The role of geography in developing the educational reality in Iraq
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i0.948Keywords:
Iraq, Geography, developmentAbstract
Geographical studies, especially human beings, have often contributed to diagnosing the problems faced by societies, especially after population growth and the expansion of urban development, and some peoples have tried to use some geographical experiences and research to develop and develop their services in a sustainable manner, and among the most important services The services that are often used by these societies, especially the highly developed ones, are the services that are concerned with the educational reality (educational services) that fall within the geography of cities, which is one of the branches of human geography as it has become an urgent necessity, but its development and attention to it has become the progress and development of peoples, and that in The way to achieve development goals on the one hand, and to protect the environment with the educational services it contains and the problems and obstacles it contains on the other hand. Geographical scientific efforts have been concerted in identifying these problems and trying to diagnose them and ways to address them with the available mechanisms in order to develop them and increase their efficiency from the relevant authorities. We will address in this research the role of geography and the geographic researcher and the studies presented in order to improve the educational reality in Iraq in order to address one of the contemporary Iraqi problems so that we can diagnose the role of geography in the development of Iraqi society, as this research included three axes, the first axis came to deal with the concept of science Geography and its relationship to development. As for the second axis, we dealt with the relationship between geography and education, while the third axis came to stand on the future prospects for the development of education in Iraq, and the research was concluded with results and proposals.
Downloads
References
2- باسمة علوان حسين ، م . م ، فؤاد نوما ، تطور التعليم في العراق ، مجلة دراسات تربوية العدد (6) نيسان ، 2009 . المحجوب ,عبد المنعم مادة اراتوشنس معجم تانيت ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، 2013 .
3- ثيموني ، ج – نيو باي واخرون ، التقنية التعليمية للتعليم والتعلم ، ترجمة د سارة بنت ابراهيم العريني الرياض دار جامعة الملك سعود للنشر ، ط1 ، 2014.
4- حسين عليوي ناصر الزيادي ، بعض مؤشرات التنمية الصحية في العراق ( دراسة في جغرافية التنمية باستخدام ذات ) مجلة جامعة ذي قار العلمية ، العدد ( 6 ) المجلد (2) 2010.
5- خلف حسين علي الدليمي ، تخطيط المجتمعات والبنية التحتية ، اسس معايير – تقنيات ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان ، ط1 ، 2009 .
6- رفيق محمد الدياضي ، اقليم بحيرة البرلس دراسة في جغرافية التنمية البشرية ، مجلة الجمعية الجغرافية الكويت ، العدد ( 310 ) ، 2006 .
7- رياض كاظم الجميلي ، كفاءة التوزيع المكاني للخدمات المجتمعية ( التعليمية والصحيحة والترفيهية ) لمدينة كربلاء ، اطروحة دكتوراه ( غير منشورة ) ، كلية تربية ، جامعة بغداد ، 2007 .
8- سمير محمد حسن الرديني ، ت عويد المحمود علي احمد جهينة ، مقدمة في الجغرافية البشرية ، جامعة الخرطوم ، كلية التعليم عن بعد ، 2013 .
9- صالح فليح حسن الهيتي ، جغرافية التعليم الابتدائية في العراق ، اطروحة دكتوراه ، ط 1 ، دار السلام ، جامعة بغداد ـ 1977 م .
10- عبد الحليم البشير الفاروق ، تعليم جغرافية من اصل تنمية مستخدمة قراءة في اعلان لوزيرن ، جامعة ام القرى ، المملكة العربية السعودية ، 2002.
11- عبد الله بن جمعان الغامدي, التنمية المستدامة بين الحق في استغلال الموارد الطبيعية والمسئولة عن حماية البيئة ، جامعة الملك سعود ، المملكة العربية السعودية ، الرياض ، 2007 .
12- عبد المنعم المحجوب مادة اراتوشنس معجم تانيت ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، 2013 ، ص20 .
13- فؤاد ابن غضبان ، الخدمات الحضرية برؤيا جغرافية معاصرة ، ط1 ، الدراسات المنهجية ، 2015.
14- قادري محمد الطاهر ، التنمية المستدامة في البلدان العربية بين النظرية والتطبيق ، مكتبة دار حسن العصرية ، ط 1 ، 2001 .
15- مازن عبد الرحمن الهيتي ، جغرافية الخدمات ، اسس ومفاهيم ، مكتبة المجتمع العربي ، ط 1 ، 2012 .
16- محسن عبد علي ، و رياض كاظم الجميلي ، خدمات المدن – دراسة في الجغرافية التنموية ، كلية التربية ، جامعة بابل ، ط1 ، 2009.
17- محسن عبد علي ، و رياض كاظم سلمان الجميل ، خدمات المدن – دراسة في الجغرافية التنموية ، ط1 ، 2009.
18- محمد ازهر سعيد السماك ، العراق (1921 – 2025 ) خراطة طريق لميلاد عراق جديد ، مطبعة خانى – دهوك ، 2015.
التقارير الحكومية
1- جمهورية العراق وزارة التربية ، المديرية العامة للتخطيط التربوي ، تقرير خطية التنمية التربوية للأعوام 1995-2006 .
2- جمهورية العراق ، وزارة التخطيط ، دائرة التنمية البشرية ، دليل المؤشرات التربوية والتعليمية .
3- تقرير خطة التنمية البشرية للعام 2015 – التنمية في كل مكان ، برنامج الامم المتحدة الانتمائي
المصادر الاجنبية
1- Michael N . Demers , Fundamentals of GIS , and , USA , 2003 .
2- Rein fried, S., Schleicher, y. & Rempfler ,A. (Editors)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.