The effect of the opposite approach is to develop psychological security Students have a preparatory school

Authors

  • Hamed Kasem Reshan University of Basra College of education for human scie

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v0i128.397

Keywords:

opposite approach, psychological security

Abstract

The current research aimed to identify the effect of the opposite approach in developing the psychological security of students in the preparatory stage. For testing the hypotheses, the researcher used experimental design with the control group. The study population consisted of (460) students. The sample consisted of (20) students of the preparatory stage and distributed equally in two groups (experimental and experimental).  To achieve  the  research            objectives  and  test hypotheses,  the researcher constructed a security  measure Psychological (38) paragraph distributed on (4) areas  (sense of personal security) (feeling of reassurance about the future) (sense of economic security) (sense of social security), as well as  the construction of a program of guidance in accordance with the method of the opposite intention and the reality of (12) A follow-up session followed the researcher's scheme (Al-Dosari, 1985) to construct the Gel scheme S program beacon.                                     .

The results of the study showed statistically significant differences between the scores of the experimental group members in the tribal and remote tests on the psychological security scale. There were no statistically significant differences between the average grade of the control group members in the tribal and remote tests on the psychological security scale and the existence of statistically significant differences between the grades of the experimental group and the control group in the post-test on the psychological security scale. Based  on the results of the research, the researcher made a number of recommendations, including: Teachers and teachers to instill confidence and hope in their students to contribute to raising their psychological security, and the need for periodic and continuous measurement of students to identify the levels of psychological security and holding seminars and seminars on the subject of psychological security for students in All stages of study, as well as the adoption of the current program and its application to students after the stability of its effectiveness in the development of psychological security. The researcher developed a number of proposals that may contribute to solving the problem of low psychological security, such as: the preparation of guidance programs based on cognitive and behavioral theories in the adjustment of psychological security in different stages of study and different samples, and conducting a correlation between the sense of psychological security and methods of parenting or cruelty by Teachers, as well as conduct a study of the correlation between the sense of psychological security and the possibility of aversion or compromise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Hamed Kasem Reshan, University of Basra College of education for human scie

    Asst. Prof. Dr. 

References

الأزيرجاوي، رحيم هملي (2010) أثر الاسلوبين الارشاديين القصد المعاكس وصرف التفكير في خفض الإحباط الوجودي لدى طلاب المرحلة الإعدادية، رسالة دكتوراه، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.

أقرع أياد محمد نادي (2005) الشعور بالأمن النفسي وتأثره ببعض المتغيرات لدى طلبة جامعة النجاح الوطنية، كلية الدراسات العليا، فلسطين.

إسكندر، نبيل رمزي(1988) الاغتراب وأزمة الإنسان المعاصر، الطبعة الأولى، دار المعرفة الجامعية، القاهرة.

باترسون، س ه (1981) نظريات الارشاد والعلاج النفسي، ترجمة حامد عبد العزيز الفقي، الطبعة الأولى، دار القلم للنشر والتوزيع، الكويت.

باترسون، س ه (1990) نظريات الارشاد والعلاج النفسي، ترجمة حامد عبد العزيز الفقي، الطبعة الأولى، دار القلم للنشر والتوزيع، الكويت.

البريثين، عبد العزيز عبد الله (2008) الارشاد الأسري، دار الشروق، عمان، الأردن.

جبر، محمد (1996) بعض المتغيرات الديموغرافية المرتبطة بالأمن النفسي، مجلة علم النفس، المجلد العاشر، العدد 39، الهيئة المصرية للكتاب، القاهرة، مصر.

الجبوري، عباس شمران شهد (2010) فاعلية برنامج ارشادي جمعي بأسلوبين معنى الحياة والتسامي بالذات في خفض القلق الوجودي لدى المراهقات المقيمات في دور الدولة، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد.

الدوسري، صالح جاسم (1985) الاتجاهات العلمية في تخطيط برامج التوجيه والإرشاد، مجلة رسالة الخليج العربي، العدد (15) المملكة العربية السعودية.

راجح، أحمد عزت(1992) أصول علم النفس، الطبعة 11، دار المعارف بمصر، القاهرة، مصر.

راجح، أحمد عزت (1977) أصول علم النفس العام، الطبعة 11، دار المعارف بمصر، القاهرة.

زاهد، رانية (2009) علاقة النمو النفس ــ اجتماعي (فاعليات الأنا) والأخلاقي بأنماط السلوك الجانح دراسة مقارنة على عينة من الجانحات وغير الجانحات بمدينة مكة، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة، السعودية.

الزعبي، أحمد محمد (2002) الأمراض النفسية والمشكلات السيكولوجية والدراسية عند الأطفال، دار زهران للنشر والطباعة، عمان، الأردن.

زهران، حامد عبد السلام (1989) الأمن النفسي دعامة أساسية للأمن القومي العربي، مجلة دراسات تربوية، مجلد 4، العدد 19، حزيران – تموز، عالم الكتب، القاهرة، ص296-297.

زهران، حامد عبد السلام (2002) دراسات في الصحة النفسية والإرشاد النفسي، الطبعة 1، مصر، القاهرة.

الزهراني، بالخير (1434ه) فاعلية برنامج ارشادي معرفي سلوكي في تخفيض درجة الوحدة النفسية وزيادة درجة الأمن النفسي لدى طلاب المرحلة الثانوية بمدينة جدة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.

الزيود، نادر فهمي (2008) نظريات الارشاد والعلاج النفسي، الطبعة الثانية، دار الفكر، عمان، الأردن.

حافظ، سلام هاشم وراضي، أحمد إبراهيم (2010)، دراسة (قياس الشعور بالأمن النفسي لدى طلبة جامعة بابل)، مجلة القادسية للعلوم الإنسانية، العدد4، المجلد الثالث ص301-ص.

الخواجا، عبد الفتاح محمد (2009) الارشاد النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق، دار الثقافة، عمان، الأردن.

العامري، فريدة محي الدين (1999) الأمن النفسي وعلاقته بالشعور بالعوز الغذائي لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدينة صنعاء وعدن، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، ابن رشد، جامعة بغداد.

عبد الله، محمد قاسم (2012) نظريات الارشاد والعلاج النفسي، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان، الأردن.

عبد الله، هشام (1996) الاتجاه نحو التطرف وعلاقته بالحاجة للأمن النفسي لدى عينة من العاملين وغير العاملين، بحث منشور، مجلة الارشاد النفسي، العدد الخامس، جامعة عين شمس.

عقل، وفاء علي سليمان(2009) الأمن النفسي وعلاقته بمفهوم الذات لدى المعاقين بصرياً، الجامعة الإسلامية، عمادة الدراسات العليا، كلية التربية، قسم علم النفس، فلسطين.

عبد المجيد، السيد (2004) إساءة المعاملة والأمن النفسي لدى عينة من تلاميذ المدارس الابتدائية، مجلة دراسات نفسية، المجلد 14، العدد 2، رابطة الاخصائيين النفسيين المصرية.

العقيلي، عادل (2004) الاغتراب وعلاقته بالأمن النفسي، رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعة نايف للعلوم الأمنية، الرياض، السعودية.

عودة، محمد وكمال، مرسي (2004) الصحة النفسية، الطبعة 1، مكتبة دار الثقافة للنشر، عمان، الأردن.

السرسي، أسماء وعبد المقصود أماني (2003) مقياس الحاجات النفسية، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، مصر.

سعد، علي (1998) مستويات الأمن النفسي والتفوق التحصيلي، بحث ميداني على الطلبة المتفوقين مقارنة بغير المتفوقين في جامعة دمشق، مجلة جامعة دمشق، المجلد 14، العدد3).

سعد، على (1999) مستويات الأمن النفسي لدى الشباب الجامعي، مجلة جامعة دمشق، المجلد 15، العدد 1، ص50-77).

السليماني، هاني (2005) الحوار دليلك الى تطوير شخصيتك كيف تحاور الآخرين، الطبعة الأولى، دار إسراء، عمان، الأردن.

سمارة، عزيز وعصام، نمر (1999) محاضرات في التوجيه والإرشاد، الطبعة 3، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

السهيلي، عبد الله (1424 ه) الأمن النفسي وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى طلاب دور الايتام بمدينة الرياض، رسالة ماجستير غير منشورة، أكاديمية نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.

شقير، زينب (2002) الشخصية السوية والمضطربة، الطبعة 2، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة.

شقير، زينب (2005) مقياس الأمن النفسي، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة.

الصنيع، صالح (1995) دراسات في التأصيل الإسلامي لعلم النفس، الطبعة 1، دار الكتب، الرياض، السعودية.

فراكل، فيكتور (1982) الارشاد الأسري، دار الشروق، عمان، الأردن.

قمر، مجذوب أحمد محمد (2015) الأمن النفسي وتقدير الذات وعلاقتهما بالاتجاهات التعصبية (دراسة مسحية على طلاب جامعة دنقلا كليتي التربية مروي والآداب كريمة مجلة الدراسات الاقتصادية والاجتماعية، العدد 2، سبتمبر، السودان، ص1-33).

هول كالفن س (1988) مبادئ علم النفس الفرويدي، ترجمة دحام الكيال، الطبعة الثالثة، بغداد، مطبعة الرصافي.

نعيسة، عذراء (2012) الاغتراب النفسي وعلاقته بالأمن النفسي، دراسة ميدانية على عينة من جامعة دمشق القاطنين بالمدينة الجامعية، مجلة جامعة دمشق، المجلد 28، العدد الثالث.

مخيمر، عماد محمد (2003) استبيان الأمن النفسي، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، مصر.

محمد، وفاء عطوة عبد المالك (2016) علاقة الأمن النفسي بالسلوك العدواني لدى الأطفال في المرحلة العمرية من (9-12) سنة، معهد الدراسات العليا للطفولة، قسم الدراسات النفسية للأطفال، جامعة عين شمس.

المنعمي، أنوار راجح مسعود (2013) فعالية برنامج معرفي سلوكي في تنمية المن النفسي لدى المراهقين ذوي الظروف الخاصة، رسالة ماجستير، برنامج الدراسات العليا. المملكة العربية السعودية، جامعة الملك عبد العزيز.

الوادي، فهد (2003) فاعلية برنامج ارشادي في خفض القلق وتعديل بعض المهارات الاجتماعية لدى عينة من المراهقين فاقدي البصر، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة بغداد.

Anastasi , A.(1988) psychological testing , ( 6thed) ,New York .McMillan.

Engler, Barbara.(1998) Personality Theories An introduction ,4th ed, Union County College, Houghton Mifflin Company, Boston Toronto .

Fatil ,Redd y,A.N.(1985) Study of felling of security –Insecurity among Professional and non-Professional Student of Gulbarga city. Indian psychological Review, Vol 29

WWW.Minshawi.com

Gordon & Others (2004) Marital Conflict, Child Emotional Security about Family Relationship & Child Adjustment. School of Psychology. Cardiff university, Cardiff .U.K.

Fantana,D,(1981). Personality and Education, London, Mc Millan Press.

Panwars, S (1985) Roles of Scholastic achieves and School background in Security. Asian of psychology and education, Vol, 15.No, 2

Robert John (1995) Adult Attachment Security and Symptoms of Depression, Vol 70, No (2).

Ryckman, Richard m. (1992) Theories of Personality ,5th ed, University of Maine Brooks, Cole Publishing Company Pacific Grove, California.

WWW.Cohe.Uckerbala.iq

Published

2019-03-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Kasem Reshan, H. (2019). The effect of the opposite approach is to develop psychological security Students have a preparatory school. Al-Adab Journal, 128, 235-272. https://doi.org/10.31973/aj.v0i128.397

Publication Dates

Similar Articles

41-50 of 478

You may also start an advanced similarity search for this article.