The reality of scientific production among faculty members of the University of Sharjah in the light of the coronavirus pandemic
Study applied to a sample of faculty members at the University of Sharjah
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3991Keywords:
Scientific production, teaching staff, coronavirus pandemicAbstract
This scientific paper addresses the reality of scientific production of faculty members in the light of the coronavirus pandemic through a study applied to a sample of faculty members at the University of Sharjah. The study highlighting the reality of scientific production of faculty members in terms of scientific and social motivations, focusing on the most important constraints, including the University's infrastructure: technical and several other aspects, and monitoring of the most important catalyst for increasing the scientific production of faculty members in the light of the coronavirus pandemic. This study carried on a sample of 73 of faculty members at the University of Sharjah; using social survey methodology.
The most important findings of the study were that the coronavirus pandemic caused difficulty in direct communication between the members of the teaching staff, master and doctoral researchers with an average arithmetic of 2.88 and standard deviation of 0.219. In addition, the faculty member had a great sense of self-esteem due to his participation in scientific production and fulfilling the need of the society for scientific research, especially considering the spread of the coronavirus pandemic, with an average calculation of (4.20 - 4.35), and standard deviation (0.265 - 0.269).
Downloads
References
بو محمد، علي والبدري (2012، أبريل): واقع البحث العلمي في العالم العربي ومعوقاته، ورقة علمية مقدّمة إلى المؤتمر العربي الثاني لضمان جودة التعليم العالي، جامعة بحرين، ص 626-633.
بوغازي، أحمد أمين (2021): النشر العلمي لدى الأساتذة الجامعيين في ظلّ جائحة كوفيد -19 دراسة ميدانية بقسم علوم الإعلام والاتصال وعلم المكتبات- قالمة، رسالة ماجستير منشورة، قسم علوم الأعلام والاتصال، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، نوقشت وأجيزت من جامعة 08 ماي 1985 قالمة، الجزائر، 2021.
تل، وائل (2011): تحليل واقع الإنتاج العلمي في كلية التربية بجامعة الملك عبدالعزيز وتحديد معوقاته من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الكلية، مجلة دراسات العلوم الإنسانية، العدد3، 2-8-2010، ص 883.
تهامي، (2014): إستراتيجيات تفعيل دور الجامعات المصرية في دعم الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس، مركز تطوير التعليم الجامعي، العدد 28، 2014 ، ص65-155.
حارثي، مشاعل (2015): الحرّية الأكاديمية وعلاقتها بالإنتاجية العلمية لدى عضوات هيئة التدريس بجامعة أمّ القرى (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، نوقشت وأجيزت من جامعة أمّ القرى، مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية ، 6-8-2017.
حنيش، نادية (2016): مشاركة طلاب الجامعة في خدمة المجتمع، مجلة جامعة الزيتونة، العدد 21، 2016، ص 79-117.
راضي، فوقية (2012): الإنتاجية العلمية والحاجات الإرشادية لعضوات هيئة التدريس بجامعة طيبة بالمدينة المنورة، الرابط: https://www.shatharat.net/vb/showthread.php?t=8987، 12/11/2022.
زيدان، أسامة محمود (2012): تفعيل دورعضو هيئة التدريس في التخطيط الإستراتيجي لتحسين جودة الأداء بالجامعات، المجلة الدولية للأبحاث التربوية، العدد 32، 2012م، ص13.
سعيد، فيصل عبدالوهاب (يناير، 2015): دور عضو هيئة التدريس الجامعي في تعزيز القيم الخلفية لدى طلبة مؤسّسات التعليم العالي، ورقة بحثية مقدّمة إلى المؤتمر العربي الدولى الخامس لضمان جودة التعليم العالي، الشارقة – الإمارات.
شايع، فهد (2005): واقع الإنتاج العلمي لأعضاء هيئة التدريس في كليات العلوم الإنسانية في جامعة الملك سعود ومعوقاته، مجلة جامعة الملك مسعود للعلوم التربوية والدراسات الإسلامية، العدد 21، ص83- 113.
شمري، الأدهم (2011): الإنتاج العلمي لأعضاء هيئة التدريس في الحامعات السعودية والعوامل المؤثّرة فيه ومقترحات للتطوير، رسالة دكتوراه منشورة، الإدارة التربوية، ونوقشت وأجيزت من جامعة اليرموك، 14-4-2011، ص10.
صغير، أحمد (2008): بعض مشكلات أعضاء هيئة التدريس التي تؤثّرعلى أدائهم المهني، مجلة كلية التربية بالإسماعيلية جامعة قناة السويس، العدد 10، ص7- 56.
عباس، هشام عبدالله (2019): الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك عبدالعزيز بجدة بالمملكة العربية السعودية، مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية السعودية، العدد 1، 12-2010، ص 101- 151.
كبيسي، والرواي (2010): الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس في جامعة الأنبار من البحوث العلمية ومعوقاته للتخصّصات الإنسانية، ورقة مقدّمة إلى مؤتمر إستراتيجية البحث العلمي في الوطن العربي، جامعة بغداد، ص10.
مرسي وفاء حسن (2011): العدالة الأكاديمية لعضو هيئة التدريس: مدخل لتحقيق جودة الأداء الأكاديمي الواقع وسبل التفعيل، مجلة رابطة التربية الحديثة، مصر، المجلد 4، العدد 9، ص218.
Ana, Karolyna& Nunes, Amaral (2022).Scientometric analysis of scientific production on karst in Brazil over the last 30 years (1990–2020), Journal of South American Earth Sciences, Volume 115, April 2022, 103762.
Carta, Mauro.G.(2015) Why has Scientific productivity increased in Italy? The Lancet, vol,386, Issue 1009, 28 November – 4 December 2015, pp214322144.
Catherine, Beaudry& Sedki, Allaoui (2012). Impact of public and private research funding on scientific production: The case of nanotechnology, Research Policy, Volume 41, Issue 9, November 2012, Pp 1589-1606.
Joaquín M.Azagra-Caro (2019). University-industry scientific production and the Great Recession, Technological Forecasting and Social Change, Volume 139, February 2019, Pp 210-220.
K Aswathappa (2005). Human Resource and Personnel Management. Tata McGraw-Hill Education. P363.
Kamal Dean Parhizgar (2013). Multicultural Behavior and Global Business Environments. Routledge. P 122.
Matanovic, Pejic Bach, M, Radocaj caj Novak I. (2013): Scientific Productivity in transition countries and obstacles, Interdisciplinary Description of Complex Systems, Vol 11, Issue 2, pp174- 189.
Mohamed, El-Mohadab (2020).Bibliometric method for mapping the state of the art of scientific production in Covid-19, Chaos, Solitons & Fractals, Volume 139, October 2020, 110052.
V.Rodríguez (2022). Analysis of Ecuador's SCOPUS scientific production during the 2001–2020 period by means of standardized citation indicators, Heliyon, Volume 8, Issue 4, April 2022, e09329.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 هدى محمد الشاوش، د. خليل إبراهيم الهلالات
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.