The Technique of Silence in The Performance of Theatrical Actor

(The Saeat Alsawda play as a model)

Authors

  • Samir Agha Haidar Ministry of Education/Mahad Fine Arts for Girls
  • Thaer Bahaa Kadhim University of Baghdad / College of Fine Arts

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i144.4051

Keywords:

Silence, Actor, Recitation, Theater, Technique

Abstract

     This research concerns in study the technique of silence in the Diction of theatrical actor  .The first chapter include the method frame of the research through the research problem , its importance , objective , limits and determine the research terms ,the technique of silence ,the actor recitation .The second chapter includes the theoretical frame and previous studies .The researcher discuses in the first enquiry the technique of silence in theatrical performance through following this technique in Greek, Romantic , Middle Ages and Renaissance .Also it shed a light on the comedy, Delartiee, Pantomime and Mime  as the two prominent examples of using this technique .In the second enquiry ,discuss the work of the technique of silence in the actor recitation  where the researcher review the most important mechanisms and functions that the silence achieved as a technique in recitation and its collaboration with the voice performance of the actor through two levels. The first is when the silence is productive in itself and the second when it becomes in the form of artistic or psychological intervals. Then the researcher review the most prominent previous studies to conclude what the theoretical frame results of indications .In the third chapter we have the research procedures in which the research sample is determined, the reasons behind choosing the research sample, the research description methodology  as well as depend on the indications results of theoretical frame as an instrument for analysis for the example in Sa'at Elsooda (Saeat Alsawda)play that were performed on 2018 .In the fourth chapter the researcher reached to the results , conclusions, recommendations an suggestions  concerning the research subject .Then followed by the references and the resources, The most important result of the research:

   1-The technique of silence in the recitation of theatrical actor achieved two levels in function. The first when the silence in itself and the second when the silence in the artistic and psychological intervals.

   2- The technique of silence represented in the actor throwing in the theatrical performance some of the communicative functions in the verbal dialogue such as repetition, emphasis, linkage, organization and contradiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Samir Agha Haidar, Ministry of Education/Mahad Fine Arts for Girls

    Asist. Lect.

  • Thaer Bahaa Kadhim, University of Baghdad / College of Fine Arts

    Asist.Prof. has (Ph.d.)

References

ابراهيم مصطفى واخرون. (1989). المعجم الوسيط – جميع اللغة العربية (الإصدار باب الصاد، المجلد 2). اسطنبول، تركيا: الادارة العامة للمجمعات واحياء التراث، دار الدعوة.

أحمد نادر. (1881). المسرح والعالم. بيروت: دار العلم.

الان ديور. (1998). فن التمثيل الآفاق والاعماق (المجلد 1). القاهرة: مركز اللغات والترجمة, اكاديمية الفنون, مهرجان القاهرة التجريبي.

امنة الزغبي ويحيى عبابنة. (2005). علم اللغة المعاصر. عمان: دار الكتاب الثقافي.

باي رولن. (2000). فن التمثيل الصمت مقالات لأشهر فن في المايم. (سامي صلاح، المترجمون) القاهرة: مركز اللغات والترجمة, اكاديمية الفنون, مهرجان القاهرة.

جميل صليبا. (1982). المعجم الفلسفي (المجلد 1). بيروت: دار الكتاب اللبناني.

جيزي كروتوفسكي. (1982). نحو مسرح فقير. (كمال قاسم نادر، المترجمون) بغداد: دار الرشيد للنشر.

حسن المنيعي. (2021). الجسد في المسرح. المغرب: ساسلة دراسات الفرجة, منشورات المركز الدولي لدراسات الفرجة.

سافرة ناجي. (د.ت). الصمت في الادب المسرحي المعاصر, اللامعقول انموذجاً. دمشق: دار الينابيع للتوزيع والنشر.

حضور الممثل. (2005). (سامي صلاح، المترجمون) القاهرة: مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي, وزارة الثقافة.

سامي عبد الحميد. (1982). تربية الصوت وفن الالقاء. موصل: مطبعة الموصل.

سامي عبد الحميد. (2011). حركة الممثل في فضاء المسرح. بغداد: دار ومكتبة عرفان.

سامي عبد الحميد وبدري حسون فريد. (1980). فن الالقاء. بغداد: مؤسسه دار الكتب للطباعة والنشر.

عقيل مهدي يوسف. (2001). اسس نظريات فن التمثيل. بنغازي، ليبيا: دار الكتب الوطنية.

مارتن اسلن. (1986). حدود اللغة في مسرح القسوة. (تر: سعيد احمد حسن، المحرر) مجلة الثقافة الاجنبية، 4، صفحة 146.

مارفين شيباد لوشكي. (2002). كل شيء عن التمثيل الصامت فهم واداء الصمت المعبر. (سامي صلاح، المترجمون) القاهرة: المشروع القومي للترجمة, المجلس الاعلى للثقافة.

مايكل ج والتون. (1999). نظرة جديدة الى التراجيديا المفهوم الاغريقي للمسرح. (محسن مصلحي، المترجمون) القاهرة: المجلس الاردني للثقافة والفنون.

محمد امين احمد. (2003). الاتصال غير اللفظي, الشارقة. القاهرة: دائرة الثقافة والأعلام.

مراد وهبة. ( 2007 ). المعجم الفلسفي. القاهر: دار قباء الحديثة.

مطاع صفدي. (1989). النص في قول الصمت. مجلة الفن العربي المعاصر، الصفحات 7-15.

نبيل راغب. (1990). فن العرض المسرحي. القاهرة: الشركة المصرية العامة للنشر.

نجيف فاسيل. (2009). فن البانتومايم التمثيل الصامت. (محمد عبد الرحمن الجبوري ومحسن علي الجنابي، المترجمون) بغداد: مكتبة الفتح.

وليد سعيد شيسمي. (2015). بلاغة الصمت- دراسة تداولية. مجلة كلية دار العلوم، صفحة 36.

يوسف ابن العدوس. (1988). المهارات اللغوية وفن الالقاء. يرموك، الاردن: جامعة اليرموك, كلية الآداب.

Downloads

Published

2023-03-15

How to Cite

Haidar, S. A., & Kadhim, T. B. (2023). The Technique of Silence in The Performance of Theatrical Actor: (The Saeat Alsawda play as a model). Al-Adab Journal, 2(144), 329-350. https://doi.org/10.31973/aj.v2i144.4051

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 93

You may also start an advanced similarity search for this article.