The Impact of Social Networking Sites on the Social Relations of University Youth
An applied study on University of Sharjah students in the United Arab Emirates
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i144.3787Keywords:
Social networking sites, University youthAbstract
The current study seeks to achieve the main objective, which is the impact of social networking sites on the social relations of university youth at the University of Sharjah, from which emerged the sub-objectives: to reveal the motives of the youth of the University of Sharjah to social networking sites in their daily lives, and to determine the impact of social networking sites on the personality of university youth Sharjah and their behaviors, and the relations of the University of Sharjah youth with their families, friends and relatives. The study was applied to the youth of the University of Sharjah in the United Arab Emirates, in the academic year 2021-2022, for the second semester. The study relied on the sample social survey method, and the study sample amounted to (1823) individuals. The study found the following results: that the highest use and preference for social media platforms came in three platforms: Facebook, WhatsApp, and Instagram, and that the number of hours university youth spend using social media platforms and sites is between (4 to 6 hours) per day. And that social networking sites affect the personality and behavior of university youth through the contents of fashion and entertainment, and the impact of social networking sites on the relationship of university youth with their families, with quick anger when a family member interrupts them. The study recommends allocating smart places to support youth initiatives and encourage them to create different websites on the Internet and support them instead of entertainment and entertainment, and to establish electronic educational centers and platforms to adopt youth ideas, which work to build capacities and raise competencies and share them with the government work of the UAE to present such innovative ideas through Social networking sites via the Internet.
Downloads
References
المصادر العربية:
بلول، أحمد وحميدة، بريكة. (2020). أثر استخدام شبكات التواصل الاجتماعي كوسيلة اتصالية إعلامية على الشباب الجامعي، مجلة آفاق للعلوم، 1 (3)، ص ص 28- 39.
بورحلة، سليمان. (2008). أثر استخدام الإنترنت على اتجاهات الطلبة الجامعيين وسلوكياتهم رسالة ماجستير غير منشورة، قسم علوم الإعلام والاتصال، جامعة الجزائر، ص 8.
جمال، رباب رأفت. (2013). أثر استخدام شبكات التواصل الاجتماعي على تشكيل النسق القيمي الأخلاقي للشباب السعودي، كلية الاتصال والإعلام، جامعة الملك عبد العزيز، ص 9.
الحلو، كلير وآخرون. (2018). مواقع التواصل الاجتماعي وأثرها على الحالة النفسية للطالب الجامعي: دراسة مقارنة متعددة الدول. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 3 (2)، ص ص 235- 268.
حمدي، ماطر عبد الله. (2018). اعتماد الشباب الجامعي على مواقع التواصل الاجتماعي في التزود بالمعلومات: دراسة مسحية في جامعة تبوك السعودية رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، عمان: الأردن. ص ص 107- 113.
حمدي، محمد الفاتح. (2009). استخدامات تكنولوجيا الاتصال والاعلام دعوة والإعلام رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة باتنة، ص 23.
الخطيب، جمال. (2003). تعديل السلوك الإنساني. ط1. مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع. ص50.
الراوي، بشرى جميل إسماعيل. (2012). دور مواقع التواصل الاجتماعي في التغيير: مدخل نظري. مجلة الباحث الإعلامي، 2012(18)، ص 98- 99. ص ص 94- 112.
الزغول، عماد. (2003). نظريات التعلم. عمان: الأردن: دار الشروق. ص 35.
سامي، محمود. (18 يونيو، 2018). مواقع التواصل الاجتماعي أفضل 23 موقع اجتماعي للتسجيل مباشرة 2018. تاريخ الاسترجاع (3 مايو، 2022)، موقع رواد الأعمال. متاح على الرابط: https://bit.ly/3w3PzAm
الشامي، عبد الرحمن محمد. (2004). استخدام الشباب الجامعي اليمني للإنترنت دراسة مسحية، المجلة العربية للعلوم الإنسانية، (88)، ص 159.
شوره، أحمد حمدي. (2007). اتجاهات الشباب الجامعي نحو برامج تنمية المجتمع المحلي في ضوء الأهداف الإنمائية للألفية الثالثة. المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بأسوان فرع قنا، قسم البحوث، متاح على الرابط: https://bit.ly/3EJxY4G
المبرز، إبراهيم حمد. (2011). القنوات الفضائية وتأثيرها على منظومة القيم الاجتماعية لدى طلاب الثانوية العامة رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة الإمام محمد بن سعود، المملكة العربية السعودية، ص 21.
مجلس جودة الحياة الرقمية. (د. ت). شبكات التواصل الاجتماعي. البرنامج الوطني للسعادة وجودة الحياة. تاريخ الاسترجاع (3 مايو، 2022)، متاح على الرابط: https://bit.ly/3vVQtPw
مليكة، حاسي. (2017). حملات التسويق الاجتماعي عبر وسائل التواصل الإلكترونية ودورها في التغير الاجتماعي: نماذج للحملات الصحية والسلامة المرورية من موقعي الفايسبوك وتويتر. المجلة الجزائرية للأمن الإنساني، (4)، ص 117، ص ص 109- 126.
موقع جامعة الشارقة. (د. ت). نبذة عن جامعة الشارقة. تاريخ الاسترجاع (3 مايو، 2022). متاح على الرابط: https://bit.ly/3kA2h4H
موقع شركة الواتس أب. (د.ت). حول واتس أب. تاريخ الاسترجاع (3 مايو، 2022). متاح على الرابط: https://bit.ly/3s7QzCm
النابلسي، هناء. (2021). مواقع التواصل الاجتماعي وأثرها على الشباب الجامعي: دراسة على عينة من طلبة الجامعات الأردنية. دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية، 48 (3)، الجامعة الأردنية، ص ص 374- 397.
النقبي، فاطمة سالم الشاعر. (2018). استخدام الشباب بدولة الإمارات لوسائل التواصل الاجتماعي في تقديم أفكارهم الابتكارية: دراسة تطبيقية على استخدام الشباب في دولة الإمارات لوسائل التواصل الاجتماعي في تقديم أفكارهم الابتكارية. المجلة العربية لبحوث الإعلام والاتصال، (22)، ص ص 244- 259.
المصادر الأجنبية:
Castillo de Mesa, J., Gómez-Jacinto, L., López Peláez, A., & Erro-Garcés, A. (2020). Social networking sites and youth transition: The use of Facebook and personal well-being of social work young graduates. Frontiers in psychology, 11, 230.
Das, B., & Sahoo, J. S. (2011). Social networking sites–a critical analysis of its impact on personal and social life. International Journal of Business and Social Science, 2(14), 222-228.
Euronews. (2018). Facebook scandal: Data leaks affected 87 million users. Retrieved form: https://bit.ly/3MLqDED
Hwang, H. J. (2013). Benefits and Challenges of Social Networks in Kazakhstan. International Journal of Software Engineering and Its Applications, 7(4), 415-426.
Jarrar, L, (2012). Facebook and the Arab youth, I (1) Dar Al-Falah Publishing and Distribution, Kuwait.
Parsell, M. (2008). Pernicious virtual communities: Identity, polarisation and the Web 2.0. Ethics and Information Technology, 10(1), 41-56.
Radi, Z. (2003). The use of social networking sites in the Arab world. The Journal of Education, 15, 23- 49.
Saini, N., Sangwan, G., Verma, M., Kohli, A., Kaur, M., & Lakshmi, P. V. M. (2020). Effect of social networking sites on the quality of life of college students: a cross-sectional study from a city in north India. The Scientific World Journal.
SİNGH, V. (2019). Impact of Social Media on Social Life of Teenagers in India: A Case Study. Journal of Academic Perspective on Social Studies, (1), 13-24.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 عائشة علي الكتبي، د. زيزيت مصطفى نوفل
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.