is known for being political stubborn, they were led by Imam Ali bin Abi Talib (Peace be Upon Him) (35-40H./ 656-660AC). He managed to spread the spirit of justice and equality among Arabs and those who lived in the city of non-Arabs and of other religious beliefs. He even commanded one of his employees in Kufa saying: “Beware not to hit a Muslim or a Jewish or a Christian, asking for Kharaj money [Islamic tax] or selling a working animal for tax, we are commanded to forgive and tolerate”, hence the Jewish and Christian with their fellow Muslims a share of religious tolerance and charity from the Righteous Caliphs (May Allah praise them)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ali Abdulabas Hassan, College of Arts, University of Baghdad

    PhD student

  • Prof. Nahidh Abdulrazzak Daftir AlQassi (Ph.D), College of Arts, University of Baghdad

    Experienced Professor, Research Supervisor

References

القرآن الكريم

ابن الاثير الجزري، علي بن ابي مكرم،(1233م)، الكامل في التاريخ، دار الكتاب العربي، بيروت.

الاصطخري، ابو اسحاق ابراهيم بن محمد،(2004م)، المسالك والممالك، دار صادر للنشر، بيروت.

البلاذري، احمد بن يحيى ابن جابر،(1988م)، فتوح البلدان، دار ومكتبة الهلال للنشر، بيروت.

البلاذري، احمد بن يحيى ،(1996م)،انساب الاشراف، دار الفكر للنشر، بيروت.

ابن جبير، محمد بن احمد الاندلسي،( د.ت)، رحلة ابن جبير، دار بيروت للنشر، بيروت.

الحموي، شهاب الدين ياقوت بن عبد الله،(1995م)، معجم البلدان، دار صادر، بيروت.

ابن خرداذبة، ابو القاسم عبدالله،(1889م)،المسالك والممالك، دار صادر أفسنت ليدن، بيروت.

الدينوري، ابو حنيفة احمد بن داود،(1960م)،الاخبار الطوال، وزارة الثقافة والارشاد القومي، مصر.

ابن سعد، ابو عبد الله محمد ابن سعد البصري،(1990م)، الطبقات، دار الكتب العلمية، بيروت.

ابن سلام، أبو عبيد القاسم الهروي،( د.ت)، كتاب الأموال، دار الفكر للنشر، بيروت.

ابن سيده، ابو الحسن علي ابن اسماعيل،(1996م)، المخصص، دار احياء التراث العربي، بيروت.

الصدوق، ابو جعفر محمد بن علي،(2014م)،معاني الاخبار، العتبة الحسينية المقدسة، كربلاء المقدسة.

الطبري، محمد بن جرير،(1968م)، تاريخ الرسل والملوك، دار التراث للنشر، بيروت.

ابن عبد ربه، أبو عمر شهاب الدين احمد الاندلسي،(1404هـ)، العقد الفريد، دار الكتب العلمية، بيروت.

ابن العماد، عبد الحي بن احمد الحنبلي،(1986م)، )، شذرات الذهب في أخبار من ذهب، دار ابن كثير للنشر، دمشق.

الفيروز ابادي، مجد الدين محمد ابن يعقوب،(2005م)، القاموس المحيط ، مؤسسة الرسالة للنشر، بيروت.

ابن كثير، أبو الفداء إسماعيل بن عمر الدمشقي،(1997م)، البداية والنهاية، دار هجر. للنشر، الرياض.

المجلسي، محمد تقي،(2008م)، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، دار الكتاب الاسلامي، قم.

ابن منظور، محمد ابن مكرم ابن علي،(1993م)، لسان العرب، دار صادر للنشر، بيروت.

المراجع العربية:

بروكلمان، كارل،(1968م)،تاريخ الشعوب الاسلامية، دار العلم للملايين، بيروت.

ماسنيون، لويس،(د.ت)،خطط الكوفة وشرح خريطتها، دار الوراق للنشر، د. م

جعيط ، هشام،(1993م)، الكوفة نشأة المدينة العربية الاسلامية، دار الطليعة للنشر، بيروت.

الزبيدي، محمد حسين،(1970م)، الحياة الاجتماعية والاقتصادية في الكوفة في القرن الاول الهجري، المطبعة العالمية، القاهرة،

العلي، صالح احمد،(2003م)، الكوفة واهلها في صدر الاسلام، شركة المطبوعات للنشر، بيروت.

العميد، طاهر،(1978م)، تأسيس مدينة الكوفة، العدد (6)، 1978، ص 106.

قزانجي، فؤاد يوسف،(2010م)، أصول الثقافة السريانية في بلاد ما بين النهرين، دار دجلة للنشر، عمان.

المطران يعقوب اوجن،( د.ت)، دليل الراغبين المعجم الكلداني العربي، د. م

الموسوي، عباس علي،(1998م)، شرح نهج البلاغة، دار الرسول الاعظم صلى الله عليه وسلم، بيروت.

اليسوعي، لويس شيخر،(1924م)، شعراء النصرانية بعد الاسلام، العدد(3) لسنة 1924م،ص181.

Downloads

Published

2023-06-29

How to Cite

Alfatlawi, A., & AlQassi, N. (2023). Al Kufa: the Origin and Name, its Social & Political Life. Al-Adab Journal, 145, 203-214. https://doi.org/10.31973/aj.v2i145.4151

Publication Dates

Similar Articles

11-20 of 1765

You may also start an advanced similarity search for this article.