The Dog in The Ancient cuneiform texts

Authors

  • Nesreen Jabur Ubied Al-Nidawy University of Baghdad – College of Arts
  • Majida H. Mansoor Esso, Phd. Al-Mustansriah University – College of Education

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v3i142.3827

Keywords:

Dog, Goddess Kola, Aso, Ichibu

Abstract

Through the extrapolation of some cuneiform texts, the dog had a religious presence in Mesopotamia in terms of being a personal companion to many deities, especially the goddess Nun-Isina / Kola, the goddess of medicine and healing, which the dog considered its religious symbol. According to some researchers, the reason for this is that this Animals usually lick their wounds, and this in itself is a kind of medicine because its saliva contains antibacterial agents that work like antibiotics, although scientific clinical studies confirm the limited effect in promoting recovery from dog saliva.

        Small dog statues also played a role in the field in that some of them were devoted to the goddess Cola and her temples in the first place, as these statues were to protect and prevent the dangers and evils that evil spirits bring, by burying these statues, sometimes colored, under the thresholds of palaces In homes or in the corners of rooms, as some of those statues were used for religious-medical purposes, the purpose of which was to make an alternative to divert the evils of the patient towards the statue to get rid of them. Many parts of the body of a living dog and its secretions entered the manufacture of medicines in Mesopotamia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر والمراجع العربية:

الأحمد، سامي سعيد، (1974) ، مجلة سومر 30 .

الأسود، حكمت بشير، (2008)، أدب الغزل ومشاهد الإثارة في الحضارة العراقية القديمة، دمشق.

بوتيرو، جان، (1990)، بلاد الرافدين الكتابة- العقل- الآلهة، تر: البير أبونا، بغداد.

بوتيرو، جان، (2005) الديانة عند البابلين، تر: وليد الجادر، حلب.

بيطارن إلياس، (ب.ت)، النباتات السومرية والآشورية- البابلية معجم ودراسة مقارنة في ضوء العربية، لبنان.

تقرير لجنة خبراء بمنظمة الصحة العالمية بمشاركة منظمة الاغذية والزراعة، (1983)، ((أمراض الحيوان البكتيرية والفيروسية التي تصيب الإنسان))، جنيف.

توفيق، قيس حازم ، (2018)، العلوم والمعارف في حضارة وادي الرافدين ووادي النيل في العصور القديمة، بغداد.

الدليمي، مؤيد محمد سليمان جعفر، (2006)، دراسة لاهم النباتات والأعشاب الطبية في العراق القديم في ضوء المصادر المسمارية، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، كلية الاداب.

الرايوي، فاروق ناصر ، (1985) ، حضارة العراق ، ج2.

روثن، مرغريث، (1980)، علوم البابليين، تر: يوسف حبي، بغداد.

ساغز، هاري، (2008)، عظمة آشور, تر: خالد اسعد عيسى واحمد غسان سبانو، دمشق.

سلمان ، مؤيد محمد ، ((2013، مجلة آثار الرافدين، عدد 2.

العلمي، رياض رمضان، (1988)، الدواء في فجر التاريخ إِلى اليوم، الكويت.

العلي، بلال موسى بلال، (2011-2012)، قصة الرمز الديني- دراسة حول الرموز الدينية ودلالالتها في الشرق الأدنى القديم والمسيحية والإسلام وماقبله، (ب. م).

فيروللو، شارل فيروللو، (1990)، أساطير بابل وكنعان، تر: ماجد خير بك، دمشق.

قنواتي، ج. شحاته، (1996)، تاريخ الصيدلة والعقاقير في العهد القديم والعصر الوسيط، بيروت.

كونتينو، جورج ، (1986)، الحياة اليومية في بلاد بابل وآشور، تر: سليم طه التكريتي، ط2، بغداد.

لابات، رينيه، (1968) ، مجلة سومر 24.

الماجدي، خزعل، (1998)، إنجيل بابل .

الماجدي، خزعل، (1998)، بخور الآلهة دراسة في الطب والسحر والأسطورة والدين، عمان.

الماجدي، خزعل، (1998)، متون سومر .

موسكاتي، سبتينو، (1986)، الحضارات السامية القديمة، تر: السيد يعقوب بكر، بيروت.

نبيه، محمد سعيد، (1933) ، كتاب أمراض الكلب في الإنسان، (ب. ت).

المنجد في اللغة العربية والاعلام ( 2008 ) .

English sources and references

Nemet , Karen Rhea - Nejat,( 2002) Daily Life in Ancient Mesopotamia, Massachusetts.

Chalendar ,Vérène, (2016) , ((What reality for animals in the Mesopotamian medical texts? Plant vs animal)), ANTHROPOZOOLOGICA 52,

Goetze, Albrecht, (1955) ((An Incantation against Disease)), JCS 9.

Plantholt , Irene Sibbing , (2017), Black Dogs in Mesopotamia and Beyound in David kertai and olivier Nieuwenhuyse, from the Four Corners of the Earth, Germany.

Wasserman,Nathan, (2008), ((On Leeches, Dogs, and Gods in old Babylonian Medical Incantations)), RA 102.

Abusch, Tzvi and Schwemer, Daniel (2016), Corpus of Mesopotamian Anti- Witchcraft Rituals, Vol. 2, Leiden. Boston.

Dirbas, Hekmat, (2017), The Name is Deer Animal Names in Semitic Onomastics and Name- Giving Traditions: Evidence From Akkadian , North west Semitic, Aad Arabic, Unpublished PhD thesis, University of Leiden.

Tarantola, Arnaud, (2017), ))Four Thousand Years of Concepts Relating to Rabies in Animals and Humans, Its Prevention and Its Cure(( , Tropical Medicine and Infections Disease 5 .

George, A.R. (1993), ((Ninurta- Pāqidāt's Dog Bite, And Notes On Other Comic Tales)), Iraq 55.

Veldhuis, Nick, (1993), ((An Ur III Incantation against the Bite of a Snake, a Scorpion, or a Dog)), ZA 83.

Lenzi, A., ((A Shuill: Gulla)), Reading Akkadian Prayers and Hymns An Introduction,U.S.A, 2011

Downloads

Published

2022-09-15

How to Cite

Al-Nidawy, N. J. U., & Esso, M. H. M. (2022). The Dog in The Ancient cuneiform texts. Al-Adab Journal, 3(142), 123-140. https://doi.org/10.31973/aj.v3i142.3827

Publication Dates

Similar Articles

21-30 of 32

You may also start an advanced similarity search for this article.