The most important university strategies to develop the values of citizenship
An Analytical Theory Study
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i142.3806Keywords:
Strategy, university, development, citizenship valuesAbstract
Societies’ quest to take care of their universities, create more of them, and provide them with the means of strength and development, is an option that takes priority and takes precedence, as higher education represents the top of the educational system, the crown of the academic path, and the ultimate educational and formal end for students and scholars. It also constitutes the cornerstone of the development process of society and the main indicator of people’s progress and prosperity. In order for universities to contribute to preparing students in an efficient manner to meet the requirements of life and its future developments, they must work seriously on developing methods and methods of teaching and training in them and benefit from the latest developments in the field of modern educational technologies and their independence.
The research reached the following most important results:
- Student activities constitute an important aspect of the educational process.
- The university administration in universities plays the role of the organizing mediator that helps to develop the personality of the individual.
- The development of curricula in line with the developments and challenges of the times has become the ideal key to development in all areas of practical and scientific life.
- Teaching strategies represent a plan that includes organized procedures carried out by the teacher (the professor) and his students to achieve a set of educational goals necessary to implement the educational situation through a group of teaching methods, which express the methods, means and procedures used to organize the interaction of students in educational situations to gain the desired educational and educational experiences.
Downloads
References
الامام علي (ع)، نهج البلاغة، ج 4، ط1، مطبعة النهضة للنشر، إيران، 1412هـ.
ايمان عز الدين ابراهيم عبد اللطيف ،القيم المرتبطة بمفهوم المواطنة في منهاج المواد الاجتماعية للصف التاسع الاساسي ومدى اكتساب الطلبة لها ، رسالة ماجستير غير منشورة ،قسم المناهج وطرق التدريس ، كلية التربية ، الجامعة الاسلامية غزة ، 2013.
بسمة بن صالح ، مدى تكيف الاستاذ الجامعي مع اهداف نظام ((LmD خلال عمليتي التدريس والتقييم ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، قسم العلوم الاجتماعية ، كلية العلوم الاجتماعية والانسانية ، جامعة العربي بن مهيدي ، الجزائر ، 2017.
جميل بن بكر عبد الرحمان مليباري ، درجة اسهام المشرف التربوي في اكتساب معلمي المرحلة المتوسطة( اساليب تعزيز قيم المواطنة لدى الطلاب ) رسالة ماجستير غير منشورة ، قسم المناهج ، كلية التربية جامعة ام القرى ، السعودية ، 2013.
رضوى عمار ، التعليم والمواطنة والاندماج الوطني ، ط1 ، مركز العقد الاجتماعي ، مصر ، 2014.
زكي رمزي مرتجى و محمود محمد الرنتيسي ، تقييم محتوى مناهج التربية المدنية للصفوف السابع والثامن والتاسع الأساسي في ضوء قيم المواطنة ، مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية) المجلد التاسع عشر، العدد الثاني ، فلسطين ، 2011,
زهاج حورية و ميلودي خضرة ، دور الأستاذ في تنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ التعليم المتوسط، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة زيان عاشور الجلفة ، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية ، قسم العلوم الاجتماعية ،2017.
زيان محمد العيد ، دور الجامعة في تنمية قيم المواطنة لدى الطلبة من وجهة نظر الأساتذة ، بحث تخرج غير منشور ، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدينة ،جامعة اكلي محند اولحاج ، الجزائر ، 2017.
سامي فتحي عبد الغني ، دور اساتذة الجامعة في تنمية قيم المواطنة لمواجهة تحديات الهوية الثقافية ، مجلة مستقبل التربية العربية ، المجلد 17 ، العدد 64 ، الاسكندرية .
سمير عبدة ، الوطن العربي بين التخلف والتنمية ، منشورات دار ومكتبة الحياة ، بيروت ، 1981.
صادق عبيس الشافعي ، الاستراتيجيات التي يتبعها اعضاء هيئة التدريس في تنمية قيم المواطنة لدى الطلبة ، ، مجلة دواة ، كلية التربية للعلوم الانسانية ، جامعة كربلاء، 2015.
صديقة احمد زكي ، دور الادارة التعليمية في تطوير المناهج، ط1 ، مكتبة الطالبات ، ب.م ، 1982 .
فايزة بو غالية ، محاضرة في اهداف واساليب التدريس ، معهد التربية البدنية والرياضية ، جامعة حسيبة بن بو علي الشلف ، الجزائر ، 2020.
فلوح احمد ، مواصفات اساتذة الجامعة من وجهة نظر الطلبة ، اطروحة دكتوراه في علم النفس وعلوم التربية ، جامعة وهران ، الجزائر ، 2014، .
كلثوم محمد ابراهيم ، قيم المواطنة ، مجلة ام القرى للعلوم التربوية والنفسية ، المجلد الخامس ، العدد الاول ، الكويت ،00 2013.
هاشم بن سعيد الشيخي ، دور الاستاذ الجامعي في تحسين نوعية طرائق تقويم الطلبة واساليبه ، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية، المجلد 13، العدد الاول ، 2015 .
وفاق صابر عبد الله ، مقومـات البيئــة الجـامعيــة بكلية الموارد الطبيعية والدراسات البيئية بجامعة السلام من وجهة نظر الطلاب ، بحث منشور ، جامعة السلام ، السودان ، 2014.
يوسف عقلا محمد المرشد ، قيم المواطنة الصالحة في كتب الدراسات الاجتماعية بالصف السادس الابتدائي بالمملكة العربية السعودية، مجلة كلية التربية ، العدد السادس ، السعودية 2009 .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.